Konst som provocerar

Ska den rödhåriga tjejen på bild föreställa dig och dina åsikter? Förstår inte varför du öht väljer att skriva en rasistisk kommentar om du nu inte är rasist? Förstår återigen inte syftet med dina trådar. Är du här för att provocera?

Läs tråden igen. TS försöker skildra rasism, vilket givetvis inte är synonymt med att vara rasist.

• Gilla
Reactions: Sar
Ska den rödhåriga tjejen på bild föreställa dig och dina åsikter? Förstår inte varför du öht väljer att skriva en rasistisk kommentar om du nu inte är rasist? Förstår återigen inte syftet med dina trådar. Är du här för att provocera?
TS har skrivit att bilden har att göra med avsnitt ur Bullen. Så att hon avbildat sig själv känns mindre sannolikt.

Bra konst väcker något i mig. Värme, empati, ilska, förundran - vad som helst. Den konst som inte berör mig på något som helst plan känns ointressant.

Minns en av utställningarna på konsthallen där jag arbetar. En grafiker som jag fick i uppdrag att intervjua för att delge de andra guiderna under guideutbildningen. Han sa - jag vill ingenting med min konst, jag vill bara visa min hantverksskicklighet. Det störde mig så oerhört att jag fortfarande kan bli irriterad vid tanken.

En del konst är avsedd att provocera, att väcka upprörda känslor. Det finns såklart massor av exempel, men de här har stannat i mina tankar i många år och känns lika aktuella idag tex.
Nordstrom1.jpg

mKRJBGGUkny0f93DmRpZ-Vs2XzE.jpg

Sen händer det väl att konst provocerar för att det beskriver en världsbild/inställning som från konstnärens sida upplevs normal men som är oacceptabel från många andras vinkel, ett exempel på det skulle kanske kunna vara din teckning där många reagerar på ordet men du inte funderat på att du använde det?

Bra konst väcker något i mig. Värme, empati, ilska, förundran - vad som helst. Den konst som inte berör mig på något som helst plan känns ointressant.

Minns en av utställningarna på konsthallen där jag arbetar. En grafiker som jag fick i uppdrag att intervjua för att delge de andra guiderna under guideutbildningen. Han sa - jag vill ingenting med min konst, jag vill bara visa min hantverksskicklighet. Det störde mig så oerhört att jag fortfarande kan bli irriterad vid tanken.
Men då kallar jag det för hantverk snarare än konst.
Vad som är konst diskuteras ju i det oändliga, det finns ju de som tvärtemot menar att det måste vara "vackert och avbildande" för att få kallas konst......... :confused:

Själv tänker jag, att konst är konstnärens känslor, tankar, åsikter, uttryckta - i materiell form, i form av musik, dans etc etc. Men det är ett medel att uttrycka något man annars inte kan få fram. Sen får det vara vackert, eller "fult" eller vad som helst, bara inte innehållslöst och utan mening. Politiskt etc behöver det absolut inte vara. Det kan vara vilka känslor som helst.

Men då kallar jag det för hantverk snarare än konst.
Vad som är konst diskuteras ju i det oändliga, det finns ju de som tvärtemot menar att det måste vara "vackert och avbildande" för att få kallas konst......... :confused:

Själv tänker jag, att konst är konstnärens känslor, tankar, åsikter, uttryckta - i materiell form, i form av musik, dans etc etc. Men det är ett medel att uttrycka något man annars inte kan få fram. Sen får det vara vackert, eller "fult" eller vad som helst, bara inte innehållslöst och utan mening. Politiskt etc behöver det absolut inte vara. Det kan vara vilka känslor som helst.

Bara en fundering, vad "kallar" du dig? Konstnär? Illustratör? Serietecknare? Eller en blandning? Nåt helt annat? När jag tänker på dig tänker jag serietecknare, men samtidigt är det nog konst för mig det du gör!

Hm... Jag tänker att det inte räcker att det uttrycker konstnären, det måste även kommunicera något (men inte nödvändigtvis samma sak) till mottagaren/åskådaren?
Hmmmm, intressant. Jag vet inte, jag. Jag tycker egentligen det räcker med konstnärens bit. Sen är det upp till resten av världen att tolka och uppfatta. Jag tror inte det är rimligt att konstnären ska försäkra sig om att man förstår hens budskap - men det var nog inte så du menade?

Bara en fundering, vad "kallar" du dig? Konstnär? Illustratör? Serietecknare? Eller en blandning? Nåt helt annat? När jag tänker på dig tänker jag serietecknare, men samtidigt är det nog konst för mig det du gör!
Himla bra fråga - jag vet inte!!! Det beror lite på vad jag gör. Ibland tycker jag Mulle är mer "konst" än t.ex. akvarellerna med Tomtehästarna - fastän många nog skulle säga tvärtom. Akvarellerna är liksom "bara" fina även om jag säkert kan gräva lite i bakgrunden till dem och hitta en massa känslor där med..... Ibland vet man inte det själv på en gång.

Jag säger nog aldrig att jag är konstnär. Tecknare och illustratör, däremot. På engelska känns det ok att säga "artist". :)

Hmmmm, intressant. Jag vet inte, jag. Jag tycker egentligen det räcker med konstnärens bit. Sen är det upp till resten av världen att tolka och uppfatta. Jag tror inte det är rimligt att konstnären ska försäkra sig om att man förstår hens budskap - men det var nog inte så du menade?

Nej, inte förstår budskapet... Men att det påverkar, att något hos mottagaren påverkas/förändras. Det behöver inte vara en kommunikation i betydelsen att det som sänds är det som tas emot (i den mån det någonsin händer i någon form av kommunikation :D), så inte något budskap på det sättet nödvändigtvis, men att det "når fram" - men vad som når fram kan variera.

Ungefär som när jag var barn och skulle bli konsertpianist. Jag ville spela så svåra stycken som möjligt och så snabbt och tekniskt svårt som möjligt. Sen förklarade en klok pianolärare att det svåraste i pianospelet är att fånga känslan. Han plockade bort metronomen, noterna och bara: sitt tyst och fundera en stund och spela sedan så att det berör!

Jag tror inte det är rimligt att konstnären ska försäkra sig om att man förstår hens budskap - men det var nog inte så du menade?
Nej eller hur!

En konstnär skapar, och många gör det för att de itne kan låta bli (citat av åländsk konstnär - han målade för att han inte kunde låta bli)

Så säger en man i våra trakter. Han målar, och sedan blir han bara glad om nån annan gillar det han gör.

Sedan tror jag ju på detta att konsten skapas inuti betraktaren. Vilket gör att verk kan väcka helt olika saker hos olika människor. Det kan förändras med tid.

Den utställning där jag jobbar pågår i 4-5 månader varje år. Ett dussintal samtidskonstnärer från hela världen. Ofta får jag en favorit i början av säsongen, något som jag gillar skarpt. Inte sällan är det något annat som sedan träder fram och är det som jag minns i åratal efteråt.

En grafiker som jag fick i uppdrag att intervjua för att delge de andra guiderna under guideutbildningen. Han sa - jag vill ingenting med min konst, jag vill bara visa min hantverksskicklighet. Det störde mig så oerhört att jag fortfarande kan bli irriterad vid tanken.
Men tror du inte att det var hans sätt att provocera? Att ifrågasätta konstbegreppet?

Men tror du inte att det var hans sätt att provocera? Att ifrågasätta konstbegreppet?
Det vore roligt om det var så. Men nej, jag har följt honom i många många år efter det där.

ifrågasätta konstbegreppet är kul. Det kan ge spännande infallsvinklar. Men inte med den här äldre mannen..... Men han är känd och upphöjd. Har en hel del konst i offentliga miljöer. Allt lika trist (min egen personliga känsla).

@Skorpion76
Jag tycker bilden du gjort provocerar!
Idag är det inte ok att uttrycka sig så och det ska de iheller inte vara!

Även om det blir tydligare med att det är en "avbildning" eller en tolkning utifrån en film, så utan bakgrunden bakom så hade jag haft ännu svårare för den.

Jag tycker den är på gränsen för vad som är "ok".
Även om jag tror på att censur inte bör finnas inom konst (ja till en viss gräns kan jag säga). Så är det ändå självklart så att vi som tittar har våra normer och "regler".
Det kan inte bara trollas bort.

Vad fick dig till att skapa just den bilden? Vad vill du säga? Vilka känslor vill du ta fram hos oss som tittar?

Jag har funderat en hel del på det här med konst som väcker starka känslor. Meningen med nästan all konst är väl egentligen att den ska väcka uppmärksamhet, reaktioner och känslor, men ibland går det uppenbarligen för långt och det blir för mycket. Som ni vet ritar jag bilder av par som dansar tryckare. och de personer som har sett mina bilder har tyckt att de har varit riktigt fina. En del säger att de väcker känslor och man kan även se på paren som dansar att de tycker om varandra. Det har varit riktigt roligt att höra. Det är alltid roligt att få höra positiv feedback på det man gör. Det peppar en att vilja rita ännu fler bilder, men sedan finns det även konst som uppenbarligen väcker känslor som inte alltid är fullt lika positiva.

En av bilderna som jag har ritat och även visar föreställer par som dansar och där en tjej i page frisyr fäller en elak kommentar om en annan tjejs kille som hon dansar med. Min bild har fått kommentarer som att den skulle vara opassande och provocerande och självklart håller jag med om att bilden är stark. Den är väldigt uttrycksfull, men min fråga är om du som ser bilden tycker att den är rasistisk. Själv är jag inte rasist, utan jag ritade bilden bara för att jag kom ihåg fragment av brevfilmen. De som har tyckt att den är rasistisk har pekat på att bilden kan verka kränkande emot mörkhyade personer, men min bild försöker inte peka ut någon.

tryckare97.jpg

Kommentarerna som jag har fått kring min bild har som sagt varit att den är opassande och provocerande och när jag skrev till SVT tog jag även med min teckning för att ytterligare tydliggöra vilken brevfilm jag syftade på. Min fråga väckte omedelbart reaktioner och min fråga togs bort. Bland annat skrev en person att det var direkt opassande av SVT att publicera en sådan bild. Jag bad om ursäkt och skrev att jag inte på något sätt är rasist. Mitt enda syfte med att ta med min teckning i frågan var bara för att göra det tydligt vilken brevfilm som jag syftade på.

I min bild dansar paren till "The Lady in Red" med Chris DeBurgh och min bild ritade jag efter att jag hade blivit inspirerad av en brevfilm som jag hade sett i ungdomsprogrammet Bullen. Jag skrev till SVT och frågade vilken låt som ungdomarna dansar till i filmen och i min fråga skrev jag att jag trodde att det var antingen "Lady In Red" med Chris DeBurgh eller "Nothing Compares 2 U" med Sinnead O'Connor, men det var den här låten. Se video nedan. Det var en för mig okänd låt, men den är mycket fin.
Det här fick mig att tänka på en kvinna som hade gjort en bronsskulptur av en arg tant. Hon blev inspirerad av en bild i en tidning som föreställde en arg tant som slåss med handväskan. Tanten smäller till en nynazist i ansiktet med handväskan och hon tänkte sätta upp statyn i Växjö på en plats där, men fick inte det. Istället fick hon göra en ny skulptur med en snäll tant som står med en handväska över axeln.
680.jpg

Den snälla tanten:
IMG_5406.JPG

Silver Pethead

För mig ska konst väcka känslor. Men det kan den göra genom att bara vara så vacker. Den behöver inte vara provokativ.
Den konst jag vill omge mig med är sån som väcker positiva känslor.

Visst behöver folk kanske ruskas om ibland. Jag är sån som har rätt liberal och har högt i tak ang det mesta.
Men jag förstår inte varför man vill göra konst som sårar andra. Där man vet att det kommer göra det.
För det vet man att ett rasistiskt uttalande gör.
Man kan välja att belysa kärleken mellan olika hudfärger, storlekar, kulturer etc och inte hatet mellan vissa individer baserat på detta.

Jag ska förklara hur jag förstått TS fråga.
TS uppfattar inte saker som alla andra. Hon ville ta reda på vilken låt som spelats i ett specifikt avsnitt i detta program för länge sedan. För henne är det helt logiskt att rita en bild av Bullenfilmen.
Hon ritade bara vad hon såg i sitt minne. Sen la hon in den på svt´s sida för att fråga om någon visste vilken låt som spelades och där blev många provocerade.
TS förstår inte varför en beskrivning av en gammalt tvprogram skulle göra hennes bild och henne till rasist.
Det är ju en rasistisk situation som beskrivs utan förklaring men JAG tycker inte tecknaren är rasistisk, för mig är det uppenbart att det skildrar en händelse - som idag tyvärr är lika aktuell. Skulle vara intressant att höra om "Bullens" svar hade klarat dagens krav på korrekthet.

@Luff Smart tänkt. Så är det nog. Läser man startinlägget bakifrån så stämmer det. Startinlägget slutade med "jag ville fråga SVT om en film". Hade det börjat så istället - då hade det blivit tydligare.

Den konst jag vill omge mig med är sån som väcker positiva känslor.
För mig finns det flera känslor jag vill få av konst. Förundran till exempel. Eller energi.
Den här herrn står i mitt kontorsfönster. Han är lite som en käftsmäll. Kaxig och påminner mig om att inte ta skit.
20170226_1236071_zpsozo8kiha.jpg

Jag är inte speciellt konstintresserad, men jag är intresserad av politik! Konst och litteratur har en viktig del i en demokrati som jag ser det.
Om man inte får publicera verk som kan såra eller väcka anstöt så snävar vi mycket snabbt in gränserna gör yttrandefriheten och därmed demokratin. Obehagliga fenomen försvinner inte för att de inte skildras - tvärt om!
När jag ser bilden så ser jag en skildring av verkligheten där den situation som visas finns ...Den intressanta frågan blir hur den som ser bilden förhåller sig till detta och den debatt som då uppstår. Vad gör jag om jag hör ett sådant yttrande? Tiger? Säger ifrån? Som lärare hade jag kunnat använda en sådan bild som upphov till en mkt intressant diskussion om värderingar och civilcourage t ex.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka