Fast jag tror du utgår nu ifrån ditt eget tycke och smak om vad som är kvalitativ konst, kanske inte vad som ryms inom konstbegreppet. Vad som räknas som mer genuint och inte har jag inte reflekterat över, eller tycker är speciellt intressant i sammanhanget.Jag förstår vad du menar, men det blir mer en fråga om hur brett man vill hålla begreppet konst. För mig kan hantverk absolut vara en konstform, brukskonst. En del av det som visas på gallerier är jag mycket mera tveksam till, det måste finnas en äkta vilja att utforska och skapa, om än bara i att kombinera färger och mönster i en stickad vante, som saknas i mycket av det som visas på gallerier tycker jag. Brukskonsten är i många fall mera genuin.
Jag stickar rätt mycket och ägnar mig gärna åt annat textilt hantverk, men jag skiljer det rätt mycket ifrån mitt konstnärliga skapande. Jag använder inte alls hjärnan på samma sätt, har inte samma förhållningssätt kring det. Nu arbetar jag visserligen med rätt intellektuellt krävande konst där jag får sitta och tänka mycket och samla kunskap. Mitt hantverk handlar enbart om handens görande och tänkande på det estetiska, medan min konst kräver förutom de två sakerna också något annat av mig. Den kräver kunskap (om material, konsthistorien för att få en kontext, om människan, mig själv, betraktaren, samhället, vetenskapen..) mycket tid för reflektion, erfarenhet och den kräver en att jag har en känsla för hur något kommer att kunna ses på. Samt många fler saker.
Jag tycker att jämförelsen mellan en konstnär och en forskare är mycket bra, liknande arbetssätt och förhållningssätt. Finns såklart även något som heter konstnärlig forskning på våra konstnärliga högskolor nu för tiden. Tycker jag visar på hur bra konst och forskning fungerar ihop.
Allt som visas på gallerier klassas generellt som konst, vardagligt så trumfar institutionsbegreppet oftast andra begrepp.