konv. på fånghäst

C

caspar

Hur har ni andra lagt upp träning efter att hästen har haft fång, och efter hur lång tid. Berätta gärna hur ni har kommit i gång, tillvägagångssätt. Promenader? Jag vill verkligen att det skall bli rätt. Känner mig lite :confused: . Han är en d-ponny på 6 år som drabbats av fång för första gången. Har haft boxvila 2 veckor, Har sedan gått i en liten hage som utökats med småbitar hela tiden. Nu är det 5 veckor sedan han blev dålig. Nån tycker att man skall börja skritta honom eller ta promenader, någon tycker att man skall vänta.
Han har 3 mm rotation på vä fram och 1 mm rotation på hö fram.

Sv: konv. på fånghäst

Jag känner precis som du, att jag vill göra vad som är rätt för min häst! Problemet är att vad man än läser om fång, så slutar råden vid att man ringer veterinär och att hästen ska stå i box och äta hö. Men sedan då, vad gör man sedan???? Hur länge ska hästen stå i box utan att gå ut alls? När kan/bör man börja motionera hästen? Hur fort ska man gå fram? Vad ska man vara uppmärksam på? Kanske är det så att ingen vet säkert och att det är väldigt olika från fall till fall, men det skulle vara intressant att få höra hur olika personer gått till väga med sina fånghästar och hur resultatet varit. Jag, och säkert många andra, skulle vara SÅÅÅ tacksam :D !!

hej min ponny fick fång första gången för snart 2 år sedan och det tog mig över ett år innan jag red honom som vanligt... då hade han ju oxå ett återfall ett halvår senare... jag var ute och gick med honom på mjuk mark ett par ggr i veckan efter ca en månad och trappade sedan upp mer och mer. han fick gå i en vanlig vinterhage utan gräs som vanligt efter ca en månad(innan dess i en liten grus hage). jag började inte rida på honom förren efter minst tre månader och då bara i skritt lite då och då... han hade en sänkning på h fram. skynda långsamt med ridningen är mitt råd.

bettysmatte skrev:
Men sedan då, vad gör man sedan????

Jag undrar också, informationen jag fick från vet. ang. konvalecensen var minst sagt torftig :crazy:.

Så ni som har vana av ridhästar med fång får gärna skriva en rad eller två om konvalecensen;
- Hur lång tid tillbringades i rasthage/boxvila?
- När påbörjades igångsättning/promenader vid hand etc?
- När blev hästen helt symtomfri; direkt efter avslutad medecinkur eller senare?

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 369
Senast: Trassel12
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 681
Senast: Enya
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 024
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Snabbtest för Gardia