Bor på landet-i norrland:
I skogen eller gångsträckor bra långt från vägen= alltid lösa: tränar alltid lite aktiviteter som inkallning, lös fot,gå sakta, gå bakom, gå framför, ligg, hopp över pinnar, slalom mellan träd, söka gobitar jag gömt osv, bitvis brukar de få busa och springa före-men då bara på ängar tex.
Bitvis går vi över/nära ganska hårt trafikerade vägar då alltid med koppel på men ganska fritt nosande, är inte så noga hur fort de går-dock så vill jag ha båda två på samma sida och ifrån vägen.
i stan så alltid koppel på är ju landshundar och de älskar att komma till stan med alla lukter och så.Far gärna lite kort och tvärs så jobbar lite på att få dom att gå vi en sida.
Mina hundar bryr sig inte om andra hundar vid möten annat än att de vill gärna nosa extra då någon hund gått förbi. lite kortare koppel om vi möter folk/hundar/barn, de får inte hälsa, eller snarare så säger jag tvärtom till andra hundar/människor att det inte får hälsa.
Träffar jag någon vi känner så får hundarna sitta vida min sida och vänta.
Även i stan kan jag släppa lös dom där det passar att dom är lösa, aldrig på gångvägar eller inne i centrum.
Hemma på gården= alltid lösa. I hundgården är de bara när vi inte är hemma.