Konstigt beteende!?

Sv: Konstigt beteende!?

det kan inte vara kvarka de har då ??

och då är det ju jättesmart att åka till klinik med den :crazy:

Jag vet att just du inte sa att de skulle göra det men måste reagera! Om man misstänker att hästen har en smittsam sjukdom åker men INTE till klinik och riskerar att smitta ner alla andra hästar som finns där!

bara i förra veckan var det någon som kom in med en kvarkasjuk häst på en klinik. På grund av det så blev flera andra stall vars hästar var på samma klinik isolerade i förebyggande syfte. Så totalt onödigt!

Bättre att först ringa disktriktsvetrinären och få konstaterat vad det är för sjukdom och om det smittar...

Alltså genomskinligt snor, ingen feber och ingen svullnad.
Så då borde det väl inte vara kvarka??

det sa jag inte heller. Jag sa bara att man kanske ska vara försiktig med att åka till klinik med en sjuk häst om man inte vet vad det är för fel. Onödigt att smitta andra när det finns vetrinärer som kan komma hem till stallet!

Alltså du får väldigt gärna påpeka vilka brister du anser jag har i min hästhållning!?

Jag tittade bara på din boxinredning och övrig stallmiljö som du själv delgav på dina bilder.

Sedan råkade jag tänka högt och menade att om du själv inte inser briserna så kanske det vore bra om ngn som enligt lagen har kännedom om bristerna kunde förklara det för dig och som även vi skattebetalare betalar för utifrån deras myndighetsutövande.

Jag tycker det är bättre att en myndighet förklarar det för dig i stället för att jag lägger mig i ngt som borde vara självklart för varje hästägare.

:rofl:Ja jesus.

Såhär är det:

Boxen hon står i på en av bilderna är lösdriften, som just nu fungerar som box nattetid för min högdräktiga Kaela(Islandshäst),den är på lite mer än 20 kvm.
Där har varit kobås innan, vilket syns på bilden.
Golvet har vi gjutit jämnt, där var innan en ränna.
Hålen ska slås igen med brädor nu i dagarna faktiskt, mest pga att hon ska ha föl och jag vill inte riskera ngt.
Hästarna vi har nu bryr sig inte om att där är "hål", där kossorna brukade äta förr.
Taket är högt och räcker gott och väl för hästarna vi har, enligt gällande bestämmelser.

På den bilden hon står uppbunden är en spilta som också den är väldigt stor ca 10 kvm.
Spannarna som står på golvet var endast där för utfodring(på bilden var det morgon, så hon fick frukost).
Täckeshängarna som är där ska flyttas, men har inte hunnits med och eftersom hon ändå inte drar ner ngt så har det inte blivit av än.

Har ringt Helsingborg och hon tyckte jag skulle ringa imorgon direkt till veterinären, så att jag kunde få en tid isåfall.

Förkylning var tydligen vanligt i samband med miljöbyte, till nytt stall.

Men herregud vad fördömande du låter! Det verkar som om vissa alltid måste vara messerschmidt och klanka ner på andra här på Bukes forum. Döm inte folk på förhand! Och egentligen känns inte just dessa hästars tillvaro otroligt bra när det finns barn som dör av svält och sjukdomar i tredje världen? Hästen verkar ha det betydligt bättre än så.

Och egentligen känns inte just dessa hästars tillvaro otroligt bra när det finns barn som dör av svält och sjukdomar i tredje världen? Hästen verkar ha det betydligt bättre än så.

Jösses så man ska sluta hjälpa djur som lider bara för att det finns de som har det värre? Så kan man ju inte tänka, det är ju bara dumt, då kan vi inte hjälpa några djur alls här i Sverige, eller ens människorna här för det finns människor i Afrika som svälter! :eek:

Nej tänk om lite, man kan inte jämföra äpplen och päron.. :cool:

(För övrigt var detta ingenting emot TS- bara generellt talat)

Menar bara att man måste bredda sitt perspektiv lite ibland annars skulle man ju gå och oroa sig för varje liten bagatell, tror att du också förstår det om du tänker efter. Självklart skall djur ha det bra men det får inte gå till överdrift. Vissa "välvilliga" djurägare lägger på så många täcken så hästen är varmare klädd än dem själva och kallar sig djurälskare. Kan bli helfel åt det hållet också med bortklemande.

Menar bara att man måste bredda sitt perspektiv lite ibland annars skulle man ju gå och oroa sig för varje liten bagatell, tror att du också förstår det om du tänker efter. Självklart skall djur ha det bra men det får inte gå till överdrift. Vissa "välvilliga" djurägare lägger på så många täcken så hästen är varmare klädd än dem själva och kallar sig djurälskare. Kan bli helfel åt det hållet också med bortklemande.

Att en häst skulle stå med tre täcken i hög värme är lika mycket djurplågeri som om den skulle stå utan och frysa arslet av sig. Båda fallen kan fällas- så överdrift kan också räknas som djurplågeri.

Och allt är relativt- det du kanske ser som en bagatell ser jag inte som det. Vissa "småsaker" kan innebära en rejäl fara för hästarna och ska undvikas så mycket som möjligt. Och att sedan säga att det finns värre fall är inte ett sunt sätt att tänka enligt mig: om djuret inte mår bra så mår det inte bra och ska åtgärdas- oavsett nivån på vanvårdet.

inte att undra på att djurskydds inspektörerna inte har tid/resurser att åka ut och kolla alla om det är så att det ska ringas och tjatas om minsta lilla. Det här börjar ju gå till överdrift... och dessutom vem i hela häleveta sitter på ett forum och inspekterar bilder hur folk sköter/har det i sitt stall. Det enda som dagens hästmäniskor behöver är RENT FOLKVETT... Denna hysteri förstör ju för de hästar som verkligen behöver räddas.

Veterinärbesiktades hon inte? :confused:

Jag skulle då inte lita på uppgifter om ålder och sånt och jag skulle defenitivt besikta den om den hostade och jag hade ett dräktigt sto hemma. :eek:

Alltså du får väldigt gärna påpeka vilka brister du anser jag har i min hästhållning!?
.

Jag tror jag förstår vad han tänkte på från stallbilderna.
och de som arbetar på Djurskyddsmyndigheten, iaf här, är duktiga. Jag har haft dem hemma och fick många bra tips för att öka säkerheten. Djurskyddsmyndigheten är ju trots allt till för att hjälpa till till god djurhållning och det är ju inget fel med det, det VILL man ju ha, eller hur?;)

Hästarna vi har nu bryr sig inte om att där är "hål", där kossorna brukade äta förr.

Gud, mitt stal är en gammal ladugård, och vi har kvar grisboxarna, mina bryr sig inte heller, men tänk om??

Kanske dina och mina hästar kan träffas och diskutera sin boenden? Min ena är också lite snorig och jag har inte åkt till vetrinären, så min och din lillponny kan snora ihop. kanske i ett av hålen där korna stod förr och åt?:D

Bry dig inte i allt som skrivs.

Tänk om det är abortvirus? Jag tror att jag även skrev tidigare (när du köpte henne) att jag inte skulle vilja riskera att göra ett ihopsläpp med ett dräktigt sto just p.g.a. infektionsrisken.
Jag håller tummarna för att det bara är en förkylning!

Sedan låter det bra att ni ska spika för sidorna på lösdriften för det ser inte säkert ut ur hästsynpunkt.

Men herre gud. Har ni inget annat att göra än att granska bilder.

Kolla runt hästarna istället, rent snyggt, 3 trådar i hagen, vad finns det att anmärka på. Tycker det ser jättebra ut.
Varför uppta tid för en djurskyddsinspektör när det finns så många djur som far illa och som verkligen behöver en kontroll.

Hoppas att det löser sig med kusarna, det är säkert bara en vanligt förkylning. Har dom ingen feber och genomskinligt slem så är det antagligen ingenting att oroa sig för. :bump:

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
5 013
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 940
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Jag har en fundering. Jag skaffade en medryttare till vårt sto som stått med dräktig och haft föl innan. Så vi letade medryttare då jag...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 997
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 530
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka