"Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Rörelsen kan också vara den samma alla hästar har inte spektakulära rörelser. Och nej, inte sjutton tänker jag leta fram någon video, det spelar ingen roll vad den visar du har redan bestämt dig.

Vad har spektakulärt att göra med vad jag skrev? Det har inget med spektakulärt att göra, läs igen?

Och nej självklart tänker du inte leta fram nån film, det trodde jag inte heller, ditt svepskäl att jag har bestämt mej känns bara patetiskt. Det finns ingen film som visar det jag frågade efter vilket även du tycks inse vid lite eftertanke.

Ja det är ok Lobelia, alla kan ändra sej. God jul på dej, och alla andra!:laugh:
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Hittade en video på tuben. Har inte tittat igenom hela men tycker att ryttaren i inledningen har ganska lösa tyglar då piruetten utförs. Ej långa dock

Jag ser en häst som är avbackad av en skarp stång, inte kommer framåt, inte är ren i sin galopprytm.

Och ingen har betvivlat att man kan utbilda med bett och sedan släppa tyglarna helt lösa, frågan var mer till er som är långatygelförespråkare: hur långt kommer man vidare utbildningsmässigt utan att ta i munnen, alltså lång tygel jämt och som du mena ibland bara för att stanna eller ändra form?

Eller väljer man att inte gå vidare?, inget fel i det men jag tycker det ser onödigt slitigt ut på fram att konstant ligga i den framvikt som hittills har visats.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Citera gärna, men fulcitat när man klipper bort halva meningar för att resten inte passar ens syfte är patetiskt.

Om man tänker visa en film så gör man det för att förklara sin syn på saken vad som sker på filmen oavsett vad någon annan har för ståndpunkt, men du hittade ju en bortförklaring där lägligt nog för att slippa .. för det fattade man ju att det aldrig skulle komma fram en film ändå därav mitt citat.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Jämför med denna piruetten och ridningen... skulle vara intressant att höra vad TS tycker om detta ? Här har vi det mesta på plats, vinkling i bakkärran, samling, genomsläpphet, rytm, takt och balans. Synpunkter på detta?

http://www.youtube.com/watch?v=LSLzVt5fT6I
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Om man tänker visa en film så gör man det för att förklara sin syn på saken vad som sker på filmen oavsett vad någon annan har för ståndpunkt, men du hittade ju en bortförklaring där lägligt nog för att slippa .. för det fattade man ju att det aldrig skulle komma fram en film ändå därav mitt citat.

Fulcitat är bara fult, kom igen när du lärt dig citera på ett schyst vis.
PS Någon annan har redan länkat till en film. Den som inte lyckas se något mått av samling där på något vis är antingen blind eller trångsynt. Det är totalt meningslöst att länka till fler, som sagt vill man inte se något så gör man det inte.
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Det här är alltså bra i dina ögon :confused: Ja varför är jag inte förvånad :grin:

Oh herregud.. Jag har överhuvudtaget inte kommenterat ridningen (sökte på academic riding). Jag ingen erfarenhet av akademisk ridning heller men sökte förbrilt efter ett klipp där hästen inte var "fasthållen".
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Jag frågar mig vad tanken är med att klämma in dubbla bett i käften på hästen?
Less borde vara more..

Ännu en sak jag är allergisk mot är följande:
55161_1356050718.jpg


När ganasch pressats in mot hals. Enligt mig ser det inte harmoniskt ut.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Vad har spektakulärt att göra med vad jag skrev? Det har inget med spektakulärt att göra, läs igen?

Få man bara använda exakt samma ord som dig? Rörelsen och fotförflyttningen är den samma i tölt och skritt. Det är frekvensen som skiljer sig samt att tölt ofta är mer spektakulär, det är mer rörelse energi och därför kan man få fram mer lyft, men det samma rörelsemönster i grunden. Man ser det lättare på hästar med mer återhållsamma rörelser.

Lite Ironiskt så konstaterade Axel tidigare att hästen gick med bakdelen och du anser att den inte gör det utan gör något annat än i skritt när den töltar.

För övrigt så sitter benet på samma häst så tillåter inte hästens fysik någon dramatisk skillnad i hur hästen rör det. Lederna är stabila och musklerna är de samma. Den stora skillnaden mellan olika gångarter är fotförflyttningen, hur stora rörelserna är och graden av undertramp.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Fulcitat är bara fult, kom igen när du lärt dig citera på ett schyst vis.
PS Någon annan har redan länkat till en film. Den som inte lyckas se något mått av samling där på något vis är antingen blind eller trångsynt. Det är totalt meningslöst att länka till fler, som sagt vill man inte se något så gör man det inte.

Varför är man trångsynt och blind när man tycker det som visas inte är tillräckligt bra för uppställda krav?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Oh herregud.. Jag har överhuvudtaget inte kommenterat ridningen (sökte på academic riding). Jag ingen erfarenhet av akademisk ridning heller men sökte förbrilt efter ett klipp där hästen inte var "fasthållen".

Så allt på lösa tyglar är bra no matter what , eller vad ville du med den filmen:confused:

Du har inte kommenterar filmen jag la in.. vad tyckte du om den? Mer än att han har klämt in dubbla bett i käften?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Nej det handlar mer om när andra inriktningar använder samma term på olika saker.
AR använder skolorna som inte är skolor. Varav rena nybörjare anser att de rider fina skolor o att det är plättlätt.

Samlad är i de flestas uppfattning kort o lugnt. här är det att den stoppar in raka bakben utan rundad överlinje med huvudet högt.
T o m i så benämndes arbetstrav i TR förr som kort trav ( stooor missuppfattning)o då blev det senare ej heller ngn samling.

En isis med sitt väldigt sluttande kors kan pga sin exteriör inte samla sig, men däremot utföra sina raskaraktäristiska rörelser. Den kan inte vinkla sitt bäcken ännu mer. En exteriör omöjlighet.

De som har lätt att samla sig är iberiska hästar. Att de går kvar i form är avgörande.

Lobelia vill avfärda de allra skickligaste inom sin gengre o menar att det man ser inte är brukligt. På samma sätt som vi har kämpat för att få se goda skolor gjorda av AR´s grundare. Det finns bara inte för att det inte ÄR samma sak.

Man vill nog låta märkvärdig o kunnig när man påstår att man rider samlat fast det bara är kort o markbundet- som i western o där t o m i rejäl framvikt. Samlat på framdelen= lätt bakdel..
Man vill gärna anse sig vara lika duktig som dressyreliten.

Vi som håller på vet hur svårt det är o vet vår begränsning- är dödlig.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Hittade en video på tuben. Har inte tittat igenom hela men tycker att ryttaren i inledningen har ganska lösa tyglar då piruetten utförs. Ej långa dock

http://www.youtube.com/watch?v=C6uKeWJGjf0
Här ser du en ryttare som skumpar på mitten i otakt med hästen.
Se hur illa det blir när den ska öka:bump:
För att hästen ska kunna röra sig optimalt ska ryttaren vara ett med hästen o få det support den behöver.

för att en häst ska kunna röra sig komprimerat o samlat kan den inte vara så lång o låg- en omöjlighet, MEN... det går inte heller att lyfta upp huvudet så hästen går av o tro att den samlar sig över ryggen.

Är hästen lång är det lite som när vi springer o lutar oss framåt ganska mkt. Det blir ryggen som tar stryk.
Du kan ej heller rida med en fin kontakt. Bent rycker i de långa tyglarna. Om man tycker att det ser fint ut o inte ser hästens oroliga mun så..ej heller VAR ryggen är- låg. av på mitten o kan därmed inte samla sig under fart- bara stillastående- piaff o dylikt. Det finns ej heller aldrig ngn kommentar om ryggverksamheten. Bara vilket bakben som "bär". Ensidigt fokus som ej heller ger en helhet.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Oh herregud.. Jag har överhuvudtaget inte kommenterat ridningen (sökte på academic riding). Jag ingen erfarenhet av akademisk ridning heller men sökte förbrilt efter ett klipp där hästen inte var "fasthållen".

Men VAD är bättre med att hästen har lärt sig att inte lägga sig på bettet utan istället gå av på mitten och inte våga gå framåt överhuvudtaget? Jag föredrar faktiskt en häst som söker lite för mycket stöd och till viss del vågar röra sig genom kroppen även om den hamnar lite i framvikt jämfört med en som låst hela sin kropp och troligtvis även sin knopp.

Är det enda som är viktigt för dig att hästen är lätt/helt i från handen?

Jag mår för övrigt illa av en hel del GP dressyr oxå och håller helt med om det där med ganaschen.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Nej det handlar mer om när andra inriktningar använder samma term på olika saker.



Man vill nog låta märkvärdig o kunnig när man påstår att man rider samlat fast det bara är kort o markbundet- som i western o där t o m i rejäl framvikt. Samlat på framdelen= lätt bakdel..
Man vill gärna anse sig vara lika duktig som dressyreliten.

Jag håller med dig i första påståendet.
Att man använder samma termer för saker som är lite olika utförda, leder gärna till prestigefyllda diskussioner som inte leder någonstans.

Varför kan man inte som westernryttare i eliten vara lika duktig som dressyreliten, fast på ett annat moment?

Jag påstår inte att westernridning är varken svårare eller lättare än dressyr.
Grenarna är i mina ögon svåra på olika sätt.

Jag har sett Mathias Rath vingla omkring på ett väldigt orytmiskt sätt på Totilas, med skänklarna i hästens ljumskar för bytena. Det är väl i klalss med den länkade islandshästfilmen... inte så snyggt det heller.

Ja, det var ett ekipage från VM för fem år sedan. Och hästen var spektakulär.
Och jag har inte en chans att rida på liknande sätt - och vill det inte heller för jag gillar inte när hästen är så hårt hållen i munnen och så taggad. Men det gäller den mesta GP dressyr också - undantag finns förstås när det ser lätt och avslappnat ut.
Jag skulle heller inte vilja rida topp-reining.
http://www.youtube.com/watch?v=4fFMNDYvRGg&feature=player_detailpage
Jag är inte vän med tekniken men hoppas att länken funkar.

Detta är visserligen inte samling och det finns uppenbarligen en del tekniska missar och saker som inte är perfekta.

Men detta är något som jag vill uppnå med ridningen. God kontroll på hästen, en häst som kan göra ganska svåra rörelser (men hästen är inte direkt samlad i piaffen).


Detta handlar inte om att påstå något om samling, men det är att påstå att det går att rida avancerade övningar på ganska långa tyglar.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Jag anser inte att det per automatik är snällt att rida med långa tyglar.

att rida svår dressyr är supersvårt då det kräver en stoor skicklighet o en bra hand. Bara för att det är svårt så behöver man inte sluta att försöka lära sig.

Jag vill att min häst ska bära upp mig med sina muskler. Jag har inte hästen som ett transportmedel. Därav vill jag försöka få så gynnsamma förhållanden för min häst- att jag inte sätter mig o rider som den kan göra när den springer utan ryttare. att man kompenserar för den obalansen som faktiskt uppstår när man sitter på den
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Om man kan komma med i landslaget i western när man ridit i några år säger väl allt om kompetensen- konkurrensen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej Jag blir galen. Har nyligen fått börja rida en ny häst som är otroligt storgalopperad. En helt annan häst med helt andra gångarter...
Svar
4
· Visningar
1 336
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
958
Senast: cassiopeja
·
Träning Behåller ni kontakten eller ger ni hästen total eftergift på tygeln om den protesterar mot er inverkan genom att backa? Varför? Aldrig...
2
Svar
20
· Visningar
3 175
Senast: tuaphua
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 153
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp