"Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Tänkte också lägga till, att om man rider mot samling (det jag kallar samling, och som jag anser att bla min islandskorsning klarar) utan tygelkontakt, så blir det upp till hästen att hålla formen och samlingen stabil.
För hästen är exakt konsekvent samling och balans inte av samma prio som det är för en dressyrdomare, en häst anpassar balansen efter sin styrka, underlaget, den egna energin och självklart efter ryttarens balans och energi.

Därför tror jag att det antagligen är typ omöjligt att nå samma statiska uttryck av balans och samling som uppvisas på en dressyrtävling, om man enbart rider utan tygel. Dessutom lär det ta mycket längre tid att ens närma sig.
Så jag kan förstå om man skippar det om man vill glänsa på dressyrbanorna, för mig är det utmaningen som är lockelsen.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Jag är som många andra här "tävlingsdressyrmänniska" med en touch av AR-tänk men jag har också haft äran att sitta på en SM-häst (western).

Glöm aldrig (och framförallt döm inte) att kraven på samling är mycket olika i western och i "vanlig dressyr". För den skull kan man inte säga att en westernhäst inte är samlad - för det är den! Det är bara en helt annan sorts samling - kraften hos hästen stannar horisontellt istället för att "gå uppåt" men jag lovar att det krävs en oerhört stark häst för att kunna "jogga" korrekt, långsamt och på hängande tygel! Även det är en häftig känsla - fullt jämförbar med att "trampa" eller träna passage - bara annorlunda...

En westernhäst får heller inte "gå på bogarna" i framvikt - även om det i mångas ögon kan se ut som det. Då tittar man på hästen med "dressyr-ögon" och hakar upp sig på den låga halsställningen.. Har man lärt sig att se skillnaden på hur knä/hasleder arbetar (idealet) i western och dressyr så ser man också när är rätt - men det kräver ett tränat öga!
Galoppen är en annan stötesten - westernhästen går många gånger "isär" eller i fyrtakt för "oss" dressyrmuppar :angel: medan om hästen skulle galoppera "uppåt" och skjuta på så skulle de få avdrag.. Det blir lite som att jämföra äpplen med päron - helt omöjligt alltså! Det ena är inte mer "rätt" än det andra..

Jag kan själv använda mig av westernform på dressyrhästen emellanåt - speciellt om det är en hetlevrad häst - för att "dämpa" den, och att rida på hellång tygel är en bra träningsform tycker jag. Men som jag nämnt tidigare - ska man rida "klassiskt" och med tryck och explosivitet så blir lång tygel ett för grovt redskap när det kommer till "finlir".

Som fotnot kan jag ovan nämnda westernhäst även tränades mycket på "kort" tygel och hög dressyrsamling - och kunde piaffa! Men för ryttaren var piaffen endast en träningsmetod för att stärka bakdelen - vilket behövs i bla slidestop och spinn - inte ett mål med dennes ridning!

+1 på den, detta var en bra sammanfattning på skillnaderna :)
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

56273_1355997771.jpg

Jag har fortfarande inte läst hela tråden, ska läsa ikapp nu :angel: men just såhär tycker jag att det ska se ut :d skulle det inte vara samling?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Åhnej, för mig tog det tid innan min var stark nog!

Länkar här nedan ett klipp som lite beskriver hur jag tänker.
Notera att han säger att det tar ett år att arbeta upp en överlinje på hästen som är tillräckligt stark för att man ska kunna börja samla hästen och ytterligare två år för att få en samlad häst. Detta oavsett hästens ålder.

http://www.youtube.com/watch?v=I8cOq7YWXys

Det jag märkte var att när min häst väl blivit stark i den låga formen (filmen), märkte jag att han helt plötsligt självmant började lyfta upp "framvagnen". Den känslan kommer jag minnas länge, helt grym!

Den filmen var ju kanon :bow:

Jag har ännu bara kommit till det där han nämner när ryggen kommer upp och breddar sig under en :love::bow: och det händer bara ibland än så länge.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Jag har fortfarande inte läst hela tråden, ska läsa ikapp nu :angel: men just såhär tycker jag att det ska se ut :d skulle det inte vara samling?

Nej den vinklar inget i bakdelen på det fotot iallafall.

Angående islanshästarna så jo klart att islandshästar kan samla sig?? Men frågan handlade väl om tölt :confused:
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Jag tycker att den vita hästen inte ser bekväm ut alls, nu tittade jag bara när hon satt till häst.
Se "underlinjen" och underhalsen på hästen! Underhalsen buktar ut och hästen sänker manke och rygg.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Jag gillar videon med Honza när han hoppar med sina hästar, det hade jag gärna kunnat.

Förövrigt som gäller båda så är dom sjukt stela i bakkärran och väldigt ogymnastiserade. Det krävs mycket gymnastiskt arbete för att få dom att vinkla i alla leder.. jag vet inte vad du/ni/en del kollar på när det kommer till samling men ni verkar fokusera på hur långt hästen kan stoppa in sina bakben under magen :confused:
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Jag tycker att den vita hästen inte ser bekväm ut alls, nu tittade jag bara när hon satt till häst.
Se "underlinjen" och underhalsen på hästen! Underhalsen buktar ut och hästen sänker manke och rygg.

Vilket kommer sig av att den inte vinklar korrekt bak.. utan svingar in sina bakben under kroppen istället och sätter ner hovarna lite bakåt-utåt istället för in och under och bär vikt, då måste den häva sig fram med hjälp av underlinjens muskulatur.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Jag tycker att den vita hästen inte ser bekväm ut alls, nu tittade jag bara när hon satt till häst.
Se "underlinjen" och underhalsen på hästen! Underhalsen buktar ut och hästen sänker manke och rygg.

Jag håller verkligen med, undrar hur den är riden när den har fått så felaktiga muskler?, jag tycker det är sådant man ser när folk tränar krumelutter utan att hästarna är tillräckligt starka och tillräckligt igenom- då blir det såhär.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Så jag kan förstå om man skippar det om man vill glänsa på dressyrbanorna, för mig är det utmaningen som är lockelsen.

Nu handlar ju inte den samlingen man vill se på häst att man vill glänsa på dressyrbanorna- programmen är utformade för att hästarna ska bli väl utbildade och att inget ska hoppas över.

Skulle den vita, vilken visar byten utan tyglar visa sig i ett program med byten i så skulle stora brister uppdagas vad gäller hästens utbildning och den samling som man vill se och hästen ska ha för att kunna bära sig i programmet finns inte.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

jag vet inte vad du/ni/en del kollar på när det kommer till samling men ni verkar fokusera på hur långt hästen kan stoppa in sina bakben under magen :confused:

Vaddå????? :confused::confused:

Sitter du och säger att det här inte är jättesamling???

DSC08363_zpse19f8a24.jpg


:angel::angel::D
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Jag tycker att den vita hästen inte ser bekväm ut alls, nu tittade jag bara när hon satt till häst.
Se "underlinjen" och underhalsen på hästen! Underhalsen buktar ut och hästen sänker manke och rygg.

Nej jag håller med! Ser verkligen inte ut som en bekväm häst som jobbar igenom kroppen. Blir bara cirkuskonster med massa sprattel. Ser ingen gymnastisering eller samling alls. Hästen blir ju oerhört kort i halsen och tycker mig inte se den vinkla bäcken över huvud taget. Blir inget sväv i steget utan ryckigt och stampigt. Det förekommer inte alls i samling för mig iafl.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Hur kommer man vidare i sin ridning med lång tygel, finns det någon som gjort det, eller är man nöjd om hästen tuffar på och bara lägger sig i ett läge?,ex utan möjlighet att ställa som man vill ?

Det beror väl på vad man menar med att "komma vidare". Jag har gått från att ha haft en häst som inte varit stark nog att ens hålla sig på en volt under ryttare utan tygel. Med tygel kunde man "tvinga" honom, men då blev han bara stressad. Det gick heller inte något vidare att justera tempo och takt.

Nu håller han sig utan problem på en volt i både trav och galopp(i galoppen får man hjälpa lite), det går att justare takt och tempo utan att använda tygeln och han har börjat komma upp med ryggen och även kunna bära mig jämnare på volten.

Så, jag har absolut kommit massor framåt på lång tygel. Det gäller väl att ha rätt tränare kanske?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Men vad är ditt mål? Hur långt planerar du att komma som vilka rörelser och i vilken kvalité?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Islänningar KAN inte samla sig. Ok? Så betyder det att alla som har islänningar alltså är dömda till att rida sönder sina hästar då de inte kan samla sig och ridas i en bärig form?

Nej nej nej, läs mitt förra svar, fattar inte hur diskussionen hamnade i att isisar inte kan:confused:
Det var gångarten tölt det gällde, inget annat. Det skrev jag ju också, skritt trav och galopp är en helt annan sak.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Trötter: Aahhh tittade bara på första bilderna, men nu såg jag att det var flera och läste texten.

Ja det var ju ett bidrag i debatten, sen kan man nog diskutera det som sägs här också :) Men oavsett vad man tycker så är tölten rörelsemässigt en svår gångart att rida mot samling, det tror jag vi kan vara överens om. Omöjlig enligt vissa som vet mer än jag om isisar.

Så Lobelia får gärna fortsätta med att leta efter filmer som visar motsatsen:)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej Jag blir galen. Har nyligen fått börja rida en ny häst som är otroligt storgalopperad. En helt annan häst med helt andra gångarter...
Svar
4
· Visningar
1 336
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
958
Senast: cassiopeja
·
Träning Behåller ni kontakten eller ger ni hästen total eftergift på tygeln om den protesterar mot er inverkan genom att backa? Varför? Aldrig...
2
Svar
20
· Visningar
3 175
Senast: tuaphua
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 153
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp