***spinoff sommarföräldar 2016***
Istället för att ta över en annan tråd (
http://www.bukefalos.com/threads/sommarforaldrar-2016-del-3.1420718/ ) så startar jag en ny.
Hur förändrades ert förhållande av att få barn?
Blir förändringen potentiellt större i ett förhållandevis jämställt förhållande än i ett med mer konservativa könsroller?
Har relationen till din partner förändrats?
Är din partner den förälder du trodde hen skulle vara?
Har ni en strävan att leva jämställt med två primärföräldrar eller tar en av er ett större ansvar och är helt okej med det?
Vår relation blev väldigt udda när barnet föddes, då farsan drog på sig panikångest o förlossningsdepression. Under en tid var det extremt ojämt på alla sätt, jag gjorde precis allting. Så det var en enorm skillnad. Cred till sambo som kontaktade alla möjliga ställen för hjälp, får han insåg ju såklart att såhär kan vi inte ha det.
Nu är livet mer som jag hade tänkt mig, vi delar på kiddo. Nu jobbar han, & sen ska jag jobba vid årsskiftet (hon är 4 mån nu). Hon är lika nöjd hos oss båda, & vi är lika mycket föräldrar båda två - vilket liksom var förutsättningen för att ens skaffa barn, & jag fick ju testa på att ha precis allt ansvar och en farsa som inte klarade att ta hand om sitt barn fullt ut och det vill jag aldrig behöva stå ut med!
Jag tyckte vi var hyfsat jämställda innan, & jag har en liten tanke om att dom som är medvetna om att det är svårt att få det helt jämställt också märker av skillnaderna som lätt blir när man får barn. En relation som inte varit jämställd innan men där medvetenheten om det saknas kanske inte påverkas på samma sätt.
Det ÄR svårt med jämställdheten, men det är ändå skönt att kunna känna nu att jo, vi är två, vi hjälps åt - vi har inte riktigt några färdiga roller. Vi matar barn, nattar barn, matar djur, lagar mat, städar osv om vartannat. Han lagar mat oftare, jag kan lika gärna ta en macka, & jag byter lakan oftare typ.
Det är mer detaljerna, små saker, som är svårt nu tycker jag. Det är lätt att huvudansvaret hamnar på mig, t ex som någon skrev att jag säger "jag går på toa nu", med pappa går på toa helt enkelt. Ju mer tid han spenderar ensam med lille desto bättre blir det. Kommer jag hem efter en dag borta nu är det istället jag som kollar av om sambo tror hon är trött/börjar bli hungrig eller vad det nu kan vara eftersom han ju haft henne sist.
Relationen i sig var väl riktigt illa ett tag där i början, jag var ledsen och förbannad för att han inte klarade av att ta hand om sin unge, samtidigt som jag tyckte så fruktansvärt synd om honom, han var själv helt förtvivlad. Jag minns att jag har tänkt att det här var ju jävligt snopet, så ojämställt det blev nu då. Idag kan jag inte känna så, tack gode gud för det. Efter den här jäkla sommaren är dock relationen väldigt bra och trivsam, vi pratar mycket om just jämställdhet, försöker vara medvetna om strukturer osv och försöker passa oss för fällorna.
Idag är han faktiskt en sådan förälder jag trodde han skulle bli. Han löser liksom dottern lika bra som jag, vilket jag alltid har tänkt ska vara självklart.