konstig/underlig svullnad på has?

Sv: konstig/underlig svullnad på has?

ja har man en sånn häst är det ju svårt, när vi höll på att sätta igång min häst efter inflamtionerna så ville han ju trva typ hela tiden och såg spöken lite här och där ;) så tror inte han bara skulle kunna gå i hagen eller vara promenadhäst. skulle ju i sånnfall vara om han gick på lösdrift men så är ju inte fallet. Är inte så bra på olika preparat men först fick han tuppkam iaf sen kortison, så kortisonet fungerade bättre på han :)

ok... men hur kan han få det när han har stått?

han har alltså stått helt då jag har varit i danmark och mamma och skött hästen och hon har inte gjort mer än gett honom en tuss gräs då och då...

observerade du att det inte var min hästs ben på bilden? så det konstiga på hasen har inget med min häst att göra...

Nu blir jag bara ännu mer förvirrad... överansträngd... av vad liksom? tål han inte ens att gå i hagen längre? :crazy:

Men dom kan ju bli överansträngda om dom har en felaktig vinkel i benen. Om detta är fallet så kan ändrad skoning hjälpa till.

Vad har vet sagt om hans skoning?

vet har inte sagt nånting om hans skoning faktiskt...

felaktig vinkel? skulle han bli överansträngd av det helt plötsligt då eller? Han har något för raka haser, men det ska ju inte vara så farligt vad jag har hört, och då borde ju överansträngningen kommit med distansträningen eller tävlingarna, inte när han står...

ska ut idag och ta kort, mår lite dåligt så jag har inte pallrat mig ut än...

Hashas är en försträckning i det bakre hasligamentet och uppstår som en följd av överansträngning. Felaktig inskening kan göra att hästen lättare utvecklas harhas. brukar börja som en galal och sen blir lite hårdare om de utvecklar den ordentligt. blir som en pålagring.
harhasen bränner man bort på klinik elller hemma genom att franska. de brukar kunna få det lite lättare om de jobbas mycket på djupa och tunga underlag.

nu har jag lite bilder!

jag antar nästan att det verkar vara harhas... men varför i hela friden får han det?! han rids ju inte på nåt sätt, det måste ju vara att han har fått ondare och belastar ännu konstigare, eller?

jaja jag lägger ut lite bilder iaf, tycker ni jag kan vänta med vetbesök tills jag har återbesök eller ska jag ringa redan nu och beställa yttligare en tid?

här är min tumme precis där det konstiga börjar:

blandadebilder061.jpg

blandadebilder064.jpg

blandadebilder065.jpg

blandadebilder066.jpg

så... det var bilder det.... vad säger ni?

fast harhasen brukar sitta mera på sidan. så jag tror inte att det är harhas. kan han inte ha slagit så han gjort illa hasen? ser nästan lite mer ut som piphas fast lite lägre ner. det vra ju ordentligt fyllt. ser inte ut som jag tänkt mig av din beskrivning

gud det är ju så svårt ntä man inte får klämma och känna själv :D

han har ju inga sår eller nåt sånt iaf... han är inte varm eller öm...

Men visst är det en märklig i fyllnad? Jag har aldrig sett en häst vara ifylld där... dumma djur

;)

hm har inte så stor koll på vart de blir galliga om de har hasinflamtion, men är på det stället din häst ä svullen jag alltid troor att de borde vara galliga. Behöver ju inte vara inflamation för det, kan ju ha halkat eller stukat sej och så har det blivit inflamtion.
Kanske du har skrivit innan men är han halt ??

men shit... läser inte folk ursprungsinläggen ens längre?!

ja han är halt, och behandlad på 7 oliks ställen så inflamation har han absolut. :D

har läst det förut, men var trött igår så orkade inte läsa om det då. ;)
har vet kollat på han än ?? är ju svårt och sitta här och gissa, men om han haft mkt inflamtioner i benen kan det inte sitta i ryggen då det egentliga problemet ?? är ryggen röntgad ?

det står oxå, ryggen är röntgad.

Nej vet har inte tittat på honom än... det känns lite onödigt när han inte har ont eller nåt, och ingen här verkar ju tycka att det är akut.

Ska dit den 16 e, så är det kvar då så får ju vetten se det.

puttar upp.

Ingen som tycker det ser speciellt farligt ut alltså?

han är friskförklarad!

men han blir varm i kotorna bak ibland så därför har han fått några dagars vila nu och kurera sig på... så otroligt omusklad är han.. finns inget i bakkärran att bära med!

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 283
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 763
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 860
Senast: Jamtland
·
Hästvård Köpte nyligen en häst. Den var nyligen röntgad (typ 4-5 dagar innan jag provridit den), tyckte om den, den besiktades och gick igenom...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 903
Senast: unoannis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar