Konstigt bett?

ajjajj :crazy: twistat, alltså blir det massa skarpa kanter plus att det är delat, det trycker upp i gommen. Det nedre är det hävstång på också.

skulle aldrig sätta något sådant i min hästs mun.. :crazy:

Har aldrig sett just detta bett, men eftersom det har en "skänkel" nedåt så borde det vara någon forma av travbett.

Då ska vi se.

Första bettet är ett körbett. Det är ett ungerskt tränsbett med halv parerstång och är sannolikt tänkt till en körhäst. Ungerska tränsbett är vanliga till brukshästar i de anglosaxiska länderna. Att det är tvinnat är för att ge mindre anläggningsyta i hästens mun, det ska helt enkelt kännas mer när man tar i tömmen. För att vara ett tvinnat bett är det dock förvånansvärt sympatiskt i sin design, i och med att det är så tjockt. Någon som är nätt på handen skulle nog kunna använda detta bett på ett vettigt sätt. Mindelarna är dessutom svängda så att det inte ska slå upp i gommen.

Nästa bett däremot är riktigt vidrigt. Det är en delad stång med dubbla mundelar. Dubbla mundelar går upp i gommen samtidigt som nötknäckareffekten är fruktansvärd. Dessutom är mundelarna väldigt tunna och gjorda av tvinnad järntråd. Stången har en rejäl utväxling i och med att överskänklarna är korta och underskänklarna långa. Det här tycker jag är ett bett som bevisar att talesättet "det är handen som avgör hur skarpt bettet är" inte stämmer. Detta bett är obehagligt för hästen bara genom att ligga i munnen.

Det första bettet från hembygdsgården är riktigt vidrigt, det är till 100% gjort för att få en kraftfull broms. Mycket tunnare än så blir inte ett bett än dessa kantställda plattor. Dessutom dubbla mundelar med de effekter jag beskrivit ovan.

I stort sett gäller nästa bett - som faktiskt finns i produktion liksom det sista, dock med fler länkar i kedjan.

en liten spinoff.. jag är helt sjukt beroende av att vara upp på ladugårdsvindar och in i hölador och sånt och snoka. på en ladugårdsvinda hittade jag ett huvudlag model STOOOOORT med ett smaaalt bett på men en taggtråd lindad runt mundelen på bettet! AJAJAJ :crazy: som tur var (?) så var bettet rejält rostigt och huvudlaget var inte använt detta århundrade skulle jag tro. dessutom var gården öde.. så jag hittade ingen att fråga, man brukar få höra de mest konstiga och hemska, (och fina) berättelser av gammelfolket i gårdarna om hästar som varit galna som bara "far i huset" kunde rå om.

Jag är också en sån som "snokar" i gamla ladugårdar eftersom jag har börjat samla på äldre bett. :crazy: Hittils har jag bara fått ihop två äldre bett, både är identiska. Tyvärr har jag ingen bild på dem, men de liknar dagens tre-delade tränsbett med mittdel, fast mittdelen ser ut som en "åtta", dvs ingen massiv mittdel. När jag mätte dem så var storleken ca 15-16 cm (kommer ej ihåg)! Det måste ha varit riktiga bjässar som haft de betten en gång i tiden! :)

Jag har en bjässe som har 14.5 i bett.
Men 16 låter väldigt stort :crazy:.
De flesta hästar kan ha väldigt små bett,
hade ett sto på 1.75 som hade 11.5.

Men jag tror inte hästarna var större då,
det var nog betten som var större bara.
För stora bett ser man många hästar med än idag.

Det kan nog vara sant. Vem vet, man kanske tillverkade betten i "one size fits all", så fick betten passa bäst de ville?

Ja och då även mer plats i munnen. Då fick (generellt sett( faktiskt hästarna plats med dubbla (kandar) bett i munnen. Till skillnad från nu. :crazy:

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 234
Senast: skiesabove
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 289
Senast: lirco11
·
Övr. Katt Nästan all kattmat innehållet fisk. I majoriteten av barnböcker/filmer är det fisk som ges till katter. Pekböcker har ofta att man ska...
Svar
8
· Visningar
861
Senast: ufot
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 443
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar