konstig fråga

Seabaz

Trådstartare
Skriver min specifika fråga här för jag tror inte jag skulle få lika många svar om den låg under "hästvård" eller nåt sådant.

Klipper ni era westernhästar? (ni som tränar och tävlar aktivt)

Jag har faktiskt aldrig sett en klippt quarterhäst :o
Och om ni nu inte klipper dom, hur mycket täcker ni dom för att dom inte ska få så tjock päls?

:o :)

Sv: konstig fråga

Kör med vinterpäls på ponnyn för at det är enklast. Hon har bra kondis och störs inte nämnvärt av pälsen vid träning. Ridhus besöker vi endast några gånger per år.

Vbl:et får regntäcke på sig i slutet av september som byts till vintertäcke när jag tar på mig vinterjackan. Har även ett täcke som är lite mittemellan som används vid 0- -10. Hon får lite päls men inte spec mycket. Anledningen till täckesanvändandet är hennes historia av ryggproblem.

sasucatu skrev:
Jepp:cool: En westernhäst blir väl inte mindre svettig än en dressyr häst?

Nej precis det jag menade. Därför frågade jag eftersom jag aldrig sett en klippt quarter men ett helt gäng klippta halvblod!

En del väljer ju att täcka tidigt och mycket istället för att klippa?

Min arab klippte jag eftersom han satte en enorm vinterpäls.

Nu bor vi i södra Tyskland och här är det ingen som tycks klippa sina westenhästar. Knappt någon som ens täckar sin häst.

Jag minns när jag var på min första NH clinic för John Moore. Med min klippta häst. Han tittade förundrat på min häst och frågade varför hästen såg ut som den gjorde:confused: Jag trodde att karln drev med mig och blev lite stött, innan jag förstod att han verkligen frågade eftersom han aldrig hade sett en klippt häst tidigare:eek:

Klart man klipper dem, som sagt, dem blir väl inte mindre svettiga än en annan häst.

Men en vännina till mig, hennes quarter får liksom aldrig vinterpäls... den blir typ bara tätare, men inte längre, han ser ut som vanligt typ. Skit mysko, tänk om alla hästar hade sånna gener...

Iaf.. jag klippte min häst bara 1 gång oå vintern, behövdes inte mer.

Hade tjockt mysigt stalltäcke inne och sen la jag på ett jätte tjock mysigt utetäcke med hals på när han var ute i hagen.
Visst för en del räcker det inte, men för mig funkade det. Vi hade ganska varmt i stallet oxå, kan ju bero på det med. Även om vi på gotland aldrig får så där jätte mycket snö så är det ju rått ute i all blåsten.

Jag tävlar ju inte men rider ändå rätt mycket. Jag klipper inte mina hästar. Min quarter behöver inte klippas. Han får inte så mycket vinterpäls. Han har visserligen täcke på sig men inte tidigare på året än det behövs och inte mer än vad han behöver. Skulle han bli jättelånghårig och jag tävlade och tränade mycket i ridhus så skulle jag nog klippa.

Ja, vi klipper.

Även om vi har täcke på honom så sätter han lång och tjock vinterpäls. Redan nu början han se ut som en björn. Klipper vi inte så blir har riktigt svettig av ridpassen och tar lång tid att torka.

Klippning blir i helgen och det brukar räcka med 1 gång under vintersäsongen.

Haffisarna här hemma varken klipps eller täckas, även om dom tränas relativt hårt, 5 dar i veckan. Ingen tävlande i vinter men till våren...

Den ena har en riktig vinterskrud och svettas därefter, men med rejäl avskrittning och svetttäcke går det ändå..
Den andra har en kort tjock vinterpäls o svettas väldigt lite..
Dom verkar inte ha nåt problem med pälsen, men det är klart skall man tävla på vinterhalvåret med får man kanske tänka om...

Kom till vårt stall får du se klippta quartrar!
:)

alazzi skrev:
Min arab klippte jag eftersom han satte en enorm vinterpäls.

Nu bor vi i södra Tyskland och här är det ingen som tycks klippa sina westenhästar. Knappt någon som ens täckar sin häst.

Som hos mig då;)...mina hästar är s.k. "raggsockor":smirk: ...jobbas lite lagom under vintern och sätts igång rejält till våren. Jo, jag är blödig nog att slänga på ett regntäcke om det är nollgradigt och blötväder;)

Min förra pålla, arab-fullblod-welsh klipptes ett par ggr/vinter. Hon hade päls värdig en shettis och svettades flode under träningen. Mi nuvarande pålla quarter vet inte vad vinterpäls är, eller jo det kommer visst lite fjun, så där är det täcke som gäller om hon inte ska skaka sönder när kylan kommer. Fick en rolig kommetar i våras av grannen, som har islänningar: -Oj vilken fin sommarpäls hon har fått! svarade -Hmmm, det här är hennes vinterpäls...

Klippte mitt varmblod förut när jag höll igång honom ordenligt, han hade/har en viss tendens att se ut som en vildvuxen mammut annars....:crazy: I vinter kommer han att få ta det lugnare och får därför ha pälse kvar (bara därför har han inte satt lika mycket päls som vanligt...)
Är mest förundrad över min 2-åriga Quarter dam som jag haft hemma i två veckor :bump: . Hon är jätte kort hårig och ändå har hon gått ute mycket, inte för att det gör så mycket. Men det är enorm skillnad.

Våra quartrar har regntäcke när de börjar bli kyligare å sen bytar vi till termo. Deras päls är alltid tunn och fin :love:

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 752
Senast: morgaine
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 241
Senast: Red_Chili
·
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 041
Senast: TinyWiny
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 824
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar