Konst som provocerar

Jag förstår varför bilden i trådstarten ses som rasistisk.

Den mest uppenbara anledningen är att du använder ett rasistiskt ord, figuren du ger röst åt är rasist, alltså tolkar många bilden som rasistisk.
Sådant som konstnärens identitet och medvetenhet spelar också in i hur vi tolkar ett konstverk. Du är av allt att döma vit och förstår därför inte ämnet rasism fullt ut eftersom du personligen inte utsätts för det, tvärtom tillhör du som vit gruppen privilegierade. Att du tillhör gruppen som kan utöva ett rasistiskt förtryck spelar in i andras tolkning av bilden, där du ger röst åt en rasistisk figur.

Det här gäller inte bara dig utan alla som försöker sig på att skildra ett förtryck de inte har någon egen erfarenhet av, det kan handla om rasism, sexism eller andra maktobalanser. Det blir lätt fel, ytligt och i värsta fall (omedvetet) rasistiskt/sexistiskt/liknande när man försöker skildra ett förtryck man inte riktigt har grepp om.
Även de som själva utsatts för rasism kan ju få sin konst utpekad som problematisk när de använder sig av rasistiska ord, nidbilder och stereotyper (Makode Linde är ett sådant exempel), men risken för att med sin konst sparka på de som ligger ökar enormt när du tillhör den privilegierade och förtryckande gruppen. Det finns alltså en ännu större risk att människor tar illa upp eftersom du som vit och privilegierad inte förstår vidden av den rasism du avbildar.

Problemet med hur man på ett trovärdigt sätt avbildar och verkligen ser och uppfattar sådant man inte levt, upplevelser man inte haft, känslor man aldrig känt, finns nog i de flesta konstnärliga skildringar som privilegierade gör av mindre privilegierades liv, motgångar, kroppar osv. Jag tänker ofta på det när jag ser hur kvinnor porträtteras av manliga konstnärer, jag tänker också att det spelar ingen större roll vad deras avsikt var om resultatet är sexistiskt.
Särskilt svårt tror jag det är för konstnärer att avbilda själva förtrycket på ett medvetet sätt, att avbilda det utan att använda andras lidande som ett enkelt sätt att skapa dramatik. Det blir ofta en slags exploatering, kanske ett omedvetet utnyttjande, när konstnärer tar smärta som inte är deras egen och använder det i sin konst.

Med det säger jag inte att man helt ska hålla sig borta från att skildra svåra ämnen, utan att man i första hand kan hålla sig till de svåra ämnen som man förstår och kanske har erfarenhet av, där man inte sviker sitt motiv utan gör sitt motiv rättvisa. Där man kan göra det autentiskt, äkta. Många svåra, jobbiga ämnen är allmänmänskliga, sådant i princip alla måste ta itu med förr eller senare, men en del andra svåra ämnen och upplevelser tillhör inte alla på samma vis utan kan kräva ett visst mått av egen erfarenhet och egen kunskap för att det ska kunna skildras på ett konstruktivt och trovärdigt sätt.
Eftersom jag har skrivit et visst laddat ord i en pratbubla har jag förstått att den myclet väl kan tolkas som rasistisk, men min avsikt med att skicka in teckningen till SVT's tittarservice var inte för att signalera att jag är rasist. Jag tycker tvärtom att det är riktigt fnt med mörk hudfärg, men min avsikt var att fråga vilken låt som ungdomarna dansade till och därför tog jag med bilden för att göra min fråga ännu tydligare.

Silver Pethead

I din definition, ja.

Den mer gängse definitionen är avsevärt mycket bredare än så.
Att konst per definition är vacker är väl ungefär den största missuppfattningen som finns?

Emile Zola skrev ju att konst är ett hörn av verkligheten, sett genom ett temperament. För mig säger det vad konst handlar om. Och vad den inte handlar om. @Monstermom s bild är häftig och Monster är en ovanligt uttrycksfull och fotogenique hund - men den är inte sett genom ett temperament. Därför är den "bara" en bild.

Eftersom jag har skrivit et visst laddat ord i en pratbubla har jag förstått att den myclet väl kan tolkas som rasistisk, men min avsikt med att skicka in teckningen till SVT's tittarservice var inte för att signalera att jag är rasist. Jag tycker tvärtom att det är riktigt fnt med mörk hudfärg, men min avsikt var att fråga vilken låt som ungdomarna dansade till och därför tog jag med bilden för att göra min fråga ännu tydligare.

Silver Pethead
Jag förstår att du bara avbildade ett fall av rasism, själv ville jag ta upp och förklara en av de möjliga anledningarna till att bilden trots dina oskyldiga avsikter kan tolkas som rasistisk.

När inte ens människor som själva utsätts för rasism kan använda de rasistiska uttryck som riktas mot dem i sin konst utan att bli ifrågasatta, då kan man som vit helt enkelt räkna med att människor tar illa upp. Jag ser tex inte nödvändigtvis Makode Lindes användande av nidbilder som rasistiskt, men hade han varit vit och använt samma typ av nidbilder för att beskriva rasism så hade jag tyckt annorlunda eftersom det hade fått en helt annan mening alldeles oavsett konstnärens egen avsikt.

Silver Pethead
Jag menar inte att kritisera dig nu, men pga titeln på din tråd (Konst som provocerar) är det svårt att inte se just den bubblan som provokativ.

Hade du istället velat ställa en fråga kring en melodi ur en brevfilm, borde du kanske ha valt en annan trådtitel?

Jag menar inte att kritisera dig nu, men pga titeln på din tråd (Konst som provocerar) är det svårt att inte se just den bubblan som provokativ.

Hade du istället velat ställa en fråga kring en melodi ur en brevfilm, borde du kanske ha valt en annan trådtitel?
Spelar det någon roll? Diskussionen handlar ju till stor del verkligen om konst.

En av mina starkaste konstupplevelser är när jag såg Picassos Guernica i verkligheten, oerhört mäktigt och känslosamt (för mig). Jag kan komma på många adjektiv som beskriver tavlan, men vacker är inte ett av dem.
Tänkte faktiskt på just den i morse när jag funderade över konst som är allt annat än vacker. Munchs Skriet är en annan.

Och här är Giacomettis version av @Monster ;) Definitivt konst - men ful som stryk.

Giacometti_Le_Chien.jpg

Internets främsta konstform är listor (och gifar :laugh:), vad sägs om tex nr 9 - vacker? konst? :D

http://www.boredpanda.com/ugly-sculptures/
Alla de där får mig att tänka på folkstormarna som ofta uppstår när skulpturer placeras på offentliga platser. "Men den är ju jätteful, det är ju inte KONST". Samma tankefel igen alltså - att konst måste vara vacker för att vara konst.

Giacometti? Om han inte varit död i 50 hade jag anmält honom till länsstyrelsen. :D

När jag för hundra år sedan var på Louisiana blev mitt bestående minne hans skulpturer. De stod utplacerade så fint i miljön att något slags kommunikation uppstod mellan skulpturerna och betraktaren. Vilket antagligen var precis meningen.
6eee07a5f0ed01c92b6c18a67f3ccfc9.jpg

Giacometti är en av mina stora favoriter:)

Spelar det någon roll? Diskussionen handlar ju till stor del verkligen om konst.
Javisst och det är en jätteintressant diskussion! Jag avsåg mest kritiken som ts fått för vad som uppfattas som rasistiskt och trådens titel. Vilket är lite synd, eftersom ämnet verkligen är roligt och spännande att prata om - ämnet "konst" alltså. Och där tycker jag det är intressant hur vi människor, som i så oräkneligt många andra fall, har ett ord där vi försöker passa in ett tydligt innehåll. Och det är nog ofta tämligen omöjligt. Vilket ofta stör oss, eftersom vi gärna vill ha ordning och reda i saker och ting och veta vad saker "betyder". Vi är ganska styrda av ord, tänker jag.

En väldigt vacker tekanna kan både vara konst, konsthantverk, hantverk och bara en designad tekanna. Där kommer syftet med den in, vad konstnären tänkt att den ska vara. Men det spelar också in i vilken kontext du ser den vackra tekannan. Skulle tekannan befinna sig på Moderna Museet, så ser många den som konst. I ett konthantverksgalleri hade den setts som konsthantverk. Hemma hos någon hade den kunnat ses som alla de ovan nämnda alternativet.
Beror också på vem som gjort tekannan..
Klara Kristalova är en konstnär som jobbar i keramik, men räknar sig helt som konstnär och inte konsthantverkare. Hennes saker räknar alla som konst av den anledningen.
Det beror på hur snävt man vill hålla begreppet konst, jag kan nog tycka att formgivning och brukskonst är konstformer även om de också rymmer mycket annat. För konst i vid betydelse, kommer du på något tillverkat föremål som är uttalat vackert men som inte innehåller element av konst? Jag trodde det skulle vara enkelt men har fortfarande inte kunnat hitta något.

Det beror på hur snävt man vill hålla begreppet konst, jag kan nog tycka att formgivning och brukskonst är konstformer även om de också rymmer mycket annat. För konst i vid betydelse, kommer du på något tillverkat föremål som är uttalat vackert men som inte innehåller element av konst? Jag trodde det skulle vara enkelt men har fortfarande inte kunnat hitta något.

Den bilden på islänningen du visade tidigare i tråden är ett utmärkt exempel på det. Även många målade tavlor skulle jag klassa som hantverk snarare än konst.
I min definition så är konst ett utforskande, och det blir sällan ett utforskande om man målar av grannens hund för att man tycker den är söt. Det krävs enligt mig ett annat förhållningssätt till sitt skapande för att komma från hantverk till konst.
En stickad vante kan i vissa fall vara konst, i andra fall konsthantverk, men oftast hantverk. Hur vacker en vante än är, så är det tänkt att den bara ska vara en funktionell vante är det mycket otroligt att ett galleri skulle välja att visa den. I så fall om den är del av en rörelse eller liknande.

Sedan behöver man inte lägga in någon värdering i konstbegreppet, bara för att något inte kan definieras som konst betyder det inte att det är sämre.

Den bilden på islänningen du visade tidigare i tråden är ett utmärkt exempel på det. Även många målade tavlor skulle jag klassa som hantverk snarare än konst.
I min definition så är konst ett utforskande, och det blir sällan ett utforskande om man målar av grannens hund för att man tycker den är söt. Det krävs enligt mig ett annat förhållningssätt till sitt skapande för att komma från hantverk till konst.
En stickad vante kan i vissa fall vara konst, i andra fall konsthantverk, men oftast hantverk. Hur vacker en vante än är, så är det tänkt att den bara ska vara en funktionell vante är det mycket otroligt att ett galleri skulle välja att visa den. I så fall om den är del av en rörelse eller liknande.

Sedan behöver man inte lägga in någon värdering i konstbegreppet, bara för att något inte kan definieras som konst betyder det inte att det är sämre.
Jag förstår vad du menar, men det blir mer en fråga om hur brett man vill hålla begreppet konst. För mig kan hantverk absolut vara en konstform, brukskonst. En del av det som visas på gallerier är jag mycket mera tveksam till, det måste finnas en äkta vilja att utforska och skapa, om än bara i att kombinera färger och mönster i en stickad vante, som saknas i mycket av det som visas på gallerier tycker jag. Brukskonsten är i många fall mera genuin.

Superbra förklaring! :bow:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka