"Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Något jag ofta upplever vid de få tillfällen jag rider andras hästar är följande:
1. Glömmer jag bort att hästen jag rider är van/beroende av kontakten och "släpper när den släpper" hamnar det nästan alltid uteslutande i obalans och snubblar kanske till och med till.
2. Om jag ger hästen som är van/beroende av stödet lång tygel blir den väldigt vinglig. Den har förlorat sin ram som tidigare var min händer och rör sig svajigt.

Rider du hästen utan stöd kommer den veta att den inte kan förlita sig på att du finns där för att "stötta upp den". Kontrollen över sin egen kropp måste den sköta själv. På så vis blir den grymt stabil och stark!
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Jag är inte skicklig nog, hade jag bara ridit på långa tyglar så hade jag fått en framtung häst som gått med nosen i backen typ. Nu kan jag mycket väl rida med långa tyglar och jag gör det ofta, mest som uppvärmning och för att varva ner - röstkommandon eller vanlig hjälper funkar fint. Det funkar i alla gångarter (flygande pass har jag inte testat dock), men för tölt behöver jag ett rep runt halsen eller tyglar så min häst är knappast beroende av att jag håller upp henne men samtidigt så lyckas jag inte få hästen att arbeta korrekt (så korrekt jag förmår då) utan tyglar.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

det låter som glappiga tyglar.

Hur menar du då?

Jag menar att det är mer logiskt att man strävar efter att slippa hålla hästen i munnen hela tiden, alltså att hästen på egen hand går i form och slipper bli hållen i munnen. Känns mer rätt att sträva efter när det faktiskt är möjligt.:)
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Men ni tror alltså att hästen bär sig för att ni har glappande/långa tyglar :confused:
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Jag menar att det är mer logiskt att man strävar efter att slippa hålla hästen i munnen hela tiden, alltså att hästen på egen hand går i form och slipper bli hållen i munnen. Känns mer rätt att sträva efter när det faktiskt är möjligt.:)

Och till TS
Nu kan jag inte hålla mig från denna tråd....
Har förstärkt i din text....hästen går inte i form av sig själv!! Formen har inget med hur den bär sitt huvud.
Hästen rids till en form som är skapad av aktiviteten från bakbenen och lättheten i fronten genom att den är samankopplad, igenom i kroppen korrekt genom utbildningsskalan.

Hur kan man reglera samlingen utan tyglar?
Kanske du eller andra i tråden är så pass skickliga så de kan de....har aldrig sett en häst samlas korrekt utan tyglar = lätt stöd som kan samla upp all energi som behövs bakifrån??

Kan ni inte lägga en en film där detta görs? Så svårt att diskutera en teknik som är så pass extrem som att rida samlat utan stöd från tygeln utan att verkligen få se live.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Hur länge försökte du :p

/fio som definitivt ska hålla sig borta från denna tråd.. :cool:

Länge :laugh:

Men varför hålla dig borta? Du ska se att det kommer att ebba ut eftersom jag inte tror att det kommer komma några filmer...vilket jag tycker är hemskt synd!!

Det vore helt underbart att få se om ridning på lång tygel verkligen fungerar om man nu kan jämnställa resultatet till den dressyr jag och du nu rider.
Den tränare som då kan lära ut denna ridning skulle jag betala multum för att rida för!
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Länge :laugh:

Men varför hålla dig borta? Du ska se att det kommer att ebba ut eftersom jag inte tror att det kommer komma några filmer...vilket jag tycker är hemskt synd!!

Det vore helt underbart att få se om ridning på lång tygel verkligen fungerar om man nu kan jämnställa resultatet till den dressyr jag och du nu rider.
Den tränare som då kan lära ut denna ridning skulle jag betala multum för att rida för!

Självklart strävar vi kanske efter lite olika form inom western och Dressyr tex, men här är det förhållandevis fria tyglar med samlad häst http://www.youtube.com/watch?v=uhL55N0B6o8
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Och till TS
Nu kan jag inte hålla mig från denna tråd....
Har förstärkt i din text....hästen går inte i form av sig själv!! Formen har inget med hur den bär sitt huvud.
Hästen rids till en form som är skapad av aktiviteten från bakbenen och lättheten i fronten genom att den är samankopplad, igenom i kroppen korrekt genom utbildningsskalan.

Hur kan man reglera samlingen utan tyglar?
Kanske du eller andra i tråden är så pass skickliga så de kan de....har aldrig sett en häst samlas korrekt utan tyglar = lätt stöd som kan samla upp all energi som behövs bakifrån??

Kan ni inte lägga en en film där detta görs? Så svårt att diskutera en teknik som är så pass extrem som att rida samlat utan stöd från tygeln utan att verkligen få se live.
Vet mycket väl att samlingen kommer från bakkärran, är det inte ännu mer logiskt då att du inte ska behöva hålla hästen i munnen?

Hur menar du med reglera samlingen utan tyglar? Vi reglerar farten med sitsen, inte i tyglarna.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Självklart strävar vi kanske efter lite olika form inom western och Dressyr tex, men här är det förhållandevis fria tyglar med samlad häst http://www.youtube.com/watch?v=uhL55N0B6o8

Häftig teckning på hästen. Men vad hade det där med samling att göra?

Vad menar du med samling, undrar jag då?
Samma fråga gäller till alla som anser att hästen lär sig samla sej själv på lång tygel. Anser ni att hästen på filmen är arbetar i en samlad form?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Jag är som många andra här "tävlingsdressyrmänniska" med en touch av AR-tänk men jag har också haft äran att sitta på en SM-häst (western).

Glöm aldrig (och framförallt döm inte) att kraven på samling är mycket olika i western och i "vanlig dressyr". För den skull kan man inte säga att en westernhäst inte är samlad - för det är den! Det är bara en helt annan sorts samling - kraften hos hästen stannar horisontellt istället för att "gå uppåt" men jag lovar att det krävs en oerhört stark häst för att kunna "jogga" korrekt, långsamt och på hängande tygel! Även det är en häftig känsla - fullt jämförbar med att "trampa" eller träna passage - bara annorlunda...

En westernhäst får heller inte "gå på bogarna" i framvikt - även om det i mångas ögon kan se ut som det. Då tittar man på hästen med "dressyr-ögon" och hakar upp sig på den låga halsställningen.. Har man lärt sig att se skillnaden på hur knä/hasleder arbetar (idealet) i western och dressyr så ser man också när är rätt - men det kräver ett tränat öga!
Galoppen är en annan stötesten - westernhästen går många gånger "isär" eller i fyrtakt för "oss" dressyrmuppar :angel: medan om hästen skulle galoppera "uppåt" och skjuta på så skulle de få avdrag.. Det blir lite som att jämföra äpplen med päron - helt omöjligt alltså! Det ena är inte mer "rätt" än det andra..

Jag kan själv använda mig av westernform på dressyrhästen emellanåt - speciellt om det är en hetlevrad häst - för att "dämpa" den, och att rida på hellång tygel är en bra träningsform tycker jag. Men som jag nämnt tidigare - ska man rida "klassiskt" och med tryck och explosivitet så blir lång tygel ett för grovt redskap när det kommer till "finlir".

Som fotnot kan jag ovan nämnda westernhäst även tränades mycket på "kort" tygel och hög dressyrsamling - och kunde piaffa! Men för ryttaren var piaffen endast en träningsmetod för att stärka bakdelen - vilket behövs i bla slidestop och spinn - inte ett mål med dennes ridning!
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Jag hade velat testa att rida med någon form av mätare, hur mycket är eg ett stöd JAG upplever som för mycket/för lite/bra?


Det finns en grej som heter zack som man på sätt och vis kan mäta hur mycket man har i tyglarna. PMa mig om du vill veta mer. :)
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Väljer att bara kopiera en bit, egentligen tänkte jag inte svara alls, men...

En westernhäst får heller inte "gå på bogarna" i framvikt - även om det i mångas ögon kan se ut som det. Då tittar man på hästen med "dressyr-ögon" och hakar upp sig på den låga halsställningen.. Har man lärt sig att se skillnaden på hur knä/hasleder arbetar (idealet) i western och dressyr så ser man också när är rätt - men det kräver ett tränat öga!
Galoppen är en annan stötesten - westernhästen går många gånger "isär" eller i fyrtakt för "oss" dressyrmuppar medan om hästen skulle galoppera "uppåt" och skjuta på så skulle de få avdrag.. Det blir lite som att jämföra äpplen med päron - helt omöjligt alltså! Det ena är inte mer "rätt" än det andra..

Ja, kanske du också vill tala om vad "samling" är i din defintion?

Du får det att låta som om "dressyrnördar" har en egen godtycklig definition.
Så är det ju inte riktigt.

VOre kanske bättre att kalla det som man gör inom western nåt helt annat för som du säger, det är det ju.

Hästen kan aldrig i det arbetet var "samlad" enligt definitionen för vad samling kräver. Oren takt, falla isär, vinkla leder som ett kriterium för att hästen är samlad?

Ja det krävs nog styrka är jag helt säker på, det säger jag inte emot, men samling är det inte. Lika lite som tölt kan ridas i samling.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

dl kl

vad innebär då en "samlad" häst? ...riktar mig främst till er dressyrryttare, eftersom ni är så tydliga med att en westernhäst inte är samlad
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=C9RqZxM6jA4 Här är kanske ett bättre klipp på en westernhäst med i deras tycke "hög" samlingsgrad. Observera gärna att bytena ska ske utan något som helst "luftsprång. Detta är vad jag kallar "horisontell" samling - hästen får inte skjuta på överhuvudtaget. Målet är en helt avslappnad häst som (i vårt tycke) ska kunna "dutta" fram utan att ödsla energi (på en massa frambenssprätt och stora galoppsprång). För att nå dit rider man "piruett-galopp" med mycket hög samling(även i våra ögon) och så småningom "släpper man ut" hästen i formen men bibehåller det låga tempot. Det är bara en annan sorts bärkraft än den hos våra dressyrhästar - men minst lika svår att nå! Den här hästen i klippet bibehåller ju även tretakten i princip hela tiden vilket gör det ännu mera imponerande!
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Ur TR




3. Dressyrens grundprinciper
Mom 240
Dressyrens mål är att göra hästen lydig, användbar och angenäm att rida, så att
alla rörelser kan utföras med små och omärkliga hjälper utan synbar ansträngning
för ryttaren. Hästen skall ge intryck av att den av sig själv utför rörelserna. Genom
systematisk stegring av gymnastiskt arbete skall muskulaturen och ledgångarna
ges sådan styrka och elasticitet att hästen under ryttaren kan röra sig med bibehållen balans. Detta visar sig i fria och spänstiga gångarter, i likformighet, lätthet och
ledighet vid rörelsernas utförande. Hästen skall snabbt, mjukt och villigt följa ryttarens, så vitt möjligt, omärkliga hjälper. Hästens bakben skall i alla gångarter röra
sig energiskt. Vid minsta anfordran av ryttaren skall bakbenens framåtdrivande eller
uppbärande kraft ökas.
Hästen skall vara på tygeln. Såväl på stället som under rörelse skall den, med väl
inrättad bakdel, så att bakbenen följer frambenens spår och med eftergift, ständigt
bjuda framåt. Ryttarens hand skall behålla en jämn, lätt och mjuk förbindelse med
hästens mun. Med stadigt huvud och fritt buren hals, där nacken som regel är högsta
punkt, samt med nosen i eller något framför lodlinjen, skall hästen stödja lika på
båda tyglarna. Med sluten mun och med tungan under bettet, skall den lugnt tugga
på detta.
Mom 241
Samling.
Syftet med hästens samling är:
a) att ytterligare utveckla och öka hästens balans
b) att utveckla och öka hästens förmåga att engagera och sänka sin bakdel, för
att därigenom avlasta framdelen och göra den “lättare” och mer rörlig
c) att genom ökad styrka och utvecklad bärighet göra hästen mer angenäm att rida.
Metoder att nå detta mål är bl. a övergångar mellan gångarter, tempoväxlingar, halvhalter samt skolorna öppna, sluta och förvänd sluta. Samling uppnås och utvecklas
genom att bakbenen med mjukt böjda leder engageras framåt under hästens kropp,
varvid förflyttning av tyngdpunkten sker framifrån och bakåt. Detta åstadkoms
genom att ryttaren under korta men ofta upprepade moment aktiverar sina framåtdrivande hjälper så att hästen drivs framåt mot en mer eller mindre stilla hand.
Handen fångar upp en del av rörelsen framåt så att eftergift i bakben, rygg, hals och
nacke uppnås, vilket efter hästens utbildningsståndpunkt och byggnad ger avvägd
resning av hals och huvud. Med andra ord ”stäms hästen av” mellan ryttarens fram-27
åtdrivande och förhållande hjälper, så att en del av rörelsen framåt “släpps igenom”
så mycket att hästen förmås röra sig i det tempo som ger dess gång avsedd takt och
balans.
Samling erhålls ej genom förkortande av tempo med enbart förhållande hand, utan i
stället genom ökad aktivitet med säte och skänklar mot en mjukt uppsamlande och
avstämmande hand, med syfte att engagera bakbenen djupare under hästens kropp.
Samling får inte förväxlas med enbart långsamt tempo. Samlingsgrad i olika klasser: När hästen rör sig med bibehållen rytm, med lätthet och utan att förlora någon
balans i de moment programmet föreskriver, är samlingsgraden för klassen tillräcklig. Samling skall inte i första hand relateras till tempo.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Men det är ju ingen större skillnad på detta och hur cha9 beskrivit western"samling".

Största skillnaden är att w-hästen ska kunna bära sig själv utan hjälp från stöd utav bettet och tygel.
W-hästen går i lägre form och dressyrhästen i högre.
Men det är ju fortfarande samling
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Det finns en grej som heter zack som man på sätt och vis kan mäta hur mycket man har i tyglarna. PMa mig om du vill veta mer. :)

Varför krångla till det?? Du känner väl när det är rätt? :confused: Det är ju inte bara i handen, allt hänger ihop, du känner ju kontakten? Man håller inte bara stumt med en viss vikt eller inte?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Rider du hästen utan stöd kommer den veta att den inte kan förlita sig på att du finns där för att "stötta upp den". Kontrollen över sin egen kropp måste den sköta själv. På så vis blir den grymt stabil och stark!

På vilket sätt blir den grymt satbil och stark?, ja, för den kommer ju inte till samling ex?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej Jag blir galen. Har nyligen fått börja rida en ny häst som är otroligt storgalopperad. En helt annan häst med helt andra gångarter...
Svar
4
· Visningar
1 336
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
958
Senast: cassiopeja
·
Träning Behåller ni kontakten eller ger ni hästen total eftergift på tygeln om den protesterar mot er inverkan genom att backa? Varför? Aldrig...
2
Svar
20
· Visningar
3 175
Senast: tuaphua
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 153
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp