Har du några bra exempel?
Det här är min senaste bild på min hund. Han är vacker, på bilden syns det att han är vacker, bilden är inte konst.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det här är min senaste bild på min hund. Han är vacker, på bilden syns det att han är vacker, bilden är inte konst.
Fotografier kan också vara konst.Men om du gör en oljemålning av den bilden blir det väl ändå konst? Kan väl vara värt 20 000 kr
Men om du gör en oljemålning av den bilden blir det väl ändå konst? Kan väl vara värt 20 000 kr
Men det är väl inte ett bra exempel på en vacker sak som inte är konst? Hunden är ingen sak, så även om det är en vacker hund är fotot kanske inte så vackert i sig.Det här är min senaste bild på min hund. Han är vacker, på bilden syns det att han är vacker, bilden är inte konst.
Men det är väl inte ett bra exempel på en vacker sak som inte är konst? Hunden är ingen sak, så även om det är en vacker hund är fotot kanske inte så vackert i sig.
Man kan ta en annan bild, ett hästfoto från island tex som det nedan där färger och komposition är mera drivna. Inget särskilt märkvärdigt, men ett vackert foto i sig - jag kan tycka att det är konst.
Jag försökte förklara att ditt exempel inte är så bra för att visa på en vacker sak som inte är konst, hästfotot är vackert fotograferat och konst, ett mera alldagligt foto kan såklart också vara vackert i sig men det är inte lika självklart och då heller inte särskilt bra som exempel på "en vacker sak som inte är konst".Jag förstår inte. "Inte alla vackra saker är konst" utesluter inte "en del vackra saker är konst".
Jag försökte förklara att ditt exempel inte är så bra för att visa på en vacker sak som inte är konst, hästfotot är vackert fotograferat och konst, ett mera alldagligt foto kan såklart också vara vackert i sig men det är inte lika självklart och då heller inte särskilt bra som exempel på "en vacker sak som inte är konst".
+ att vad som är vackert varierar både i tid o i rum.Då misslyckades du totalt, för jag förstår fortfarande inte. Igen, vad som är vackert kommer att variera. Menar du att det du tycker är vackert är konst? Eller det som en majoritet tycker är vackert är konst?
Jag har inte påstått att konst inte kan vara vacker, eller att fotografi inte kan vara konst (eller att ett vackert fotografi inte kan vara konst för att vara riktigt tydlig). Vad jag säger är att det inte är avgörande för om det är konst eller inte. Du tycker inte bilden av min hund är vacker (fullt förståeligt) därför är det enkelt för dig att avfärda den som konst inom den regel du själv ställt upp för vad som är konst, men du tycks också avfärda att jag tycker den är vacker och det undrar jag hur du kommer runt? Tänker du dig att det är omöjligt att vi inte är överens om vad som är vackert, pratar vi objektiv skönhet på något sätt?
Att du tillhör gruppen som kan utöva ett rasistiskt förtryck
Nej, jag håller inte med eftersom det inte finns ett strukturellt rasistiskt förtryck gentemot vita, men jag tänker inte diskutera det vidare här då det är off topic. Det var inte "jävla viting" det stod, eller hur? Så vi lämnar det och diskuterar ämnet istället.Alla kan vara rasistiska. Säger man jävla viting så är man också rasisitisk.
Det där är tamefan konst! Fotokonst!Det här är min senaste bild på min hund. Han är vacker, på bilden syns det att han är vacker, bilden är inte konst.
Filmen handlade om att huvudpersonen i filmen hade blivit kär i en muslimsk kille. Han var invandrare och det kunde inte hennes kompisar acceptera. Linda som tjejen i page heter bjuder med tjejen i filmen på en fest. De har disco och när de dansar tryckare försöker Lindas kille Micke knuffa bort Muhammed som invandrarkille heter. Han kan inte acceptera att huvudpersonen i filmen är tillsammans med en invandrarkille.Av nyfikenhet vad handlade filmen om? Tittar på de andra brevfilmerna nu.
En tjej som inte gillade att hennes kompis var tillsammans med en mörkhyad kille?
I din definition, ja.Konst är skönhet, det som är vackert!
Jag är konstnär och känner att det är problematiskt att förenkla konstbegreppet genom att påstå att konst ska vara provocerande eller väcka känslor. Låt konst få vara sig själv, utan att behöva existensberättiga sig själv genom att ha ett syfte för samhället.
Jag läser på en konstnärlig universitetsutbildning och hade i en kurs en lärare som sa att vi inte har tid för att skapa konst som inte är politisk. Det håller jag till viss del med om, men det betyder inte att konst måste vara politisk för att vara konst.
Ifrågasättande av statens syfte med att de varje år examinerar en liten grupp konstnärer varje år är väl dock en annan fråga..
Med mitt konstnärskap är jag inte ute efter att väcka känslor eller provocera, ändå skapar jag konst. Jag har nu jobbat länge med att undersöka mötet mellan vetenskap och konst, varken särskilt provocerande eller känsloväckande.
För mig i mitt konstnärskap är konsten ett verktyg för att undersöka och ställa frågor om världen. Finns flera konstteoretiker som beskriver konsten som en process, snarare än ett färdigt verk.
Andra påstår att det är institutionerna som bestämmer vad konst är, eller att det är konstnären själv som bestämmer det. I det sistnämnda exemplet så är trådstartarens bild ett konstnärligt verk.
Jag tror att det krävs kunskap för att på ett rimligt sätt ifrågasätta konstbegreppet och försöka sig på att definiera vad konst är och vilket syfte den har. Konst ifrågasätter sig själv hela tiden, omvandlas och låter sitt begrepp expandera åt olika håll, därför är det svårdefinierat.
Avsikten med min teckning var inte att provocera. Jag kom bara och tänka på en brevfilm från Bullen som inspirerade mig. Sedan skrev jag till SVT och frågade vilken låt som ungdomarna dansade till. Jag räknade inte alls med att få den sortens reaktioner som sedan kom.Ville också få med att konst kan vara vad som helst egentligen, svårdefinierat. Det kan vara enklare att definiera vad man själv tycker är kvalitativ konst, vilka kvaliteter ett verk bör ha för att man ska tycka att det är bra.
Dock tycker jag att det också är otroligt svårt, då min tanke om kvalitativ konst utvecklas i takt med att jag som människa utvecklas. Tanken om kvalitet har också en tendens att utvecklas ju mer man ser på konst, ju mer kunskap man får om ämnet.
Det är det subjektiva kvaliteten, det finns också något jag skulle vilja kalla för en objektiv syn på kvalitet. Det är vad konstvärlden eller samhället (eller både och..) anser att kvalitet är, det handlar inte så mycket om eget tyckande och smak utan snarare om vad som godkänns som kvalitativ konst.
Kan skriva hur mycket som helst, konst är ett sånt brett och spännande ämne!