konstig/underlig svullnad på has?

SiZo

Trådstartare
Ja min kära häst har fått en konstig svullnad på hasen, jag skriver först hur den ser ut och sen vad sjukdomshistoriken är då jag antar att den kan ha betydelse :angel:

iaf, ca "5" cm från hasspetsen nästan vid den översta glidleden och så långt bak på benet som man kan komma är det en svullnad på båda sidorna av benet, svullnaden är 1-1,5 cm stor i längd och kanske 1 cm i djup, han är inte varm och inte öm vad jag kan känna, men jag har inte böjt ihop hasen heller.

Historiken är som sådan, halt på båda bak, behandlad 4 ggr i ena knät 3ggr i andra(båda leddelarna alltså 2 stick i varje knä) 2 ggr i vardera has, både stora hasleden och i glidlederna, samt i ena kotan, alla dessa saker utfördes sist vi var där, har för mig att det var den 16 (?) ja, där i dagarna iaf.

hela bakbenen är röntgade, kotor och haser otroligt fina (framförallt glidledena tyckte veterinären var väldigt fina) helt UA, Knälederna hade lite förändringar, men får man bara ordning på inflamationen så ska de inte vålla några problem med ridning och sånt i framtiden.

Hästen i fråga är 15 år.

Så till frågan, ska jag oroa mig? Jag har aldrig någonsin sett en häst vara svullen där, det känns liksom jätte underligt, jag kan ta kort imorrn på det om ni vill, men tänkte att jag frågar här.

Veterinären ska ringas imorrnbitti. Men jag tänkte att det inte skadar att fråga här.

Sv: konstig/underlig svullnad på has?

45 som har kollat och ingen som har svarat, kom igen nu!

Pga att jag inte håller koll på dagarna längre så ska jag självklart ringa vetten på måndag hehe, tror inte de uppskattat om jag hade ringt i morse :angel:

jag puttar väl upp igen...

varför vågar ingen svara?

Kommer följa tråden då den är intressant, har själv inget att tillägga då jag inte har en susning om vad det kan vara...

Uppdatera i morrn när du varit kontakt med veterinären.

Han var under igångsättning nu väl?
Hoppas att det inte är något farligt alls.

Är det en galla eller en svullnad?
Du tror inte han blivit sparkad?

sparkad på båda sidor om benet? nja visst skulle det kunna hända, men han är högst i rang, och enda hästen han går med är ju 3 åringen som är utan skor... känns inte som att hon kan göra den skadan, men visst är det möjligt

Jag vet inte riktigt om det är en galla eller en svullnad... så vitt jag vet finns nämligen ingen led där, men om det är en galla så är den tämligen hård, därav tror jag det är en svullnad...

Ang igångsättning så är det endast för att han har tappat så mkt muskler så han FÅR INTE tappa mer, så han ska mest skrittas med även travas, står han så blir han bara värre tyvärr... men det känns ju sisodär att rida en halt häst :(

men han är pigg och glad och tycker det är kul iaf...

självklart försov jag mig på morgonen och har inte ringt vetten än... ringer nog distriktarn sen, hon svarar 24/7.

kan det inte bara vara en galla ? eller ätit något som han reagerar på ? brukar väl kanske inte sätta sej i vid hasen men... annars brukar de ju kunna få galor om de har inflamation mm.. men behöver ju inte vara något, min häst har mer eler mindre galliga ben nu när han går på bete växlar mkt beroende från dag till dag (vilar helt) ibalnd är han galligare och ibalnd inget alls. Är oftare mer gallig vid vänster kota, men både ET och vet har kollat och tycker det verkar som gräsgallor.

Är inte säker på om jag förstod rikitgt vart han var svullen, men han kan inte fått ett bett ? sträckt sej i hagen?

Gallor är så vitt jag vet inte hårda, och dessutom brukar de sätta sig antingen vid kotorna, stora hasleden eller carpalleden, vilket denna inte är...

jag lägger in en bild på en has där jag har ritat ut stället, nu är detta ej min bild och ej min häst så att ingen tror det. jag kan ha ritat lite fel oxå... men men, ni får iaf en liten bild...

Jag tror så här i efterhand att jag kan ha ritat lite lågt... svullnaden är på båda sidor om det benet alltså...

piphasmlad.jpg

Gallor är så vitt jag vet inte hårda, och dessutom brukar de sätta sig antingen vid kotorna, stora hasleden eller carpalleden, vilket denna inte är...

jag lägger in en bild på en has där jag har ritat ut stället, nu är detta ej min bild och ej min häst så att ingen tror det. jag kan ha ritat lite fel oxå... men men, ni får iaf en liten bild...

Jag tror så här i efterhand att jag kan ha ritat lite lågt... svullnaden är på båda sidor om det benet alltså...

piphasmlad.jpg

Kolla upp lösa benbitar. Har hästen utsatts för mer ansträngande arbete än vanligt på senare år kan sådant uppkomma på även äldre hästar utan att visat symptom i tidig ålder.

På din beskrivning låter det som en galla. En galla kan vara allt från mjuk till hård beroende på hur fylld leden, bursan eller senskidan är. Gallor kan uppstå i vilken ledstruktur som helst, men är lättast att upptäcka i t ex kotled och kotsenskida.

Låter på din förklaring som en galla som fler här har sagt. Ta gärna en bild på hästen så är det lättare att se :)

läste du grundinlägget?

gör det annars, hela bakbenen är röntgade UA förutom små förändringar i knäna, och jag antar att det är de som ställer till det...

Jo det låter ju som en galla, men eftersom det inte känns som en typisk galla så vet jag inte vad jag ska tro... aja jag ska ju till vetten den 16 e (tror jag det var) och då får de ju kolla, Det jag är orolig för är att det skulle vara nåt mer som har tillkommit...
Kan ta kort imorrn, skriver upp det i pannan så glömmer jag inte :angel:

En moralisk fråga, hur många gånger ska man behandla en häst innan man ger upp? hur många chanser ska den få? Nästa gång blir det den 5 e behandlingen, och det känns som att är han inte bättre då... sen vet jag ju att jag antagligen kommer försöka ändå, såvida inte vetten börjar prata om nåt annat, men det blir ju lite pengar, varje besök har gått på sisodär 10000, tackolov är han ju försäkrad, men ändå liksom...

Han har börjat HATA att bli sprutad i benen och måste mordhållas, och det känns ju inte så kul...

så ja, hur många behandlingar skulle ni ge en häst som inte verkar bli bättre?

mitt svar vet jag inte, men man har ju börjat fundera... men det är en enormt bra häst så jag kommer försöka så länge jag/hästen orkar.

Åker du iväg för att behandla varje gång?

Min gamla häst har en liten cysta och vi behandlar henne för andra gången nu (3 behandligar med tre veckors mellanrum)
Blir hon inte bättre nu får hon gå och skrota (skulle bara promenadridas efter avslutat tävlingskarriär)

Nu andra behandligen sprutas hon hemma och det har funkat mkt bättre än på klinik, hon är mkt lugnare. Så det är ett tips om ni har vet. som kan göra det på hemmaplan.

Svårt att säga hur många behandlingar man ska ge dom, det beror nog på vad man vill ha hästen till.

Vi fick tips av vet när hon hade inflamation i knäleden efter cystan att sko henne med kilar eller ringskor bak. Korta tån och upp med trakterna för att minska belastningen och det funkade efter första behandlingen men dumma som vi var så provade vi en skoning utan och det kan vara en bidragande faktor till att vi får behandla nu igen.

Jag åker iväg varje gång av den enkla anledningen att det är en komplicerad hälta som hoppar runt som den själv vill, och därav bedövar vi lederna varje gång vi är där för att avgöra att det verkligen är just den leden och inget annat, vi är MKT nogranna och hittils har vi behövt röntga nya leder varje gång så jag är mkt glad att jag har åkt till klinik, nu finns det iofs inga leder i bakbenen kvar att röntga, och ryggen är ju oxå röntgad, men vem vet, han kanske är halt fram nästa gång, det vore ju faktiskt inte så konstigt med tanke på hur länge han har varit halt bak...

nåt annat är inget alternativ när hältan är som den är tyvärr...

trisst men sant.

Hästen i fråga ska användas till distans, jag vill kunna rida minst 8 mil i ett bra tempo, då trivs både jag och hästen som bäst, men jag vill även kunna göra mina piruetter på hemmaplan, lite passage osv... ja han måste helt enkelt vara 100%, annars funkar det inte, han trivs tyvärr inte med att gå i hagen och skrota, men jag har lagt ner mina tankar om 16 mil på honom för länge sen... men men, sånt är livet, det blir aldrig som man tänkt sig! Men han ÄLSKAR att tävla, så det vill jag kunna fortsätta göra, är han frisk så går det ju, är han inte frisk så ska han ju inte ridas överhuvudtaget...

läste du grundinlägget?

gör det annars, hela bakbenen är röntgade UA förutom små förändringar i knäna, och jag antar att det är de som ställer till det...

QUOTE]

Sorry, har varit mkt lösa benbitar i diskussion bland hästvänner det senaste med liknande symptom. Skummade dock förbi det väsentliga i din text...:angel:
Hoppas du hittar orsaken. Lycka till

Ne man kan ju inte hålla på att behandla dom i tid och otid tyvärr.

Om min inte blir såpass bra så att hon kan promenadridas så får det nog bli dom evigt gröna ängarna för hennes del också då det är en häst som måste aktiveras. Det är livets hårda tyvärr.
Hoppas det löser sig till dte bästa med din häst!

Jag tar år mig av era lycka till! de behövs tyvärr!

Jag vet att när min förra valack behandlades i hasen så pratade man om att efter 5 behandlingar så började man fundera på utdömning, och eftersom det är det 5 e nästa gång så drar det ju upp gamla minnen... (dock hittade vi nåt annat som var orsaken sen som gjorde att vi tog beslutet)

Min unghäst kommer jag röntga hela benen på innan hon sätts i träning, bara för att vara säker!

Hoppas det inte är något allavrligt och att din häst blir bra :) köpte min häst i sep förra året och den tiden jag har haft han har han stått typ hälften pga skador och ska nu in till vet igen för att han är halt och vi har inte så stor aning vad det kan vara :crazy: Är ju svårt med att veta hur många behandlingar man ska göra, min häst hade inflamation på 3 ställen förut och efter första behandlingen var ahn knappt bättre och det lät inte så just för han då :( men han fick iaf en till behandling och de bytte preparat och han blev frisk tills nästa gång :) den veterinären gör bara max 3 behandlingar vid inflamationer och hade han inte blivit bättre efter det hade vi nog tagit bort han, för han älskar att springa och skulle inte trivas med att bara stå i hagen.
Men det är ju ett så svårt besult
Men hoppas verkligen det går bra fö er :)

Min häst blev behandlad på 7 ställen sist och innan det tror jag det var mer :eek:

så det är verkligen mkt sprutor han får...

Jag hoppas med det går bra, inte bara för att jag älskar honom utan oxå för att jag vet att jag aldrig kommer hitta en sån bra häst igen! Han är verkligen one of a kind! Han skulle lätt galoppera tills hjärtat stanna om jag bara bad honom, han skulle göra vad som helst, och han älskar att träna och hitta på nya saker!

jag tror inte det finns så mkt mer preparat än kortison och tuppkam, eller? finns det fler som man kanske borde prova innan man ger upp hoppet? :laugh:

piphasmlad.jpg

Det där ser absolut ut som en överansträngning.
Jag vet att vissa travare får den reaktionen när de tränas för hårt som unga.
Nu kommer jag inte på vad senfästet som sitter där heter, men man bruakr säga att de får harhas, och jag vet att ibland bränner man.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 283
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 763
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 860
Senast: Jamtland
·
Hästvård Köpte nyligen en häst. Den var nyligen röntgad (typ 4-5 dagar innan jag provridit den), tyckte om den, den besiktades och gick igenom...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 903
Senast: unoannis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Vegansk efterrätt?
  • Vad gör vi? Del CCVII