Konst som provocerar

Idag kan vad som helst vara konst, du kan göra precis vad du vill och säga att det är konst. Det här inlägget tex. skulle mycket väl kunna vara konst om det sätts in i rätt kontext. Konst blir på det sättet allt men därmed också inget.
Det beror på hur konstnären har gjort. Jag håller med om att inte riktigt vad som helst kan vara konst, men visst är det så att konst har en stor och bred definition. Det finns mycket som kan hamna under begreppet konst.

Silver Pethead

Som Alfred Korzybski så klokt uttryckte det: -The map is not the territory!

Ordet "konst" är ett ord som försöker visa på något, men är väldigt begränsat i jämförelse med verkligheten. Inte alls samma sak, faktiskt. Det finns ganska många områden i livet där vi människor försöker hitta en exakt definition, (som ska täckas av ett ord, ett namn ) av något som inte går att definiera, helt.

Lars Lerin? :)
Ett snabbt exempel bara. :)
Jag kände inte till honom men han verkar vara en ganska känd och populär konstnär och skicklig från det jag såg på internet, men är han verkligen accepterad av konstetablissemanget? Undervisning i traditionell målarkonst finns väl knappt ens kvar på konstskolor som konstfack med hög status utan är förvisat till folkhögskolor och liknande?

Jag kände inte till honom men han verkar vara en ganska känd och populär konstnär och skicklig från det jag såg på internet, men är han verkligen accepterad av konstetablissemanget? Undervisning i traditionell målarkonst finns väl knappt ens kvar på konstskolor som konstfack med hög status utan är förvisat till folkhögskolor och liknande?
Åh herregud ...

Såhär skriver Nordiska Akvarellmuseet i Skärhamn om honom:

Lars Lerin är född 1954 i Munkfors. Han studerade vid Gerlesborgsskolan i Stockholm 1974-75 och vid Valands konsthögskola i Göteborg 1980-84. Lerin har länge räknats som en av Nordens främsta akvarellister och har ställt ut i såväl samlings- som separatutställningar på gallerier och museer i Sverige, Danmark, Finland, Frankrike, Färöarna, Island, Norge, Tyskland och USA.

http://www.akvarellmuseet.org/utstallning/lars-lerin-0

Men vad vet väl de ...

Lars Lerin accepterad? Du skämtar? Jag trodde han var den samtidskonstnär som de flesta kunde nämna på rak arm?

Jag ar ingen aning om vad du definierar som "traditionell målarkonst": Men visst finns målning med på konsthögskolorna. Precis som skulptur.

Några välkända "berömda" samtidskonstnärer:

Karin Broos
KONST-Karin-Broos-bad.jpg

Dan Wolgers
wolgers2.jpg

Karin Mamma Andersson
MA1105.jpg

Yrjö Edelmann (oljemålning)
Edelman_An-Important-Property-of-Green.jpg

Han är rätt erkänd, ja.

Jag vet en hel del studenter från våra högre utbildningar som målar, dock så är det spridning mellan vad studenterna på fri konst-utbildningarna arbetar med för material. Vilket är bra!
Och nej, så mycket undervisning i traditionellt måleri är det nog inte på någon av skolorna. Men å andra sidan är det inte så mycket traditionell undervisning alls.
Vi har liten workshops då och då, och mellan det eget arbete med handledningar (enskilda och i grupp), redovisningar och föreläsningar. Läser oftast tematiska kurser.

Lars Lerin accepterad? Du skämtar? Jag trodde han var den samtidskonstnär som de flesta kunde nämna på rak arm?
Jag förstod det när jag sökte på honom, och det kan tyckas konstigt att jag inte visste vem han var men dels har vi inte tv (han har tydligen eget tv-program också!) och sen är jag inte så jätteintresserad av samtida konst längre.

Jo?

Estetisk verksamhet utförd av konstutbildade yrkesverksamma?

När kommuner, föreningar offentlig verksamhet köper in så brukar kriteriet vara att konstnären deltagit i jurybedömd utställning, medlem i t.ex. KRO, utbildad vid konstskola.
Fast man ska nog inte blanda ihop upphandlingens kvalitetskriterier med definition av konst. Anledningen till att man tar till den typen av kriterier är ju just för att upphandlingen inte kan gå på personens känsla.

Här är nationalencyklopedins definition "konst (egentligen ’kunnande’, ’färdighet’), kulturyttring vars utförande kräver särskild kunskap och förmåga att bruka denna med personlig behärskning och individuell anpassning till situation och avsikter."

Att bedöma konst utifrån någon slags certifiering där endast vissa konstnärer accepteras och inte efter verkens kvalitet kan aldrig vara bra. Det var det jag syftade på, men det finns såklart också en risk att påverkas på ett negativt sätt som du tar upp.

Exempel på stor konst utförd av självlärda konstnärer finns det många exempel på. Van Gogh, Gauguin tex. hade ingen formell utbildning om jag inte minns fel.
Han var iofs överklass, tror all överklass hade teckningslärare på hans tid. Men jag såg ingenting om formell utbildning.

Men jag protesterar inte mot din kommentar, jag håller med och inte. Tycker nog att självlärda konstnärer är fantastiskt, men jag förstår verkligen att ribban är högre för dem. Formell utbildning i grunderna, en stabil grund att stå på känns bra på de flesta områden. Även om det på många av dem även går att lära sig själv med talang.

Håller med om att konstskolor måste akta sig som sjutton för att likrikta och gissar att de ändå gör det till del.

Fast man ska nog inte blanda ihop upphandlingens kvalitetskriterier med definition av konst. Anledningen till att man tar till den typen av kriterier är ju just för att upphandlingen inte kan gå på personens känsla.

Här är nationalencyklopedins definition "konst (egentligen ’kunnande’, ’färdighet’), kulturyttring vars utförande kräver särskild kunskap och förmåga att bruka denna med personlig behärskning och individuell anpassning till situation och avsikter."
Nej, man ska inte blanda ihop det. De tär två skilda saker.

Jag avsåg mer att lägga en kommentar till diskussionen. I andan av "allt är konst" så ville jag visa att när konst köps in (=konstnärers levebröd) så finns det kriterier. Och av detta följer i min värld att konst inte kan vara "vad som helst". Det kräver professionalism. Tanten kan inte måla streck på en duk och säga att det är konst. Eller knåda ihop en klump lera och hävda dito. Jag är itne konstnär.( Jag är arrangör av tillfällen att visa konst).

Fast som jag också skrev, examensarbetena ser väldigt olika ut, så risken är väl inte överhängande.

Det som däremot är ett av problemen med utbildningen är vilka grupper som söker sig till högre konstnärlig utbildning.. Och det är något som i sin ta bort en bredd på konsten som skapas.
På vår fakultet har vi precis börjat föra statistik över det, och bland dom som har ett svenskt personnummer (alltså inte internationella studenter) så ser det inte bra ut. De allra flesta har en eller två föräldrar med en akademisk examen, har två inrikesfödda föräldrar (få har två utrikesfödda föräldrar), och flertalet är kvinnor (på min institution är 80% kvinnor, ser dock jämnare ut på fakulteten).
Det är på tiden att detta uppmärksammas nu så diskussioner om åtgärder kan komma igång på riktigt.

Såklart ser det ojämnt ut generellt på högre utbildning, men det ser mer jämlikt ut på de konstnärliga.
Hur detta påverkar utbildningarna och konstvärlden vet vi inte, men att det är ett problem är uppenbart.
Detta kan absolut göra att bredden på den konst som skapas under och efter utbildningarna minskas, och att tar man itu med detta i grunden så kan konstutbildningarna bli bättre.

Jag har precis börjat i styrelsen för ett bildningsförbund, och kommer förhoppningsvis under mina år där kunna vara med och påverka så att vi tillgängliggöra kulturutövande för bredare grupper och därmed breddar sökandegruppen till högre utbildning. :)
Antagligen så kanske man söker bara om man är väldigt engagerad eller känner att man har ett ekonomiskt stöd bakom sig som kan backa upp om det går åt helskotta. Det kan ju lätt vara så att bara för att man går utbildningen och lär sig hantverket kanske man ändå inte blir en konstnär?

Jag hade fått intrycket av att urvalet av de som fick komma in på utbildningen var lite vinklat, dvs att de gärna ändå såg provokativa ansökningar snarare än klassiska. Läste en artikel för väldigt många år sedan från en konststudent som sa att det var bara att sätta sig och bajsa på ett bord så var det klart sedan (det var alltså just den liknelsen). Om man inte var villig till det utan lämnade in en olja så var man körd. Iofs kanske hon skrev den artikeln för att verka provokativ, och det kan ha ändrat sig sedan dess. (lär inte hitta artikeln heller men det blev ngn debatt). Så bli inte sur ;) det var kanske lite av en fråga, ligger det något i det? (Sannolikt måste man väl lämna in prov på att man faktiskt kan hantera en penna och en pensel också.)

Ja himmel, förr var det extremt provokativt - och ibland till och med förbjudet - att måla något som inte var naturtroget. Expressionismen var ju otroligt provokativ och "godkändes" verkligen inte av alla. Jag minns ett exempel från mina lektioner i konsthistoria, har inte bilden här, men det var en målning där en båt låg uppdragen på en strand. Men konstnären hade inte tagit med hela båten, utan bara halva, bakre halvan låg utanför bild så att säga. Helt normalt för oss, så som man skulle komponera ett foto t.ex. Men målningen "godkändes" inte av dåtida konstprofessorer etc utan ansågs helt förfärlig. Så FICK man bara inte göra!
Mmm kan inte det också ha varit under en period på 1800-talet då man började formalisera mer? Tycker nog att lite mer experiment fanns tidigare?

Provocera och beröra är ju inte samma sak. Och jag läste dig som att det var beröra det handlade om.
Men vad menar ni med beröra? Det känns som ett starkt ord tycker jag.

Hunden ovan till exempel "väcker" inga "starka känslor" utan bara ett lugn och behag inför hur linjerna går och uttrycket. Den går inte in i känsloregistret och "berör" utan går in i skönhetssinnet och skapar lugn. Annan avdelning än känslor.

Tankar känslor och reaktioner, det händer inte så ofta (lånat från annat inlägg, ts). Det är Makode Linde då, han skapar mycket tankar, känslor och reaktioner.

Degas fantastiska skulpturer och målningar att njuta av. Får jag tankar, känslor och reaktioner? nope. Njuter jag av energin eller av linjerna, jupp. Jag kanske reagerar fel då iofs. Van Gogh, hisnar jag av målningarna japp! Tankar, känslor och reaktioner, nope. Njuter jag av perspektiven och energin i Uccello? Japp! Tankar, känslor, reaktioner, nope.

Senast ändrad:
Men vad menar ni med beröra? Det känns som ett starkt ord tycker jag.

Hunden ovan till exempel "väcker" inga "starka känslor" utan bara ett lugn och behag inför hur linjerna går och uttrycket. Den går inte in i känsloregistret och "berör" utan går in i skönhetssinnet och skapar lugn. Annan avdelning än känslor.

Tankar känslor och reaktioner, det händer inte så ofta (lånat från annat inlägg, ts). Det är Makode Linde då, han skapar mycket tankar, känslor och reaktioner.

Degas fantastiska skulpturer och målningar att njuta av. Får jag tankar, känslor och reaktioner? nope. Njuter jag av energin eller av linjerna, jupp. Jag kanske reagerar fel då iofs. Van Gogh, hisnar jag av målningarna japp! Tankar, känslor och reaktioner, nope. Njuter jag av perspektiven och energin i Uccello? Japp! Tankar, känslor, reaktioner, nope.
OJ. Då har vi helt olika associationer till ordet.

Beröring är lätt och mjukt i mitt huvud. Skaka om är tuffare. Tänker fysisk koppling. Lätt beröring. Skaka (skakvåld). Helt olika saker.

Jag behöver inte bli omskakad av konst. Men berörd vill jag bli, på något plan.

Jag ar ingen aning om vad du definierar som "traditionell målarkonst": Men visst finns målning med på konsthögskolorna. Precis som skulptur.

Några välkända "berömda" samtidskonstnärer:

Karin Broos
KONST-Karin-Broos-bad.jpg

Dan Wolgers
wolgers2.jpg

Karin Mamma Andersson
MA1105.jpg

Yrjö Edelmann (oljemålning)
Edelman_An-Important-Property-of-Green.jpg
Ja! Karin Broos letade jag precis efter namnet till, som svar till Anders, var på utställning med henne på Waldemarsudde.

Jag förstod det när jag sökte på honom, och det kan tyckas konstigt att jag inte visste vem han var men dels har vi inte tv (han har tydligen eget tv-program också!) och sen är jag inte så jätteintresserad av samtida konst längre.
Fast det kanske har ändrats lite åt hållet, konst i din smak, de senaste åren. Så ev kan vara läge att kika då.

OJ. Då har vi helt olika associationer till ordet.

Beröring är lätt och mjukt i mitt huvud. Skaka om är tuffare. Tänker fysisk koppling. Lätt beröring. Skaka (skakvåld). Helt olika saker.

Jag behöver inte bli omskakad av konst. Men berörd vill jag bli, på något plan.
Ah, då förstår jag. När kultursidorna skriver -X berör, då brukar jag associera till falla isär i gråt, älska vansinnigt, hata passionerat, avsky med allt jag har, vansinnigt äcklad. Klatchiga färger och stora linjer. Det brukar ju inte vara senaste Star Wars filmen som berör liksom :).

Så det är därför jag inte förstår jargongen kanske. När folk sägar Tankar känslor och reaktioner, är det på en plats, i närheten av politik. När folk säger berör så är det på en annan (känslor inför människor och deras situationer). Men njutningen av linjer och energi ligger på ett tredje :D Men då gissar jag att berör inte för dig betyder "känslor inför en människas situation" utan även kan vara pirret i magen av energin i en målning.

I så fall håller jag med om att konst ska beröra, det har jag inte hållit med om tidigare. Då skulle jag sagt att konst kan beröra eller väcka tankar och känslor och reaktioner.

(Jag försöker inte irritera eller verka dum, utan är mer intresserad.)

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka