Könssorterat på semin?

mul

Trådstartare
Kanske är en konstig fråga, men inom kor så kan man beställa könssroterad sperma för semin. Man kan alltså beställa sperma som ger kvigkalvar. Där jag jobbar har det kalvats för fullt ett tag och några är könssorterade och det funkar.

Det finns inte inom häst? Eller funkar det inte på häst? Eller är det så att det inte finns marknad för det?

En fundering bara.. Det borde ju finnas en marknad om det funkar på häst.. Någon som vet nåt eller som har några funderingar?

Sv: Könssorterat på semin?

Det var en artikel i Ridsport härom året om att man lyckas skilja hästars han- och honsperma åt, men efter den artikeln har jag inte hört något mer om det.

Läste också om det i Ridsport, tror säkert att det går att genomföra. Frågan är vad kostnaden för det blir, det är ju inte så att man föder upp hästar på såpass vinst att man har lust att lägga x-antal tusen till för att få ett sto/hingst..

Och även om man inte föder upp hästar för att tjäna pengar så bryr man sig nog inte så mkt att man är villig att betala massa extra för att få ett sto/hingst.
Är lite skillnad med kossor, där genererar väl kvigkalvarna lite mer pengar genom att mjölka/kalva än tjurarna som för det mesta går till slakt :)

Senast ändrad:

Det är inte så stor skillnad på könssorterat på kosidan. Men kan tänka mig att det blir det eftersom det handlar om hästar..Tyvärr är det mesta mycket dyrare för att det är till häst.

Jag tänkte mest att det kunde vara användbart om man exvis har ett sto som börjar bli till åren och mest gett hingstar och man vill ha nåt att avla vidare på och isf köra könssorterat.

Ja, tjurkalvarna är ju inte så mycket värda, tyvärr..

Det finns man jag tror man måste vända sig utomlands. Sedan om man ändå jämför kor och hästar så jämför kostnaden för sperman från en super tjur och själv seminering med vad motsvarande kostar med hästar. Så även om sortat inte kostar så väldigt mycket på kosidan så räkna med att det gör på hästsidan.

Det är väl egentligen inte så konstigt att priserna skiljer sig åt markant mellan ko och häst, hade hela det svenska stobeståndet i stort sett seminerats varenda år så hade det blivit andra priser där också då mkt fler är med och delar på kostnaden. Sen har inte tjurarna riktigt samma krav på att de skall visa sig på tävlingsbanorna hela året för övrigt vilket även det kostar en ganska rejäl slant som hingstägaren bakar in i priset för att gå runt.

Vad gäller könssorterat till häst så vill jag minnas någonstans i bakhuvudet var det inte så att det dök upp en paragraf som drogs fram efter artikeln i ridsport som pekade på att det inte var tillåtet att könssortera häst, jag kan ha drömt men det pockar på att det var något sådant.

Det är väl egentligen inte så konstigt att priserna skiljer sig åt markant mellan ko och häst, hade hela det svenska stobeståndet i stort sett seminerats varenda år så hade det blivit andra priser där också då mkt fler är med och delar på kostnaden. Sen har inte tjurarna riktigt samma krav på att de skall visa sig på tävlingsbanorna hela året för övrigt vilket även det kostar en ganska rejäl slant som hingstägaren bakar in i priset för att gå runt.

Vad gäller könssorterat till häst så vill jag minnas någonstans i bakhuvudet var det inte så att det dök upp en paragraf som drogs fram efter artikeln i ridsport som pekade på att det inte var tillåtet att könssortera häst, jag kan ha drömt men det pockar på att det var något sådant.

Nja nu beror det på andra saker än antalet ston och presterade hingstar. Dels så är det enklare med nötkreaturen, att samla tjuren, ta hand om det och seminera. Sedan så är hela den verksamheten som har med lantbruksdjur att göra subventionerad. Så för att det ska billigare med hästar krävs att vi börjar äta hästkött och producera hästar för livsmedel.
För även tjurar har krav på sig att prestera och deras avkommor sedan ställs de ut m m. Så en riktigt fin tjur kostar också att ta fram.

kl
pratde med min seminvet ang detta för några år sedan hon sa att det är fullt möjligt och ganska "enkelt" då en av sorterna är tyngre än den andra så man centrifugerade sperman och den tyngre hamnade i botten (troligen förenklat förklarat). MEN inte godkänt i Sverige, än i alla fall

kl
pratde med min seminvet ang detta för några år sedan hon sa att det är fullt möjligt och ganska "enkelt" då en av sorterna är tyngre än den andra så man centrifugerade sperman och den tyngre hamnade i botten (troligen förenklat förklarat). MEN inte godkänt i Sverige, än i alla fall

Dom centrifugerar tjursperman med. Det som förvånade mig var att det faktiskt funkade. Jag trodde det var ytterligare ett jippo från försäljare att kunna sälja nåt som är dyrare. På kosidan gör det inte många kronor dock.. Men så fort nåt handlar om hästar så blir det svindyrt..

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 473
Senast: ildiko
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 834
Senast: Kajsalisa
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 196
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
479
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka