Konsumentköplag vid hästköp?

C

chrysler

Nu undrar jag över en sak.

Ponera att en tjej köper islandshäst från ett företag å struntar i att röntga den, fast hästen är över 10 å verkligen i riskzonen då det är en tävlingshäst, efter några månader blir den dålig å det visar sig att den har långt gången spatt.
Ska verkligen tjejen få lämna tillbaka hästen ändå?Hon följde ju inte sin undersökningsplikt?

Sv: Konsumentköplag vid hästköp?

Det där måste vara ett bedömningsfall. Man kan se det från många olika synvinklar om man läser vad Jurudiken säger: tex: Köparen fullgjorde inte sin undersökningsplikt, eller Säljaren undanhöll att hästen hade spatt. Långt gånget spatt syn mer eller mindre. Sedan finns något som heter reklamation...Så man får antagligen se det ut flera perspektiv.

http://www.hastlitteratur.se/

Kan aldrig tänka mig att det skulle räknas som dolt fel, och därför vara reklamerbart.

Å andra sidan är väl frågan om säljaren varit medveten om felet och alltså undanhållit köparen informationen...

Ja, precis vad Mynta2 påpekar. Hade nog aldrig vågat dra upp fallet i domstol då det säkert lett till förlikning och sannolikt orsakat bägge parter stora kostnader.

Varför är folk så allergiska mot seriösa veternärbesiktningar när de inte tänker ta smällen av att förlora sitt investerade belopp?!

Tänkt, det är precis vad jag oxå udrar.Jag begriper inte om man ens har ngt att tänka med när man ändå investerar över 60 000 för en häst, varför inte försäkra sig om att den är frisk oxå?
Nu var det en första gångsköpare men får väl råd från andra som oxå har islandshästar å då tycker man att alla lärt sig att röntga sina islandshästar vid det här laget, men icke.

En sak som också spelar in i det här fallet är vad hon uppgett att hon tänkt ha för användningsområde av hästen. Har hon köpt hästen för att tävla på hög nivå eller bara för "vanlig" ridning? Är det klart vid köpet att hon ska ha en framtida tävlingshäst i höga klasser så är mer troligt att hon kan häva köpet. Men har hon bara sagt att hon ska ha en häst och rida lite på kanske någon liten tävling, då kan ju hästen fungera även med spatt = mindre chans att häva köpet.
När det gäller näringsidkare så är det ju inte dålda fel som det stora när man vill häva ett köp och spatt är inget dålt fel går att hitta om man letar efter det. Utan då är det om varan (hästen) uppfyller det ändamål man köpt den för. Exempel jag köper en begagnad bil (som ju är ganska likt en häst både i pengar och möjlighet till olika fel) om jag ska ha den och köra Safarirally eller köra till jobb ställer ju olika krav på bilen. Säger jag då till att jag vill ha en rallybil och dom säljer en Smart till mig då funkar det ju inte så bra. Eller om jag vill ha en bensinsnål stadsbil och jag får en super trimmad streetrace bil. Lagen är till för att skydda vanliga människor som inte har all kunskap om varan utan köper av en fackman som ska veta vad de säljer och som ska kunna lämna ut en lämplig vara.

Höga tävlingsklasser är nog ganska uteslutet med tanke på att ryttaren oxå måste ha talang... :smirk: :devil:
Dessutom är det ju i norra sverige å här får man åka hur långt som helst om man ska försöka ta sig ut på 10 tävlingar/år.
Hästen är köpt som tävlingshäst, men det är ju speciellt såna enligt mej som man ska röntga.Tror knappast att hon blev lurad, säljaren är seriös, iaf den uppfattningen jag har.

Det spelar ju ingen som helst roll hur talangfull ryttaren är eller var man bor, är hästen köpt som tävlingshäst så är den köpt som tävlingshäst! Hon kanske ska flytta, börja träna och söker en läromästare att tävla med eller någon annan ska tävla hästen, men det är skit samma, är hästen köpt som tävlingshäst så är den. :smirk:

Men de flesta köper en häst de ska rida, det är ju inte många som köper hästar de inte har användning för så om det var till tävling eller fritidsridning spelar ingen större roll då fritidsridning ofta är bra mkt mer ansträngande än en tävlingsdag, när man är på träning osv.

chrysler skrev:
Tror knappast att hon blev lurad, säljaren är seriös, iaf den uppfattningen jag har.
Men varför insisterade inte säljaren på att hon skulle låta röntga hästen, det måste ju vara i dennes intresse att inte få tillbaks hästen. Hörde talas om ett liknande fall för några år sedan där köparen var "nybörjare" och säljaren en erfaren islandshästryttare och köparen frågade säljaren vad för slags kontroller hästen skulle på (hade hört talas om nån slags röntgen) men då svarade säljaren att det var onödigt för pållen hade alltid varit frisk. Naturligtvis upptäcktes ganska snart att pållen hade spatt....Nu hör till saken att hästen var ett felköp i andra avseenden också eftersom köparen inte var tillräckligt erfaren för hästen (det var ju inte säljarens fel) men detta hästköp innebar en massa tråkigheter för både köpare och säljare som hade kunnat undvikas om inte säljaren hade haft så bråttom att sälja sin häst utan letat efter en mer passande köpare

Det är inte relevant vad "de flesta gör", har hon köpt hästen för tävling så har hon köpt hästen för tävling även om det i slutänden blir skogsmulleridning. Om jag väljer att köpa en häst för x tusen lappar så är det min ensak om jag tävlar eller rider i skogen, köper jag en tävlingshäst ska den hålla för tävling och det gör inte en spatthäst!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 427
Senast: mamman
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
602
Senast: tara
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 135
Senast: QueenLilith
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 161
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar