Konstig hovskada - bild.

Sv: Konstig hovskada - bild.

Kan den ha råkat sparka in i nåt vasst väldigt olyckligt? Kanten på en bräda/stolpe/vass annan kant?

/Maria

Om hästens hovar var väl skötta, ingen som helst röta och väl rundade hovväggar. Och ni är helt säkra på det.

Då kan jag inte se annat än att det har gjorts med verktyg.

En hästs hov är jättehård. Man har ju sett vad de klarar. Min barfota häst brukar tex tveka inför att gå på transporten, och då kan han ibland ställa sig med bara allra yttersta kanten av tån på lämmen, och när han sen flyttar över vikten på den hoven så slinter den ju ner med ett brak, och en sån grej tycker man ju skulle kunna orsaka något liknande som på dina bilder. Men det har inte ens blivit ett märke i hoven, och då har inte min häst någon über-kvalitet på hovarna precis :smirk:

Jag säger som andra, se till att övervaka den där hästen. :mad:

Då kan jag inte se annat än att det har gjorts med verktyg.

Det är tyvärr den tanken jag haft hela tiden också. :( Med tanke på hur hästens hage ser ut, och hovarnas kvalité så är det för mig helt ologiskt att hästen på något sätt lyckats göra detta på egen hand.

Men jag hoppas innnerligt att det inte är så, att hästen på något mirakulöst sätt lyckats göra illa sig själv. :(

Jag har faktiskt en teori, och det är så otrevligt att jag inte ens ville skriva det, men då gör jag det.

Först tänkte jag på att den möjligen kunde ha skrapat upp det i marken, men det är eg otroligt. Sedan tänkte jag att den kan ha fastnat under en box-grind el likn, men flisorna är åt fel håll.

Så jag tycker det ser ut som om någon har dragit i hovväggen med en polygrip eller liknande. Hoppas det är fel... :cry:

vakta den ägarens häst om det går! Sätt upp bevakningskamera i boxen.

Man vill inte gärna tänka att någon gör så mot en häst, men med den tidigare historian i det här fallet går det ju inte utesluta helt.

Min första reaktion när jag såg hoven var att det var verktygsgjort, men usch.. så vill man inte tänka. :crazy:

Det riktigt sjuka är ju att skon är helt intakt :crazy: Ser väldigt konstigt ut... om det dessutom inte "finns något" att göra sig illa på.

Hur ser de övriga hovarna ut? Den kan inte ha fastnat i dom andra skorna på ngt vis?

Här är en bild på hagen hästen går i. Finns mest bara bajs och halm att göra sig illa på. :crazy:

hage.JPG-for-web-LARGE.jpg

Jag förstår vad bubbel menar. Det ser faktiskt ut som att hästen har skor på sig, men att bilden är suddig. Men då är det inte så då :)

Det hade varit intressant med mer och skarpare bilder tycker jag. Men om jag antar att det är försent nu.
Borde inte hovslagaren ha en åsikt om ifall en sådan skada (med tanke på hästens hovkvalitet) kan ske "naturligt"?

Nu är det jätteförsent för bilder, hästen är ju som sagt redan översedd. Hovslagaren har inga som hellst teorier. Tyvärr.

EDIT: Det är en ganska speciell häst, den måste få lugnande för att man skall kunna sköta hovvården - lyfter man den utan så ligger man i riskzonen för krossat skallben, vilket gör teorin om att någon orsakat det handmässigt lite vek - men inte omöjlig om det gjorts när hoven stått på mark.

Det här jäkla mysteriet lär ju aldrig se sin lösning.

Senast ändrad:

Visst har man hört talas om att någon skär i hästarna.. Men att "bända" upp hovväggen på en "knepig" häst har jag då aldrig hört :confused:

Sjukt... :crazy: det såg verkligen ut som skor när jag titta de innan.. nu ser jag ju att det inte finns några sömmar. :D

Riktigt underligt det där. Men jag tvivlar faktiskt ändå på att det är gjort med verktyg... måste ju ha gjort jätteont. Och om han är knepig att sko redan så :o

Ser ut som en häst med pappersfötter som har skrapat länge på hårt grus.

Ser den andra hoven likadan ut?

Finns det inga gropar/ skrapmärken i hagen?

Senast ändrad:

Visst har man hört talas om att någon skär i hästarna.. Men att "bända" upp hovväggen på en "knepig" häst har jag då aldrig hört :confused:

Precis, det är lite så vi också ställer oss. Det är jättesvårt att hitta en vettig förklaring så man griper liksom efter halmstrån. Möjligheterna hade ju vart många fler om hästen gått i kuperad hage t.ex, men det gör den ju inte. :crazy:

bubbel; Bilderna är ju lite suddiga så det är lätt att ta fel. :)

Ser ut som en häst med pappersfötter som har skrapat länge på hårt grus.

Ser den andra hoven likadan ut?

Nej, den andra hoven är helt oskadd.

Edit, och nej, inga gropar, skapmärken i marken på hagen heller.

Att hästen trampat på sig själv är ju en teori - om än rätt långsökt eftersom det är en framhov det gäller.

Inte om det är ett fullblod - då stämmer både hovkvalitén och att den kan åstadkomma tramp på egna framhovar:p

Men det är det kanske inte....

Senast ändrad av en moderator:

Ja, ingen skulle vara gladare än jag och hästägaren om det är så att hästapållen trampat på sig själv. :bow:

brukar hästen gräva i hagen/boxen eller någon annanstans? i så fall, vilket ben brukar den använda? det är inte bergbotten någonstanns i hagen som gör att man inte ser några hål? det kan inte varit så att hästen lekt rövare för att den har blivit biten av något och av den anledningen stått och sparkat och sedan sprungit över alla hålen. De kan också ha regnat igen, kom det något regn den dagen?

Jag tycker det låter mycket märkligt att någon skulle ha använt verktyg.. långsögt.. Man borde faktiskt kunna se det på hur det är uppfläkt, om det liksom är uppfläkt i tydliga partier eller om det är väldigt oregelbundet?

Jag har sett en liknande sak. Dock inte lika mycket och på insidan framme i tån...

Min kuse lyckades slita av sig sin sko. Han gjorde det genom att skjuta in vänster frams sko mellan hoven och skon på höger fram. Skorna var tunna och snedslitna, skulle skos om en vecka senare ca.

Iaf iom slitningen på skon kunde han kila in det så och la över (omedvetet skulle åt gräs, detta var innan alla fångproblem) tyngden på vänster fram. Detta "bröt upp" hoven på liknande vis. Efter det hade hänt klev han av sig skon dagen efter på liknande sätt...

Kan det vara en möjlighet? En liten sten tex ger ju extra "bryt effekt"...

Vem släppte ut hästen? Kanske den gjort något i boxen och att det sen har missats på morgonen?

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
366
Senast: Malva1978
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 256
Senast: skiesabove
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 609
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 406
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mens
  • Skottlossning på skola
  • Vad gör vi? Del CCIX