Konstigt beteende!?

fettso

Trådstartare
För en månad sedan ca så köpte jag och min man en ponny till våra döttrar.
Tanken var och är att dom ska ha varsin ponny att rida eftersom båda är väldigt hästintresserade.

Iaf ponny nr två blev ett jättesött litet sto på 90 cm, med okänd härstamning.
Ponnyn hade använts som lektionshäst i en lekis verksamhet under 3års tid och har enligt förra ägarinnan varit en mkt snäll nybörjarponny.
Hon hade heller aldrig varit sjuk eller halt.
Eftersom det var långt att åka följde inte våra döttrar med för att provrida, men vi fick iaf se henne riden.
Flickan var jättemkt för stor och Kajsa(ponnyn)sparkade bakut jättemkt i galoppen.
Kajsa såg eländig ut och gammal+ att hon hostade jättemkt men ngt fick mig ändå att vilja köpa den här ponnyn.
Ngn ålder visste dom bara på ett ungefär, en veterinär hade bedömt den för tre år sedan till 11år, så då skulle hon vara 14 år nu men hon ser mkt äldre ut.

I förbifarten nämner ägarinnan att hon rymt in till deras Ridponnyhingst förra våren, men att det inte kunde ha blivit något.
Jag tänkte inte mer på det eftersom ponnyn var mager och i dåligt skick så trodde inte jag heller att där kunde vara nåt föl i magen på henne.
Men ända sedan hon kom till oss har hennes mage börjat svälla ut på sidorna och ibland tycker jag att man ser sparkar, som om hela magen hoppar.

Hon har ett anmärkningsvärt beteende, så jag undrar om hon är sjuk?
Hon har rinniga ögon,hosta och snorar.
Dom andra hästarna har också fått samma nu sedan ngn vecka tillbaka.
Sedan ca en vecka tillbaka har hon börjat rulla sig hysteriskt och ibland stannar hon upp och slänger med huvudet i några minuter medans hon ligger ned.
Sedan sätter hon sig upp och gnuggar rumpan innan hon reser sig, så kan hon hålla på flera ggr varje dag:confused:
Dessutom går hon ofta och håller ut svansen!?
Mitt andra sto(Islandshäst)är högdräktig och hon rullar sig också varje dag flera ggr och håller ut svansen mest hela tiden.

Bilder

Framifrån 16/3 dagen efter vi hämtat henne.
19117905.jpg

Från sidan när hon kom 16/3
19117903.jpg

Framifrån 15/4
19854089.jpg

19/4
19921833.jpg

19/4 från sidan
19921830.jpg

Sv: Konstigt beteende!?

plocka ut veterinär att undersöka henne ?

låter ju inget vidare att hostan och snuvan har spridit sig till de andra heller.

Bättre att få konstaterat evetuell dräktighet än att hitta ett föl i hagen en vacker dag :p och att behandla ev. sjukdom med för den delen!

sockersöt var hon!

Jag tänker automatiskt på ohyra. Inga loppor eller så som hon kan ha fått med sig när ni tog med ponnyn hem?
Avmaskade ni henne innan ni tog dit henne/släppte ihop henne med de andra hästarna?

Ohyra har jag med funderat på, men jag har iaf inte sett ngt i hennes päls.
Nej jag ska avmaska dom nu snart i samband med hagbyte, enligt förra ägarinnan var hon avmaskad.

Hennes tänder ska kollas snart med.

Jag hade nog plockat ut en veterinär för att kolla om hon är dräktig och för att behandla hennes snorighet. Skulle det ploppa ut ett föl så hade jag velat ha en frisk mamma som kan ta hand om det och inte en sjuk som riskerar smitta fölis...

Jo det är klart jag vill att hästarna ska vara friska.

Men snoret är ju liksom genomskinligt så då brukar det väl inte vara så farligt?
Däremot blodprov för eventuell dräktighet kan man ju ta.

Jag kan inte låta bli att undra hur du kom på idéen att släppa en sjuk häst in till en dräktig?

Sjuk och sjuk hon hostade lite när flickan red men snorig var hon inte då.
Hostig är ju min andra shettis också, han har bronkit.
Gegget i ögonen fanns inte när vi hämtade henne, men kom på kvällen så dom hade ju antagligen tvättat hennes ögon.

En onödig fråga från din sida, självklart förstår jag riskerna med att övht släppa ihop ett dräktigt sto med ny häst.

men herregud åk till kliniken med detsamma :eek:

Jag bara undrar lite snabbt. Har du haft besök av kommunens djurskyddsinpektör på senare tid?? Varför jag ställer frågan är därför att det finns massor av brister på din hästhållning utifrån djurskyddslagen. Sedan kan det oxå vara så att din gård för dagen besitter en smittsam sjukdom som av Veterinär ska kontrolleras och ev. leda till isolering.

Ta ut både Veterinär och djurskyddsinspektör från berörd kommun så kommer du bli informerad om hur god hästhållning och hästhantering ska bedrivas.

Det finns även utifrån det du själv skriver en poäng i att du ber djurskyddsinpektören i den kommunen du köpt denna/dessa hästar i från göra ett hembesök på deras gård.

Senast ändrad:

Alltså du får väldigt gärna påpeka vilka brister du anser jag har i min hästhållning!?
Hästen är enligt förra ägarinnan garanterat ej dräktig, det är jag som fått för mig att hon är det.
Förkylda kan alla hästar bli, man tar ju inte ut veterinär så fort hästen är snorig!?
Inte om man inte har en sjö med pengar att ösa ur iaf.

fast hur kan förra ägarna veta det ?

de verkar ju inte sådär enormt seriösa av det jag läst.

Nej hon svarar inte på telefon heller.:crazy:

Jag ska nog ta ut veterinär, det är bara så satans dyrt med blodprov och grejer.
Ett alternativ är ju att köra henne till Helsingborg för dom har jag stort förtroende för.

vet. besiktades hon innan köp?

är nog bra att få henne igenom kollad och försäkra dig om att det inte är nått farligt + ev. dräktighet och ohyra..

kanske få en ny uppskattning om åldern med när du ändå håller på :)

Jo det är ju trist med de extra kostnaderna... men det vore ju än tristare om det var nått farligt för tex den dräktiga märren+ fölet osv. Hade nog inte velat chansa...

Jag håller helt med dig i allt du skriver!:bow:
Ska kolla om jag kan få en tid.:)

Alltså du får väldigt gärna påpeka vilka brister du anser jag har i min hästhållning!?
Hästen är enligt förra ägarinnan garanterat ej dräktig, det är jag som fått för mig att hon är det.
Förkylda kan alla hästar bli, man tar ju inte ut veterinär så fort hästen är snorig!?
Inte om man inte har en sjö med pengar att ösa ur iaf.

Hade min häst börjat hosta, snora och bli rinnig och konstig i ögonen så hade i alla fall jag åkt till veterinären.

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
5 013
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 940
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Jag har en fundering. Jag skaffade en medryttare till vårt sto som stått med dräktig och haft föl innan. Så vi letade medryttare då jag...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 997
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 530
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka