"Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Det finns inga krav på hur en samlad trav o galopp ska se ut i western. förresten kommer inte ens den amerikanska termen "collected" från westernvärlden.

Det finns bara sakta (för sakta ) eller fullt ös... medvetslös o sen tvärnit o rygga järnet.

På en av filmerna med killen så såg man tydligt på hästen att den sänkte huvudet ännu mer- kom på vad som gällde. Ja den har nog varit med om samma som på tävlingsfilmen från bökeberg. Den visste vad som skulle hända.

Nej det där är spex o show för vissa. att snurra hästen förtielva varv så ryttaren blir centrifugerad har inget med westernhästens arbete att göra.

Samlad är de på FRAMdelen. de lutar framåt.

En samlad häst måste ridas i rena gångarter o får inte tappa eller sänka takten. Tappar man ngn av grundkvalitéerna på vägen får man backa bandet.

jisses!! orkar inte ens svara på ditt inlägg.. kan man få in mer fördomar i en och samma text?:rofl::devil:
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

På vilket sätt blir den grymt satbil och stark?, ja, för den kommer ju inte till samling ex?

Efter att ha läst igenom de senaste inläggen har jag upptäckt att det mer och mer har övergått till en ganska smutskastande diskussion mellan western och dressyrryttare, vilket jag tycker är lite trist (!) jag rider inte western själv så har svårt att uttala mig om i form eller icke i det ämnet. Däremot är påståendet att en häst inte kan gå i en upprest och bärig samling på lång tygel ren bullshit.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Alla förknippar western med långsamt? Det är ju i princip bara pleasureklasser som det förekommer jog i. Och trail.

Ja nu pratade vi ju om filmerna här. Men westernhästar har inte förutsättningar för samling i annat tempo heller. Det är väl inte heller meningen. Titta på formen och hur dom rör sej. Då ser du själv.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Efter att ha läst igenom de senaste inläggen har jag upptäckt att det mer och mer har övergått till en ganska smutskastande diskussion mellan western och dressyrryttare, vilket jag tycker är lite trist (!) jag rider inte western själv så har svårt att uttala mig om i form eller icke i det ämnet. Däremot är påståendet att en
häst inte kan gå i en upprest och bärig samling på lång tygel ren bullshit.

Bullshit ?

Kan du lägga in en film så vi får avgöra detta själva?
Har svårt att ta dig på allvar i nuläget .
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Svarar bara direkt på första inlägget, sorry, hinner inte läsa allt nu.

Vill bara säga att jag tänker som du, visst ska hästen kunna bära sig och jobba i form utan mitt "stöd". Jag har hittat en underbar dressyrtränare (dressyr och centrerad ridning) som hjälper mig med det. Hon säger att det tar längre tid eftersom man måste "bygga" hästen bakifrån och fram, men visst går det, vi är på god väg :idea:

Googla Hinni Sigfusson, en islandstränare jag läste om i ett nummer av Islandshästen (2010) han tänker just så.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Jag missade kanske din förklaring men jag är undrande till varför du anser att tölt inte kan vara samlad, min erfarenhet skiljer sig från din här så jag ställer mig frågande till det. Tölt är annorlunda så piaff och passage lär du inte se i tölt men det finns många grader i samling mellan ingen samling och piaff.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Däremot är påståendet att en häst inte kan gå i en upprest och bärig samling på lång tygel ren bullshit.


Det kan den såklart, en redan utbildad häst o korta stunder, men hur utbildar du hästen dit?, då kan du lika gärna rida bettlöst eller hur?

Men samling måste man ändå tänka iaf lägst msv c nivå.

Men kan du inte hitta någon film på detta via tuben?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Det kan den såklart, en redan utbildad häst o korta stunder, men hur utbildar du hästen dit?, då kan du lika gärna rida bettlöst eller hur?

Men samling måste man ändå tänka iaf lägst msv c nivå.

Men kan du inte hitta någon film på detta via tuben?

Ja, naturligtvis kan du rida utan bett. Dock får man inte glömma att det tar TID innan hästen är stark nog och det är viktigt att man verkligen låter det ta tid och förstår att detta inte är något som kan stressas fram och det finns inga genvägar.
Jag ska försöka filma en snutt imorgon (:
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Jag vill gärna se på film om du hittar.

Att det går att rida på långa tyglar, eller då utan bett/man kanske ska kalla det nakenhuvad, är det väl ingen som betvivlar- det har väl de flesta gjort någon gång eller av o till, men att utbilda en häst från grunden till samling o dess bärighet o balans har jag fortfarande inte sett någon kunna göra.

De fimsnuttar som förut visats i detta ämne har visat hästar som vanligtvis rids med bett och utbildats därav och då faller ju hela påståendet samman direkt.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

*kl*
jesus..

samling ar ett namn for vad som hander i hastens kropp nar den engageras i en muskel och ligamentcirkel som borjar vid brostbenet och slutar vid nackligamentet. Med arbetande buk och vinklat backen.

I ovrigt tanker jag inte ge mig in i den har diskutionen, det ar pinsamt och sorgligt att den trasiga cdskivan tillats repeteras gang pa gang pa gang.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

När man pratar om dressyr och bärighet och balans så är det något som kommer med styrka och inte av att man släpper tyglarna.
Styrka till en bärighet o balans kommer av avstämningar och inget en unghäst finner och hittar rätt i direkt bara för att man skippar kontakten med munnen.

Jag skulle vilja påstå att det går fortare till den egenbalansen o självbärigheten om ryttaren har en kvick o skicklig hand för avstämningar o halvhalter.

I grund håller jag helt med om det du skriver ovan. Till 100%.
Tills jag började rida in min då treårige connemara.
Jag satt upp i sadeln och bad honom gå. Han höjde då ryggen och krökte halsen till helt korrekt remont- eller westernform. Innan jag ens börjat försöka nå kontakt i munnen med tyglarna.
Skrittade till paddocken. Funderade på trav, och hästen travade, med bibehållen ryggaktivitet och form.
Funderade på om jag skulle kunna styra in honom i en mindre volt, och treåringen travade en mindre volt, rund och stabil, första gången jag red honom.

Den ponnyn är ett riktigt undantag, men det finns hästar som är så självbäriga och balanserade att det fungerar.
Dock har jag nu "tvingat" honom att gå med mycket lätt tygelstöd för att kunna jobba med samling lite, och förbättra hans redan naturligt bra galopp.

Dock är jag övertygad om att du egentligen har helt rätt. De av oss som har haft förmånen att hitta undantagsindividerna bör skatta oss lyckliga!

Jag tror inte heller att min sötnos kan nå sin fulla utvecklingspotential utan att hålla munkontakt under delar av hans utbildning, precis som jag ovan kommenterat att westernvärlden också håller i sina hästar medan man jobbar fram styrka och bärighet. Ingen skillnad beroende på disciplin så långt.

Sedan verkar det ju som om exempelvis quarterhästar med sin stora bakkärra kan ha lättare att hitta en bärighet i lägre form.
Jag har en kbl-travare som är hyfsat grundutbildad och som är tävlad i western med viss framgång tom C-nivå. Han orkar nu bära sig i kort galopp en bit och har börjat med piaff, som är korrekt 3-4 steg. Han får då med sig ryggen korrekt.
Han är alltså stark vid samling, men det finns inte en möjlighet att jag kan hålla honom bärig i en längre form på i stort sett lösa tyglar än så länge. Rygg och rumpa behöver mycket mer träning för det.

På TS fina bilder går hästen i en mycket fin form och bärighet, dock i något som väl får beskrivas som remontform.
Vad som händer när TS vill ha sin häst till ökad samling vet vi inte (detta är verkligen inte kritiskt menat; jag tycker att bilderna är ruggigt fina) utan jag funderar på om det är så att TS häst, precis som min connemara, har väldigt lätt för sig i den här formen men som de flesta andra hästar behöver stödet framifrån för att orka samla ihop sig med bakbensvinkling och därmed "lyft" av manken?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

att utbilda en häst från grunden till samling o dess bärighet o balans har jag fortfarande inte sett någon kunna göra.
Det finns många anledningar till att den dressyr som lärs ut ifrågasätts och att många ser sig om efter alternativ och prövar nya vägar. Många gånger beror det på att även om grundtanken i dagens dressyr är att tyglarna ska användas med mjuk kontakt och finlir för att fånga upp energin som genereras bakifrån och skicka den uppåt, så fungerar det ofta inte så i praktiken. Många får fortfarande lära sig "håll i och banka på" och känner inte att det känns rätt och söker därför andra vägar. Många etablerade ryttare även på hög nivå rider med handbromsen i. På alla nivåer finns det ryttare och tränare som rider mer med händer och skänklar istället för sätet och vikten.

Att man inte hittar någon som har ett färdigt etablerat system för fullständig utbildning av hästen utan bett och videos med bevis på att det går, behöver inte betyda att tanken att rida med lösa tyglar är fel. Det visar istället på de brister som finns i den utbildning som erbjuds och det behov av alternativ som uppstått.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Jag missade kanske din förklaring men jag är undrande till varför du anser att tölt inte kan vara samlad, min erfarenhet skiljer sig från din här så jag ställer mig frågande till det. Tölt är annorlunda så piaff och passage lär du inte se i tölt men det finns många grader i samling mellan ingen samling och piaff.

Många verkar se samling i tölt ungefär som en del ser samling här, något som sker bakifrån och till manken, inte igenom hela överlinjen, (därför är många isisryttare inne på AR.)
Just tölten går inte igenom hela överlinjen. Det talas så mycket om samling hit och dit, men det blir en definitionsfråga.
Men om du har annan info så lägg in film på en töltande häst som är samlad och igenom hela vägen. Jag är öppen för ny info:)
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Många verkar se samling i tölt ungefär som en del ser samling här, något som sker bakifrån och till manken, inte igenom hela överlinjen, (därför är många isisryttare inne på AR.)
Just tölten går inte igenom hela överlinjen. Det talas så mycket om samling hit och dit, men det blir en definitionsfråga.
Men om du har annan info så lägg in film på en töltande häst som är samlad och igenom hela vägen. Jag är öppen för ny info:)

Dels är jag inte enig med dig om definitionen av samling, om man definierar den som vad man eftersträvar i tävlingsdressyr så faller givetvis det mesta utom ramarna, liksom flertalet bollsporter gör om man definierar bollsport som "lagsport där man eftersträvar att sparka bollen i mål". Målet för samling håller jag med dig om men uttrycksformerna kan vara annorlunda och jag ser även många grader av samling på vägen där alla komponenter inte alltid har fallit på plats men där hästen likväl samlat sig men nått varierande långt på vägen.

Dels så går all bra tölt genom hela överlinjen oavsett om den är samlad eller inte, däremot så är överlinjen åtminstone till synes annorlunda.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Att man inte hittar någon som har ett färdigt etablerat system för fullständig utbildning av hästen utan bett och videos med bevis på att det går, behöver inte betyda att tanken att rida med lösa tyglar är fel. Det visar istället på de brister som finns i den utbildning som erbjuds och det behov av alternativ som uppstått.


Som jag ser det är det inte brister i möjligheter i utbildningen, utan brister och kanske ffa bristande tålamod att lära sig hos ryttare.

Tar därför enklare genvägar o påstår det går lika bra men sedan blir inte lika bra och ingen kan visa men hemma går hästen i princip GP.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

När hästen håller huvudet så högt är inte ryggen höjd.

många flyttar sig bakåt för att lättare kunna "samla" isisen.
Om det vore så lätt. då kunde vi sitta på bakdelen:D

KLDet enda goda bettlösa ex. som visats var på en dressyrryttare som utbildat hästen med bett- först.

Skriver igen att S. Lundbäck- Mistral red en GP-SHOW på grimma i Skandinavium för många år sedan.

en samlad häst känns explosiv ( växer i höjd)o det krävs timing för att inte strypa det med en dålig hand. Du får det aldrig utan kontakt- att lära hästen att vänta.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

. Lika lite som tölt kan vara samlad.

Du är rolig, du.
Självklart kan tölt vara samlad med väldigt vinklat bäcken och bakbenen långt under hästens tyngdpunkt med arbete i "uppförsbacke"!

Men det är väl så: de flesta ekipage man ser, oavsett disciplin, är inte de allra duktigaste. Inom engelsk dressyr har vi förmånen att kunna se riktigt bra GP-ekipage, ibland lyckas de med samling och ibland inte även på den nivån (tänker på ett youtube-klipp jag sett med Jan Brink och Briar där bakdelen är glömd en bra bit bakom hästen).

De bästa islandshästekipagen och de bästa westernryttarna ser vi inte eftersom dessa discipliner sällan eller aldrig visas på TV.

Men jo, tölt kan vara väldigt samlad.

Ja kan köpa din tankegång kring att westernhästarna inte är "samlade" i den bemärkelsen du beskriver, enligt TR i engelsk dressyr.
Men de välridna westernhästarna är lika atletiska som de välridna dressyrhästarna som de välridna islandshästarna.

Man eftersträvar olika form, med huvudet i olika position i tävlingarna.

Det jag tycker att alla discipliner verkar vara eniga om, är att man vill ha en självbärig atletisk häst som följer små hjälper.

De westerntränare jag rider för, eftersträvar exempelvis galoppfattning "i uppförsbacke" med bakdelen väl under hästen. Precis som mina dressyrtränare. Men nu är jag på så pass medioker nivå att målen är likartade, och övningarna för att styrketräna påminner om varandra.
Och jag rider för en westerntränare som har ett förflutet inom engelsk dressyr också, och han hjälper mig att träna SAMLING mot piaff, passage, kort trav och andra dressyrmoment.

TS rider på bilderna en väldigt bärig häst. Samling? Tja, det behövs väl för de högre skolorna som galoppiruetter, piaff och passage. Och jag skulle inte våga slå vad om att TS inte kan rida dessa övningar också.
TS beskriver sig "placera" hästen i en form. Jag misstänker att TS häst är tillräckligt utbildad för att också "placeras" i en samlad form.

Man ser ibland filmer och bilder på ryttare inom Akademisk ridkonst. Jag inser att det ligger enormt mycket träning bakom, men dessa personer kan verkligen sätta sina hästar i samling, med väldigt lösa tyglar. Man har tränat hästarna att bli känsligare för sitsen och därmed inte behov av tygelstödet längre.

Jag tror att det helt enkelt är en annan väg att träna.
Jag tror att även dessa ryttare behövt använda tygelstöd eller tygelhjälper innan de fått sina hästar till så hög utbildningsgrad, men kanske att de är snabba att ge väldigt tydlig eftergift så fort de får det de vill ha, och med upprepade ganska snabba tygeltag kan man vänja hästen vid att bära sig själv även i extrem samling.

Hur skulle annars cirkuskonster vara möjliga? Frihetsdressyr där hästarna gör Levad (ganska samlat enligt min mening) utan ryttare, utan andra hjälper än en signal från hanteraren. Levad där hästen "sätter sig" på rumpan och sedan står kvar i sådan position.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

sätta sina hästar i samling, med väldigt lösa tyglar. Man har tränat hästarna att bli känsligare för sitsen och därmed inte behov av tygelstödet längre.

snabba att ge väldigt tydlig eftergift så fort de får det de vill ha
Precis så; det är eftergiften som är nyckeln - och att samla hästen via sätet.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej Jag blir galen. Har nyligen fått börja rida en ny häst som är otroligt storgalopperad. En helt annan häst med helt andra gångarter...
Svar
4
· Visningar
1 336
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
958
Senast: cassiopeja
·
Träning Behåller ni kontakten eller ger ni hästen total eftergift på tygeln om den protesterar mot er inverkan genom att backa? Varför? Aldrig...
2
Svar
20
· Visningar
3 175
Senast: tuaphua
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 153
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp