Konstig häst.....*Långt*

S

snofflan

För några månader sedan köpte min syster ett 5-årigt fullblod som hon skulle ha till hoppning och lättare fälttävlan. Så här i efterhand har vi ju förstått (lätt att vara efterklok :smirk:) att köpet inte var så lyckat.
Enligt förra ägaren har hästen fötts upp i ett galoppstall. Hon säger att hon köpte honom när han var ca 4 år och att det var hon som red in honom. Vet inte huruvida detta stämmer eller inte.

I alla fall så var vi och kollade på honom. De tömkörde honom och löshoppade honom och allt såg helt ok ut. Dumma som vi var så tänkte vi aldrig på varför de inte visade hästen uppsutten. :smirk:
Efter vet.besiktning (ua) köpte min syster hästen, utan att över huvud taget blinka. Detta får hon tråkigt nog äta upp i dag.

Nu till problemen:

Gud, var ska jag börja, det finns ju så många.
Hästen har en tendens att försvara sig i vilken situation som helst. Även de som inte alls är hotfulla. När man hämtar honom i hagen vill han inte gå med (något han börjat med nu och det verkar inte handla om att han inte vill lämna de andra hästarna). Han börjar med att nicka ordentligt med huvudet sen stampar han argt i marken med ena framhoven och sedan reser han sig rakt upp. Så här kan han hålla på några gånger men oftast efter lite övertalning så följer han med.

Sen är det problemet med ridningen - det går inte att rida hästen. Hela tiden visar han sitt missnöje. Han blir helt svart i ögonen, rynkar hela tiden på nosen och tuggar besatt och krampaktigt på bettet. Försöker min syster trycka fram honom lite så backar han bara eller stegrar eller försöker kasta av henne. Vi kan inte ens få honom att gå ett enda varv runt stallplanen utan vilda protester.

Detta är bara några av alla problem med denna lilla häst.
Vad man tänker på hela tiden är att han kan inte ha haft det lätt och måste ha utsatts för många tråkiga saker. Han beter sig mycket märkligt i mina ögon då jag alltid har haft väldigt trygga väluppfostrade hästar. Vet inte vad vi ska ta oss till. Saker och ting blir ju inte bättre av att min syster har blivit rädd för honom och inte längre vågar rida honom (tror att detta var problemet även för den andra ägaren även om hon förnekar det).

En annan sak som är lustigt är att hästen aldrig är konsekvent i hur han gör från gång till gång. Och han varnar heller inte i förväg (förutom när han stegrar). Helt plötsligt kan han bara springa rakt över en och när hovslagaren är där så kan han ena sekunden stå helt lugnt och fint för att i nästa bli helt rabiat och nästan sätta hovslagaren som en klisterlapp i väggen.

Någon som känner sig manad att hjälpa mig att klura ut det här?? Vi funderar starkt att lämna bort honom till någon kunnig person som kanske kan reda upp problemen. Hästen beter sig tyvärr som om den hade lynnesfel och i dag med facit i hand så förstår jag varför den gamla ägaren sålde honom. Som sagt, det är lätt att vara efterklok.... :smirk:

Hej!
Usch det där lät jobbigt.
Har tyvärr inget direkt svar på hur ni ska göra..men..
TACK!! Ni har fått mig som precis var ledsen över min häst, att tycka min är UNDERBAR!
Det är ju,som du sa, lätt att vara efterklok..
Skicka den till tillridning, om ni nu är intresserade av att uppfostra och ha kvar den där?
Stackars er och lycka till så mycket !!
:crazy:

Ta hjälp av någon duktig helt klart - men skicka med din syster. Hästen har inget förtjänt av att vinna respekt och förtroende för en tränare om din syster fortfarande beter sig likadant.

Tack för ditt svar.

TACK!! Ni har fått mig som precis var ledsen över min häst, att tycka min är UNDERBAR!

Kul att man kan vara till hjälp för någon.... ;)

Nä, skämt och sido, detta är verkligen inte roligt. Skulle behöva en hel del tips. Syrran funderade på att sälja honom redan efter 1 månad. Hur bra är det då liksom?? :smirk:
Nu har hon i alla fall bestämt sig för att ge honom en chans men det ligger nog mycket tragiska saker bakom hans agerande :(. För tillfället är han ingen trevlig häst att ha med att göra. Tänker hela tiden negativt. Vet liksom inte hur vi ska få honom att bli en glad liten pålle som ser på saker och ting med andra ögon. Därför söker jag nu hjälp från alla möjliga håll.

Så sant, så sant. Du vet möjligtvis inte någon duktig människa i Skåne som skulle kunna passa bra??? :confused:
Du har möjligtvis inte några goda råd och tips att ge?? Det är så jobbigt att veta att hästen hela tiden reagerar negativt på saker och ting, om det så bara är att röra honom uppe på huvudet, ta av grimman när han äter osv.

Har en del tankar och ideer om det mesta och ingenting på min hemsida; http://takeoff.to/cnc - där kanske det finns något som kan hjälpa.

Det jag tror behövs mer än något annat är en REJÄL attitydsförändring. Din syster behöver lära sig att förstå sina egna känslor och få en medvetenhet om sitt eget kroppsspråk samt lära sig en hel del om varför hästar gör som de gör. Antar man att en häst gör på ett visst sätt, då gör den det - det är snudd på ofelbart. Jag förstår att din systers självförtroende fått sig en knäpp, men hon kan inte förvänta sig att någon annan kan fixa det åt henne.

Det din syster behöver är kunskap och medvetenhet och genom detta åstadkomma en attitydsförändring. Hon måste börja tro på hästen, lyssna på hästen och då kommer hästen att berätta vad hon behöver veta för att lösa problemen - ensam eller med stöd av en tränare.

Hästen brister i så väl respekt som förtroende för din syster, vilket antagligen delvis beror på hans tidigare erfarenheter av människor kombinerat med att han inte anser att din syster är värd att se upp till. Men det är inte din syster det är synd om, som någon längre upp skrev, "Stackars er". Stackars häst, säger jag - han gör ju bara som han blir tillsagd. Men du verkar vara villig att hitta nya vägar, och jag hoppas att din syster hakar på.

Är det förresten kontrollerat att hästen är helt och hållet frisk och skadefri? Vet.besiktningar brukar inte alltid vara att lita på.

Har tyvärr dålig koll på vad för tränare som verkar var i landet, sas. Dessutom beror det på vad för sorts tränare ni är ute efter.

Förlåt att jag låter som en total bitch, är trött och på ruskigt dåligt humör... :crazy:

Tyvärr är det inte bara min syster han är så emot, utan alla. Och det är inte varje gång man pysslar med honom utan det kan komma lite hipp som happ men ändå ofta.

Det lyser väldigt mycket igenom att han inte har haft så bra uppväxt och vi tycker också som du att det är synd om hästen. (Visst tycker man synd om sig själv också lite grann, det var ju aldrig så här man trodde att det skulle bli. Man känner sig ju så vilsen och vill inte försämra situationen.)

Han har enbart blivit veterinärsbesiktigad inför köpet av vår veterinär. Litar väldigt mycket på denne men förstår också att man inte kan se precis allt vid en sådan undersökning. Saken är bara den att jag inte alls tror att det sitter i någon smärta (därav inte sagt att det inte är så) utan att det är någon typ av försvar, men eftersom han gör det under så konstiga omständigheter så vet jag liksom inte vad han försvarar sig mot. för det har liksom inte hänt något som helst hotfullt i dessa situationer. Tex. när jag skulle hämta honom i hagen en dag. Då började han som jag beskrev tidigare med huvudet sedan med frambenet och sist stegring. Typ som att han var arg på mig. Inte rädd, inte stressad över att behöva gå ifrån de andra eller något sånt. Han verkade arg! Helt klart så är det han som bestämmer över oss (tråkigt nog) och det vet han mycket väl om. Ingen av oss är rädda för att behandla honom från marken men personligen skulle jag aldrig sätta mig på kraken. Han är rent av livsfarlig i det läget.

Blir bara så förvirrad. Verkar som att han har en väldigt tråkig inställning till människor den ena sekunden och den andra så är allting hur bra som helst. Hmmmmmm...... :confused:

Jadu...det finns många frågetecken som bör rätas ut..som tasse sa---Är hästen verkligen helt frisk???

Om JAG hade den hästen hos mig så skulle jag börja med att BE den göra saker, om den börjar bråka o stegra skulle jag bara fråga om den var klar snart så vi kan gå sen :crazy: När den krånglat klart så går vi bara, utan bråk.

Fortsätter hästen skulle jag ta en allvarlig funderare på vad som är fel...en hjärntumör?? fyskiska probelm??, problem med tänder(foderfickor?) fel på nåt/några organ??

Jag har svårt att tro att det BARA är attitydprobelm, utan det ligger nåt bakom som man inte funnit helt enkelt.

Om JAG hade den hästen hos mig så skulle jag börja med att BE den göra saker, om den börjar bråka o stegra skulle jag bara fråga om den var klar snart så vi kan gå sen När den krånglat klart så går vi bara, utan bråk.

Det är så jag har gjort. :crazy: Efter ett tag har han ju följt efter mig men helt plötsligt gör han det igen. Och det verkar som att han är sur för att han fick "ge med sig".

Du tror alltså inte att det kan vara attitydproblem efter att blivit väldigt illa behandlad tidigare? Eller? Jag vet liksom inte, bara står som ett dumt frågetecken.... :confused: :)

Vi har en valack som låter väldigt lik i sitt betende även om han bara upför sig på det viset när han blir riden.
På honom har vi kommit fram till att det måste ha med stress att göra.
Det knepiga är att han gör all inlärning till en kamp, efter att han förståt vad han ska göra sker allting lungt med spetsade öron.
Jag tror att enda sättet är att ta kampen men det är väldigt viktigt att göra det på rätt sätt, att vinna med list.

Men har ni inte haft honom mer än ett par månader borde det gå att få köpet att gå tillbaka. Jag hade tagit en diskution med fd ägaren, om att antingen ta tillbaka hästen eller bekosta tillridningen.
Ni borde ha rätten på er sida eftersom att hästen inte går att använda till det ni vill och faktiskt betalde för när ni köpte hästen.

Tänk på att en sådan häst kommer troligtvis alltid vara en svår häst, som inte kan hanteras av vem som helst även den som rider till hästen får hästen att fungera, och det tar förmodligen lång tid att få hästen till att ändra attityd.

Mvh

Camilla

Det är väldigt sällan det BARA är attitydproblem, men det kan ju vara det med din systers häst..inte vet jag, men erfarenheter har gjort att det oftast ligger nåt fysiskt bakom...kissing spines?? hästen förknippar människor med smärta, beroende på vad det är för individ så reagerar dom ju olika, en del blir arga, andra ledsna...en del dagar kanske är BRA dagar, andra dåliga dagar( typ värk)

Varför ska han lyssna på alla andra när han inte ens lyssnar på den som hanterar honom mest? Hästar ser inte människor som en enda övermäktig enhet - hästar ser var människa för sig och bedömer denne utifrån dennes egenskaper.

Gör ett borrelia test, kan ha fått ischias(stavar säkert fel) =nervskador.

Jag håller med om att det sällan bara är attityd problem, men om hästen är ordentligt genomgången av vet, vår valack även av kiropraktiker, massör. Det enda som dom kom fram till var allmänt spänd. Vet hittade inget, förutom att han var lös i magen. Efterhand som han blivit mer arbetad har han bara blivit bättre, både i sin mage och mindre spänd.

Men jag säger inget om det är han som är grunden till hans attityd, tror tyvärr snarare att det är den som red in honom.

Deras häst vet jag inte om det är samma problem, men det lät som dom beskrev vår valack. Det var därför jag tänkte i dom banorna.

Tror också att det ofta beror på smärta, men är inte lika säker på att det alltid beror på fysisk smärta utan kan även bero på psyket.

Mvh

Camilla

En häst är ju så otroligt mycket mer än en kropp.

En häst har en hjärna, en mentalitet, där det finns minnen, erfarenheter, kunskap. Det finns ett hjärta (en själ) där det rymmer känslor; kärlek, trygghet, rädsla, oro och inte minst en personlighet som inte sällan blivit nertryckt från dagen hästen föddes eftersom det inte passade in i mallen.

Så tänk också bortom kropp och spända muskler och dåliga magar, då kan man nå hur långt som helst.

Vet hittade inget, förutom att han var lös i magen

Men där har du en åkomma som i högsta grad kan ha negativa yttringar....en häst med dålig mage blir irriterad och rastlös, kan inte koncentrera sig på något annat egentligen än sin mage som inte funkar

Jag skulle tro att den här hästen har haft dåliga erfarenheter och ett dåligt sätt att se på människor i allmänhet.

Det ni behöver är nog någon som kan hjälpa er att ge hästen en ny intällning och syn på människor och det han förknippar med dem. Bygga ett förtroende, en relation från marken via något han känner igen - hans språk. Men ni behöver någon som kan komma och se hästen, det är svårt att sitta och vara klok över internet när det gäller sånt här. Bara att känna hästen är jätteviktigt i såna här situationer - i alla fall om man frågar mig. Men tips och råd kan man aldrig få för mycket av. Kanske lär man sig tillräckligt för att kunna lösa problemet själv. :)

Men gäller det även hästar som inte gått löp? Den förra ägaren sa att det var hon som ridit in honom som 4-åring, men jag börjar tro något helt annat. Tror att han är inriden på galoppstallet där han bodde tidigare och att något skumt har hänt. Varför skulle liksom ett galoppstall föda upp ett fullblod och behålla honom oriden fram tills han är 4. De rids ju in mycket tidigare. Ekvationen går liksom inte ihop för mig för visst måste han väl ha blivit testad som galopphäst... :confused:
De säljer väl inte hästen innan de testat om den kan bli något?

Nu blev det virrigt här... :smirk:

Kollade lite noggrannare och hittade honom faktiskt där. Om de finns med där, har de då någon gång gått löp eller det är bara alla registrerade hästar som finns med där?
Hoppas du fattar... :smirk:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 386
Senast: mars
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 599
Senast: Shaggy
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 562
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 124

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka