Konsttråden!

Lagt ett lager till nu. Kanske kan färdigställa imorgon beroende på hälsostatus. Haft många tvivel på denna. Målat tyg fritt utan referens och tvivlat mkt. Tyg är en stor svaghet jag har. Men kanske når i mål med denna ändå. Tycker att jag hittat rätt känsla i ansiktet iallafall.

Visa bifogad fil 84641

Hittade en modell på gatan idag. Visade sig att hon bor i huset bredvid. Vi ska försöka synka till helgen

Jag tycker du är fantastiskt duktig på tyg! Man kan lätt föreställa sig hur det skulle kännas att faktiskt ta på tyget i dina tavlor. (Minns fortfarande kjolen på kvinnan bland kakorna. :love: )

Jag tycker du är fantastiskt duktig på tyg! Man kan lätt föreställa sig hur det skulle kännas att faktiskt ta på tyget i dina tavlor. (Minns fortfarande kjolen på kvinnan bland kakorna. :love:

Men åh tack! Jag tycker att det är en av mina svagheter. Egentligen borde jag träna genom att måla stilleben på tyg i olika belysning men jag blir så uttråkad 😑

Lagt ett lager till nu. Kanske kan färdigställa imorgon beroende på hälsostatus. Haft många tvivel på denna. Målat tyg fritt utan referens och tvivlat mkt. Tyg är en stor svaghet jag har. Men kanske når i mål med denna ändå. Tycker att jag hittat rätt känsla i ansiktet iallafall.

Visa bifogad fil 84641

Hittade en modell på gatan idag. Visade sig att hon bor i huset bredvid. Vi ska försöka synka till helgen
Tycker det är ett mycket bra målat av dig!
du blir bara bättre och bättre!

Visa bifogad fil 84641

Jag har aldrig hållt med dig om tyget, jag tycker du får till det riktigt bra. Helt sjukt svårt utan referenser, jag hade inte ens vågat försöka (alla fall inte på något som denna, som du lagt ned så mycket tid och arbete på). Har du fotoreferenser på modellen?

Jag har alltid varit sjukt obekväm med händer, så den här månaden har jag gjort lite små skisser på händer, min egen smedshand (en dejt kallade dem det en gång, behöver jag säga att det bara blev EN dejt och ingen mer?) och andra från fotoreferenser. Man eh, får ibland fram lite konstiga bilder om man googlar "hands" utan safety filter har jag upptäckt :rofl:

Fokus har varit att få olika vinklar på händer och att hitta både de hårda och de mjuka linjerna som finns i händer, så jag har inte lagt så mycket krut på skuggning och detaljer utom för att kunna ge en känsla av dimension.
axKuNfY.jpg

0FMbVey.jpg

De knäppta händerna tog lite mer tid då jag testade lite olika verktyg och gjorde om skissen ett par gånger. En sak som slagit mig är att skisserna alltid såg helt miffade ut innan skuggor kommit till, verkliga händers form stämde inte riktigt med min hjärnas idealiserade bild av hur händer borde se ut.
Nu ska jag försöka ta tag i en stor duk jag har på staffliet, eller gå över till att skissa fötter I guess.

Jag har aldrig hållt med dig om tyget, jag tycker du får till det riktigt bra. Helt sjukt svårt utan referenser, jag hade inte ens vågat försöka (alla fall inte på något som denna, som du lagt ned så mycket tid och arbete på). Har du fotoreferenser på modellen?

Tack!
Yes det är min kompis som är modell på denna. Blev inte direkt porträttlikt dock

Jag har alltid varit sjukt obekväm med händer, så den här månaden har jag gjort lite små skisser på händer, min egen smedshand (en dejt kallade dem det en gång, behöver jag säga att det bara blev EN dejt och ingen mer?) och andra från fotoreferenser. Man eh, får ibland fram lite konstiga bilder om man googlar "hands" utan safety filter har jag upptäckt :rofl:

Fokus har varit att få olika vinklar på händer och att hitta både de hårda och de mjuka linjerna som finns i händer, så jag har inte lagt så mycket krut på skuggning och detaljer utom för att kunna ge en känsla av dimension.
axKuNfY.jpg

0FMbVey.jpg

De knäppta händerna tog lite mer tid då jag testade lite olika verktyg och gjorde om skissen ett par gånger. En sak som slagit mig är att skisserna alltid såg helt miffade ut innan skuggor kommit till, verkliga händers form stämde inte riktigt med min hjärnas idealiserade bild av hur händer borde se ut.
Nu ska jag försöka ta tag i en stor duk jag har på staffliet, eller gå över till att skissa fötter I guess.

Wow du är verkligen skicklig! :bow:
Jag kommer i nästa tavla troligen måla barnhänder. Extra svårt tycker jag! Eller jag har iofs inte försökt men jag förmodar att det är det 😅😅

Wow du är verkligen skicklig! :bow:
Jag kommer i nästa tavla troligen måla barnhänder. Extra svårt tycker jag! Eller jag har iofs inte försökt men jag förmodar att det är det 😅😅

Hur gamla barnhänder? Spontant har de mer underhudsfett så allting blir mer bulligt med färre konturer av bl.a. senor på handryggen, och ju yngre de är desto mer avviker proportionerna. Barns händer skiljer sig mycket från varandra de med, men många har kortare fingerleder vilket innebär kortare naglar.

Äh, det är väl inte poängen heller? Jag beundrar färdigheten hos de som kan kopiera exakt, men för mig ligger poängen inte där utan i att man skapar något intressant och unikt, även om man målar realistiskt.

Nä precis! Känner samma. För mig är det viktigaste att fånga en känsla i ansiktet. Att ögonen liksom säger ngt. Svårt att beskriva.
Ang händerna så är det ett ganska litet barn. Ska studera!

Nä precis! Känner samma. För mig är det viktigaste att fånga en känsla i ansiktet. Att ögonen liksom säger ngt. Svårt att beskriva.
Ang händerna så är det ett ganska litet barn. Ska studera!

Precis, och det lyckas du ju med, samt att dina djur verkligen skapar något mer än bara ett rakt upp och ned-porträtt. På tal om, din profilbild har ju en härlig komposition för en tavla :D

Dag 1! Lagt lite bas på ”flicka med råtta”.
Orkar knappt tänka på hur mkt jobb det kommer bli såhär i början men har täckt bas så effektivt som möjligt idag med stora penslar och mkt målarmedium. Allt för att ha ngt att måla vidare på sen.

8EB58717-4146-413A-9D5A-1FF3257A5AAF.webp

Dag 1! Lagt lite bas på ”flicka med råtta”.
Orkar knappt tänka på hur mkt jobb det kommer bli såhär i början men har täckt bas så effektivt som möjligt idag med stora penslar och mkt målarmedium. Allt för att ha ngt att måla vidare på sen.

Visa bifogad fil 84787

Råttan ser fin ut, jag gillar posen. När jag var yngre hade jag råttor och en gillade att sitta på axeln sådär ☺️

Hade bara foton på döda råttor i min telefon 😒😒 så fick göra lite research typ se en film på youtube och kolla lite typ stock foton. Tänkte först måla den prickig men kanske blir för rörigt?

Nu leder ju posen in mot flickans ansikte, och jag tror att om det blir mycket vitt på råttan kommer tyngden flyttas dit eftersom vitt drar uppmärksamhet. Men det kanske inte är dåligt 🤔 Man kan ju tona ned det vita en del beroende på var din ljuskälla är någonstans

Det kan bli helt olika tolkningar om du gör den mer som en tamråtta versus med viltfärg som kan föra tankarna till den vilda råttan i rollen av potentiellt skadedjur och så vidare. Så ur det perspektivet kanske det blir mer "öppet" med en viltfärg som kan ge olika associationer, alltså ungefär som du har nu. Men det är ju samtidigt så subjektivt och beror helt på vilken effekt man vill åt, en råtta med prickar kanske fungerar mycket bättre för det man vill uppnå. Att låta råttan få vara ett tydligt sällskapsdjur är ju också ett budskap som kan ha symbolik.

Nu leder ju posen in mot flickans ansikte, och jag tror att om det blir mycket vitt på råttan kommer tyngden flyttas dit eftersom vitt drar uppmärksamhet. Men det kanske inte är dåligt 🤔 Man kan ju tona ned det vita en del beroende på var din ljuskälla är någonstans

Yes har tänkt highlighta flickans ögonfransar (som jag alltid gör 😅) och då också kanske råttans morrhår

Liknande trådar

Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
2 909
Senast: Nixehen
·
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
3 192
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
17 488
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
75 923
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar