Konstiga domare

simba_112

Trådstartare
Är det bara jag som råkar ut för dem?!?
Skrev en tråd tidigare om att jag fick en domare i avesta (utställning är det jag pratar om) som verkade hundrädd.
Var till västerås förra helgen. Hade inga större förhoppningar med tanke på att hon höglöpte, hade knappt nån päls och dessutom är hon tonåring ända ut i klospetsarna:p
När vi kom in i ringen var hon lite osäker tyckte att domaren var lite otäck (gjorde jag också med rosa byxor och röd kavaj!:crazy:), men hon drog sig ju inte undan eller något sådant.
Det första domaren säger är att be mig visa hennes tänder (och antyder något om att hon inte ser pålitlig ut), visst tyckte jag och gjorde det. Sedan börjar han gå runt henne och kollar, självklart snurrar hon runt och funderar vad denna främling håller på med. Det jag reagerade på var att domaren inte ens hälsade på min hund, hade han bara hukat sig lite och låtit henne lukta på honom hade hon slappnat av på en gång.
Under hele tiden vi var inne i ringen rörde han inte vid henne en enda gång! Hur bedömer man en hund utan att ens ta i den..?
Sedan fick min lilla tjej en 3:a!! Fick ingen förklaring varför. Stog nog bara och gapade en stund tror jag..
Efteråt kom en tjej fram till mig och frågade vad 17 det var som hände med tanke på 3:an...Ingen aning svarade jag.
I kritiken har han inte skrivit någonting om tex kors, och vinklar eller något som man vill veta, däremot hakade han upp sig mycket på förger bla att henne nos inte var svart (ingen annan har kommenterat det tidigare), och så skrev han "Jag föredrar mörkare ögon", min hund har INTE ljusa ögon, och så stog det "ganska bra färgkvalité på pälsen", min hund är KRITVIT (vilket de helst ska vara...funderar nästan om han var färgblind...
Någon mer som råkat ut för konstiga domare??

Sv: Konstiga domare

Ja, jag har varit med om en domare som nöp min hane (tror han var junior/unghund) på kulorna så han skrek till. Domare kollar ju alltid att de sitter på plats och det har aldrig varit några som helst problem innan så han måste verkligen ha klämt till ordentlig. Jävla gubbtjuv!!! En tysk gubbe var det, det var flera som tyckte han var bufflig och han skrämde fler hundar än min, detta var på en vinthundsutställning.

Han ville även att man skulle visa hunden på ett visst sätt, sa till flera att inte ge hunden godis t.ex. Sen var det en faraohund som skällde inne i ringen och det blev visst ett himla liv om detta. Jag minns inte vad som hände men jag tror det slutade men en gråtade matte som ställde ut sin hund för första gången, ingen rolig start...

Var det en han med rosa byxor och röd kavaj:eek::eek::eek:

Det är ju tråkigt när det blir så knasiga domare:crazy: Man vill ju iaf ha kritiken (mer än färgen på hunden) och slippa åka hem gråtandes.

Vi ställde vår hund i unghundsklass för många år sedan.
Hans helsyster som var en exakt kopia gick i tikklassen - vi hade skrattat åt det tillsammans med uppfödaren och tikens ägare att det var tur att det var olika kön på dom annars hade vi kunnat åkt hem med fel hund.
På kritiken av samma domare har den ena hunden ljusa ögon - den andra mörka ögon, den ena har valppäls - den andra är långhår.
Vi funderade på att lämna in protest men då det bara var inofficiell så var det inte värt besväret.
Domaren skulle egentligen inte döma brukshundarna men vart akutinkallad - men nåt fel var det på han.

Jag var på en inofficiell tidigare i sommar. Det började med att domaren inte visste att min ras visas på bord. När hon skulle kolla på tänderna så var hon allmänt fumlig och till sist så sade hon att hunden hade tångbett (det har han inte och har inte haft varken före eller efter den utställningen).

I övrigt har jag haft tur med trevliga och rättvisa domare.

Ja ibland undrar man vad domarna håller på med :crazy: På senaste utställning som jag var på så ställdes även min hunds kullbror, de är ganska lika varandra förutom att brorsan är lite smalare och lite bakhög (unghundar) så vi gick in i ringen och ställde upp oss. Domaren kollade lite snabbt och så började bedömningen. Första hanen fick en 1:a i kv. sedan var det våran tur och vi fick en 2:a i kv. och i kritiken stod det att han kunde ha bättre bett men inte hur och han har ett normalt saxbett, han har alla tänder och ingen annan domare har anmärkt på bettet förut och att han behövde mer tid på sig att utvecklas (bredda sig). Sedan var det brorsans tur, hans resultat blev 1:a kv, 1:a kk, ck, 1:a bhkl (slog pappan som är champion) och BIM med cert. Jag är jätteglad för deras skull men dom kunde inte begripa hur min kunde få en 2:a fö han var både bredare och hade bättre päls (sa ägaren till brorsan). Men men det är inget att göra åt men nog blev man snopen. :D

Slänger in 2 bilder på båda =)
http://s78.photobucket.com/albums/j89/Smulis/?action=view&current=BoscoTindra1kopiera.jpg
http://s78.photobucket.com/albums/j89/Smulis/?action=view&current=Atlas287.jpg

De flesta domare har varit väldigt trevliga att ställa för och jag minns speciellt en domare som dömde min hund som valp och han dömde även andra raser. Det var några hundar av en annan ras som var lite reserverade mot honom men då satte han sig ner och väntade tills hunden kom fram och så klappade och kliade han lite på den sedan var det inga problem alls för honom att känna på hundarna och kunna göra en bra bedömning =)

Hade det varit en inoficiell hade jag nog inte reflekterat så mycket över det hela, men när det är en officiell blir jag väldigt fundersam när domaren inte ens petar på hunden. Hur kan han tex veta om hon är bra i hullet (vilket min faktiskt inte var), när han vägrar känna på henne? Retar mig fortfarande på att han inte ens hälsade på hunden. JAG anser att det ska man göra.
Ska bli spännande att se hur det går i Askersund 11-12/8...Är ju anmäld båda dagarna då det är vit herdehund special på lördagen (40st anmälda:eek:), och sedan "vanlig" på söndagen.
Det märkliga är att han som dömer specialen aldrig dömt vit herdehund tidigare...fattar inte varför de tar in en sådan på en rasspecial..:confused:
Hur som helst har jag nu sagt att får vi ingen etta alls den helgen så tar vi en paus från utställningar tills hon blir två år (våren -08)!

Den tråkigaste domare jag träffat var på en inofficiell utställning. Jag åkte dig för att träna valpen. Det var många förstagångsutställare på utställningen och jag fick hjälpa några med råd och tips. Domaren i vår ring plockade "sönder" hundarna och hittade mycket fel på alla hundar! Många förstagångsutställare ville aldrig mer åka efter det. Jag försökte förklara att domare är olika och ifrågasatte kunnigheten hos domaren. Så tråkigt när det är så. Att folk tappar lusten första gången pga en negativ domare.

Domare ska bokas flera år i förväg. Det är kanske inte alltid så lätt att få den man vill ha... Det kanske krockar med andra uppdrag. Sen om det blir ett återbud på vägen kan det vara riktigt knepigt att få tag på en ny (bra) domare. Återbudet kan ju ha kommit för typ 1 år sedan...

Dom konstigaste domarna som finns är dom som tittar på vem som håller i snöret och inte på hunden!! :eek:

Jepp. Var på en internationell utställning då min väninna fick en kritik full av positiva kommentarer om "ekipaget" som var "en dröm i svart och vitt" och andra smäktande kommentarer om handlern. Samma kända domare brukar osa ganska kraftigt av gammal fylla på söndagen (domarmiddagen är ju på lördagen oftast:p) och har skickat ut en och annan mer "nervig" hund som obedömbar om den skyggat undan hans bakfylla..

Jag ställde ut min belgarvalp(ja det är länge sen) och han fick inget HP för han hade tendens till tångbett,vilket är fullt godkänt på belagare.Han var drygt fem månader och i full fart med tandbyte.

Ställde en ettårig belgartik nåt år senare och det var hennes fjärde utställning med mig och har alltid fått bra kritik för hennes mentalitet. Den här domaren hälsade inte på tiken utan bara kastade sig över henne och slet upp munnen på henne för att se efter vad hon åt till frukost den morgonen.Behöver jag säga att hon blev rädd och backade undan med ett förskräckt bjäfs. Inga tendenser till bita eller så men gubbfan rätar på sig och talar med hög röst om för alla att det betendet var minnsan så typiskt såna där j***a hackspettar.

Det här var då en inofficiell utställning.

:eek::eek::eek::eek: J*vlar :crazy: jag som ska ställa för honom snart :eek:

Jag vet ju inte hur han var mot någon annan, kanske bara var vi som hade otur...kan också hända att han haft dålig erfarenhet av "min" ras, svårt att veta varför han betedde sig som han gjorde..
Kanske går superbra för dig och din hund!

Det har du rätt i. Vem vet han som har rasspecialen kanske vet mycket mer om rassen än vi tror även om han aldrig bedömt den tidigare.
Vet också att nästa år på rasspecialen får vi tvärtom en toppenbra domare så det ska bli himla roligt att se hur det går då, då min hund också är vuxen nästa år och färdigväxt:angel:

Nej bra kommer det inte gå :D hittills har han fått 2or nu på senaste tiden (är för smal) men snart ska jag börja med ett nytt foder så jag hoppas att han breddar sig lite =) Jga får väl återkomma med en rapport sen och berätta hur han betedde sig den här gången ;)

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 340
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 773
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 872
Senast: Lhas
·
Övr. Hund Hej kloka buke! Jag vänder mig till er för tankar och funderingar. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg. Det är så att vi köpte...
2 3
Svar
41
· Visningar
8 358
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025