Konstigt beteende!?

Sv: Konstigt beteende!?

Symptomen hon visar kan tyda på vilken övre luftvägsinfektion som helst. Det hade varit klokt att ha ponnyn i karantän någon vecka innan hon släpptes ihop med ett draktigt sto, det hade ju varit otroligt tragiskt om det hade rört sig om abortvirus och islänningen hade kastat. Har ingen av hästarna febereller påverkat allmäntilltånd rör det sig sannolikt om en lättare viros, men håll koll så att en sek bakt inf inte slår till, i synnerhet m tanke på dräktighet.

Vad gäller bilderna på lilla shettisen så ser hon eländig ut. Raggig päls tillsammans med de där rullningarna som ev = kliande för tankarna till ohyra. Har ni kollat efter gnetter?
Hon ser ut att vara mager och bukig, alt dräktig. En dräktighetsundersökning bör göras snarast - bär hon på föl bör hon ju fodras därefter.

Olämpligt att transportera henne t klinik - smittrisk för övriga hästar och för henne själv, ej tillåtet om hon snart ska föla - ta hem vet istället.

Jag tycker att hon ser garanterat dräktig ut, jag tror att det är för sent att dräktighetskontrollera, det ser ut som om fölet redan har vänt på sig :d och då är det inte så långt kvar dessvärre:o
Och vad gäller näring så tar fölet det den ska ha, det är märren som tar stryk i så fall.
Vad spännande, lycka till:)

Sjuk och sjuk hon hostade lite när flickan red men snorig var hon inte då.
Hostig är ju min andra shettis också, han har bronkit.
Gegget i ögonen fanns inte när vi hämtade henne, men kom på kvällen så dom hade ju antagligen tvättat hennes ögon.

En onödig fråga från din sida, självklart förstår jag riskerna med att övht släppa ihop ett dräktigt sto med ny häst.

Jag tycker inte heller att det är en onödig fråga faktiskt. Du har ju ingen aning om vad för "skit" en ny häst släpar med sig speciellt inte om den hostar :crazy:

Senast ändrad:

Sjuk och sjuk hon hostade lite när flickan red men snorig var hon inte då.
Hostig är ju min andra shettis också, han har bronkit.
Gegget i ögonen fanns inte när vi hämtade henne, men kom på kvällen så dom hade ju antagligen tvättat hennes ögon.

En onödig fråga från din sida, självklart förstår jag riskerna med att övht släppa ihop ett dräktigt sto med ny häst.

Men om du gör det så förstår jag inte varför du släpper in en ny (och dessutom hostig) häst till ett dräktigt sto?

Imorgon ringer jag till Helsingborg, kommer åka dit med henne nu i veckan.
Tror tänderna är dåliga, hon är ju undernärd och bukig.
Trots kraftfoder,mineraler,e+b vitaminer så blir det inte så stor skillnad.
Hon har gått upp en del men inte mkt.
Hon är hostig men ej snorig nu.
Dessutom fäller hon pälsen ända in på skinnet.
Alla hästarna avmaskades i förra veckan.

Hon står i en backe, så hon ser mer överbyggd ut än vad hon är.

Nya bilder på henne:)
20228801.jpg

20228802.jpg

20228803.jpg

20228804.jpg

20228884.jpg

20228885.jpg

20228887.jpg

Kan du isolera henne när ni kommer tillbaka sen? För på djursjukhus är risken stor att plocka med en smitta hem och det vore väl onödigt nu när det är så nära fölning?

Är det PANIK med att åka in med shettisen? Jag håller med om att hon ser eländig ut, kan inte vet hemma fixa en del?

Jo jag vet och Kaela har ju gått 309 dygn nu.
Hon är vaccinerad mot virusabort, vet att det inte ger ett 100% skydd men ändå.

Distriktarna är inte så duktiga här enligt min åsikt iaf.
Har aldrig fått ngn bra hjälp av dom innan annat än till vaccinationer, dom har bara skickat vidare till klinik.
Dessutom kan dom väl inte gå ner i halsen och kolla slem?
Inte heller rektalundersöka utan isåfall får det bli blodprov och det i sin tur tar ju ca 2 veckor att få svar på.

Kommer nog köra henne till Helsingborg iaf.

Det är inte bara virusabort, det finns massor av andra bakterier att akta sig för.

Om jag vore dig skulle jag börja med att tvätta shettis noga med t ex dermocan och behandla som om hon har löss osv.

Och se om du hittar en privatpraktiserande veterinär som kommer ut.

Men tror du hon mår dåligt av att vänta en månad så du åtminstone har fått UT fölet.

Ja ärligt talat så tror jag att hon mår dåligt av att vänta.
Dessutom vill jag gärna veta vad hon har för åkommor, för jag trodde hon skulle bli bättre av bra foder och omvårdnad.

Kanske har hon ohyra, men syns inte det i pälsen då?

Ibland ser man, ibland inte.

Kan du ha henne bara med den andra shettisen så de inte träffar din dräktiga?

Du kan ju prata med djursjukhuset och förklara att du har dräktig hemma.

Men blodprov ang dräktighet tar ju inte två veckor att få svar på? Inte här iaf!

(Jo vi har nog bättre distriktsveterinärer här än många andra).

Kaela ska gå själv framöver när det närmar sig.
Sparar dom bästa hagarna till henne och fölis.:)

Nu har dom ju redan gått ihop 1 månad och dom kliar ju varandra varje dag så hon har nog redan blivit smittad isåfall.:crazy:
Har tagit två blodprov på Kaela och det tog två veckor ena gången och tre veckor den andra att få svar.:eek:

Jag tänkte mer på smittan du kan ta med hem från kliniken om du åker iväg.

Där jag hade min kallblodstravare fick vi hem streptococker TVÅ gånger, ena gången smittades ponnyn jag hade på foder för försäljning :crazy:

Det är ju inte så roligt.:(

Förra året var ett riktigt svart år för oss, vi var på klinik 4 ggr med Oskar(Helsingborg)det varv tvunget fast hon var dräktig då också.
Hålväggar och bronkit.:(
Trots detta fick vi aldrig hem ngn smitta men vi kanske hade tur!?

Jag vill bara tala om att min shettis skalar av sig pälsen på detta vis varenda år vid fällningsdags och han har inte ohyra. Jag brukar hjälpa honom genom att klippa honom. Shettisarna som lever vilt ser förjävliga ut i pälsen vid fällning.De tappar så där stora partier.

Jag är mer förundrad över att man köper en ponny i det skicket som barnponny :confused:

Och som tydligt visade sitt missnöje med att bli riden.

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
5 013
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 940
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Jag har en fundering. Jag skaffade en medryttare till vårt sto som stått med dräktig och haft föl innan. Så vi letade medryttare då jag...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 997
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 530
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka