konstig nacke

B

busmaja

benjamin-nacke.jpg

Hej

Vill bara fråga vad en sån här nacke kan bero på?

Var och kollade på denna häst men har aldrig förut sett något sådant. Är nyfiken på vad detta kan bero på.

Sv: konstig nacke

Naturligtvis gjorde jag det

Men de visste inte hur han fått det och vad det kommit av

oj hjälp! den var lite annorlunda, pma mig när du fått ett svar vill gärna veta!:)

Ser nästan ut som en fångnacke, späcknacke, Cushingsnacke.. Kärt barn med många namn. Vet inte om det är det, den enda späcknacke jag sett live var mycket.. eeh.. Längre, gick över hela halsen.

Var den fullt fungerande, det där ser inte hälsosamt ut, trots att pållen verkar livlig.Måste vara en medfödd defekt.

Det blri som en förslappning i muskeln om jag inte missminner mig. Var så långe sedan:p
Tex om hästen varit väldigt fet och sedan bantat.

Hade ett russ som såg ut sådär, men som sagt väääldigt länge sedan. Dröm Jr.

Jag har också sett det mest på russ, och har förknippat det med fång. Men det kan va helt fel.

Man blev ju lite orolig.

ponnyn var väldigt flåsig och andades tungt som katten i traven och galoppen och lät illai luftrören. Men hade kanske dålig kondis som de sa. Men har inte hört så väldigt väl låtande ansträngd andning på andra hästar trots dålig kondis.

Det är ett russ.

Mankammen fladdrade mycket fram och åter vid ridningen. Skumt.

Man blev ju lite orolig. För just fång eller cuchings.

nacke-russ.jpg

Här är en bild till

De ville hela tidenatt han skulle böja på nacken och då syntes det inte lika mycket. Skumt.

flåsandet var nog något annat.. vi hade ett russ på ridskolan med fettnacke, hon stördes inte av det ett dugg, det var bara ett skönhetsfel..
hon togs bort pga anasarka, fast utan kvarka, nu har jag dock läst om en krälsjukdom som stämmer bra in på hennes sista dagar..

men ja, hon hade iallafall inget problem av sin fettnacke..

edit:
det finns btw en annan förklaring som jag hört också.. och det kan vara att hästen gått med näsan i bogen grymt mycket och fått halsmuskeln onaturligt förlängd..

edit #2:
nu börjar man ju fundera om det kan vara så att man ridit ner hästen och arbetat halsmuskeln såpass att det blivit mjölksyra i den, sen inte låtit hästen sträcka på sig, och att muskelvävnaden då tagit skada, som vid t.ex korsförlamning..
om varken grav övervikt, fång eller cushings finns i historian så kan det ju vara så?..

Senast ändrad av en moderator:

Nacken har säkert inget med flåsandet att göra. Givetvis bör det kollas upp. Men som sagt nacken är ett skönhetsfel.
Dröm JR var elithinhst så det kan ju inte vara något som avskräcker i aveln heller?

De sa att han var såååå duktig i dressyr och att han gick ner på tygel hela tiden bara man lirkade lite på tygeln. Men att en häst böjer på nacken snyggt är ju inte att gå på tygel anser jag.

De måste ju trampa under sig och använda ryggen också.

Så lite falsk marknadsföring var det anser jag. Men jag protesterade inte utan bara lät de hållas. Vi kollade ju bara och provade. Men jag var ändå nyfiken att höra lite ang nacken.

Så visst kan han gått fel med mulen i bogen. på fel sätt......

Här är en bild då de anser att han går på tygel så fint. Stillastående utan ryttare......

nacke-russ-2.jpg

vi köpte för många år sedan ett ungsto (russ) väldigt oskött och underviktig. hon hadde "hängnacke" (inga sjukdommar eller fång osv) vilket inte påverkade henne alls utan bara som älgen skrev - ett skönhetsfel :)

Teorin om att felaktikg och hopdragande ridning skulle vara orsaken faller lite.
Dröm var endast travkörd under hela sit tliv och inte intryckt i mulen på något sätt. Tvärtom så käkades han ju upp.

Liknande trådar

Hästvård Idag var vi iväg på klinik och känner bara att jag skulle vilja ventilera mig lite. Se om fler kanske har liknande problem? Veterinären...
Svar
0
· Visningar
310
Senast: Zevzan
·
Hästvård Hej! Jag undrar vad som händer när hästen sväljer för mycket luft? Min häst gör inte det men en kompis häst gör de så därför frågar jag!
2
Svar
22
· Visningar
1 124
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 039
Senast: fio
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 984
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈