"Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Man ser ibland filmer och bilder på ryttare inom Akademisk ridkonst. Jag inser att det ligger enormt mycket träning bakom, men dessa personer kan verkligen sätta sina hästar i samling, med väldigt lösa tyglar. Man har tränat hästarna att bli känsligare för sitsen och därmed inte behov av tygelstödet längre.
Så fort det krävs lite skjutkraft försvinner hela samlingen. det är det som är konsten att ha båda. Sen sätter man in en skarp stång som hästen backar av ifrån.
Hästens bakkärra är byggd för att skjuta på framåt- inte att bära.
Den kan bära en kort sekvens- typ resa sig på bakbenen, men...
Först måste hästen vara stark o det blir den av varierat ARBETE.

Isisar skjuter på med raka bakben o huvudet högt i speed- som för högt uppkäkade travare- "går av på mitten".
Det går oxå att titta på dem muskulärt. Liten rumpa o stor välmusklad bog.
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Det är för att vi bedömmer sporten annorlunda från dressyren och det har jag även framfört till styrelsen att kvalitén på ridningen måste förbättras! Och tittar man bakåt så visst har det hänt saker. Det står absolut inte still! Aveln har oxå gått åt det hållet, större och slimmade sporthästar.

Men ni som hävdar att det inte går att samla i tölt :crazy:. Har ni ens ridit en islandshäst?

Jag ser helt klart skillnad på träningar å tävlingar. I regel betydligt bättre kvalité på träningarna än på tävlingarna (då menar jag mina vänner som håller sig i toppen, själv är jag inte där, bara bakom "kulisserna" och träning) Igen vad vi bedömmer.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Jag tycker faktiskt du är ännu roligare, :).

Självklart kan tölt vara samlad med väldigt vinklat bäcken och bakbenen långt under hästens tyngdpunkt med arbete i "uppförsbacke"!

Då har du fått lite om bakfoten. Samling är inte lika med det du skriver ovan. Men många tror ju det. AR-ryttare bla.

Lobelia: Det finns inte en rad olika sorters samlingar bara olika grader av samling men det har samma grund.

Kalla det samling om ni har lust när hästen vinklar bak och lyfter nacken, men det är inte samling i ordets ursprungliga betydelse i utbildningsskalan, som TR mycket riktigt bygger på, ja.

I dressyrtävling krävs olika grader av samling beroende på klasser. Men samma grund.

Den grunden eller samlingen har inte isisar i tölten, och inte westernhästar som på filmerna. På isis är nacken bla för hög för att det ska vara fysiskt möjligt. Sorry.

Samling i ordets rätta mening förutsätter att mycket annat finns på plats, tölt är inte en gångart där det är möjligt. Vissa isisryttare säger att det ska gå, andra att det inte går. Så fram med filmbevis, det är enda sättet att avgöra tycker jag.

Självklart hindrar det inte att isisar kan vara starka lydiga och välridna. Eller att de kan ridas i samling i skritt trav och galopp.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

När hästen håller huvudet så högt är inte ryggen höjd.

många flyttar sig bakåt för att lättare kunna "samla" isisen.
Om det vore så lätt. då kunde vi sitta på bakdelen:D

......

en samlad häst känns explosiv ( växer i höjd)o det krävs timing för att inte strypa det med en dålig hand. Du får det aldrig utan kontakt- att lära hästen att vänta.

Tänka sig att du är så bra på att beskriva hur en bra tölt ska kännas och se ut och så påstår du att det inte går.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Nej det stämmer inte att det inte går att rida i korrekt samlad form. Och huvudets position behöver inte se ut som en stjärnkickare (även fast många tyvärr rids så).

Samling -hästen arbetar med hela kroppen. Alltså inte bara bakbenen lr huvudet lr nått utan genom kroppen. Jag följer den traditionella trappan, allt enligt tr där.

Nästa häst ni köper låt det bli en islänning för då får ni verkligen jobba med både er själva å hästen och se hur ni får mer insikt och skitkul samtidigt under tiden :D!
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Lobelia: Det finns inte en rad olika sorters samlingar bara olika grader av samling men det har samma grund.
Då tycker jag att du ska läsa mitt inlägg en gång till så ser du att den här raden var totalt meningslös. Mig veterligt skriver jag om grader av samling inte olika sorters samling samt att samling kan ta sig olika uttryck.


Kalla det samling om ni har lust när hästen vinklar bak och lyfter nacken, men det är inte samling i ordets ursprungliga betydelse i utbildningsskalan, som TR mycket riktigt bygger på, ja.

Nej har man en trångsynt definition av samling, att det bara kan vara samling såsom det skrivs i TR har du rätt, å andra sidan rör inte TR tölt så jag antar att gångarter inte ens finns ;-). Nu är lyckligtvis de flesta inte så trångsynta att samling bara kan se ut enligt TR ( eller bollsport bara kan vara fotboll) utan kan se det gemensamma


Den grunden eller samlingen har inte isisar i tölten, och inte westernhästar som på filmerna. På isis är nacken bla för hög för att det ska vara fysiskt möjligt. Sorry.

Har du någonsin ridit en världen islandshäst?

Samling i ordets rätta mening förutsätter att mycket annat finns på plats, tölt är inte en gångart där det är möjligt. Vissa isisryttare säger att det ska gå, andra att det inte går. Så fram med filmbevis, det är enda sättet att avgöra tycker jag.
Med tanke på att du redan bestämt dig för att hög huvudhållning är diskvalificerande för att kunna samla en häst så har du redan bestämt dig för att det inte går. Nu är det för all del så att det går att tölta många hästar i "dressyrform" det är dock inget som görs på tävling då det inte främjar det som man vill visa på islandshästtävlingar.


Självklart hindrar det inte att isisar kan vara starka lydiga och välridna. Eller att de kan ridas i samling i skritt trav och galopp.

Det blir en kul övning då skrit med hög samlingsgrad 10 m 20 meter tölt totalt utan samling, 20 m skritt med samling och sedan tölten igen utan samling. Tror du på allvar att man aldrig någonsin samlar en häst i tölt? Det låter mest som du har typ ingen koll alls.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Det ser ut som att sitta på en med trumpinnar till ben.
Jag red bara på ponny ett år. :p
Här är en av väldens bästa tydligen o den går med bakbenen.

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=XwD__NNM304
Tölt är väl som skritt- 4takt. Det funkar inte.
Trav är 2 takt o där kan du ha samling. Piaff är trav på stället.
I galopp går det oxå. fortfarande är takten det som gör det möjligt eller inte- om man inte står still o väger bakåt o då på båda bakbenen.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Exakt vad i fyrtakten är det som gör det omöjligt att få fram samling?

Det engelska namnet på tölt är "running walk" och när fotförflyttningen är den samma som i skritt ligger det nära till hands att rörelsen är likartad men snabbare. Skillnaden mellan tölt och skritt är annars antalet fötter som är i marken samtidigt.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Jag säger att det inte går, du säger att jag har fel. Ok. man kan inte visa det som inte går, för du kan alltid säga att just den och den och den filmen inte visar det, och så är det ju. Så det blir din uppgift att plocka fram filmbevis då.:)


Jag säger fortfarande tills du bevisar motsatsen, att rörelsemönstret i tölt,, i kombination med hur hästens muskler arbetar när den är igenom i kroppen, samt hållningen/formen gör det omöjligt. Men jag är inte expert, så motbevisa så återkommer jag då:p
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Jag rider islandshäst på islandshästridskola. Jag rider min ridlärares fina island ibland och även den andra som jag brukar rida. Rider jag samlat i tölten.

Jag trodde när jag började rida island att jag kunde en del om samling. men det fick jag dra tillbaka snabbt. De som jag känner som rider island de är noga med samlingen annars får de inte rena gångarter och visar inte sina gångarter med ryttaren. Precis samma som med vilken dressyr häst som helst så måste ryggen osv vara med för att kunna visa upp gångarten samlad och med power i stegen.

Varför skulle det vara annorlunda?? När jag verkligen får fram bra ren tölt med steg då är hästen väl lösgjord och samlar sej själv, jag har inget i handen alls. Rider med sätet det mesta i stort sätt. Då kan vi bara flyga fram helt stilla och hon har ett ordentligt steg uppåt. Då lösgjör jag genom öka minska volten, skänkelvikningar, miniöppna. serpentiner, övergångar osv. På precis samma sätt som man alltid gör.

Precis som jag gör med min egna tregångs dressyr häst. Ingen skillnad alls där :O)
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Så du menar att det inte heller går att rida en samlad skritt då heller?

Tölten ska vara fyrtaktig ja och för en bra tölt krävs att hästen bär upp sig. Du känner hur ryggen höjs. Och ang bakbenen. Vill du att de ska gå fortare? Se på snabb tempo då. Gångarten ser ut så. Tror han fick 8,5 för den och formen var helt ok, den är inte viktig i tävlingsammanhang -varför man inte får så mkt påäng där. Men man ser att hästen arbetar och jag tkr även ryttaren är duktig.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Det ser ut som att sitta på en med trumpinnar till ben.
Jag red bara på ponny ett år. :p
Här är en av väldens bästa tydligen o den går med bakbenen.

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=XwD__NNM304
Tölt är väl som skritt- 4takt. Det funkar inte.
Trav är 2 takt o där kan du ha samling. Piaff är trav på stället.
I galopp går det oxå. fortfarande är takten det som gör det möjligt eller inte- om man inte står still o väger bakåt o då på båda bakbenen.

Som Lobelia redan skrivit, är tölt en fyrtaktig gångart med samma stegisättning som skritt.

Men menar du, till skillnad från TR, att det inte går att rida samlad fyrtakt, exempelvis samlad skritt??

Kan tycka om just den film du länkat till att hästen är så laddad att den inte verkar nöjd. Det är verkligen inte en avslappnad häst - men det ser man inte i GP dressyrtävlingar heller.

Jaja.

Om vi kan släppa tanken kring att samlingen är ett begrepp som endast är engelsk dressyr förunnat.

TS frågeställning handlade ju om huruvida man kan rida en häst med minimalt tygelstöd. Det tror jag mycket väl att det går - om ryttaren är tillräckligt duktig.
Vilket jag personligen inte är, men jag försöker komma dit.
Grundträningen är med tyglar, men med väldigt stort fokus på eftergiften.

Jag tror att en häst som konsekvent blir riden av en och samma ryttare, om ryttaren är duktig, kan lära sig att gå också samlat med väldigt lösa tyglar. stödet sitter i ryttarens sits i stället för i händerna.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?


Tack, ett utmärkt exempel på det jag menar, det går inte, rent fysiskt att hästen är igenom i kroppen på det sätt som krävs för äkta samling. Den kan var mjuk, smidig, lydig, whatever, men inte ihopkopplad. Ser inte ni som säger emot här att fram och bakben hänger inte ihop för fem öre, dom gör olika saker och det kan aldrig nånsin leda till ihopkoppling igenom kroppen. Ryttaren sitter och håller rätt statiskt tycker jag det ser ut som. Ingen kontakt där vad jag ser.

Och nej kryddelydd eller vem som nu sa det, en GP-häst är aldrig nånsin så obalanserad och fladdrig i sina rörelser. Då är den halt eller annat fel.

Här finns mycket tölt att se i SM 2012. HUr kan någon tro att det är möjligt att få hästen att hänga ihop genom kroppen i tölt?

http://www.youtube.com/watch?v=1ruBX8UDTB4

Däremot syns en del korta sekvenser trevlig galopp och någon trevlig trav. MEn det är ju inte det som visas mest, utan tölt. Ett bekvämt sätt att förflyttas över långa sträckor. Trevliga hästar. Men ihopkoppling i tölt näää, det vill jag se vad ni menar med. Och utan ihopkoppling ingen samling. :)
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Jag säger att det inte går, du säger att jag har fel. Ok. man kan inte visa det som inte går, för du kan alltid säga att just den och den och den filmen inte visar det, och så är det ju. Så det blir din uppgift att plocka fram filmbevis då.:)


Jag säger fortfarande tills du bevisar motsatsen, att rörelsemönstret i tölt,, i kombination med hur hästens muskler arbetar när den är igenom i kroppen, samt hållningen/formen gör det omöjligt. Men jag är inte expert, så motbevisa så återkommer jag då:p

Rörelsemönstret i tölt är det samma som i skritt, du kan öka steglöst från skritt till tölt och tillbaks, hästen behöver inte ändra något förutom stegfrekvensen och du hävdar att den sekund hästen byter gångart så slutar plötsligt all form av samling.

Nej det går givetvis inte att bevisa för dig att det går att rida med samling i tölten då du av någon outgrundlig anledning dels fått för dig att en islandshäst dels måste tölta med huvudet i vädret och dels att samling är beroende av huvudställning. Båda delarna är för all del fel, men eftersom du med din stora erfarenhet av islandshästar vet hur det är och utan att ens testa skulle jag tro.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Tack, ett utmärkt exempel på det jag menar, det går inte, rent fysiskt att hästen är igenom i kroppen på det sätt som krävs för äkta samling. Den kan var mjuk, smidig, lydig, whatever, men inte ihopkopplad. Ser inte ni som säger emot här att fram och bakben hänger inte ihop för fem öre, dom gör olika saker och det kan aldrig nånsin leda till ihopkoppling igenom kroppen. Ryttaren sitter och håller rätt statiskt tycker jag det ser ut som. Ingen kontakt där vad jag ser.

Och nej kryddelydd eller vem som nu sa det, en GP-häst är aldrig nånsin så obalanserad och fladdrig i sina rörelser. Då är den halt eller annat fel.

Du rörelsemönstret är det samma som i skritt, går det inte att rida med samling i skritt heller eller?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Nej det är det inte. Ser du inte det? Fotförflyttningen kanske men inte rörelsen.

Nå var är dina filmer? Eller välj nåt från SM-filmen jag la till och berätta vad du ser. Om du inte har några egna exempel. Som väntat :)
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Rörelsen kan också vara den samma alla hästar har inte spektakulära rörelser. Och nej, inte sjutton tänker jag leta fram någon video, det spelar ingen roll vad den visar du har redan bestämt dig.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

*kl*

Det är så roligt, självklart finns det bara ett sätt att rida på riktigt. Ödmjukhet är också ett begrepp. :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej Jag blir galen. Har nyligen fått börja rida en ny häst som är otroligt storgalopperad. En helt annan häst med helt andra gångarter...
Svar
4
· Visningar
1 336
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
958
Senast: cassiopeja
·
Träning Behåller ni kontakten eller ger ni hästen total eftergift på tygeln om den protesterar mot er inverkan genom att backa? Varför? Aldrig...
2
Svar
20
· Visningar
3 175
Senast: tuaphua
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 153
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp