Konstig hovskada - bild.

Acses

Trådstartare
Denna häst hittades i sin sjukhage på detta vis. En hage med Grus på 6x6 meter.

Hur är detta möjligt?
Har ni någonsin sett något liknande?
trasighov.JPG

trasighov2.JPG

EDIT: Hästen står lite knepigt på bilden.

Detta är inte min häst, jag frågar åt en vän.

Sv: Konstig hovskada - bild.

Kan den haft någon form av hålvägg kanske???
SÅ har hästen fläkt upp den?
Kanske?
Hovslagaren kan säkert ordna till det. Få ut h*n så fort som möjligt.

Hoven är redan översedd och tillfixad.
Någon hålvägg är det inte.

Ser mystiskt ut... funderade också på någon form av hålvägg eller kanske röta. Har hört att det är vanligt med röta i sommar, kanske den trista och blöta marken?

Ser ut som om den har skavt upp hoven... finns det inget i hagen som kunde orsaka det? ser även ut som om den har skrapat med hoven men den hade ju inte fläkts upp om hoven varit "normal" i en sandhage.. :confused:

Varför står hästen i sjukhage?

Varför hästen står ju sjukhage är ganska irrelevant, och eftersom det inte är min häst vill jag inte lämna ut mer info än vad som hör till själva hovfrågan. :)

Hästen står i en normal sandhage, den är ganska tom på saker, inga pinnar, inga större stenar osv. Det är inte röta. Kvalitén på själva hoven är väldigt bra.

Kanske ska tilllägga att han har bockhov, om någon undrar.

Den har sparkat i något och om inget annat finns kanske sin egen hov:confused:

Så jättebra hovkvalité har den ju inte det syns t o m, och annars skulle den knappast sett ut sådär efter en smäll, utan att det finns stenar eller annat att slå i.
Hade den skadan när den släpptes i hagen redan, kanske, men ägaren missade det? Den kan ha slagit i stenvägg eller nåt då.

Hästen HAR otroligt starka hovar, själva kvaliten på hoven är jättefin, det är därför vi är så chockade över att detta har hänt.

Skadan fanns inte där när hästen släptes i hagen.

Det finns en teori om hur detta kan ha hänt, något jag inte vill gå in på här, anledningen till tråden är för att vi hoppas på att kunna utesluta den teorin av div. skäl.

Det låter ju skumt, tror ni någon gjort det med flit på hästen:eek:

Ja om han inte hade det innan, då är sparka/trampa sej själv eller olycklig träff på staketstolpe enda förklaringen......som jag ser det.

Hola,

Hoven är uppfläkt pga yttre våld, kanske oxå i samband med lång tå.

Min gissning är att hästen haft frispel inne i sin lilla sjukhage och den foten har belastats mest.

....Om hästen varit i sin sjukhage hela tiden? Har någon luftat den eller har den varit på rymmen?

mvh Eva

Tänker som sagt övht inte gå in på det, det är som sagt inte min häst och jag vill inte ge ut mer än relevanta detaljer för diskussionen. :)

Troligtvis hade hagstolparna knäckts av tyngden för att orsaka en sådan skada, de är väldigt tunna. - Om inte annat borde de ha synts spår på stolparna.

Att hästen trampat på sig själv är ju en teori - om än rätt långsökt eftersom det är en framhov det gäller.

Ser ut som om hästen stått och grävt en del rastlös?

Om hästen vart på rymmen har den kommit tillbaka och ställt sig själv snällt i hagen igen, den hittades som sagt i sjukhagen. Finns inga tecken som tyder på att han vart på upptäktsfärd på egen hand. :)

Ett frispel av sort jättedramatiskt kan ju faktiskt vara något - men hästen har inte haft långa tår innan olyckan.

Varför hästen står ju sjukhage är ganska irrelevant, och eftersom det inte är min häst vill jag inte lämna ut mer info än vad som hör till själva hovfrågan. :)

Hästen står i en normal sandhage, den är ganska tom på saker, inga pinnar, inga större stenar osv. Det är inte röta. Kvalitén på själva hoven är väldigt bra.

Kanske ska tilllägga att han har bockhov, om någon undrar.

Varför hästen står i sjukhage och dessutom är bockhovad är väl inte irellevant utifrån startinlägget. Vart vill du komma med din trån mer än oförstående om att det ligger en senskada som secundär skada utifrån den senare secundära avsaknaden av tåväggen.

Ett klinikbesök med ultraljud kanske skulle kunna lösa problemet.

Vad är poängen med tråden? Du vill inte presentera fakta, och du avfärdar alla teorier som omöjliga, och du vill inte berätta vad er egen teori är.
Känns totalt meningslöst att diskutera bilderna när du ändå inte har något att säga.

Jag kan inte riktigt se varför anledningen till hästens sjukhagsvistelse är relevant. Hästen är inte skadad, det är inte därför den står i sjukhage, och som sagt vill jag inte lägga ut mer information än nödvändigt.

Det jag vill med tråden är att höra om någon sett något liknande innan - hästens hovar är översedda och ingen som hittills sett hoven har en förklaring till hur detta kunnat ske.

Dessutom, har jag aldrig uttryckt att bockhoven är irrelevant - så snälla lägg inte ord i munnen på mig.

Vad är poängen med tråden? Du vill inte presentera fakta, och du avfärdar alla teorier som omöjliga, och du vill inte berätta vad er egen teori är.
Känns totalt meningslöst att diskutera bilderna när du ändå inte har något att säga.
Vad jag vill med tråden? Har jag inte redan sagt det? Höra om någon sett något liknande och se om någon har teorier.

Varför jag inte går ut med information som inte är nödvändig är för att det helt enkelt inte rör min häst, jag har fått tillåtelse att visa bilderna av ägaren men denne vill inte att hästen diskuteras mer än just denna hovskada, det borde väl inte vara så svårt att acceptera?

Nej men när olika teorier har sågats så är det kanske läge att du säger vad ni tror så kan den möjligheten diskuteras istället.

Men då skriver du såhär:
"Det finns en teori om hur detta kan ha hänt, något jag inte vill gå in på här, anledningen till tråden är för att vi hoppas på att kunna utesluta den teorin av div. skäl"

Jaha, vad ska vi säga då?

Ptja, men om någon föreslår lång tå och hästen inte haft lång tå så måste jag väl få upplysa om det? Ja, det var väl klantigt att i ursprungsinlägg inte gå igenom alla teorier vi själva haft, my bad.

Anledningen till att jag inte velat gå in på våran egen teori är för att denna hästägare vart utsatt för trackaserier och fått sina hästar skadade innan - b.la knivskurna. Vi misstänker att det tyvärr kan vara någon som tagit ut hästen ur hagen och att den på något sätt skadat sig. Därför är vi intresserade av att veta om någon sett något liknande innan - för att få ett hum om i vilka situationer en sådan skada kan uppstå.

Kan du kanske förstå varför jag av respekt till hästägaren inte velat ta upp detta? Kan du även förstå att jag fortfarande är öppen för alla typer av teorier? För självklart vill vi inte tro att någon återigen vill göra hästägarens hästar illa.

Och bara för att du inte har några tankar om hur det kan ha uppstått, så betyder ju det inte att det inte finns andra som har funderingar.

Edit: Jag har fått godkännande av hästägaren att dela den informationen, även om den inte har med ursprungsfrågan att göra.

Har ni sett något liknande innan?
Hur uppstår en sådan skada?

Senast ändrad:

Jag har faktiskt en teori, och det är så otrevligt att jag inte ens ville skriva det, men då gör jag det.

Först tänkte jag på att den möjligen kunde ha skrapat upp det i marken, men det är eg otroligt. Sedan tänkte jag att den kan ha fastnat under en box-grind el likn, men flisorna är åt fel håll.

Så jag tycker det ser ut som om någon har dragit i hovväggen med en polygrip eller liknande. Hoppas det är fel... :cry:

vakta den ägarens häst om det går! Sätt upp bevakningskamera i boxen.

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
366
Senast: Malva1978
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 256
Senast: skiesabove
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 609
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 406
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Vad gör vi? Del CCIX