(konst)Gryt

G

Gilly

Ja! Vilka härinne kör gryt med era borders, jack russlar, tyskterriers mfl?

Vore kul att 'prata' lite med er, om det nu finns några härinne:bump:

Själv kör jag gryt med borderterrirar, och håller till mest i Hällefors och Ludgo. Var kör ni någonstans?:-)

//Gilly

Sv: (konst)Gryt

Jag ska träna gryt med min tjej och tänker även göra grytprov! Den uppfödaren som hennes pappa kommer ifrån anordnar varje år grytläger för sina valpköpare och jag planerar att be snällt om att få följa med.

Lägret brukar vara i Bassholma i Skåne.

Jag gör, har bara tränat med TJT-klubbens Värmlandsregion sen jag flyttade hit då det blir lite närmare att åka än till Hällefors, men det vore roligt att se Hälleforsgrytet nån gång också. När jag bodde i Stockholm tränade vi vid Skogstibblegrytet.

Mycket nyttig och lärorik aktivitet för alla som har grythundar - för man lär sig säkerligen en hel del om sin hund, dess historik och ursprung när man tränar sin hund i gryt. För mig som uppfödare känns det också viktigt att testa mina avelshundar i grytet.

Jag gör, har bara tränat med TJT-klubbens Värmlandsregion sen jag flyttade hit då det blir lite närmare att åka än till Hällefors, men det vore roligt att se Hälleforsgrytet nån gång också. När jag bodde i Stockholm tränade vi vid Skogstibblegrytet.

Mycket nyttig och lärorik aktivitet för alla som har grythundar - för man lär sig säkerligen en hel del om sin hund, dess historik och ursprung när man tränar sin hund i gryt. För mig som uppfödare känns det också viktigt att testa mina avelshundar i grytet.

Håller med till 100%. Det är ju SÅ coolt att se hundarna i deras riktiga miljö. Sen tycker jag det är viktigt; både för uppfödaren samt meriter hos vår hane som är i avel. Tycker att åtmindstone karaktärsprov hos båda föräldrarna borde vara obligatoriskt för att kullarna ska stå på borderterriersidan mfl. Menmen:-)

Ja, Hälleforsgrytet är trevligt, och där håller det ju till riktigt bra tränare också..

//Gilly

Senast ändrad av en moderator:

Kul! Jag brukar åka till lägret i Hällefors varje år:-)

//Gilly

Hej hej!
Jag har provat gryt med min border hane och tanken är väl att vi ska försöka meritera honom under detta året. Menjag skulle aldrig våga släppa ner honom i naturgryt under riktigt jakt. Gör du det med dina?
Lite nyfiken på vad du har för några. Är inte så haj på detta ännu men man får völ inte lov att skriva ut här inne eller? Räknas det som reklam då?
Hur kan du göra för att meddela mig vad du har för några borders?

MVH hannapanna

Vi har tränat en del gryt med vår russell, hon har oxå klarat det första av proven, som sprängare. Min sambo var först uppe på ett grytläger i norr nånstans, minns inte ortsnamnet (nära örebro?) men sen har vi tränat ett par ggr nere i Bassholma/skåne. Det var oxå där vi klarade provet, hon gjorde det helt klockrent!

Men vi har valt att inte jaga gryt på riktigt med henne, hon är för mycket familjehund för de riskerna- plus att vi mest jagar rådjur och absolut inte vill att hon skall gå i gryt under rådjursjakt... Kan ju bli lite snopet för passkyttarna :D

Hej hej!
Jag har provat gryt med min border hane och tanken är väl att vi ska försöka meritera honom under detta året. Menjag skulle aldrig våga släppa ner honom i naturgryt under riktigt jakt. Gör du det med dina?
Lite nyfiken på vad du har för några. Är inte så haj på detta ännu men man får völ inte lov att skriva ut här inne eller? Räknas det som reklam då?
Hur kan du göra för att meddela mig vad du har för några borders?

MVH hannapanna

Oj, denna gamla tråd har visst vaknat till liv:)

Jag PM:ar dig!

Gilly

när kan man börja jaga gryt med sin jack russel?Och var kan man göra de? Bor i skåne. Skulle vilja pröva det, men vill inte jaga gryt ute i naturen med han.

Det ligger ett konstgryt i närheten av örkelljunga. Det är det som kallas Bassholma högre upp i tråden. Du kan nog hitta info om konstgrytet och träningar via grythundsklubben. Pröva googla på det. De hjälper dig på träningarna om du är osäker, det är bra folk där.

Hur går det till när man tränar gryt?

Jag har ju en lite romantisk föreställning att jag kanske får lust att föda upp westies i framtiden och sätta till lite krut i aveln. Dvs bara använda meriterade hundar som klarat mh och körs i gryt/viltspår för att få tillbaka rasen lite i sitt ursprung...

Det låter ju toppen:banana:

Man tränar sin hund för grytjakt i ett provgryt med gångar. Det finns lock på gångarna så att man kan öppna titta på hur hunden jobbar i grytet. Till sin hjälp har man en tam grävling.

Ett provgryt har en 'kittel' där grävlingen sitter. Den finns i mitten och dit leder tre gångar med olika hinder, som ska symbolisera de svårigheter som kan möta hunden under jord.
En gång har ett liggande förträgning på 13*17 cm, den andra har en stående, och i det tredje måste hunden hoppa upp 60 cm för att få kontakt med grävlingen (hyllan).

Kitteln är rörlig så att tränaren eller provdomaren kan vrida fram det hål som grävlingen ska möta hunden ifrån. Man använder galler mellan hund och grävling för att undvika skador på djuren. Man bedömer hundens smidighet, rörlighet och förmågan att attackera utan alltför hård konfrontation.

Man skiljer på två typer av grythundar; rävsprängaren är hundar för jakt på räv och är de vanligaste hundarna, samt förliggare, vilka är hundar för jakt efter grävling. Det finns alltså sprängarprov och förliggarprov som ser helt olika ut.

De olika typerna har helt olika arbetssätt och kräver därför olika former av träning och prov. I regel har jägaren skaffat en hund för antingen räv eller grävling. Visar träningen att den skulle fungera betydligt bättre för det andra viltslaget får man tänka om.

I ett grytprov används grävling som prov- och träningsdjur oavsett om det är frågan om sprängare eller förliggare. Det är förbjudet att använda räv i Sverige, vilket är tvärtemot Finland där grävling är förbjuden. De provgrävlingar som används är tränade och vet hur de ska sätta sig i respekt hos hundarna.

Ju tamare den är desto bättre fungerar den!

Grythundklubben

Eftersom du bor i Stockholm tillhör du Upplands grythundklubb precis som jag gör. PM:a bara om du undrar något:)

Lycka till!

Gilly

Ja, vad trodde du?;) GRYTEN ligger ju under marken:rofl:

BILD på träningsgrytet i Ludgo:
ludgo.jpg

I ett riktigt gryt (naturgryt) kan ju hunden ligga flera meter ner.

Gilly

Kan man träna i konstgryt kontinuerligt någon gång i veckan under vår/sommar eller gör man bara det för att träna inför prov och för att träna hunden inför praktisk jakt?

Klart man kan:) Vi tränar varje vecka under säsong inför proven. Men det beror mycket på vilken hund man har hur mycket man behöver träna innan start.

Konstgrytet är så HELT olikt från riktig jakt så dom tränas inte för det i konstgrytet.

Innan tex min tik ska starta får hon (köra kontinuerligt hela tiden innan först såklart) köra en 'hetsrunda' när jag släpper henne bara på hyllan, öppnar luckan och klappar henne. Jag avbryter när hon precis kommit igång. Sen får hon vila helst runt en vecka och sen får vi maxpoäng på provet:D

Gilly

Ok, kul att höra eftersom jag inte vill jaga med min hund (men som sagt viltspårar jag och vill gärna träna konstgryt).

Ska tänka på ditt tips inför framtida prov!;)

Prova dig fram, åk till gryt med bra tränare och hitta metoden som passar dig och din lilla hund:)

Lycka till! Och glöm inte att jag vill ha uppdatering från viltspårsfronten senare:D

Gilly

*kl*

För mig som inte sysslar med träningsgryt och prov (men däremot grytjakt som du vet Gilly), vad är det för skillnad mellan rävsprängarproven och förliggareproven? Eftersom man har grävling till båda menar jag...

GatLyktan

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 022
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 825
Senast: Maniac123
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 448
Senast: Ragdoll
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 102
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka