Konst som provocerar

Jag förstår vad du menar, men det blir mer en fråga om hur brett man vill hålla begreppet konst. För mig kan hantverk absolut vara en konstform, brukskonst. En del av det som visas på gallerier är jag mycket mera tveksam till, det måste finnas en äkta vilja att utforska och skapa, om än bara i att kombinera färger och mönster i en stickad vante, som saknas i mycket av det som visas på gallerier tycker jag. Brukskonsten är i många fall mera genuin.
Fast jag tror du utgår nu ifrån ditt eget tycke och smak om vad som är kvalitativ konst, kanske inte vad som ryms inom konstbegreppet. Vad som räknas som mer genuint och inte har jag inte reflekterat över, eller tycker är speciellt intressant i sammanhanget.
Jag stickar rätt mycket och ägnar mig gärna åt annat textilt hantverk, men jag skiljer det rätt mycket ifrån mitt konstnärliga skapande. Jag använder inte alls hjärnan på samma sätt, har inte samma förhållningssätt kring det. Nu arbetar jag visserligen med rätt intellektuellt krävande konst där jag får sitta och tänka mycket och samla kunskap. Mitt hantverk handlar enbart om handens görande och tänkande på det estetiska, medan min konst kräver förutom de två sakerna också något annat av mig. Den kräver kunskap (om material, konsthistorien för att få en kontext, om människan, mig själv, betraktaren, samhället, vetenskapen..) mycket tid för reflektion, erfarenhet och den kräver en att jag har en känsla för hur något kommer att kunna ses på. Samt många fler saker.

Jag tycker att jämförelsen mellan en konstnär och en forskare är mycket bra, liknande arbetssätt och förhållningssätt. Finns såklart även något som heter konstnärlig forskning på våra konstnärliga högskolor nu för tiden. Tycker jag visar på hur bra konst och forskning fungerar ihop.

Allt som visas på gallerier klassas generellt som konst, vardagligt så trumfar institutionsbegreppet oftast andra begrepp.

Finns knappast någon gängse definition av vad som är konst.
Jo?

Estetisk verksamhet utförd av konstutbildade yrkesverksamma?

När kommuner, föreningar offentlig verksamhet köper in så brukar kriteriet vara att konstnären deltagit i jurybedömd utställning, medlem i t.ex. KRO, utbildad vid konstskola.

Jo?

Estetisk verksamhet utförd av konstutbildade yrkesverksamma?

När kommuner, föreningar offentlig verksamhet köper in så brukar kriteriet vara att konstnären deltagit i jurybedömd utställning, medlem i t.ex. KRO, utbildad vid konstskola.
Just det tycker jag är väldigt synd och direkt skadligt för konsten.

Då får vi vara ense om att vara oense.

Jag kan inte förstå varför just konst ska omfattas av amatörbegreppet. Du skulle inte vilja ha en självlärd läkare, snickare eller bussförare. Varför skulle det vara annorlunda med konst??

Varför blir utbildning sämre för just konst? Varför blir det skadligt?

På vilket sätt är utbildning skadligt?
Varför skulle konsten skadas av att konstnärer utbildar sig?
Människan kommer alltid uttrycka sig konstnärligt, så det behöver du inte oroa dig för.

Men sedan finns det självklart problem på våra konstnärliga utbildningar, bologna-systemet har kanske inte helt och hållet varit oss till gagn och passat oss. Det finns en risk för att likrikta konsten genom utbildningar, i alla fall kan jag som student känna så emellanåt. Vi formas till att ha samma referenser och tänka likadant. Men å andra sidan så är det en otrolig bredd i examensarbetena, så vi likriktas nog inte ändå.
Jag tycker dock utan tvekan att utbildning aldrig skadar, utan det är bara positivt med att människor har kunskap.

Att man bara får en del stipendier och offentliga uppdrag som högskoleutbildad har jag inga problem med faktiskt. Det är väl som inom många andra yrken att det generellt sett krävs utbildning för att göra ett bra jobb. Genom att välja någon med en högskoleutbildning till ett offentligt uppdrag så ökar man chansen att personen ska vara kompetent nog att göra ett bra jobb genom hela processen.

Jag kan inte förstå varför just konst ska omfattas av amatörbegreppet. Du skulle inte vilja ha en självlärd läkare, snickare eller bussförare. Varför skulle det vara annorlunda med konst??

Är det inte lite likt det där med författare? Att alla människor tycker att de skulle kunna skriva en bok, utbildning och erfarenhet är bara onödigt. På samma vis kan vem som helst tala om vad konst är, och hur konst bör utövas, utbildning och erfarenhet behövs inte.

Är det inte lite likt det där med författare? Att alla människor tycker att de skulle kunna skriva en bok, utbildning och erfarenhet är bara onödigt. På samma vis kan vem som helst tala om vad konst är, och hur konst bör utövas, utbildning och erfarenhet behövs inte.

Kom inte helt osökt att tänka på en avhandling i litterär gestaltning, som delvis behandlar författarens egna diktsamling. Hur låter dikten? Att bli ved II heter avhandlingen, diktsamlingen Att bli ved. Fredrik Nyberg heter författaren/forskaren. Rekommenderas om någon är intresserad!

Jag menar inte att kritisera dig nu, men pga titeln på din tråd (Konst som provocerar) är det svårt att inte se just den bubblan som provokativ.

Hade du istället velat ställa en fråga kring en melodi ur en brevfilm, borde du kanske ha valt en annan trådtitel?
Det är mycket möjligt. Det vet jag inte. Min avsikt med tråden var att berätta vvad jag råkade ut för när jag frågade efter vad låten hette som ungdomarna i brevfilmen dansade till. Teckningen tog jag med för att yterligare förtydliga min fråga och konsekvenserna blev att jag mötte mycket negativ respons.

Silver Pethead

Bra konst väcker något i mig. Värme, empati, ilska, förundran - vad som helst. Den konst som inte berör mig på något som helst plan känns ointressant.

Minns en av utställningarna på konsthallen där jag arbetar. En grafiker som jag fick i uppdrag att intervjua för att delge de andra guiderna under guideutbildningen. Han sa - jag vill ingenting med min konst, jag vill bara visa min hantverksskicklighet. Det störde mig så oerhört att jag fortfarande kan bli irriterad vid tanken.
Där håller jag inte med, konst har funnits i århundraden. Att konst måste provocera känns som ett nyare fenomen. Jag hade nog fått uppfattningen av att det fanns många konstnärer förr som skildrade ett skeende eller rent av gjorde motsvarigheten till reklam. Eller tex målade kyrkokonst helt oprovokativt (även om det fanns de som gjorde det provokativt också). Vi kallar det ändå konst. Jag känner mig lite glad vid tanken på en person som älskar det han gör och vill visa vad han kan göra med sina tekniker och kanske experimenterar med dem.

Jag menar landskapsmålningarna jag har på väggen provocerar absolut ingen alls, men de är härliga och kallas konst.

Det är mycket möjligt. Det vet jag inte. Min avsikt med tråden var att berätta vvad jag råkade ut för när jag frågade efter vad låten hette som ungdomarna i brevfilmen dansade till. Teckningen tog jag med för att yterligare förtydliga min fråga och konsekvenserna blev att jag mötte mycket negativ respons.

Silver Pethead

Fast har du inte fått lite bättre klarhet gällande varför du fick den responsen du fick, när du frågade efter låten? :)

Tänkte faktiskt på just den i morse när jag funderade över konst som är allt annat än vacker. Munchs Skriet är en annan.

Och här är Giacomettis version av @Monster ;) Definitivt konst - men ful som stryk.

Giacometti_Le_Chien.jpg
Den är underbar!

Mja skulle jag säga. Det finns självlärda som är konstnärer, det tar bara väldigt mycket för dem att bli erkända. Jag minns inga namn men jag vet att jag har hört om några. https://sv.wikipedia.org/wiki/Särlingskonst

Silver Pethead
Aha, nu tror jag att jag fattar - det var alltså deras reaktion på bilden du tänkte på? Då förstår jag! Förlåt!

Fast jag är fortfarande intresserad av att veta; varför blir det skadligt? Det kan jag inte begripa :confused:
Fast Parellikusken skrev det :)

(Anders kanske bara tycker att det dåliga överväger medan andra tycker det bra överväger)

(Jag håller med henne. Dvs att man kan ju betrakta riskerna med utbildningen och det är alltid bra att fundera över saker som risk med likriktning. Det finns ju de som säger att svenska Arkitektutbildningar likriktar till exempel och handikappar svensk arkitektur i jämförelse med andra länders. (alltså jag har inte läst på den biten, vet bara att "det finns folk som tycker").)

Där håller jag inte med, konst har funnits i århundraden. Att konst måste provocera känns som ett nyare fenomen. Jag hade nog fått uppfattningen av att det fanns många konstnärer förr som skildrade ett skeende eller rent av gjorde motsvarigheten till reklam. Eller tex målade kyrkokonst helt oprovokativt (även om det fanns de som gjorde det provokativt också). Vi kallar det ändå konst. Jag känner mig lite glad vid tanken på en person som älskar det han gör och vill visa vad han kan göra med sina tekniker och kanske experimenterar med dem.

Jag menar landskapsmålningarna jag har på väggen provocerar absolut ingen alls, men de är härliga och kallas konst.
Ja himmel, förr var det extremt provokativt - och ibland till och med förbjudet - att måla något som inte var naturtroget. Expressionismen var ju otroligt provokativ och "godkändes" verkligen inte av alla. Jag minns ett exempel från mina lektioner i konsthistoria, har inte bilden här, men det var en målning där en båt låg uppdragen på en strand. Men konstnären hade inte tagit med hela båten, utan bara halva, bakre halvan låg utanför bild så att säga. Helt normalt för oss, så som man skulle komponera ett foto t.ex. Men målningen "godkändes" inte av dåtida konstprofessorer etc utan ansågs helt förfärlig. Så FICK man bara inte göra!

Jag använder gärna estetiska uttrycksformer i jobbet; estetisk produktion typ film, foto, graffiti, lera, konsthantverk, olika slöjdformer, etc.

Får erkänna att jag har lite svårt att alltid se en klar distinktion mellan konst (typ Monet eller Matisse), generella estetiska uttryck (typ fotot på ståtlig monstermastiff), gatukonst (typ Grafitta) och/eller politiska manifestationer (typ pussyhats, "Ja till Liv!", ...).

Det är inte helt självklart hur linjerna går där tycker jag, och ganska få aktiva konstnärer idag kan väl verkligen leva på sitt konstnärskap - och därför räknas som rent professionella?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka