Kontroll på hunden tack!

A

Alvin

Varför har man sin hund lös när man vet att den sticker om h*n ser något intressant?
Blev så arg nu. Grannen längre bort har en golden som de alltid har lös och den är välidgt busig och om h*n möter en person eller ser något som ser intressant ut så springer den dit.
Nyss så kom den hunden med matte och möjligtvis någon "dagskötare" och gick på vägen. Helt plötsligt hoppar hunden in på vår tomt och springer allt var den har till kaninburen och hoppar på den. Ingen av de två reagerar och fortsätter bara gå. Hunden stannar visst (jag trodde de hade ropat åt sig hunden för jag gick till ett annat rum så jag såg inte) kvar och fortsätter försöka ta kaninen. Då hör jag hur ägaren skriker "jävla hund" och kommer och tar hunden med sig. Lite sent att agera tycker jag. De hinner gå ifrån och jag bestämmer mig för att kolla buren. Ja men tjena, nu har det extra nätet gått sönder, Igen. Denna hund har nämligen förstört buren tidigare.
Fråga. Varför har man sin hund lös när man vet att hunden inte lyssnar på en, och varför kollar man inte efter hunden när man har den lös?

Sv: Kontroll på hunden tack!

Ja,att svara på det kan väl bara dem som inte har någon uppmärksamhet på hunden;)
ska dock erkänna att det händer att min har stuckit för mig också:angel:
i vanliga fall har jag henne inte lös då inkallningen inte sitter till hundra,men ibland testar jag henne och det har hänt att hon stuckit.
kan dock hålla med om att i ditt fall var det oansvarigt av ägaren.Aldrig att andra ska behöva lida för att man inte orkar fostra hunden

Jag har inga problem med att man "testar" hunden lite då och då. Men denna hund verkar inte ha något koppel och inte fått någon inkallningslärning.
Det som är läskigt också är att hunden kan komma springande från ingenstans och hoppa på en, då finns det 3 alternativ som ägaren brukar ha: 1.inte veta vart hunden är 2. skratta åt personen 3. stå på långt håll och ropa svagt "kom hit".

Men är det inte bättre att du frågar ägaren till hunden :idea:

*martha som HAR kontroll på sin lösa jycke*

Har du försökt prata med ägaren och tala om att den bitit sönder nätet för dig flera ggr?
Det är absolut inte försvarsbart att hunden springer såhär.Tyvärr finns det ju ägare som inte vet/förstår bättre.försök påkalla problemet för dem så de förstår:)

Jo, nätet har vi komenterat flera ggr att hunden förstört men ägaren verkar inte bry sig spec. mycket.
Försökte få tag på ägaren men de var inte hemma.

Jo, nätet har vi komenterat flera ggr att hunden förstört men ägaren verkar inte bry sig spec. mycket.
Försökte få tag på ägaren men de var inte hemma.

Skicka räkning på det förstörda burnätet plus den tid det tar att laga det.

/KT

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 846
Senast: Maniac123
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 547
Senast: Ragdoll
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 139
Senast: Liran
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 486
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Adoptivhund vägrar gå ut
  • Hundrelation