Konstig vinterpäls

bejkonfis

Trådstartare
Mitt ena halvblod har på senare tid blivit väldigt konstig i sin päls, jag har iallafall aldrig sett något liknande.
Hon har normal fin vinterpäls men har samtidigt utöver det något som ser ut som grispäls :o Dvs väldigt långa pälsstrån som växer lite glest och spretar lite här och var. Ursäkta min luddiga beskrivning men jag hoppas ni förstår.

Vad kan detta bero på och har någon vart med om något liknande?

Hästen ifråga har bra hull och har aldrig varit klippt/rakad.
Skulle bli väldigt förvånad om det berodde på fodret eftersom mitt andra halvblod får samma foder och är riktigt fin i sin päls.

Har tyvärr inte tillgång till bild nu men kan ordna det ikväll om det behövs.

Sv: Konstig vinterpäls

Dom senaste konstiga vintrar med kallt ömsom varmt har gjort att pälsarna kan bli lite annorlunda än vi är vana vid,,men även maskangrepp och vitaminbrist kan få pälsen att bli "konstig" på flera sätt.

Men vi har en häst i stallet som går med täcke har fått långa täckhår på ställen där täcket inte ligger som tex halsen,under magen och på skinkorna bak...:D

hur gammal är din häst? min gamla ponny hade enstaka långa hårstrån längst ryggen och på rumpan ben(ca 5cm långa) blandat med den vanliga pälsen, har sett det på andra gamlingar också på 20-30 år

majjorna
Hästen är avmaskad för ett par månader sen så det är nog inte det. Kan kanske vara vitaminbrist men den "vanliga" pälsen är ju för övrigt jättefin.
Kan även tillägga att de långa stråna sitter överallt på kroppen :grin:
Buck
Hon fyller fyra i år så inte är det åldern iallafall

Min häst satte sådana annorlunda hårstrå i somras, dvs längre, bara på vissa ställen
och glest emellan stråna. Detta berodde på vitamin o mineralbrist, han stödfodrades under 2-3 månader, sen var han
kanonfin igen.

Hoppas de löser sig!

Det kanske kan vara något!
Kan du berätta lite vilka vitamin/mineraltillskott du gav?
Det enda tillskottet min får just nu är kalk så alla tips mottages tacksamt :)

Eftersom han gick på betet då så fick han Krafft´s grön.

Jag är inte speciellt insatt i mineraler/vitaminer, men han fick även biotin, vilket också hjälpte!
Du kan gå in på krafft´s hemsida o läsa om alla olika, vilket som kan passa bäst.
Sen finns de ju mer än krafft, som du kan läsa om. Google är ett bra verktyg ;)

Beror oftast på mineralbrist. Vilken brist din häst har tar du reda på genom att analysera grovfoder sätta ihop en bra foderstat som eventuellt kompletteras med mineraler.

Just nu får mina hästar avelsmineraler från Wiromin eftersom det passar vårat hö bäst. Då är det ett 3-årigt sto och en 7-årig vallack...

Min ponny har också såna. I hans fall beror det garanterat inte på vitamin eller mineralbrist eftersom jag har spårmineralanalys på höet och en noga uträknad foderstat där jag tillsätter individuella mineraler för att uppfylla alla behov och kvoterna mellan olika mineraler.

Så det måste finnas andra orsaker också! Har hört att det kan vara pga proteinbrist men han har proteinbehovet väl fylld, så det skulle isf vara låg kvot som påverkar och inte brist.

En annan orsak är kyla, de får ofta såna hår där de inte har täcke; på benen, halsen, under magen etc.

Svarar båda
Men om det beror på mineralbrist i fodret så borde väl min valack påverkas på samma sätt? De äter ju samma foder. Eller kan det ha något att göra med att hon inte kan tillgodogöra sig mineralerna lika bra?
Kan även tillägga att stallägarens sto ser lika knepig ut i pälsen, hennes häst får samma grovfoder men annat kraftfoder

Det kan ju även vara så att din häst behöver mer mineraler än genomsnittet. Mitt russ går på 3 dubbel dos mot vad hon "borde" ha och det är först nu jag ser skillnad.

Min gamla fick så när det var kallt och han gick utan täcke. Han var spårklippt och det var det klippta som växte ut som svinborst.

Ett par år tidigare hade han proteinbrist och då blev pälsen också dålig, men inte på samma sätt. Den var matt och "sträv" och såg allmänt dassig ut. Lång och glanslös och ja, den såg torr ut helt enkelt.

Säger detta igen eftersom flera verkar ha missat det. Hästen har aldrig varit klippt/rakad, är inte det i nuläget heller och går med täcke.

Som det ser ut nu så låter det mest logiskt att det är vitamin/mineralbrist.
Men nu är ju frågan, hur ska man veta vad hästen ska ha? Finns ju miljontals olika tillskott

Gelina Genom att öka och öka tills pälsen blev fin igen. Hon blev även piggare och gladare.

raggsock Ja det är jag medveten om och jag är inte i närheten av överdosering.

Självklart hade jag inte planerat att överdosera.
Ville mest veta vilka mineraler som är bra eftersom det finns så många att välja mellan. Sen när man väl har hittat något som funkar så får man såklart gå efter tillverkarens rekommendation när det gäller dosering.

Det beror på vad du har för grovfoder. Har du mineralanalys? Annars vet du inte vad du behöver komplettera med.

Sedan ska du inte gå efter tillverkarens rekommenderade dosering, utan du får räkna ut hur mycket just din häst behöver.

Säger detta igen eftersom flera verkar ha missat det. Hästen har aldrig varit klippt/rakad, är inte det i nuläget heller och går med täcke.

Som det ser ut nu så låter det mest logiskt att det är vitamin/mineralbrist.
Men nu är ju frågan, hur ska man veta vad hästen ska ha? Finns ju miljontals olika tillskott
Båda mina hästar fick skav för första ggn förra vintern.
Hade då bytt från chevinal till horsepowder.

Har gått tillbaka o ännu ser pälsarna bra ut.

den äldre har dock lite såna där mysko strån- där den inte är täckt.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 507
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 442
Senast: Stergo
·
Hästvård Gör ni något särskilt för att motverka att hästarna får så himla dålig päls under senare delen av vintern? Just den här perioden efter...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
8 095
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hejsan! I höstas klippte jag min islandshäst då han blev för varm under träning. Han klipptes första gången i oktober, då jag klippte...
Svar
14
· Visningar
2 555
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • GHS - dagens dressyr.