Konsten att gå ut med hunden?

Min får springa lös i skogen om det inte är hundar inom synhåll då han sticker iväg. I koppel får han gå dess fulla längd, han går med spänt koppel men utan att dra. Men om vi möter hundar sätter jag honom så tills de har passerat. Ibland får han hälsa på andra hundar efter ett varsågod från mig.

Efter att ha blivit "påhoppad" av en folkkär liten Yorkie i morse tänkte jag kolla vilka olika typer av hundförare vi har här på Buke. Alla har ju olika syn på hur man bäst agerar när man är ute och går med hunden och alla har väl sin egen uppfattning om vad som är rätt. En del tycker det är okej att låta den springa kors och tvärs utan någon koll medan andra vill ha hunden som limmad bredvid sig utan att den vare sig får vrida på huvudet eller nosa på marken utan tillåtelse.

Så ja, vilken typ är du? Hur ser dina hundpromenader ut och är dem så som du skulle vilja att dem var eller skulle ni behöva träna mer?

Mina hundar går nästan alltid lösa iom att vi bor i ett grönomåde och nära skogen eller är i stallet.
De får inte hälsa på folk/djur om inte människan först frågat mig och jag då ber hundarna hälsa.

Mina hundar väger ca 3 kg styck. De är världens snällaste och vekaste små djur som förvisso inte skulle skada någon.
Men iom att jag inte vet hur någon annan känner inför djur eller om de är allergiska etc så släpper jag inte fram dem hur som. Utan det får de jag möter i så fall initiera själv om de vill.

Lukta på marken etc får de göra så länge de hänger med hyfsat.

Hemma eller i skogen går de i flexi eller lösa. De får springa runt, nosa och greja, men de ska hålla sig inom synavstånd. Vid möten kopplas de och hålls undan om det inte är någon som vi känner.

I stan är det vanliga koppel och ordning och reda som gäller.

Jag har inte hund nu men för framtiden kommer mina krav vara:

Inte hälsa på andra utan ok/de vi inte känner..samma krav kommer jag ha på min omgivning både vad gäller fyr och tvåbent. Jag ser ingen vits med att varken hälsa på okänd hund eller okänd människa faktiskt. Lämpliga lekkamrater ordnas på annat sätt och jag vill umgås med de jag väljer att umgås med inte för att "lilla ludde är så söt och snäll och vill bara leeka lite"

Inte ha lös hund öht ifall inte inkallning funkar korrekt till 100%, om det fungerar:

Lös när vi inte möter så många och då lite "fritt" men inom rimligt avstånd då jag inte har behov av att ha hunden flera hundra meter bort utan nära mig.

Om vi möter folk ska vovve inkallas direkt, gå fot och söka kontakt med mig, inte omvärlden..möter vi fler än någon enstaka åker koppel på för respekt mot andra mest, ingen hundrädd ska behöva gå 1 km omväg.

Nosa etc ser jag som självklart, men inte typ som att det blir en fixidé utan hunden får följa med i promenadtempot ändå..avskyr när de ska lukta i 10 min på varje fläck, då kommer man ju ingen vart

Vår hund går i kort koppel på vanliga promenader. Hon får stanna och nosa, såklart, men hon ska aldrig dra, sicksacka över vägen eller något i den stilen. Hon är rädd för hundar som är väldigt på, och därför är det lika jobbigt varje gång det kommer en lös hund springande och ska leka eller hälsa. Det händer inte ofta här där jag bor, men visst händer det och dem hundägarna verkar ha väldigt svårt att förstå att det inte är okej.

När vi går i skogen åker långlinan på och då får hon gå fritt sålänge vägen ligger öppen framför oss. Är det en snäv kurva kallar jag in henne, eftersom risken finns att det kommer någon på andra sidan. Hon lyssnar bra, men jag vågar inte ha henne lös då hon drar efter vilt ("handla först, tänka sen"), så lös är hon mest i hundgården. Vi har satt upp en tvättlina tvärs över tomten med en hake att sätta ett flexikoppel i, så där får hon vara (under uppsikt) och det brukar vara väldigt populärt och känns som ett bra alternativ till att vara lös. Hon kan springa och busa som hon vill, och i ena ändan finns det träd och buskar att nosa bland :)

Mina får nosa som de vill på våra korta rundor i flexi bakom huset eller lösa i skogen. Men på våra rundor så vet de att kort koppel = snabbtransportsträcka. Allt beror på mitt tålamod och tidspress. De får inte hälsa på främmande vare sig lösa eller i koppel. Kompisar spelar ingen roll hur de hälsar på. De får gå framför eller hur de vill i sina koppel då vardagskopplet är 1 m till 140 cm. Ogillar längre fasta koppel. Brukar koppla mina om vi får möten i skogen men är det långt avstånd imellan så går vi lösa förbi.
Allt det här är såklart något vi tränat på och som sitter nu när de är 4 och 6 år Vinthunden var lättare än pudeln att träna till detta. Pudeln hade jättesvårt även med människor att bara gå förbi. I dagsläget är det bara påsar som är spännande men vi märker fort vilka människor som inte önskar nära kontakt och respekterar det.

Ja nosande får ske inom rimliga mängder. Det är också en av anledningarna till att jag föredrar att ha de lösa (naturligtvis under förutsättning lämplig miljö och fungerande inkallning); då får de mer tid att nosa osv.
Jag accepterar mer nos i början av en kort rastningsrunda i koppel (då är vi ju ändå ute för att de ska få kissa och då "måste" man nosa enl hanen) än på en transportsträcka i slutet av en långpromenad.

Min hund går lös i skogen och vid vissa platser där det funkar ( vissa sträckor på promenadstråk vi går och det är god sikt). Kopplar alltid vid hundmöten, då jag inte litar på henne vid dessa tillfällen. Har lärt mig genom åren vilka sträckor det inte finns hare på, och kan då ha henne lös utan problem. Eftersom vi bor i stan, är hon kopplad på våra rastrundor häromkring, men lös på långpromenader och säkra platser dagligen. I övrigt är hon en hund som gärna spänner sig vid hundmöten, så målet är att hon ska gå brevid utan att dra i kopplet... Så fort vi är "själva" på en väg, stig, område får hon gå hur hon vill i kopplet, vid folk och möte brevid mig. Hon får gärna nosa runt ( inte alltför länge bara), då jag anser att det är för hennes skull vi är ute och inte för att jag tycker det är kul att stå still och titta på ;-)

Jag är nog den som vill ha hunden "limmad" mot benet för det mesta. Men är vi ute i skogen får hon gå som hon vill (under logiska gränser, alltså inte 100m bort utan inom synhåll), kommer det någon ska hon gå bredvid mig (lös om hon var det tidigare) så om hon skulle få för sig att sticka mot människan eller hunden så kan jag få tag på henne snabbt och enkelt. I stan ska hon gå med MAX kopplets avstånd (ca 180cm) och bara nosa om det är gräs, powerwalkar vi eller joggar så få hon lukta på vissa ställen (hon vet vilka) där det är gräs för annars ska vi gå/springa hela tiden med nosen i vädret.
Jag tycker att våra promenader funkar bra, hon går oftast med halvlångt koppel, hängandes, och har bara nosen nere vid gräs eller vissa stolpar. Men jag gillar att ha henne rättså nära då jag själv vet hur irriterade och hur stora riskerna är för bråk, om hon skulle springa fram till en annan hund. Eller hur rädd en hundrädd människa måste bli om hon skulle komma framstörtandes.
Hon skulle dock behöva träna på att lyssna mer när hon typ ser träningsplanen, för då drar hon. Men det har blivit mycket bättre senaste veckan. Och även på att ha mer koll på mig när hon luktar (hon stänger av helt). Annars går det bra, förutom nu för hon har precis löpt och går då och piper mot andra hundar haha. Men hon blir tillsagd och det slutar alltid efter 1-2 veckor haha :)
Jag har en Schäferkorsning om ni undrar :)

Jag bor på landet, och min hund är nästan alltid lös, utom vid trafikerade vägar eller i tättbebyggt område. Hon är livlig och har ett stort behov av att röra sig, så hon springer mycket och fort, men har hela tiden järnkoll på var jag är, och skulle aldrig lämna mig.

Jag brukar kalla in vid möten, eftersom hon är lite väl folkkär, och alla inte uppskattar att bli hälsade på av glad och smutsig spaniel. Med hundmöten är det aldrig några problem, hon är extremt snäll, och kommer bra överens med alla typer av hundar.

Hon har bra inkallning, och drar i stort sett aldrig i kopplet vid de få tillfällen då hon är kopplad, förmodligen för att hon får ditt rörelsebehov tillfredsställt av att vara så mycket lös. Om jag hade haft henne kopplad jämt skulle hon förmodligen ha blivit rätt odräglig.

Jag går ofta med 3-5 lösa hundar. De går jaktfot om jag ber dem men skuttar ofta lösa inom 50 meters radie.

100% viltrena och kommer direkt till mig om de ser mötande folk eller hundar.

Arbetshundar måste gå att ha lösa på det viset, annars är de oanvändbara.

Jag bor på landet. Min ena papplåda går inte att ha lös han drar som en avlöning han kommer när jag ropar, men eftersom han är en terrier och har kottar i öronen så kan det ta en stund. Det går att ha honom lös om jag har honom under total mental kontroll, men det klarar inte jag, så han får oftast gå i koppel. Han är en bjäbbhund som hoppar och löjlar sig om det kommer andra hundar, jag måste tala om för honom jättetydligt att han inte behöver bry sig utan det är jag som sköter de andra hundarna. Utom när vi går med min kusin och hennes hund, den följer han som en skugga och den är klockren på inkallning. Min andra följsamma lydiga lilla hund går alltid lös om vi inte är i tättbebyggt område då är hon kopplad. Hon går alltid snett bakom mig.

Min hund är nästan alltid lös utom om vi går där de kommer bilar. Altså springer hon som hon vill så länge vi inte möter folk, då kallar jag in henne så går hon vid min sida, lös, tills vi passerat mötande. Har den mötande hund med sig blir hon lite stressad (osäker) men går inte ifrån mig. Har jag med min systers 7mån hund går hon i kort koppel vid min sida alternativt flexi o får springa lite som hon vill med den andra.vid hundmöte kopplar jag då min hund egtersom den lilla inte är helt ok vid hunsdmöte och behöver lite för mycket av min fokus.

Mina hundar springer lite hit och dit när de är lösa vilket de oftast är när det är ljust. Men de lyder bra och jag kallar in eller parkerar dem när det behövs. Att sticka efter vilt eller fram till en främmande hund/människa finns inte på kartan. I koppel är lydnaden sämre men jag är okej med att de drar lite så länge det inte blir för obekvämt för mig. Bor strax utanför centrum i större stad men har gott om parkliknande områden att promenera på.

Ingen av hundarna får dra i kopplet, även om den yngsta förbrytar sig ibland. Bröderna går "klistrade vid sidan" för dom kan inte hantera frihet i koppel utan att dra som idioter. Dom har förvisso sällan koppel men måste gå vid sidan när jag ber dom. Dom två äldre får gå som dom vill och Zipper är oftast den som styr promenaden med sitt nosande.... Han kan dock "här"-kommando och då vet han att han inte får rasta sig eller nosa.

Dom går nu mer lösa i omgångar var för sig eftersom det är sååå mycket lättare för mig!

Åker vi till skogen kan jag ibland bara öppna bagageluckan och säga hopp och lek så får dom idiotspringa hur mycket dom vill (Men INTE jaga eller spåra).

Går vi i samhället eller mot förmodan skulle möta någon hund här hemma bryr sig inte mina hundar, och dom får ALDRIG hälsa om det inte är en absolut jättekändis. Och jag är den där hundägaren som skäller ut andra efter noter om dom släpper fram sin flexikoppelsbeklädda hund. Jag HATAR det där nonchalanta beteendet när man inte halar in sin hund utan låter den streta åt vårt håll.
Om jag går med 30+30+30+35+14kg i koppel vill inte jag behöva ha en konflikt om vilket håll vi ska åt.

Senast ändrad:
Hemma går de kopplade (bor i utkanten på mindre ort i flerfamiljshus) eftersom den lilla käkar katter och den stora är typ döv. Den stora har alltid gått lös och är väldigt lyhörd, men förutom dövheten börjar hon bli lite egen:meh:

I skogen/stallet går båda lösa alltid. Herregud, mina hundar skulle dö om de inte fick springa lösa dagligen, inget hundliv för dem. Skulle jag få möte tar jag såklart in hundarna bredvid mig, den lilla kopplas.
Och självklart jagas det inget om vi inte ska jaga, möjligtvis katter då... Därför går inte den lilla lös i bebyggelse.

Verkar över lag som att de flesta låter hundarna göra lite som dem känner för så länge dem kan uppföra sig. Hade nästan väntat mig att fler skulle vara betydligt mer strikta :p

Verkar över lag som att de flesta låter hundarna göra lite som dem känner för så länge dem kan uppföra sig. Hade nästan väntat mig att fler skulle vara betydligt mer strikta :p
Hade du? Jag tycker jag kan vara lite flummig med hundarna, men får alltid höra att de är sååååå väluppfostrade och att jag har vääääärldens koll på dem. Men det är ju inte hela sanningen, långt i från.
Därför tänker jag att andra inte har några krav alls:D

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 707
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa ...eller bara jag som gjort något fatalt fel? Snälla, döm mig inte för hårt. Borde kanske inte skriva egentligen men tankarna går runt...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 253
M
Övr. Hund Hejsan. Det är så att min hund har börjat bete sig annorlunda. Han är i vanliga fall en lite ouppfostrad hund som hänger mycket i...
Svar
8
· Visningar
2 831
Senast: Charlottee
·
Övr. Hund Tiken, 6 år i mellandagarna, bekymrar mig en del just nu. Det är normalt en glad och aktiv hund som alltid vill vara med. Men nu senaste...
2
Svar
29
· Visningar
5 182

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka