"Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Samlad är i de flestas uppfattning kort o lugnt. här är det att den stoppar in raka bakben utan rundad överlinje med huvudet högt.
Så samling sitter i huvudhöjden, intressant
En isis med sitt väldigt sluttande kors kan pga sin exteriör inte samla sig, men däremot utföra sina raskaraktäristiska rörelser. Den kan inte vinkla sitt bäcken ännu mer. En exteriör omöjlighet.
Så nu har alla Isaldshästar sluttande kors och det är fysiskt omöjligt att samla dem i någon gångart.
Lobelia vill avfärda de allra skickligaste inom sin gengre o menar att det man ser inte är brukligt.
Kul att veta att jag gjort det, kan jag få ett citat tack med tanke på att jag inte har en aning om när jag skulle ha avfärdat någon ridande alls över huvudtaget i den här tråden eller någon tråd alls om jag minns rätt.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Hittade en video på tuben. Har inte tittat igenom hela men tycker att ryttaren i inledningen har ganska lösa tyglar då piruetten utförs. Ej långa dock

http://www.youtube.com/watch?v=C6uKeWJGjf0

Ok, detta är vad du villl nå till?
Jag håller med den som mår illa av att se den, och dessutom att den tas fram som föredöme.:crazy:

Den första hästen är överböjd, och saknar helt energi, den sitter inte ihop genom kroppen, vilket jag tror gör att den frestar på lederna i bakdelen mer än bär med sina muskler, galoppen är inte ren. Inte så bra. Sen att lägga den ner är bara osmakligt och ovärdigt och nåt slags dominanstänk som jag har väldigt svårt för.

Sen PRE:n. ja som du ser är det inte hängande tyglar där, då hade den väl skenat runt ännu värre med honom ;) Där fick han visst lägga in lite lagom slow motion för att det i hans ögon ska se lite bättre ut:o

Sen har vi den tredje hästen. Den rör sej riktigt trevligt, men han förstör ju det hela genom att låta tyglarna hänga och den blir onödigt obalanserad och osäker vad han vill...Tittar du riktigt noga ser du att han korrigerar med stora stora tygeltag, på stången givetvis. Man ser ju också hur ryckigt och orytmiskt det blir när han gör det, för det där känns i hästens mun, jag lovar.:crazy: Varför inte ha en jämn mjuk kontakt så hade den hästen kunnat se riktig harmonisk ut.

Nej istället sitter han där och briljerar med enhand och gör cirkuskonster som inte har med dressyr att göra.

Det är vad jag ser.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Få man bara använda exakt samma ord som dig? Rörelsen och fotförflyttningen är den samma i tölt och skritt. Det är frekvensen som skiljer sig samt att tölt ofta är mer spektakulär, det är mer rörelse energi och därför kan man få fram mer lyft, men det samma rörelsemönster i grunden. Man ser det lättare på hästar med mer återhållsamma rörelser.

Lite Ironiskt så konstaterade Axel tidigare att hästen gick med bakdelen och du anser att den inte gör det utan gör något annat än i skritt när den töltar.

För övrigt så sitter benet på samma häst så tillåter inte hästens fysik någon dramatisk skillnad i hur hästen rör det. Lederna är stabila och musklerna är de samma. Den stora skillnaden mellan olika gångarter är fotförflyttningen, hur stora rörelserna är och graden av undertramp.



Jag tror inte du har förstått, jag måste vara väldigt otydlig, ledsen för det.

Ja visst går den med bakdelen, som jag sa, den är i två delar, den hänger inte ihop, utan halvorna av hästen gör olika saker, vilket totalt omöjliggör samling.

Rörelsen är en helt annan, hästen kan sitta ihop i skritten, men inte i tölten, musklerna kopplas inte ihop pga den rör benen för fort, och alltså inte i harmoni mellan fram och bak.

Jag gav dej en film med en rad av landets bästa ryttare och bad dej tala om vad du ser av samling och ihopkoppling i tölten. För det är tölt vi diskuterar här. Du kan inte ens kommentera. :grin:

Ännu mindre visa med egna exempel vad du säger är möjligt.

Trist, det känns inte möjligt att komma längre om man inte får något att diskutera utifrån, JAG hittar inte en enda film som visar det du säger är möjligt. Alltså har jag kvar min upppfattning. Tycker du det är så konstigt?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Ja visst går den med bakdelen, som jag sa, den är i två delar, den hänger inte ihop, utan halvorna av hästen gör olika saker, vilket totalt omöjliggör samling.

Där håller jag med, ryggen blir helt stum, finns ingen genomsläpplighet-
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

När ganasch pressats in mot hals. Enligt mig ser det inte harmoniskt ut.

Vill se mer annat än en ögonblicksbild innan jag tycker det är vidrigt, annars ser din ut på ngt kort att vara rätt mkt bakom lod o även lite väl skarp vinkel så som du ser är det oerhört svårt på utvalda ögonblicksbilder- och du har säkert tagit dina bästa.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

*KL*

För mig är sökningen framåt mot handen en viktig grundsten i ridningen. Om inte sökningen fungerar så har jag ett verktyg mindre för att öka och minska ramen med bibehållen välvd överlinje. En välutbildad häst följer med framåt med nosen när man ger tygeln långsamt. Motsvarade, om man kortar tyglarna så använder den bakbensaktiviteten mer till samling.

Jag vill ha kontakt med hästens mun. Jag brukar jämföra med en sån där "telefon" som man kunde göra som experiment när man var liten. Två konservburkar med små hål i botten där man fäste en tråd. Om tråden var sträckt kunde man prata lågmält i ena burken, och någon kunde hålla den andra burken mot örat och höra vad man sade. Slackade tråden hördes ingenting. Sträckte man för hårt gick tråden av.

Det är den sortens kontakt jag vill ha. Precis så att vi har en tydlig och klar kommunikation, men inte mer.

Sen kan jag tycka att det kan vara bra att plocka bort tygelhjälpen ibland för att kolla av att övrig hjälpgivning funkar. En jättebra uppvärmningsövning är t ex att rida snygga jämna serpentiner och volter på långa tyglar, och även att rida upp rakt mot en spegel.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Så allt på lösa tyglar är bra no matter what , eller vad ville du med den filmen:confused:

Du har inte kommenterar filmen jag la in.. vad tyckte du om den? Mer än att han har klämt in dubbla bett i käften?

Inga tyglar alls måste vara bäst.

a5.png
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Jag ser en häst som är avbackad av en skarp stång, inte kommer framåt, inte är ren i sin galopprytm.
Tycker inte heller att det där var lös tygel alls, bettet är uppenbarligen skarpt.

Och ingen har betvivlat att man kan utbilda med bett och sedan släppa tyglarna helt lösa, frågan var mer till er som är långatygelförespråkare: hur långt kommer man vidare utbildningsmässigt utan att ta i munnen, alltså lång tygel jämt och som du mena ibland bara för att stanna eller ändra form?

Eller väljer man att inte gå vidare?, inget fel i det men jag tycker det ser onödigt slitigt ut på fram att konstant ligga i den framvikt som hittills har visats.

Enligt min tränare kan man komma "hur långt som helst" på lång tygel, men det tar längre tid och man måste ha lite annat fokus i grunden.
Personligen väljer jag att se hur långt vi kan komma tillsammans på lång tygel, med den förutsättningar jag och hästen har. Om vi ohjälpligt skulle fastna "på framdelen" så kommer jag att lägga till bett och/eller tygelkontakt. Men hittills går det framåt. Ska se om jag kan få tränaren att filma lite nästa pass, så får ni se vad ni tycker.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Om man kan komma med i landslaget i western när man ridit i några år säger väl allt om kompetensen- konkurrensen.

Nej det gör det verkligen inte. Det säger bara något om SvRF/FEI regler.

De bästa rider inte inom dessa organisationer och är inte intresserade av att göra det. Så länge deras regler ser ut som dom gör kommer det inte finnas något "landslag" värt namnet så det kan man inte gå efter.

Det är ju bra om man vet vilka som ÄR bäst inom en viss gren och kollar upp dom och ingen annan om man vill bilda sig en uppfattning.

*Hoppar ur denna skrattretande tråd lika fort som jag hoppade in*
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Ok, detta är vad du villl nå till?
Jag håller med den som mår illa av att se den, och dessutom att den tas fram som föredöme.:crazy:

Den första hästen är överböjd, och saknar helt energi, den sitter inte ihop genom kroppen, vilket jag tror gör att den frestar på lederna i bakdelen mer än bär med sina muskler, galoppen är inte ren. Inte så bra. Sen att lägga den ner är bara osmakligt och ovärdigt och nåt slags dominanstänk som jag har väldigt svårt för.

Sen PRE:n. ja som du ser är det inte hängande tyglar där, då hade den väl skenat runt ännu värre med honom ;) Där fick han visst lägga in lite lagom slow motion för att det i hans ögon ska se lite bättre ut:o

Sen har vi den tredje hästen. Den rör sej riktigt trevligt, men han förstör ju det hela genom att låta tyglarna hänga och den blir onödigt obalanserad och osäker vad han vill...Tittar du riktigt noga ser du att han korrigerar med stora stora tygeltag, på stången givetvis. Man ser ju också hur ryckigt och orytmiskt det blir när han gör det, för det där känns i hästens mun, jag lovar.:crazy: Varför inte ha en jämn mjuk kontakt så hade den hästen kunnat se riktig harmonisk ut.

Nej istället sitter han där och briljerar med enhand och gör cirkuskonster som inte har med dressyr att göra.

Det är vad jag ser.

Hahaha, igår när jag la upp den tittade jag bara på inledningen med halvblodet och utan att analysera ridningen i helhet la jag bara märke till att hästen tycket ha god balans och vilja att "ta itu med uppgiften" utan direkt stöd. Nu har jag sett de andra två hästarna och skäms som en hund över att jag la upp detta klipp. FEL AV MIG!
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Vill se mer annat än en ögonblicksbild innan jag tycker det är vidrigt, annars ser din ut på ngt kort att vara rätt mkt bakom lod o även lite väl skarp vinkel så som du ser är det oerhört svårt på utvalda ögonblicksbilder- och du har säkert tagit dina bästa.

HAHA! På mina bilder säger du? Åh stackars ponny! Tänk att det krävdes en expert från bukefalos för att upptäcka att min lilla pojk springer omkring bakom hand.. Tack , jag är frälst!
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

HAHA! På mina bilder säger du? Åh stackars ponny! Tänk att det krävdes en expert från bukefalos för att upptäcka att min lilla pojk springer omkring bakom hand.. Tack , jag är frälst!


Nej, jag är ingen expert, bara säger att bilder inte alltid visar hur helheten är- att man vill ha en häst som springer omkring bakom hand trodde jag inte.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Äsch, varför sluta vid stång? Släng in ett bridong också och strama upp tyglarna så blir det nog suberb ska du se!

Fast det är väl en väldans skillnad att rida på blank stång med antingen konstant tryck eller ryck (som det blir vid glappande tyglar när du ska ta i den) och rida på en bridong och stång med lätt kontakt hela tiden. Då spelar du på millimetrar och rider mestadels på bridongen. Hade inte hästarna tyckt det var bekvämt med två bett hade de inte funkat på dem heller. Jag ser då ett rätt anpassat kandar med kontakt i tyglarna som bra(!!) mycket snällre än en blank stång där du inte kan rida på nåt ''snällare'' än stången som bas och dessutom antingen har statisk kontakt i stången eller rider på lång/glappande tygel och rycker i stången när du behöver ta i bettet. Aj... Så jag tycker du resonerar rätt konstigt.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Äsch, varför sluta vid stång? Släng in ett bridong också och strama upp tyglarna så blir det nog suberb ska du se!


En bridong hade gjort stor skillnad - i sådana fall skulle han ju just kunna ha ett mjukt stöd och kontakt med sin häst utan stångverkan.

Poängen med två bett är just att du ska kunna inverka på olika sätt. Du rider på bridongen - och nej, du ska inte dra i den - stången används vid behov för att du vill påverka nacken. Bridongen för att ställa.

Även bortsett från filmen så är "lång tygel-ridning" på stång inte samma sak som att de facto rida utan bettinverkan. Vilket jag skrev långt bak någonstans i tråden... De flesta XX-hästar som visats upp här är ju perfekta exempel på det; blank stång, en häst som trippar med invikt nos, ej ihopkopplad, "lång tygel" och små ryck i den med jämna mellanrum. Grov ridning skulle jag kalla det.

Sedan finns det givetvis skitridning även TR-dressyren. Det är väl alla medvetna om?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Enligt min tränare kan man komma "hur långt som helst" på lång tygel, men det tar längre tid och man måste ha lite annat fokus i grunden.
Personligen väljer jag att se hur långt vi kan komma tillsammans på lång tygel, med den förutsättningar jag och hästen har. Om vi ohjälpligt skulle fastna "på framdelen" så kommer jag att lägga till bett och/eller tygelkontakt. Men hittills går det framåt. Ska se om jag kan få tränaren att filma lite nästa pass, så får ni se vad ni tycker.


Vore jättekul att se! :laugh:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej Jag blir galen. Har nyligen fått börja rida en ny häst som är otroligt storgalopperad. En helt annan häst med helt andra gångarter...
Svar
4
· Visningar
1 336
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
958
Senast: cassiopeja
·
Träning Behåller ni kontakten eller ger ni hästen total eftergift på tygeln om den protesterar mot er inverkan genom att backa? Varför? Aldrig...
2
Svar
20
· Visningar
3 175
Senast: tuaphua
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 153
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp