Sv: Konstiga svar på hästannonser???
Jag kan bidra med en historia ang utannonserad häst:
Fullbodsvalack på cirka 6-7 år, minns inte.
Annonseras ut som att den måste komma till "kunnig ryttare", samt att den inte är igång pga "tidsbrist" (klassiska skälet om hästen är skadad
) Den har haft lite ont i ryggen av en sadel men det är nu över för länge sen, - säger hon som skäl att den inte är igång, när jag frågar mer om "tidsbristen".
Hon säger vidare att de köpte den för ett par år sen av en tjej som köpt den av tränaren, men inte kunde ha den kvar. Den hade slutat som galoppör pga liten skada som var utläkt redan för ett par år sedan.
När jag kollar andra vägar:
1: Hästen har ägts av denna ägare cirka fyra månader. Hon köpte den som sällskap/lättare ridning
pga skador/kraftiga förslitningar i senor och hela kroppen, som galopphäst, .
2. Tidigare ägare hade inte köpt hästen utan fått den, som "sällskap", cirka ett år tidigare, genom en släkting med kontakter i galoppvärlden.
3. Hästen var importerad, ganska dyr, den tränades och startades i galopp men hade hältor återkommande samt ryggproblem hela tiden i stort sett. Den togs av banan när den var så försliten att man inte bedömde att den kunde fortsätta. (Hade ju varit dyr så ägaren ville väl försöka i det längsta)
Den skänktes alltså bort som sällskapshäst. Efter några månader i hagen såldes den som "sällskap/lättare ridning" till nuvarande ägare.
4. Nuvarande ägare påstod att hästen varit igång som ridhäst hos gamla ägaren under ett år
= inte sant.
Hon påstod att hon själv inte hunnit rida de få månader hon haft den, pga sadelbrist, (den hade ju haft ont av en felaktig sadel, sa hon) men att den skulle bara vara att sätta igång, inga problem
När jag konfronterade henne per telefon försökte hon först låta som att det var missförstånd, hon hade sagt fel
Skulle kolla upp i sina papper sa hon. Hördes sen inte av, självklart, annonsen försvann.