Konstiga svar på hästannonser???

Sv: Konstiga svar på hästannonser???

Jag hade annons ute på häst köpes, viktbärande max 10 000
Fick svar av en som lovordade sin häst , vi mailade ett bra tag och hästen var utbildad medelsvår osv. Och jag frågade flera gånger hur mkt hon ville ha osv men fick inget svar.
Men men åkte och kika på hennes jättesnälla väluppfostrade häst som skenade över åkern när vi tog i honom så hon ramlade.
Han var tränad MSV för 5 år sedan och hon ville ha 60 000. Var skulle jag hitat dem pengarna?
Jag blev bara arg.
Varför bemöda sig att maila en massa när hon ska va 6 gånger så mkt som det står i annonsen. Sen sa hon, men det förstår du väl att jag inte kan ge bort en sån här häst gratis, köper du en billig måste du ju lägga ner massor med pengar för att få den så här bra :crazy: sen fortsatte hon med, kan du inte ta ett lån och köpa honom?

nej fy.

Till sist hitta jag min lilla projekthäst och lever lycklig med henne.
Men satan vilka människor det finns...

Hade häst ute på foder och de som hade henne glömde berätta att mamman ( som hade huvudansvar) var gravid, hästen en 3 åring skulle ridas under mammans vingar av dottern på 15.
Efter typ 8 månader ringde dom helt hysteriska och sa att hon kastade av folk och hoppade över boxväggar och nu fick jag ta henne. fick bygga en box till i stallet mitt i natten för hon kom dagen efter med henne. :crazy:
Efter detta lämnar jag inte ut på foder utan att känna personen, tjejn som tog ehnne sen var en kompis till mig som nu köpt henne. Så slutet gott där emd.
 
Sv: Konstiga svar på hästannonser???

haha..

När jag skulle köpa min förra häst skrev jag att jag ville ha ett sto för framtida avel. Naturligtvis fick jag svar från en tjej som ville sälja sin häst- en valack. Nu var han SUPERläcker och hade det inte varit för min sambo hade jag väl säkert köpt hästen, fast det skulle bli svårt att ta föl på den..

Hade även ute salu-annons på min gamla travare- som gått 8 år på travet och sedan mest skrotat i en hage. Vi hade inte kommit till galoppen än och han såldes för att vi hade helt olika intressen inom ridningen. Allt detta stod klart och tydligt i annonsen och påpekades även när intressenter ringde. Så kom det ut två tjejer som skulle köpa häst ihop, de red lite båda två, den ena tjejen verkade jättekär och den andra något mindre. Dom åkte hem och funderade lite och ringde sen upp och sa att han var fel häst för han kunde ju inte galoppera, dessutom ville dom inte ha en travare... Kanske komma på det lite tidigare??

Annars fick jag en del underliga svar på annons om medryttare/skötare till min nya 5-åring.. (då 4 år) jag ville främst ha en skötare, någon med mycket god rid- och unghästvana kunde få rida också.. Hur många småtjejer mailade och ville rida häst, "för dom har alltid velat rida arab".. Suck...

Men så är det väl..

/ Lavinia
 
Sv: Konstiga svar på hästannonser???

kl
En kompis till mig skulle sälja sin travare. Hon begärde 3000 för henne (1 år sedan)
Det både ringde och kom och kollade alla typer av folk. Roligast var nog familjen som ville ha en trevlig och snäll häst att rida på. Först var dom uppe och red på henne lite, slet och ryckte i munnen och sparkade henne i sidorna. Dom ansåg sen att min kompis häst inte hade tillräckligt bra gångarter.. Inte för att hästen någonsin kommer gå några högre dressyrklasser men.. Hon travar rent och galopperar i bägge varven... Min kompis sa till dom att dom nog fick börja leta efter nått annat än en varmblodtravare om dom ville ha en häst som rörde sig bra..
 
Sv: Konstiga svar på hästannonser???

Jag har annonser ute på diverse utrustning till hästar. Jag har fått mail med bud som legat låååååångt under det begärda priset. Priset står i annonserna.

En annan grej, ej hästrelaterad, är en hel bil jag säljer i delar. En kille ville ha motorn. Den ligger på mellan 5000 och 8000 på skroten. Han bjöd 300kr. Det samtalet avslutades ganska fort.
 
Sv: Konstiga svar på hästannonser???

Vi har sökt medryttare.

Folk som direkt frågar "får jag låna släpet och ta med hästen och träna där och där..." "Får jag ha med kompisar och rida"...

Det där förstår jag faktiskt inte det konstiga med, om man som medryttare är intresserad av att träna så brukar man ha koll på anläggningar med bra tränare och kanske vill kunna åka dit med hästen någon gång ibland.
Och om man tycker det är kul att kunna ha med en kompis till stallet då och då som gillar att umgås med hästar/rida så är det bra att man frågar med ägaren innan om det är okej.


*kl*

När jag skulle sälja min travare så ringde det en ung tjej och hennes kompis, båda satt på ett behandlingshem. Ena tjejen ville köpa min häst för att han var den enda hon hade råd med men de hade inte pratat med personalen på behandlingshemmet om det hela, men "de skulle nog gå med på det". :crazy:
 
Sv: Konstiga svar på hästannonser???

Skulle sälja/låna ut en shettis hingst. Fick frågan om han kunde gå med ston. :eek:
 
Sv: Konstiga svar på hästannonser???

Men det tycker jag inte är konstigt. Det kan ju röra sig om någon som ville ha till fribetäckning. Jag har haft att göra med många shettishingstar. 2 av dem kunde gå med ston - perfekta gentlemen. Gick inte på någon märr som inte var villig. 2 andra var burdusa och stressade upp sig av ston så dom slutade äta.
Alla hingstar pallar inte för fribetäckning.
 
Sv: Konstiga svar på hästannonser???

Kommentaren är väl lite onödig, men med tanke på hur hon är uppställd så ser huvudet stort ut och bakdelen lite klen.

Jag har reflekterat över många annonser att en del bilder som folk sätter in på sina hästar är mkt dåliga, nästan som om de inte vill få dem sålda? Nu menar jag inte ditt kort för det ser trevligt ut även om hon hade fått bättre proportioner om kortet varit taget rakt från sidan istället för lite snett framifrån, men en del ser väldigt märkliga ut. Likaså när de skriver hur fin hästen är exteriört oxå visar de ett kort när de har täcket på sig eller man bara ser huvudet. :idea:
 
Sv: Konstiga svar på hästannonser???

Eller när hästen står o sover i hagen och så är det ett pris över 100 000 haha jag skulle nog inte svarat på en sånn annons iaf.
 
Sv: Konstiga svar på hästannonser???

Det är nog ganska vanligt faktiskt :P. Jag har redan planerat ut min häst annons om hon ska säljas någon dag. Halt, med tölta jättebra (så lägger man ut en bild när hon gå i travtakt, grisepass eller något), och gärna en när hon hoppa runt lite, och så skriver man att hon är jäääääätte snäll. Men troligen kommer jag aldrig behöva sälja henne :)!
 
Sv: Konstiga svar på hästannonser???

*kl*

Ibland kan det vara knepigt att vara spekulant också, med speciell tanke riktad mot bilder. Kommer säljaren på klockan 14 på lördagen att "nu ska jag sälja hästen kl. 15 och går och slänger in en bild på hästen i mörker/täcke/suddigt/snett bakifrån/bara mulen/när den var 10 år yngre"? Om det ens är samma häst. Har sett annons där det påtalas att hästen på bilden inte är den som säljs men att de har samma färg (i detta fall brun):eek:. Skepp ohoj, låt mig köpa den osedd:idea:

Kan inte en seriös säljare ta en vettig bild så är det ibland bättre att låta bli. Man behöver inte vara en stjärna för att ta av täcket i fem minuter och knäppa en bild på en häst från sidan. Om man vill ha den såld vill säga. Men det kanske man inte vill med dagens köpare...
 
Sv: Konstiga svar på hästannonser???

jag kom på en till

jag mejlade på en annons gällande en foderponny och hadde väll inga större förhoppningar i och med att ponnyn var i söder och vi i norr
det var inte mycket info i annonsen bara lite om ålder mm

jag tror att jag han slänga iväg mejlet och påbörja min färd till köket och vips ringde det och det visade sig vara pappan i familjen som åttagit sig uppdraget att få ut dotterns ponny på foder.

Nå samtalet började med att han berättade hur han kuskat runt dottern och ponnyn och ponnyn var både SM och DM och nästan OS mästar i hoppning och dressyr en välldigt lättskött ponny och snäll oxå

då berättade jag lite snällt för pappan att tyvärr så tror jag inte detta var något för oss för mina flickor är inte ett dugg tävlingsintresserade ännu och dessutom har vi ju ganska långt överallt och vi var inte ute efter någon tävlingsponnyn utan en ponny att ha roligt med

aha sa pappan MEN ni kan ju få köpa ponnyn för han orkade då inte längre kuska runt ponnyn och dotterns intresse hadde falnat mm.

nää sa jag att jag tror inte detta är en ponny för oss

då säger pappan då att "ja detta kan man ju se som att köra rally med vinter däck i sharar" och sedan lägger han på

jag hadde go lust och ringa upp igen och fråga vad han menade med detta uttalande

kanske någon klok bukare kan förklara:D:confused:
 
Sv: Konstiga svar på hästannonser???

Han menade nog att det var onödigt för er att ha en elitponny när ni inte vill tävla.
Han kom väl på det efter att ha försökt pracka på dig ponny och försökte väl rädda det på ngt sätt :p
 
Sv: Konstiga svar på hästannonser???

Han menade nog att det var onödigt för er att ha en elitponny när ni inte vill tävla.
Han kom väl på det efter att ha försökt pracka på dig ponny och försökte väl rädda det på ngt sätt :p

lite väl sent på tänkt :angel:
 
Sv: Konstiga svar på hästannonser???

*KL*

Jag har väl inga direkt roliga, men när jag skulle lämna ut min shettis på livstidsfoder med eventuellt senare köp.
Det stod i annonsen att hon inte bara ska vara sällskap, hon ska användas, att hon haft fång, och inom 10 mils radie från där jag bor.

Fick dessa:

1. Kan jag få låna din ponny över sommaren?
2. Jag behöver sällskap till min ... Jag kan väl gå nån promenad med den då och då.
3. Kan hon gå på bete med större hästar? Jag håller på med halvblodsuppfödning men är förälskad i shettisar.
4. Hejsan jag bor i ****** (45 mil hemifrån mig)

Shettisen bor kvar hos mig, men det kanske jag inte behövde nämna..?
 
Sv: Konstiga svar på hästannonser???

KL

Jag tycker nog att säljare många gånge rär värre än knäppa köpare även om jag också har blivit trött på såna som tar upp ens tid med att ringa på helt fel häst, i förhållande till vad de söker osv.
Säljarna är värre för det drabbar hästar, när dom överdriver, eller tvärtom, :crazy: Som hästar som tex på buke i tråd efter tråd framställts som stora problem, olika långvariga skador osv, som annonseras ut som friska och sunda och utan problem, eller med att den "kräver tuff ryttare osv" En del annonserar visserligen alla problem men man tänker då att "men åk till klinik och se till att få reda på orsaken istället:mad:"

Har även haft hästar i omgivningen irl som man vet har en historia av skador och ofräscha, som annonseras ut som superhästar till orealistiskt pris. När hästen inte går igenom bes på en klinik åker man till en annan:cool: Har sedan ev ett intyg att vifta med, för att kollen varit mindre nogrann på den andra kliniken.

(I ett sånt fall tog det ett halvår innan köparna insåg hur grundlurade de var, men fick inga pengar tillbaka, hästen som var ett ungt sto gick till avel:cry: Bara det kan man ifrågasätta då den hela sitt liv haft problem i benen.....)

Så nog är säljarna värre, hur kan man leva med att ha prånglat ut en inte fräsch häst till överpris dessutom:confused:


Jag har själv genom åren ringt på fullblodshästar hos olika privatpersoner, som uppenbarligen mörkat rejält att hästen haft problem, när man börjar fråga. I ett fall beskrevs en historia som var totalt fel, kunde jag märka när jag kollade andra vägar via tränare som haft den.
Gamla skador sägs ligga lååååångt tillbaka när de uppkommit senaste året visar det sig, och hästen inte är igång ens pga detta:crazy:

Börjar man fråga ang såna saker, hur det egentligen ligger till, så svävar de på målet och hörs inte emr av, titta på hästen får man inte längre:angel:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Konstiga svar på hästannonser???

Håller med!
Jag hade t.ex. en foderhäst hemma för ev. senare köp. Jag var väldigt okunnig och det var min första "egna" häst. Som tur var hade jag hästkunniga kompisar som berättade att hästen:
1. Inte var samma ras som de sa
2. Inte alls var import Irland utan import Danmark (kollade med tidigare ägare till hästen)
3. Hästen var inte 6 år utan 7 år (inte direkt stor skillnad men ändå)
4. Hästen var halt på 2 ben första dagen vi fick henne
5. Hästen hade antagligen varit drogad då jag red provred henne eftersom att hon var nästan galen att rida när vi tog hem henne.
6. "Tävlingsdressyr sadeln" vi fick med oss passade inte min foderhäst, även fast ägaren sa det.

Och massa flera saker... :crazy:
 
Sv: Konstiga svar på hästannonser???

Jag kan bidra med en historia ang utannonserad häst:

Fullbodsvalack på cirka 6-7 år, minns inte.

Annonseras ut som att den måste komma till "kunnig ryttare", samt att den inte är igång pga "tidsbrist" (klassiska skälet om hästen är skadad:grin:) Den har haft lite ont i ryggen av en sadel men det är nu över för länge sen, - säger hon som skäl att den inte är igång, när jag frågar mer om "tidsbristen".

Hon säger vidare att de köpte den för ett par år sen av en tjej som köpt den av tränaren, men inte kunde ha den kvar. Den hade slutat som galoppör pga liten skada som var utläkt redan för ett par år sedan.

När jag kollar andra vägar:

1: Hästen har ägts av denna ägare cirka fyra månader. Hon köpte den som sällskap/lättare ridning:crazy: pga skador/kraftiga förslitningar i senor och hela kroppen, som galopphäst, .

2. Tidigare ägare hade inte köpt hästen utan fått den, som "sällskap", cirka ett år tidigare, genom en släkting med kontakter i galoppvärlden.

3. Hästen var importerad, ganska dyr, den tränades och startades i galopp men hade hältor återkommande samt ryggproblem hela tiden i stort sett. Den togs av banan när den var så försliten att man inte bedömde att den kunde fortsätta. (Hade ju varit dyr så ägaren ville väl försöka i det längsta)
Den skänktes alltså bort som sällskapshäst. Efter några månader i hagen såldes den som "sällskap/lättare ridning" till nuvarande ägare.

4. Nuvarande ägare påstod att hästen varit igång som ridhäst hos gamla ägaren under ett år :eek:= inte sant.
Hon påstod att hon själv inte hunnit rida de få månader hon haft den, pga sadelbrist, (den hade ju haft ont av en felaktig sadel, sa hon) men att den skulle bara vara att sätta igång, inga problem:crazy:

När jag konfronterade henne per telefon försökte hon först låta som att det var missförstånd, hon hade sagt fel:eek: Skulle kolla upp i sina papper sa hon. Hördes sen inte av, självklart, annonsen försvann.:angel:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 215
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 102
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 885
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 486
Senast: Pyrran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp