Konstiga svar på hästannonser???

Sv: Konstiga svar på hästannonser???

när vi sålde vår shettis så fick jag ett mejl från finland inga bekymmer i och med att jag är två språkig och jag fick lite tolkningens hjälp av min arbetskompis

i min annaons så stod det hur hög han var och hur gammal han var men fick ändå i mejlet besvara dessa frågor så man undrar ju nu hur mycket den till tänkta köparen förstod av annonsen som var skriven på svenska.

nå min arbetskompis hjälpte mig med att formulera ett seriöst rätt grammatiskt mejl tbx till grannlandet och tilltänkta köparen och även svar på frågorna och mitt telefon nummer i fall de var intresserade

fick ett mejl någon dag där efter där det står att shettisen var för liten för deras flickor :devil:
 
Sv: Konstiga svar på hästannonser???

*Kl

Jag fick ett svar på en annons för nåt år sedan som var hysteriskt roligt. Jag hade skrivit i annonsen att jag kunde tänka mig ett byte mot stoföl istället för hingstföl (hbl i 45000kr-klassen).
Fick svar från en tjej som hade någon typ av lama eller kamel och undrade om jag var intresserad:eek:
Jag skrev tillbaka och tackade för erbjudandet men skrev också att jag ärligt talat inte skulle kunna förvalta kamelen/laman så väl, eftersom jag har mkt lite erfarenhet av såna djur. Har ingen aning om vad en sån är värd, men kul var det iaf!

En llama! :rofl::rofl::rofl: En kompis kusin bytte faktiskt till sig en llama förra året - llamaägaren fick hennes gamla trasiga traktordäck, och kusinen fick en argsint llama som avskydde människor. Undrar vem som tjänade på den affären...
 
Sv: Konstiga svar på hästannonser???

KL

Jag skulle sälja ett arabsto. En av spekulanterna svarade:
"Egentligen vill jag ha en islandshäst, men jag har inte råd att köpa nån sån just nu. Jag kan ju ha din häst medan jag sparar ihop. Sen när jag har köpt en islandshäst så...tja, då kan hon väl få gå här i hagen..."
Tur att de var ärliga i alla fall.
 
Senast ändrad:
Sv: Konstiga svar på hästannonser???

jag hade en shirehäst till salu och satte ut en annons med en rid-bild där han går i hyffsat vettig form och får ett svar från en tjej att jag är på tok för fet för att rida hästen och att jag är en djurplågare.. kul..
jag svarade med "tack för att du lämnade dit IP-nummer så jag kan göra en polisanmälan och dom kan söka upp var din dator finns".

en annan gång hade jag ett jättefint arabsto till salu som det helt enkelt inte klickade med och jag skrev i annonsen att jag kunde tänka mig ev. byte.
fick svar från en kille (eller faktiskt en vuxen man) vars mamma ägde ett arabstuteri och han själv var bonde så han undrade om jag ville byta hästen mot en jättefin kviga? :confused:

Men hjälp vilket påhopp! Fy vad elakt sagt och från en person som inte ens känner dig?? Herregud!
Men hur är det ens möjligt att vara för stor för en Shirehäst?? Är inte de ganska stora av sig eller? Tsss...vilken fruktansvärd människa. Har inte råkat ut för en sådan än så länge iallafall... :)
 
Sv: Konstiga svar på hästannonser???

*Knapplån*

En egen kategori är alla konstiga svar man får när man söker medryttare. Jag sökte en erfaren medryttare till min islandshäst. Han är mycket känslig och lite nervös. Specifierade att jag sökte en ridvan person över 18 år, som är känslig och stabil, samt inte blir rädd för en häst med lite väl mycket spring i benen. Fick i huvudsak svar från två typer av personer: småtjejer (12-15år) samt vuxna nybörjare:confused: Hur kunde de överhuvudtaget tro att de skulle klara den hästen:confused:
 
Sv: Konstiga svar på hästannonser???

Nu ska jag också vara lite tråkig. Jag är inte alls förvånad över att småtjejer svarar på alla möjliga annonser, de drömmer och hoppas som alla små hästtjejer... Så klart är det jobbigt att gallra bort alla soma mail, men det får man helt enkelt ta när man annonserar på internet. Jag hoppas verkligen de har fått vänliga svar i alla fall, fastän man så klart måste neka dem.
 
Sv: Konstiga svar på hästannonser???

Klart att småtjejerna får vänliga svar, jag har ju själv varit ponnytjej en gång i tiden:D

Men det som förvånade mig mycket när jag sökte medryttare är hur skev syn många (vuxna ryttare) har på hur kunniga de är. Att man svarar på en annons som min (där jag uttryckligen skrev att det var en lite svår häst samt att medryttaren ska klara av stallsysslorna) när man aldrig ridit ut ensam, inte vet hur man hämtar en häst i hagen, är osäker på hur man sadlar korrekt, etc. Eller folk som påstår att de ridit mycket känsliga hästar, är vana vid fullblod och andra raser som anses "svåra", hoppar upp på min lille pålle, sparkar honom i magen och sedan får panik och börjar slita honom i munnen och flaxa med både armar och ben när han skuttar iväg.
Ett annat exempel är det här med att rida ut; jag skrev i annonsen att jag vill att man rider ut minst en dag i veckan (av de 2-3 dagar jag ville ha medryttare). En tjej fick komma och provrida och verkade vara med på alla mina "krav" och önskningar. Men när hon kom till stallet så sa hon att hon inte var intresserad längre eftersom vi inte hade något staket till paddocken. Hon vågade nämligen bara rida i inhägnad paddock. Känns som ett tråkigt slöseri med min tid att hon först menar sig kunna uppfylla kraven fast hon hela tiden visste att hon bara ville rida i paddock...
 
Sv: Konstiga svar på hästannonser???

*kl*

Jag har inte sålt häst, men väl satt in annons att jag ville KÖPA häst. Perfekt, lugn, snäll nybörjarhäst och första ponny till min dotter. Och DÄR har man fått mail får jag säga. Oinridna unghästar, problemponnier (men det är SÄKERT inget problem med ny ägare), hästar på 1.65 i manken, 'perfekta nybörjarhästar på 4 år, 1.60+ i manken som vi isf fick importera från Holland osv osv....

Sen det här med småtjejer, det tror jag är väldigt vanligt. När jag var liten satt vi och lusläste Ridsport på annonser och en kompis till mig som var mkt modigare än mig ringde ju på massor av annonser och pratade länge länge. Så på det viset är ju ett mail lättare, det är bara att kasta om man vill.
 
Sv: Konstiga svar på hästannonser???

hästen som de handlade om va ganska liten för att vara en shire, men trots allt ca 173-175cm, stark å rejäl å jag är lite över 160cm, ganska tjock men jag tror trots allt inte han fick några men för livet.
nä jag kan ju säga att det gjorde lite ont i mig de där, fruktansvärt onödigt
 
Sv: Konstiga svar på hästannonser???

*kl*

Prova annonsera efter medryttarhästar:crazy: jag sökte för ett par år sedan medryttarhäst, specificerade noggrant vilken typ av häst jag var ute efter(häst av halvblodstyp, utbildad), vad jag ville med medryttarskapet(vidareutveckla min ridning och lära mig mer), vilken nivå jag red på(L:B-L:A dressyr och inte hoppintresserad) och att jag kunde tänka mig att betala om det var rätt häst. Nåja, mail rasade in med "Jag har en 5-årig varmblodstravare som jag precis köpt från banan och behöver hjälp med vidareutbildningen, du rider 3 dagar i veckan och betalar halva stallhyran samt hovslagaren".

Så jag slutade annonsera och läste annonser själv istället samt pratade med vänner som kanske visste av någon som sökte medryttare..
 
Sv: Konstiga svar på hästannonser???

Nu ska jag också vara lite tråkig. Jag är inte alls förvånad över att småtjejer svarar på alla möjliga annonser, de drömmer och hoppas som alla små hästtjejer... Så klart är det jobbigt att gallra bort alla soma mail, men det får man helt enkelt ta när man annonserar på internet. Jag hoppas verkligen de har fått vänliga svar i alla fall, fastän man så klart måste neka dem.

Japp, sånt får man räkna med när man sätter ut medryttarannons - en gång när jag hade satt ut en "Rutinerad, vuxen medryttare med minst LA-meriter" fick jag svar från en tjej som var 13 och hade ridit i tre år. Svarade övertrevligt och tackade för att hon hade hört av sig, men att min häst nog inte var rätt för henne. Sedan kunde jag inte bli av med människan: jag fick lätt 20 mejl där jag blev utskälld för att diskriminera alla som är unga och blev kallad för både det ena och det andra. So much for being nice...

En annan gång när jag sökte pensionärshem till min förra häst som var en valack, hörde en dam av sig och ville använda honom för avel:laugh:
 
Sv: Konstiga svar på hästannonser???

Nu ska jag också vara lite tråkig. Jag är inte alls förvånad över att småtjejer svarar på alla möjliga annonser, de drömmer och hoppas som alla små hästtjejer... Så klart är det jobbigt att gallra bort alla soma mail, men det får man helt enkelt ta när man annonserar på internet. Jag hoppas verkligen de har fått vänliga svar i alla fall, fastän man så klart måste neka dem.

Nej, såklart man inte är elak.
Men ibland är man visst lite för välmenande för att folk ska ta det som ett angrepp på sig själv som person. Nå det var sista gången jag svarade på ett sådant mail iallafall, nästa gång blir det skräpkorgen med en gång...bäst för alla inblandade tror jag. :)
 
Sv: Konstiga svar på hästannonser???

hästen som de handlade om va ganska liten för att vara en shire, men trots allt ca 173-175cm, stark å rejäl å jag är lite över 160cm, ganska tjock men jag tror trots allt inte han fick några men för livet.
nä jag kan ju säga att det gjorde lite ont i mig de där, fruktansvärt onödigt

Sånt där ska man ju inte ta åt sig av!
Som exempel kan jag ju nämna att min sambo har ridit mitt halvblodssto som ligger på nästan samma mankhöjd som din och han är 2 meter lång och väger 110 kg! Hon går på precis som vanligt och har aldrig uttryckt obehag över någon extra vikt, sedan att hon tvärstannade vid ett dike för att mumsa på det goda gräset halvvägs nere i diket och min sambo åkte som en projektil rakt ner i diket (som var vattenfyllt...) är en annan historia. :laugh:
 
Sv: Konstiga svar på hästannonser???

*kl

När ja skulle sälja min C-ponny som har gått Msv i både hoppning o fälttävlan´(sm 3 ggr) var det en pappa som hörde av sig..
-Ja 10 år.. Då måste hon ju vara inriden iaf??

- Öh jaa??:eek:
 
Sv: Konstiga svar på hästannonser???

*Kl

Jag fick ett svar på en annons för nåt år sedan som var hysteriskt roligt. Jag hade skrivit i annonsen att jag kunde tänka mig ett byte mot stoföl istället för hingstföl (hbl i 45000kr-klassen).
Fick svar från en tjej som hade någon typ av lama eller kamel och undrade om jag var intresserad:eek:
Jag skrev tillbaka och tackade för erbjudandet men skrev också att jag ärligt talat inte skulle kunna förvalta kamelen/laman så väl, eftersom jag har mkt lite erfarenhet av såna djur. Har ingen aning om vad en sån är värd, men kul var det iaf!

Haha, bäst idag!:rofl::bow:
 
Sv: Konstiga svar på hästannonser???

KL

Hade för ett tag sen ute annons om att jag sökte en medryttare. Skrev klart och tydligt att hästen är svår, att jag inte brydde mig om ålder MEN att man var tvungen att klara av annat än snälla ridskolehästar. Vet inte hur många svar jag fick om folk som aldrig ridit annat än på ridskola, aldrig ridit ut och som knappt visste hur man sadlade :confused:

Fick även ett lite annorlunda telefonsvar på min annons. En kvinna med svag brytning ringde, en massa småungar skrek i bakgrunden, och hon frågade lite om vad jag behövde hjälp med och hur ofta. Hade redan skrivit allt detta i annonsen men svarade ändå på alla hennes frågor. Sen började hon prata om sin man som hade jobbat med hästar i sitt hemland och som gärna ville hjälpa mig. Och sen frågade hon vad lönen låg på :crazy: Jag tyckte att min annons var glasklar, men de hade tolkat det som en jobbannons. Usch vad dåligt samvete jag fick när jag sa att det inte var nåt betalt för jobbet, man hörde ju hur desperata de var efter pengar :(
 
Sv: Konstiga svar på hästannonser???

En annan gång när jag sökte pensionärshem till min förra häst som var en valack, hörde en dam av sig och ville använda honom för avel:laugh:

smart. :idea:
kanske ville ha honom som lekfabror i unghästhagen, ett jobb som äldre valacker brukar klara av galant! å missa att skriva det....... :angel:
 
Sv: Konstiga svar på hästannonser???

Ha ha, det finns folk till allt!;)

Hade för ett tag sen ute annons om att jag sökte en snäll, äldre skogsmulle.
Sto el valack spelade ingen roll men absolut inte hingst då stallet där jag har stallplats inte har några bra hagar för det, detta skrev jag tydligt tror ändå att ca hälften av svaren var om hingstar...:grin:
Skrev även att anledningen till att jag ville ha en äldre snäll häst var för att mina knän är så pass trasiga så jag kan inte rida varje dag, har inga problem med stallsysslor eller att rida men jag klarar inte längre av att "bråka" utan vill njuta av stillsamma ridturer samt en massa pyssel i stallet. Fick nästan bara svar från folk som hade 4, 5 åringar, knappt inridna men som "är så snälla när man leder dem så det är nog inget problem att rida" ;)
Det som är det fina med att bara ta mailkontakt först, man slipper slösa mer tid än det tar att slänga mailet i papperskorgen :D
 
Sv: Konstiga svar på hästannonser???

Vi har sökt medryttare.

Har fått alla möjliga svar. Folk som undrar om de får ta hästen på foder eller köpa. Folk som i telefon beskriver hur duktiga de är, men när de kommer inte kan rida överhuvudtaget. Fått leda runt dom i skritt. :crazy: Folk som direkt frågar "får jag låna släpet och ta med hästen och träna där och där..." "Får jag ha med kompisar och rida"...

När vi annonserat har vi skrivt att vi söker hjälp i stallet. En hästintresserad tjej som vill rida och hjälpa till med hästarna och stallsysslor. Vi tar inget betalt. Möjligheter att följa med på träning finns.

En pärla har svarat. Henne är vi rädd om.

Men var finns alla hästintresserade tjejer som älskar hästar och som skulle ge vadsomhelst för att få vara i stallet? Har det släktet dött ut?
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 215
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 102
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 885
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 486
Senast: Pyrran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp