maria_b
Trådstartare
Mitt sto står hos en tjej som har lånat henne och tagit ett föl. Stoet är nu dräktig igen och denna gång är fölet mitt. Tanken var att jag skulle ta hem stoet nu i vinter när hennes föl är avvant men nu har vi istället bestämt att mitt sto ska stå kvar och föla hos henne eftersom hon har optimala förutsättningar för det. Dessutom ska hon ta nästa ombetäckning i vår och eftersom hon har egen seminstation behöver vi ej köra omkring massa på stoet.
Nu till frågan. Trots att vi litar på varandra så vill vi ju såklart skriva ett kontrakt. Vi har haft kontrakt skrivet för denna tid hon haft sitt föl och mitt sto, men nu ändras ju förutsättningarna lite. Så jag vill gärna ha lite tips på vad vi bör skriva med. Det jag själv tänkt på är:
*Vem som står för vad ekonomiskt
*Försäkring
*Veterinärvård - tex skriva in att hon måste ta ut veterinär / köra till klinik om det är akut eftersom vi har ett par timmars körsträcka till henne
*Skötsel, hovvård, foder
* Övervakning av fölning, bör det stå i kontraktet?
*Hennes rättighet att seminera stoet efter fölning med valfri, godkänd hingst och att hon blir uppfödare/ägare till nästa års föl
*vad som händer om stoet kastar när det är dräktigt med hennes föl/om hon ej tar sig alls
* Nån form av uppsägningstid om stoet ej tar sig
*Rätten att visa mitt föl på mönstring om stoet ej är i de "kritiska dagarna" i nästa dräktighet.
Vad har jag missat och vad är onödigt/mer väsentligt?
Som sagt, har en mkt god tillit till "fodervärden" men det är alltid viktigt at tha saker nerskrivet på ett papper.
Mvh Maria
Nu till frågan. Trots att vi litar på varandra så vill vi ju såklart skriva ett kontrakt. Vi har haft kontrakt skrivet för denna tid hon haft sitt föl och mitt sto, men nu ändras ju förutsättningarna lite. Så jag vill gärna ha lite tips på vad vi bör skriva med. Det jag själv tänkt på är:
*Vem som står för vad ekonomiskt
*Försäkring
*Veterinärvård - tex skriva in att hon måste ta ut veterinär / köra till klinik om det är akut eftersom vi har ett par timmars körsträcka till henne
*Skötsel, hovvård, foder
* Övervakning av fölning, bör det stå i kontraktet?
*Hennes rättighet att seminera stoet efter fölning med valfri, godkänd hingst och att hon blir uppfödare/ägare till nästa års föl
*vad som händer om stoet kastar när det är dräktigt med hennes föl/om hon ej tar sig alls
* Nån form av uppsägningstid om stoet ej tar sig
*Rätten att visa mitt föl på mönstring om stoet ej är i de "kritiska dagarna" i nästa dräktighet.
Vad har jag missat och vad är onödigt/mer väsentligt?
Som sagt, har en mkt god tillit till "fodervärden" men det är alltid viktigt at tha saker nerskrivet på ett papper.
Mvh Maria