Kontrollera tempot

Sv: Kontrollera tempot

Islandshästen är snarare känd för att gå från att på marken vara en halvsovande nallebjörn till att vara en alert och explosiv ridhäst när man sitter på. Inte nervösa men kraftpaket.

Fast jag tror att du missförstod Biggans tips.
Det verkade ju inte vara vid samma träd eller stubbe som man alltid ska göra övergången? Stubben eller trädet var väl mest avsett för att ha någon koll på precisionen.

Jag håller med övriga: övergångar, och snabb eftergift.

Ja Kryddelydd. Det var så jag menade. Att ta ögonmärke efter vägen för att få precistion. Det finns ju hur mycket som helst att fästa blicken på ute i skogen.

Islandshästen är snarare känd för att gå från att på marken vara en halvsovande nallebjörn till att vara en alert och explosiv ridhäst när man sitter på. Inte nervösa men kraftpaket.

Den första isisen jag red stämmer bra in på din beskrivning. En äldre och van tävlingshäst. Han stod och halsvov när jag satt upp. Ägaren stod brevid och förklarade för mig hur jag skulle få tölten. (första gången för mig som sagt). Hästen rörde inte en fena. När vi pratat klart tog jag tyglarna och tänkte på vad han sagt. Pang. Hästen gick från stillastående till tölt på nolltid och vi flöt fram hur energiskt som helst. Sen tänkte jag avsakning och hästen saktade lydigt av direkt. Det var verkligen som att rida med tanken. Så häftigt. Speciellt som det var första gången på islandshäst också. Efter detta har jag suttit på några som varit betydligt mindre utbildade och det var inte alls samma sak, men detta var en klart härlig upplevelse. Just att den gick från noll till högenergi så fort. :laugh:

Det är så det ska vara även om alla inte prickar rätt så ligger mycket av den mentaliteten i Islandshästen. Sedan är alla inte lika välutbildade och det finns givetvis alla möjliga sorter även snälla trygga halvlata men det typsikt isländska är som du beskriver, åtminstonne i mina ögon.

Jag har typ helt tvärt om uppfattning om islandshästar, de är snabbare i huvud och kropp än "de flesta". Små turbotroll på raketbränsle. :p

Jag skrev nog lite otydligt, det finns väl hästar av alla sorter som vänder på en femöring så man har noll chans att sitta kvar och andra som inte gör det. Det finns vissa hästar som växer långsamt och vissa som växer snabbare. Islandshästar må vara nordens fullblod men som amatör har jag personligen respekt för att de inte är färdigvuxna förrän 7 - 8 år och även eftersom det är relativt små hästar som ska bära vuxna ryttare.

Övergångar. Just nu börjar jag nästan omgående med en frisk trav och lite galopp för nej skritta gåååår inte. Det blir bara uppåt då typ. Så efter lite snabbare tempo så kan jag få ner honom i en lösgjord lugn skritt. Samlingen är det inga problem med. Men just detta att en häst med så mkt energi att han kan inte bärga sig. Så övergångar är alltid bra :)! När dessa funkar bra börja mer med tempoväxlingarna.

Jag har köpt mig en humörhäst där dagsformen och viljan att vara till lags vid uteritt är mycket olika från dag till dag. Jag får lära mig att läsa av honom anpassa ridning och vara konsekvent i ridningen.

Jag har också en sån. Ena dagen kan vi galoppera med långa tyglar i arbetstempo och nästa dag är han så het att han nästan sticker:o

Liknande trådar

Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 341
Senast: mily
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 485
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
5 352
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad läser du just nu?
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Parfym