AlmostEasy
Trådstartare
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?
Jag köpte en stång att rida med när jag övade på enhandsgrepp lite då och då. Det åkte ganska snabbt upp på vinden igen, dels för att min häst inte tyckte om att ha en massa metall i munnen och dels för att den kändes överflödig.
Dessutom känner jag att det är skillnad att ha ett skarpt bett utan att inverka (som exempelvis i westernfilmen med skäcken) och att ha ett skarpt bett med strama tyglar. En stång blir inte automatiskt skarpp om det ligger orört i munnen, men det borde det däremot bli när tygeln till stången alltid är sträckt som den faktiskt alltid är när man tittar på "mästarna på tv".
Fast det är väl en väldans skillnad att rida på blank stång med antingen konstant tryck eller ryck (som det blir vid glappande tyglar när du ska ta i den) och rida på en bridong och stång med lätt kontakt hela tiden. Då spelar du på millimetrar och rider mestadels på bridongen. Hade inte hästarna tyckt det var bekvämt med två bett hade de inte funkat på dem heller. Jag ser då ett rätt anpassat kandar med kontakt i tyglarna som bra(!!) mycket snällre än en blank stång där du inte kan rida på nåt ''snällare'' än stången som bas och dessutom antingen har statisk kontakt i stången eller rider på lång/glappande tygel och rycker i stången när du behöver ta i bettet. Aj... Så jag tycker du resonerar rätt konstigt.
Jag köpte en stång att rida med när jag övade på enhandsgrepp lite då och då. Det åkte ganska snabbt upp på vinden igen, dels för att min häst inte tyckte om att ha en massa metall i munnen och dels för att den kändes överflödig.
Dessutom känner jag att det är skillnad att ha ett skarpt bett utan att inverka (som exempelvis i westernfilmen med skäcken) och att ha ett skarpt bett med strama tyglar. En stång blir inte automatiskt skarpp om det ligger orört i munnen, men det borde det däremot bli när tygeln till stången alltid är sträckt som den faktiskt alltid är när man tittar på "mästarna på tv".