"Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Jag rider ALLTID med långa tyglar då jag vill att hästen ska lyssna på mig från ryggen. De gånger jag "tar" i tygeln är när jag lyfter upp den lite lite när hästen ska bromsa då hästen fortfarande är under utbildning.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=C9RqZxM6jA4 Här är kanske ett bättre klipp på en westernhäst med i deras tycke "hög" samlingsgrad. Observera gärna att bytena ska ske utan något som helst "luftsprång. Detta är vad jag kallar "horisontell" samling - hästen får inte skjuta på överhuvudtaget. Målet är en helt avslappnad häst som (i vårt tycke) ska kunna "dutta" fram utan att ödsla energi (på en massa frambenssprätt och stora galoppsprång). För att nå dit rider man "piruett-galopp" med mycket hög samling(även i våra ögon) och så småningom "släpper man ut" hästen i formen men bibehåller det låga tempot. Det är bara en annan sorts bärkraft än den hos våra dressyrhästar - men minst lika svår att nå! Den här hästen i klippet bibehåller ju även tretakten i princip hela tiden vilket gör det ännu mera imponerande!

Vet inte om du missförstår vad jag menar? Det handlar inte om rörelserna i sej, höjd, sprattel eller ridstilen?
Är hästen samlad enligt defintionen för samling? Nej. Sen kan den säkert klara att sätta sej på baken, byta galopp i långsamt tempo, snurra på bakdelen, gå i tretaktig galopp också, (fast den går inte i tretakt på filmen?) vara lydig och stark. osv.
Men den arbetar inte igenom i sn kropp som krävs i samling, den får inte ha skjutkraft (skriver du) men skjutkraft och energi ingår också i samling, den bär statiskt och det är inte samling. OSv osv osv. Samling finns inte på kartan.

Vi pratar om olika saker tror jag :confused: Jag säger inget om kvalitén på det som hästen gör, den är stark och lydig och gör sitt jobb bra. Men det är inte samling enligt defintionen för samling.
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Jag rider ALLTID med långa tyglar då jag vill att hästen ska lyssna på mig från ryggen. De gånger jag "tar" i tygeln är när jag lyfter upp den lite lite när hästen ska bromsa då hästen fortfarande är under utbildning.

Men hur långt kommer du i din hästs utbildning?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Nejmen! Bara för att vi är dressyrryttare har vi inte företrädesrätt på definitionen av samling! I vår gren är kriterierna just de du säger - men inte i andra!

Ska man hårddra det skulle jag väl säga att samling är att "stoppa eller spara energin" som bakbenen producerar - vad som sedan görs med denna energi är väl egalt? Det som är gemensamt inom alla ridsporter är ju att bakbensaktiviteten INTE får brukas enbart som påskjut (som i galopp och travsport).

Om det var som du säger skulle man kunna ta vilken otränad häst som helst - ge den lång tygel och sedan kunna galoppera riktigt långsamt?? Det kräver enorm muskelstyrka, smidighet och mjukhet att galoppera riktigt långsamt på en "platt" häst... Självklart är westernhästen samlad - men på sitt sätt!

Här kommer ett citat om westernhästens form:

"Valet av häst spelar här klart en roll, men utbildning av hästen till att förflytta sig lugnt skall heller inte underskattas. För att hästen skall kunna ridas långsamt på lös tygel måste den ha fått en grundlig utbildning för detta. Skulle man bara bromsa hästen med tyglarna så skulle den ofelbart falla framåt på bogarna. Därför måste också Westernhästen ridas i samlad form så att vikten flyttas bakåt mot bakdelen och hästen kan erbjuda en mjuk gång. Graden av samling hos en Westernhäst är dock inte lika extrem som hos en klassisk Dressyrhäst. Man önskar att behålla en så naturlig hållning som möjligt. Det är inte i första hand det estetiska utan det funktionella som man är ute efter. Därför ber man bara om så mycket samling som är nödvändig för att förflytta vikten av ryttare och häst till hästens bakdel. För detta har begreppet "naturlig samling" präglats". (mills.web.surftown.se) Däremot har författaren (lika?) fördomsfulla åsikter om dressyrridning (som vi om dem??) och påstår en massa trams om hjälpgivningen inom klassisk dressyr....
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Intressant tråd.

Ärligt talat så tycker jag att det är lättare att rida med helt lösa tyglar och ingen kontakt
än med kontakt och ärlig bjudning fram till bettet + stöd på bettet.

Får väl utveckla sen, men att lära hästarna att springa fint utan att man behöver hålla i tygeln är ingen svårighet enligt mig.

Jag vill att jag och hästen ska vara ett team, och då överger man inte hästen och låter den göra allt jobb själv.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Återigen: Kriterierna för samling som det hänvisas till är för dressyrsporten (TR - ridsportförbundet), klassisk dressyr eller vad ni vill kalla det! Och jag håller fullständigt med om dessa kriterier när det kommer till dressyrhästen. För mig är diskussionen lite som att hävda att bara en viss nyans av färgen grå får kallas "grå" och alla andra nyanser är "fel"...

Jag har flera gånger benämnt det som westernhästen presterar är en form av "horisontell" samling - jag har aldrig påstått att den är densamma som vi strävar efter inom dressyrvärlden.. Vi är helt överens om vad samling är "för oss" men att sedan förkasta det andra kallar samling (för det gör de) är ju bara dumt. Återigen - det går inte att jämföra äpplen med päron :)
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Nejmen! Bara för att vi är dressyrryttare har vi inte företrädesrätt på definitionen av samling! I vår gren är kriterierna just de du säger - men inte i andra!

Företrädesrätt? Samling är samling. Varför inte kalla det du pratar om nåt annat istället?
Begreppet samling finns definierat och även i TR. Samling är målet i utbildningen av hästen, och för att nå till samling krävs vissa kvalitéer som inte finns hos hästarna på dina filmer. Med vad du skriver om vad som är rätt för en westernhäst förstår jag att det aldrig kan vara samling heller. Hästen är statisk i sina rörelser och hänger inte ihop. Det saknas energi och det är antagligen funktionellt för sitt syfte men är inte samling, i ordets faktiskta rätta bemärkelse.
Ska jag vara helt ärlig ser hästen på din sista film riktigt deprimerad ut också :crazy:
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Det vore helt underbart att få se om ridning på lång tygel verkligen fungerar om man nu kan jämnställa resultatet till den dressyr jag och du nu rider.
Den tränare som då kan lära ut denna ridning skulle jag betala multum för att rida för!
Varför då? Är du inte nöjd med det system du rider efter idag? Ser du brister? Ser du förbättringsmöjligheter? Skulle du önska förändringar? Söker du alternativ? Har du provat några andra metoder? Uppmuntrar du andra till att söka nya lösningar och förbättringar?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Det är nog så att dressyrryttarna inte vill förstå , då det bara finns en sanning för dom...deras sätt.
Det skrivs inte rakt ut, men läser man mellan raderna så är det ju inte svårt att läsa in att w-hästarna inte rids rätt eller är lika välridna som dressyrhästarna enligt många i denna tråden.

En av många anledningar att jag innerligt hoppas att Westernsverige inte börjar ett samarbete med SVRF
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Varför då? Är du inte nöjd med det system du rider efter idag? Ser du brister? Ser du förbättringsmöjligheter? Skulle du önska förändringar? Söker du alternativ? Har du provat några andra metoder? Uppmuntrar du andra till att söka nya lösningar och förbättringar?

Om man är nöjd med något så finns risken att man avstannar i utveckling, så nej, nöjd blir jag aldrig.
Sen stämmer nog allt du skrivit, har provat det mesta och förkastar inget innan jag provat själv.
Finns en del variationer i ridning och utbildning men kommer man inte till resultat så måste man vara öppen för en annan vinkling.
Uppmuntrar andra? Ja, det gör jag nog men samtidigt är det viktigt att se en förbättring, en utvecklings möjlighet i det nya, så visst.
Det som inte fungerar praktist, ger resultat går bort.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Företrädesrätt? Samling är samling. Varför inte kalla det du pratar om nåt annat istället?
Begreppet samling finns definierat och även i TR. Samling är målet i utbildningen av hästen, och för att nå till samling krävs vissa kvalitéer som inte finns hos hästarna på dina filmer. Med vad du skriver om vad som är rätt för en westernhäst förstår jag att det aldrig kan vara samling heller. Hästen är statisk i sina rörelser och hänger inte ihop. Det saknas energi och det är antagligen funktionellt för sitt syfte men är inte samling, i ordets faktiskta rätta bemärkelse.
Ska jag vara helt ärlig ser hästen på din sista film riktigt deprimerad ut också :crazy:

Jag håller med!

När det gäller paralellen till western så går det inte att jämnföra öht.
Westernhästen rörelsemönster, markbundenhet är väll skapad och eftersträvad av ryttaren eftersom den i första hand är ett arbetsredskap som andvänds i många timmar, dvs den ska röra sig så den passar till att kunna sitta på länge. Både för ryttarens bekvämlighet och att hästen ska orka arbetspassen.
Det är inte riktigt naturligt enligt mig att röra sig så markbundet och så sakta, helt utan energi. Dom tappar takt, schwung i steget och gångarterna blir lite till en cirkuskonst.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Om man är nöjd med något så finns risken att man avstannar i utveckling
Visst är det så.

Allt förändringsarbete börjar ju med pionjärerna; de som vågar gå mot strömmen och tänka utanför boxen, ha egna idéer och prova sig fram. Många var det som skrattade åt de som försökte flyga och byggde allehanda utrustningar och slog halvt ihjäl sig. Andra fick för sig att utveckla nån slags automobil som skulle ersätta häst och vagn, rena tokigheterna och rent livsfarligt. En gång i tiden gick yuppiefolket och pratade högt för sig själva utomhus så alla runtomkring hörde med en mobil telefon i örat, när man alltid kunnat prata utmärkt i avskildhet i hemmets lugna vrå med sladden i. Plötsligt en dag började en del sitta upp från hästens högra sida, när alla visste att det gör man från vänster. Folk får idéer; en del lyckas, andra inte.

I övrigt i förändringsarbete pratar man om två grupper; den stora massan och eftersläntrarna. Massan gör som de flesta andra gör. Eftersläntrarna är sega och ser ingen anledning till förändring när det minsann alltid gått så bra förut.

Kort o gott; ödmjukhet kan vara bra.

Ska gå o klä granen nu. :p
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Nej så är det inte alls. Många verkar tycka att samling = att röra sig långsamt?

Samling är samling. Det har inget med inriktning att göra, för en häst är alltid en häst och byggd utefter samma principer. Jag upplever det som att westernhästar är tränade för att ryttaren skall kunna sitta bekvämt på i timmar efter timmar och arbeta? En häst med platta gångarter men som ändå har styrkan att vara väldigt reglerbar och lydig?

En lösgjord samlad häst är faktiskt inte alls bekväm att sitta på så jag kan se att det inte är eftersträvansvärt i westernkulturen. Ett problem för mig när jag ska definiera samling är att det kan vara svårt att bena ut vad som är vad eftersom det finns många mål och inte bara samling jag strävar efter för att få rätta känslan.

För mig skulle jag säga att jag är ute efter lösgjordhet, liksidighet, bjudning och samling, och då skulle jag definiera samling som sätta sig på rumpan. Av de två westernhästarna som visat skulle jag säga att skäcken rör sig närmast samling då den ser ut att runda sig bättre i ryggen. Den andra rör sig sakta men det har inget med samling att göra. Den är på bogarna och bär den mesta vikten på sina framben, den vinklar inte sina bakben som en samlad häst skall göra. Westernhästar verkar träna på lydighet, liksidighet och bjudning?

Personligen tycker jag det är bra att träna grunderna på långa tyglar. Jag vill kunna rida en häst balanserat i alla gångarter, svänga, göra halter, halvhalter och hastighets förändringar på långa tyglar, men sen behövs tyglar för finlir och även förändra formen. Jag har inte en form jag alltid vill rida i. Jag rider gärna en form som liknar westernhästarnas lite på slutet av ett pass för att strecha överlinjen, lägga hästen djup och rund eller höja formen. Allt det får ju hästen att använda musklerna olika och till det behöver jag tyglarna. Kanske en väldigt välutbildad, stark häst kan rida samling på helt långa tyglar, själv har jag aldrig suttit på en häst som är så stark och välutbildad, så det kan jag inte uttala mig om
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Du har så rätt! En intressant tes, viktig.

Är man ödmjuk nog för att inse att så fort man kommit ett trappsteg till i utbildningtrappan så blir man nybörjare på nytt iom det nya steget.
Fortsätter man så kan man komma låångt!

Klä granen är nog en bättre sysselsättning än att sitta framför burken ;)

Ska tillägga något till mitt sista inlägg.

Eftersom jag nu skrev att jag tycker westernridningen som vi sett på videor i denna tråd mest liknar cirkuskonster och främst är till ryttarens bekvämlighet så förstår jag att ni westernfolk kommer att reagera.

Vi kan väll komma överns om att vi dressyrmuppar dras åt det helt andra hållet då.
Att vi dras till det extrema i rörelse och energi, med bensprattel och hästar som är spattiga, som nervknippen beroende på att vi tillför så mycket energi....eftersom vi eftersträvar detta.

Rätt eller fel? Western mot dressyr mot trav mot galopp ???
Vi kan hålla på länge.....
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Det är nog så att dressyrryttarna inte vill förstå , då det bara finns en sanning för dom...deras sätt.
Det skrivs inte rakt ut, men läser man mellan raderna så är det ju inte svårt att läsa in att w-hästarna inte rids rätt eller är lika välridna som dressyrhästarna enligt många i denna tråden.

En av många anledningar att jag innerligt hoppas att Westernsverige inte börjar ett samarbete med SVRF

NEJ så är det inte. Du läser inte eller förstår inte vad som skrivs? Det är inte någon som sagt att westernhästarna inte är bra på det dom gör och är avsedda för. Funktionell ridning för det syftet som man har med en westernhäst.

MEN det är inte samling. Det kan inte bli samling med de förutsättningarna. Lika lite som tölt kan vara samlad, som jag skrev tidigare. Samling har som grundkrav takt (dvs vara i balans) och lösgjordhet. Det är för att ge hästen grundförutsättningar att arbeta igenom hela kroppen sammanhängande (eller ihopkopplat som man säger) och utan att det är statisk spänning som stoppar upp energin som ska gå igenom hela kroppen, från bakhovarna och ända fram till munnen.
Det går inte i western eftersom hästarna inte behöver (får) ha skjutkraft i rörelsen hela tiden, och man prioriterar inte taktmässighet utan det bärande i sej osv. För att gå på det låga, långsamma sättet måste hästen hålla emot och då kan inte rörelsen gå igenom hela vägen. Det går inte rent fysiskt. Alltså kan det aldrig bli samling.

Känns som deja vu här, så jag tror det får räcka så..... Samling och arbete mot samling är svårt och inget man gör lite halvslappt på en snötäckt ridvolt bara sådär. Jag tycker det är bara svårare ju mer man lär sej om ridning. :D

Men att westernhästarna kan vara duktiga lydiga hästar som är ändamålsenliga i det de förväntas göra, javisst.
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

. För att gå på det låga, långsamma sättet måste hästen hålla emot och då kan inte rörelsen gå igenom hela vägen. Det går inte rent fysiskt.

Alla förknippar western med långsamt? Det är ju i princip bara pleasureklasser som det förekommer jog i. Och trail.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Det finns inga krav på hur en samlad trav o galopp ska se ut i western. förresten kommer inte ens den amerikanska termen "collected" från westernvärlden.

Det finns bara sakta (för sakta ) eller fullt ös... medvetslös o sen tvärnit o rygga järnet.

På en av filmerna med killen så såg man tydligt på hästen att den sänkte huvudet ännu mer- kom på vad som gällde. Ja den har nog varit med om samma som på tävlingsfilmen från bökeberg. Den visste vad som skulle hända.

Nej det där är spex o show för vissa. att snurra hästen förtielva varv så ryttaren blir centrifugerad har inget med westernhästens arbete att göra.

Samlad är de på FRAMdelen. de lutar framåt.

En samlad häst måste ridas i rena gångarter o får inte tappa eller sänka takten. Tappar man ngn av grundkvalitéerna på vägen får man backa bandet.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej Jag blir galen. Har nyligen fått börja rida en ny häst som är otroligt storgalopperad. En helt annan häst med helt andra gångarter...
Svar
4
· Visningar
1 336
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
958
Senast: cassiopeja
·
Träning Behåller ni kontakten eller ger ni hästen total eftergift på tygeln om den protesterar mot er inverkan genom att backa? Varför? Aldrig...
2
Svar
20
· Visningar
3 175
Senast: tuaphua
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 153
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp