Konsttråden!

Efter en oerhört seg start på dagen skedde detta idag. Bas lagd på hela duken!
Just nu är det väldigt platt men när detta torkat ska jag jobba vidare med att måla in ett djup med highlights/ljus och skuggor

Visa bifogad fil 84245

Det känns som att det här är skillnaden på nivå och kunskapmellan dig och tja... Mig (fast min hade inte varit lika snygg). Jag hade ansett den klar på bild nr 2, men skillnaden syns ju tydligt tex med jämförelse på katt-tavlan.

Imorgon ska jag färdigställa denna långbänk också som behöver lite korrigeringar och småfix

Visa bifogad fil 84311
Wow!

Jag gör lite så; petar lite för mycket. Har lärt mig att ha två målningar igång så att jag kan släppa den ena i några dagar om/när jag kör fast. Ställer den på lämpligt ställe och försöker se hur jag går vidare.
Jag har också försökt att bredda mina nyanser, tex i grått, och blanda med färg.
Har tyvärr ingen mentor, men lär mig väldigt mycket genom att läsa om andras tekniker, titta på bilder och läsa här. Du är väldigt duktig på att förklara olika steg! 🤩

Tack! Ja det är bra att ha flera verk på gång parallellt! Jag har dock märkt att om jag vilar en tavla för länge kan jag tappa intresset. Oftast vill jag måla väldigt intensivt när jag väl börjar med ngt, men det är ju inte alltid möjligt utan att det blir pannkaka av att lagren inte hunnit torka mellan. Katt-tavlan målade jag på typ 3-4 dagar. Dock väldigt intensiva pass om typ 8 timmars arbetsdag :p samt planering att vissa delar av duken torkade medan jag jobbade på andra. Känner att risk föreligger med denna nya att jag kommer tappa intresset pga hatar att måla tyg och har inte heller ngn bra referens. Kanske ska testa drapera lite tyger imorgon och studera. Men tyg är ngt jag dels är rätt dålig på samt att jag tycker att det är mindre kul att måla. Ändå envisas jag med att göra det.. :p

Det känns som att det här är skillnaden på nivå och kunskapmellan dig och tja... Mig (fast min hade inte varit lika snygg). Jag hade ansett den klar på bild nr 2, men skillnaden syns ju tydligt tex med jämförelse på katt-tavlan.

Wow!

Tack!
Tavlan med den mörka tjejen är faktiskt en gammal tavla jag "trodde jag var klar med" för ett år sen typ. Tog fram den och häpnade över hur dålig den var, främst saknade ögonen helt liv. Det var typ två mörka hål bara. Huden saknade också ljus och lyster och kontrasterna mellan ljus och skugga var taffliga/obefinliga. Jag hade också inte förstått att jag kunde använda färg i huden utan bara vräkt på med typ bränd umbra (brun). Så jag tänkte slipa ner och måla över duken med gesso för att starta ngt nytt. Sen tänkte jag att jag skulle utmana mig att se om jag kunde rädda den med ett till lager med det jag lärt mig under året.

Här är vad som hände på ett år för mig. Ngt slags bevis på att en kan utvecklas om en bara ger sig fn på att träna idogt.
Jag har haft bra förutsättningar i att jag haft mkt tid och en ”ateljé” med plats för att gå bananas. Gissar att jag har målat iaf 30 timmar i veckan

C97F9A74-84DA-4535-8125-A9B1369BD55D.webp

Här är vad som hände på ett år för mig. Ngt slags bevis på att en kan utvecklas om en bara ger sig fn på att träna idogt.
Jag har haft bra förutsättningar i att jag haft mkt tid och en ”ateljé” med plats för att gå bananas. Gissar att jag har målat iaf 30 timmar i veckan

Visa bifogad fil 84321
Alltså wow! 🤩 sån fantastisk utveckling! Du är så duktig.

Nu är nog denna typ klar. Måste olja ur bakgrunden på ngt sätt pga ojämnt blänk men den är inte heller helt torr. Får se hur jag ska göra. Ebenholts svart är en svår färg och ganska ojämn i oljemängden. Ev kan jag gå på med ngn slags mellanfernissa

483707A7-8AD3-4ABF-BDA5-0A73DFB45694.jpeg

Nu är nog denna typ klar. Måste olja ur bakgrunden på ngt sätt pga ojämnt blänk men den är inte heller helt torr. Får se hur jag ska göra. Ebenholts svart är en svår färg och ganska ojämn i oljemängden. Ev kan jag gå på med ngn slags mellanfernissa

Visa bifogad fil 84367
Tycker den där tavlan är så vacker! Brukar ha svårt för porträtt då jag ogillar stirrande ögon, men blicken på denna tavla har något slags lugn ❤️

Visa bifogad fil 84367
Jävlarihavet wow! Jag älskar, älskar, älskar den här tavlan! 🤩🙏
(kanske lite dramatisk, men jag tycker verkligen att ljuset, hur det skimrar, uttryck, allt är magiskt!)

Visa bifogad fil 84367
Jättefin på alla sätt, förutom en sak som får biolog-mig att rysa. Trollsländor har inte långa antenner! :nailbiting: (Förutom detta grava fel är jag djupt imponerad av dig och dina framsteg! :D)

Haha! Jag misstänkte jag borde gjort viss research 😆 MEN jag kör ofta fantasi-djur hehe 😅😅
Fast de två där uppe är verkligen inte fantasi annars - tvärt om faktiskt.Två klockrena honor av arten Libellula depressa. (Om det varit 100% fantasi hade det varit liiiite lättare att acceptera. Fast bara lite. :o Tycker alla dina andra djur varit helt fantastiska. Inte heller fantasi.)
Tack och förlåt. 😅

Fast de två där uppe är verkligen inte fantasi annars - tvärt om faktiskt.Två klockrena honor av arten Libellula depressa. (Om det varit 100% fantasi hade det varit liiiite lättare att acceptera. Fast bara lite. :o Tycker alla dina andra djur varit helt fantastiska. Inte heller fantasi.)
Tack och förlåt. 😅

Haha! Det var en inbiten fågelskådare nån gång som påpekade att jag målat ngt liknande en kolibri men i storlek av en skata. Kanske bara en ännu inte upptäckt art? 😆

Stärkt av att jag ev räddade en gammal målning från att bli övermålad med gesso funderar jag nu på om jag kan rädda detta fail. Basen i ansiktet behöver färg och ljus. Och tyget i hårbandet måste komma till liv utan dessa skarpa kontraster

BCF01CF3-A074-4DE1-B64A-D3DB4F3C2050.webp

Lagt ett lager till nu. Kanske kan färdigställa imorgon beroende på hälsostatus. Haft många tvivel på denna. Målat tyg fritt utan referens och tvivlat mkt. Tyg är en stor svaghet jag har. Men kanske når i mål med denna ändå. Tycker att jag hittat rätt känsla i ansiktet iallafall.

5784BD8C-F4D8-4352-BC6D-5D938CF384DB.jpeg

Hittade en modell på gatan idag. Visade sig att hon bor i huset bredvid. Vi ska försöka synka till helgen

Liknande trådar

Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
2 902
Senast: Nixehen
·
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
3 192
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
17 488
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
75 923
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar