Konsten att gå ut med hunden?

Hade du? Jag tycker jag kan vara lite flummig med hundarna, men får alltid höra att de är sååååå väluppfostrade och att jag har vääääärldens koll på dem. Men det är ju inte hela sanningen, långt i från.
Därför tänker jag att andra inte har några krav alls:D

Precis så.

Min hund börjar lära sig "sida" alltså så får hon hålla sig på ena sidan, för ibland springe hon hur hon vill. Möter jag folk eller andra hundar går hon bredvid mig.

På tal om folk som släpper fram sina fluff... Idag när jag stod i affären och det kom in en man med sina två bichon friseér så släppte han fram dom till mina. Bara det att mina har noskvalster, så jag påpekade för mannen att eftersom han nu släppte fram sina för att hälsa så blev hans smittade :D aaaahhh vad jag har längtat efter att få säga något sådant, som dessutom är sant! hehehe :devil::sneaky:

Nu är jag ganska nitisk på promenaderna då vår hund blir lite av en stropp om han får fara runt som han själv vill. :grin: Jag försöker ha honom lös så mycket som möjligt, väljer därför rätt sällan att gå i tättbebyggt område utan vi brukar dra oss från stan (som vi bor i utkanten av, kan jag tillägga). :DBland bilar, folk, andra djur gäller fot, no pardon, går man fot får man varken nosa eller kissa. Det gör man när man får ett "varsågod" och då får man gå hela koppellängden men inte dra.

Vid hundmöten ska han självmant infinna sig vid min sida, funkar inte alltid så jag brukar kalla in honom om jag ser hunden innan han gör det. Vi hälsar INTE på främmande hundar (men det hindrar ju inte andra från att släppa fram sina :cool:). När han är lös får han hålla sig inom synhåll och han kommer på inkallning på tre röda även om en hare rejsar förbi, han har bättre skogshyfs än stadshyfs.

(...)han har bättre skogshyfs än stadshyfs.

Det har mina med! Särskilt Stoja... Lös är hundmöten inga problem, men så fort kopplet är på blir det ofta skall... Vågar inte ta nära hundmöten lös dock, vet inte hur hon skulle klara det, men att kalla in osv är aldrig några problem.

Jag är den sorten vars hundar springer kors o tvärs och kopplet har jag glömt hemma. Mina hundar kunde gå i koppel sist jag prova, men det händer så sällan så det är alltid intressant o se när det väl händer. :o

De lyder dock, går aldrig fram till möten, går där jag vill ha dom om jag ber dom och fotgående använder vi dagligen, tex vid möte.

Så ja, vilken typ är du? Hur ser dina hundpromenader ut och är dem så som du skulle vilja att dem var eller skulle ni behöva träna mer?
Tycker min och min hunds promenader är ganska så mycket som jag vill ha dom. Han är kopplad där det är mera trafik och lite större vägar, får dock springa kors och tvärs och nosa om han vill. Kan fot och kan gå fot utan problem om jag ber honom. Sen är han lös för det mesta, kopplar vid hundmöten dock, och kallar in honom om det kommer cyklar och sådant så han inte råkar springa ivägen för dom. Han springer aldrig på vilt eller liknande, väldigt enkel vovve helt enkelt.

Så ja, vilken typ är du? Hur ser dina hundpromenader ut och är dem så som du skulle vilja att dem var eller skulle ni behöva träna mer?

Sele och 8m flexi på, hund far lite kors och tvärs hur som helst MEN möter vi fotgängare/cyklist/hund/häst/vilt så ska hund gå fint vid sidan, inget snack om saken. Om jag går i stadsmiljö har jag istället på ett vanligt läderkoppel och ser till att vi håller oss vid sidan av vägen. Kan tillägga att jag inte vill ha något drag i kopplet alls och inte vill behöva använda stoppknappen på flexit.

Våra promenader är ungefär som jag vill ha dem, men flexit är ju på av en anledning, det är min "livlina" som gör att jag kan ha kontroll om lydnaden brister. Jag hade föredragit helt lös hund som till 99,9% säkerhet ändå självmant, snabbt och säkert kommit till min sida vid möten med någon/något. Vi fortsätter dock träna och vem vet, någon dag kanske jag kan gå med lös hund överallt. Det visar sig :)

Jag har en två hundar, en stor och en liten. Den stora går oftast i flexikoppel och sele (kommer inte alltid på inkallning). Min lilla har jag vanligt koppel på för det mesta, han kan få gå lös där det passar och det blir för bökigt att hålla reda på två flexikoppel :P

Dom får gå och nosa lite som dom vill inte springa kors och tvärs över vägen dock. Då vi möter någon går dom på sidan bredvid mig. Funkar toppen med min stora han går ofta självmant in till sidan då vi möter nån ibland får jag ropa in honom. Min lilla är inte lika lydig och bra på detta utan hoppar ofta omkring och skäller vid hundmöten :S men vi jobbar på det!

Går vi i stan har båda vanligt koppel och går med kort koppel vid sidan eller på koppellängdens avstånd utan att dra (nåja försöker hålla det så iaf). Har alltid sele på båda vid promenad.

Vi hälsar INTE på andra hundar!

Det fungerar bra oftast men min stora kan dra i kopplet när han blir för ivrig och min lilla skäller som sagt en del. Men på det stora hela funkar det bra.

Bor på landet-i norrland:
I skogen eller gångsträckor bra långt från vägen= alltid lösa: tränar alltid lite aktiviteter som inkallning, lös fot,gå sakta, gå bakom, gå framför, ligg, hopp över pinnar, slalom mellan träd, söka gobitar jag gömt osv, bitvis brukar de få busa och springa före-men då bara på ängar tex.
Bitvis går vi över/nära ganska hårt trafikerade vägar då alltid med koppel på men ganska fritt nosande, är inte så noga hur fort de går-dock så vill jag ha båda två på samma sida och ifrån vägen.

i stan så alltid koppel på är ju landshundar och de älskar att komma till stan med alla lukter och så.Far gärna lite kort och tvärs så jobbar lite på att få dom att gå vi en sida.
Mina hundar bryr sig inte om andra hundar vid möten annat än att de vill gärna nosa extra då någon hund gått förbi. lite kortare koppel om vi möter folk/hundar/barn, de får inte hälsa, eller snarare så säger jag tvärtom till andra hundar/människor att det inte får hälsa.
Träffar jag någon vi känner så får hundarna sitta vida min sida och vänta.
Även i stan kan jag släppa lös dom där det passar att dom är lösa, aldrig på gångvägar eller inne i centrum.

Hemma på gården= alltid lösa. I hundgården är de bara när vi inte är hemma.

Jag avskyr verkligen när folk inte har koll på sina hundar utan släpper fram dom för att hälsa utan att fråga eller har hunden/hundarna lösa och inte kan kalla sin hund. En hit är ett flexikoppel och så vips är hunden 5 meter före och en människan står och håvar in hunden i linan... Eller när hunden läpps lös i skogen och det skall letas och ropas i vigheter för att de inte kan kalla in hunden. O min hund är så söt den jagar inget eller den bara orkar springa en 5-10 min så det är ingen fara för viltet... Ägaren blir sur när vi talar om att hunden inte är välkommen i hästhagen eller på tomten eller när man säger att min hund inte skall hälsa osv.
Hur svårt är det att ha sin hund i koppel och träna på inkallning? Funkar inte inkallning använd koppel, lina och acceptera att alla inte vill att hunden skall hälsa på andra hundar eller personer. Måste hunden var lös, rasta de på inhägnat område om man inte kan inkallning.

Är nog en tjurig kärring ;)

Med vänlig hälsning
Pudlan

De går nästan alltid lösa, möter vi någon kallar jag in och så får de gå vid sidan tills de passerat. Vi bor i stan men rastar nästan bara i skogen eller på ett elljusspår i närheten.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 707
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa ...eller bara jag som gjort något fatalt fel? Snälla, döm mig inte för hårt. Borde kanske inte skriva egentligen men tankarna går runt...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 253
M
Övr. Hund Hejsan. Det är så att min hund har börjat bete sig annorlunda. Han är i vanliga fall en lite ouppfostrad hund som hänger mycket i...
Svar
8
· Visningar
2 831
Senast: Charlottee
·
Övr. Hund Tiken, 6 år i mellandagarna, bekymrar mig en del just nu. Det är normalt en glad och aktiv hund som alltid vill vara med. Men nu senaste...
2
Svar
29
· Visningar
5 182

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka