"Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Fast det är väl en väldans skillnad att rida på blank stång med antingen konstant tryck eller ryck (som det blir vid glappande tyglar när du ska ta i den) och rida på en bridong och stång med lätt kontakt hela tiden. Då spelar du på millimetrar och rider mestadels på bridongen. Hade inte hästarna tyckt det var bekvämt med två bett hade de inte funkat på dem heller. Jag ser då ett rätt anpassat kandar med kontakt i tyglarna som bra(!!) mycket snällre än en blank stång där du inte kan rida på nåt ''snällare'' än stången som bas och dessutom antingen har statisk kontakt i stången eller rider på lång/glappande tygel och rycker i stången när du behöver ta i bettet. Aj... Så jag tycker du resonerar rätt konstigt.

Jag köpte en stång att rida med när jag övade på enhandsgrepp lite då och då. Det åkte ganska snabbt upp på vinden igen, dels för att min häst inte tyckte om att ha en massa metall i munnen och dels för att den kändes överflödig.
Dessutom känner jag att det är skillnad att ha ett skarpt bett utan att inverka (som exempelvis i westernfilmen med skäcken) och att ha ett skarpt bett med strama tyglar. En stång blir inte automatiskt skarpp om det ligger orört i munnen, men det borde det däremot bli när tygeln till stången alltid är sträckt som den faktiskt alltid är när man tittar på "mästarna på tv".
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

På samma sätt som du blir oerhört stark på marken med en lång lina blir det en ojämn kontakt om du måste använda hela armen till att inverka- håva in.

Förstår du skillnaden i konsten att hålla tygeln sträckt med en mjuk kontakt där hästen känner om du rör lillfingret eller ett ryck?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

På samma sätt som du blir oerhört stark på marken med en lång lina blir det en ojämn kontakt om du måste använda hela armen till att inverka- håva in.

Förstår du skillnaden i konsten att hålla tygeln sträckt med en mjuk kontakt där hästen känner om du rör lillfingret eller ett ryck?

Men snälla du.. lika lite som jag har rätt att säga att alla som rider med "kontakt" drar hästen i munnen, har väl du rätt att påstå att alla som rider med löst hängande tyglar rycker hästen i munnen? Lika möjligt som det är att ha en mjuk hand är det väl att samla upp tyglarna mjukt, skillnaden är bara att du vill bibehålla en mjuk kontakt och jag vill släppa helt.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Något jag ofta upplever vid de få tillfällen jag rider andras hästar är följande:
1. Glömmer jag bort att hästen jag rider är van/beroende av kontakten och "släpper när den släpper" hamnar det nästan alltid uteslutande i obalans och snubblar kanske till och med till.
2. Om jag ger hästen som är van/beroende av stödet lång tygel blir den väldigt vinglig. Den har förlorat sin ram som tidigare var min händer och rör sig svajigt.

Rider du hästen utan stöd kommer den veta att den inte kan förlita sig på att du finns där för att "stötta upp den". Kontrollen över sin egen kropp måste den sköta själv. På så vis blir den grymt stabil och stark!
Det du beskriver ä'r inte stöd. utan den har ngt att hänga på.
Du kan rida med det lilla stödet o sen släppa om du har den "på sätet" utan att ngt händer alls. Blir det som du beskriver är det bara dålig ridning.

Dressyrryttare eller gamla hederliga ryttare vet att man inte håller tills hästen ger efter, utan gör upprepade kramningar med eftergift. Hästens eftergift kommer av eftergiften inte tvärtom som -tryck till hästen ger efter- skiten av idag.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Nu är det tredje gången jag ber dig kommentera på filmen som jag la in? Hur ser du på den?

Varför är det mer intressant att hänga upp sig på dubbla bett än hur hästarna använder sig fysiologiskt på respektive film?

Lobelia jag frågar dig igen, Varför är man trångsynt och blind när man tycker det som visas inte är tillräckligt bra för uppställda krav?

Jag har blivit beskylld nu i flera år på ett annat forum för att jag är trångsynt och blind för att jag tycker filmen på Hubertus Schmidt som jag la in länk till är betydligt bättre än Christoffer Dahlgrens AR-film som TS la in länk till.

Lobelia du skriver

Så samling sitter i huvudhöjden, intressant

Det hänger ihop.. med övriga kroppen. Om du tar upp huvudet så släpper hästen ner manken, när hästen släpper ner i manken hamnar den lite på framdelen eftersom ryggverksamheten inte går igen hela kroppen. Du tappar då omvinklingen i bäckenet, knä, has och kota och hästen sätter in bakbenen med raka längre steg under kroppen istället, något som inte är direkt önskvärt och som motverkar samling. Det går inte att plocka bort, eller bortse från ett enda moment och ändå kalla det samling.

*KL*

Jag kan tänka mig att många blandar ihop samling med ihopkoppling som absolut islandshästarna på filmerna har för att kunna utföra det dom ska, annars hade dom gått sönder väldigt fort. Ihopkoppling är en förutsättning för samling, likväl som när jag galopperar fort i terrängen så måste hästen vara ihopkopplad men jag skulle aldrig kalla det samling även om förutsättningarna för samling finns där. Jag kan inte tänka mig en enda fälttävlansryttare som hävdar att dom rider en samlad galopp i terrängen iallafall

Titta på filmen på C.D där ser man på alla hästar att där inte finns ihopkoppling och inga förutsättningar för samling.. därför tappar hästarna takt och balansen när han försöker göra rörelser samt häver sig fram istället för att galoppera genom kroppen alternativt trava med en ren takt istället för att falla isär i varje steg.. då använder man sig av slowmotion för att dölja det värsta men man ser ju tydligt iallafall att hästen har fallit isär. Nu är jag såklart trångsynt och blind igen men inte mig emot....
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Ridning handlar mkt om erfarenhet men framför allt känsla.

Har man det kan man träna/ döma andra- man SER o kan förnimma känslan i andras ridning. Kan man inte det så kan det SE bra ut fast det fattas många bitar.

Du tillhör ju kategorin som har kriterierna o därmed KAN uttala dig.:bow

God jul på dig- du trångsynta människa- med kompetens i ämnet. MVG:rofl:
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Nu är det tredje gången jag ber dig kommentera på filmen som jag la in? Hur ser du på den?

Helt ärligt? Den du länkade bar sig inte för fem öre, trampade inte under sig, all vikt i framdelen.
Den är som många andra dressyrhästar - bara krökt nacke, hängmatterygg och bakdelen femton kilometer efter. 'Perfect' kändes som ett skämt.

Här har du däremot en jäkligt trevlig häst! Lägg märke till hur flexibel han är, hur väl han trampar under sig hela tiden etc. http://www.youtube.com/watch?v=hraoW5bEuUI&feature=share&list=FL5jutqkI-0ZR_TYxbbzJRvw
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Jag har ridit lite för honom och tkr han på många sett är en helt ok tränare -jag får ibland några tankeställare. Men som i denna film tex. Taktmässigt och frammåtanda är bristerna. För mig är det viktigt med en häst som först och främst tänker frammåt och att takten är bra annars kan man inte gå vidare. Mer aktion utan att det ska vara forcerat. Hade varit intressant med nått riktigt snabbt och sen gå tillbacka. Inte bara hålla in, hålla in tillslut tassar hästen på tå istället ;). Och hålla in kan man göra utan mkt i händerna. sen blir det inte riktigt samma kvalité utan tygelkontakt. Ska man korrigera och ge eftergift blir det inte alla lika tydligt utan kontakt. För behöver du göra ngt sen med händerna blir det ett sådant stort steg mellan noll tygelkontakt och hallå ta lite i tygeln blir lätt mer och tillfället har då gått förbi -> (vilket leder till) strunta i korrigeringen. Vad lär sig hästen då? Matte är okonsekvent.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Ja Uta Gräf är en fantastiskt duktig ryttare :love: Dock har hästen som bara är 5 år en helt annan mekanik än Hubertus häst och samlar sig inte lika mkt av naturliga skäl, men det är kul att även du förblindas av hästar med mkt mekanik och gång! Lätt hänt att man bortser från samlingsgraden då :)

Här är samma häst som 6 åring 1,5 år senare,lite mer krav på samling

http://www.youtube.com/watch?v=Y5F21bcP1Fk
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Skämtar du eller? Nu kan jag inte låta bli, visst den hästen du länkade till nu är fantastisk med en otrolig bra gång. Men det är två olika typer av hästar och även fast den hästen Fio länkade till inte har den gången så kan du inte säga att den inte är ihop länkad. Klart man kan önska mer samling men under piruettarbetet ser man hur den vinklar bak och arbetar igenom varje språng. Mycket fint ridet men inte lika flashigt som många av dagens dressyrhästar är.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Det du beskriver ä'r inte stöd. utan den har ngt att hänga på.
Du kan rida med det lilla stödet o sen släppa om du har den "på sätet" utan att ngt händer alls. Blir det som du beskriver är det bara dålig ridning.

Dressyrryttare eller gamla hederliga ryttare vet att man inte håller tills hästen ger efter, utan gör upprepade kramningar med eftergift. Hästens eftergift kommer av eftergiften inte tvärtom som -tryck till hästen ger efter- skiten av idag.

:bow: Att bära hästen är inte att ha stöd, när man bär hästen i handen så gör man inget annat än att just bära hästen i handen.

Stöd är inte samma sak som ett stödhjul i munnen på hästen.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Här har du däremot en jäkligt trevlig häst! Lägg märke till hur flexibel han är, hur väl han trampar under sig hela tiden etc. http://www.youtube.com/watch?v=hraoW5bEuUI&feature=share&list=FL5jutqkI-0ZR_TYxbbzJRvw


Hur får du till detta, eller hur får någon till detta med långa hängande tyglar?

För du måste väl se handens inverkan i det hela, hennes kvicka avstämmande hand med eftergift ?

Ett bra exempel du la in tycker jag om man ska visa hur den energi hon ber om bakifrån fångas upp bl a med hjälp av då korta tyglar med stöd,i det en väldigt bra hand.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Det där en unghäst som rids i en fräsch ARBETSTRAV! av en ryttarinna med gudomlig känsla- sits, bålstabilitet, följsamhet o timing.

Där börjar påbörjar man samlingen o det går inte som han sa i din film- att göra på 2 år. Då skulle 6-åringar kunna starta GP - vilket inte går.
Det är en ständig utveckling, men kriterierna takt, lösgjordhet, rakriktning..... är det som ingår hela tiden.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Jag köpte en stång att rida med när jag övade på enhandsgrepp lite då och då. Det åkte ganska snabbt upp på vinden igen, dels för att min häst inte tyckte om att ha en massa metall i munnen och dels för att den kändes överflödig.
Dessutom känner jag att det är skillnad att ha ett skarpt bett utan att inverka (som exempelvis i westernfilmen med skäcken) och att ha ett skarpt bett med strama tyglar. En stång blir inte automatiskt skarpp om det ligger orört i munnen, men det borde det däremot bli när tygeln till stången alltid är sträckt som den faktiskt alltid är när man tittar på "mästarna på tv".


Skillnanden är ju att med kontakt så känner hästen små, små, rörelser med fingrarna. När tygeln är lös så kommer plötsligt ett tag/inverkan som den har svårt att vara helt beredd på.

Dessutom vet den ju om vad den har i munnen. Det är därför de så snabbt lär sig att backa av, och inte vågar söka kontakt, eller ens länga överlinjen på lång tygel, då de vet att plötsligt kommer ett "ryck". :devil:

Jag ser hellre att den har för mycket kontakt en period - det går att få bort lätt om man bara har lite känsla. Däremot hästar som går bakom hand är ett litet helsike att komma till ridning på.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

USCH! Jag har sån ångest över filmen jag länkade med akademisk ridning, helt sjukt! o: Ingen av hästarna bär sig det minsta och hans ridning är for shit! :S Dumma idiotiska mig som länkar till sånt SKRÄP i en diskussion som faktiskt intresserar mig på riktigt!!
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

*kl*

Jag har några frågor, angående samling, bärighet osv.

Jag är bara en hobbyryttare som vill bli bättre på att rida min häst i en ändamålsenlig form så att den inte blir utsliten i förtid.
I min värld skulle den ändamålsenliga formen innebära att hästen är samlad och bärig, att den viktar bak vår gemensamma vikt mot bakbenen så att de styva frambenen inte ska ta stryk av att jag envisas med att sitta uppepå.
Av alla de tränare jag träffat(som väl inte är hundratals, men ett tiotal är det väl ändå) så har samtliga pratat om samling och bärighet, man har pratat om att formen är individuell för varje häst, men att alla självklart kan samla sig och bära sig.

När jag läste trådstarten så trodde jag att det var den formen och samlingen som man funderade kring om man kunde uppnå på lång tygel.

Men som det låter här i tråden är vissa hästar tydligen uteslutna, oavsett tygel eller ej?
Islänningar KAN inte samla sig. Ok? Så betyder det att alla som har islänningar alltså är dömda till att rida sönder sina hästar då de inte kan samla sig och ridas i en bärig form?

Eller pratar vi om olika "sorts" samling?
TR vs Hobby?

Eftersom jag inte har någon stor brun häst, utan en islandskorsning, så är knappast en film på oss intressant i den här tråden som det låter.. :grin:
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Honza rider sina hästar mycket utan huvudlag, i det här klippet precis i början rider han lite, formen och samlingen är vinglig och inte alls lik det man vill se på en dressyrbana, det är jag medveten om, och det är väl inte det han försöker visa heller. Men här tycker jag att man tydligt ser att hästen trampar under sig och har en tendens att bära sig själv. Utan tygel.

Jag har aldrig ridit en "superdressyrhäst" men på alla de filmer ni visar på "bra" exempel så tycker jag att det ser ut som att ryttaren har väldigt mycket i handen och jag tycker ändå inte att de kliver under sig något märkvärdigt. Tycker det ser framtungt ut när de ligger på så i handen.
Detta vad jag tycker jag ser alltså, skulle kanske se det annorlunda om jag suttit på och känt att det faktiskt är mycket lättare än det ser ut.

Karen Rohlf rider väl både med och utan tygel, i det här klippet rider hon sin 19-åring och även han rör sig ju inte som en "stor brun häst" men jag tycker ändå att man kan tala om samling här.

Så, intressant tråd det här, intressant att höra era tankar om mina tankar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej Jag blir galen. Har nyligen fått börja rida en ny häst som är otroligt storgalopperad. En helt annan häst med helt andra gångarter...
Svar
4
· Visningar
1 336
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
958
Senast: cassiopeja
·
Träning Behåller ni kontakten eller ger ni hästen total eftergift på tygeln om den protesterar mot er inverkan genom att backa? Varför? Aldrig...
2
Svar
20
· Visningar
3 175
Senast: tuaphua
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 153
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp