Könsroller, jämlikhet och BARN

Jomen det gör man väl i norra Spanien? "Ithabelja" och EvertO_o:D Sorry för O.T.
Nä. Skulle vara i Cataluña kanske men jag känner ingen därifrån som gör lj-ljud för ll.

Jag har aldrig träffat en spanjor som säger calje, paelja, ljamo, tortilja.

Nä. Skulle vara i Cataluña kanske men jag känner ingen därifrån som gör lj-ljud för ll.

Jag har aldrig träffat en spanjor som säger calje, paelja, ljamo, tortilja.
Min spansklärare lärde ut att det i norra Spanien ( Baskien?!) uttalades så och i resten av Spanien samt Sydamerika som ett "j". Men det kan ju förstås vara fel av henne. Sorry ts, nu ska jag sluta med sidospåret!

Jag klarade IVF hur bra som helst själv. Verkligen inga problem alls. Jag behövde lite spermier bara.

Sen kanske jag hade önskat att min partner hade sett det som en självklarhet att han ska komma med fast det egentligen inte behövs. Detta önskade jag först i efterhand då jag insåg att engagemanget kring det evetuella barnet troligtvis skulle ha varit detsamma.

Aldrig att jag kommer att leva i ett förhållande där han inte ser dessa saker som lika självklara som jag.

Jag har gått på de flesta besöken själv utom äggplock (såklart) men han frågar om han ska följa med. Har tyckt det är onödigt att tappa en halv arbetsdag för att sitta bredvid när gyn inspekterar äggen i 10 minuter.

Hade jag däremot tyckt att det är jobbigt att gå dit hade han fått gå med såklart.

(Men det gäller allt sånt för mig. Han skjutsade till min GBP och åkte sen till jobbet och så ringde jag när jag var klar nog i knoppen, likadant när jag åkte tillbaka akut, när jag väl var intagen tyckte jag det var bättre att han åkte hem och tog hand om djuren eftersom jag kände mig trygg där jag var.)

När Greta/Viktor kommer så har vi planerat så djuren klarar sig ett par dagar med de vuxna barnens hjälp men blir det många dagar _vill_ jag att han åker hem och tar hand om djuren (och sen kommer tillbaka).

Gud vad jag svamlar idag! Huvudvärk, hormoner och nervös väntan på NIPT-svaret har verkligen rört om i huvudet idag :crazy:

Min spansklärare lärde ut att det i norra Spanien ( Baskien?!) uttalades så och i resten av Spanien samt Sydamerika som ett "j". Men det kan ju förstås vara fel av henne. Sorry ts, nu ska jag sluta med sidospåret!
Fast det stämmer inte alls, att det uttalas likadant i hela Sydamerika som i Spanien. Tvärtom, i många sydamerikanska länder har du ett rätt starkt dj-ljud, och vissa uttalar det som ett sch-ljud. Medan man oftare i Spanien hör j-ljud. Så det varierar otroligt.

Men - jag tror lj-ljudet är äldre, att man i vissa regioner uttalade ll så. Och då kanske det har hängt kvar? Har för mig att en colombian jag träffade en gång pratade lite så. När jag har varit i Baskien har jag aldrig hört lj men det kan ju absolut hänga kvar nånstans.

[Slut på OT :D]

Senast ändrad av en moderator:
  • Gilla
Reactions: Sar
Jag har gått på de flesta besöken själv utom äggplock (såklart) men han frågar om han ska följa med. Har tyckt det är onödigt att tappa en halv arbetsdag för att sitta bredvid när gyn inspekterar äggen i 10 minuter.

Hade jag däremot tyckt att det är jobbigt att gå dit hade han fått gå med såklart.

(Men det gäller allt sånt för mig. Han skjutsade till min GBP och åkte sen till jobbet och så ringde jag när jag var klar nog i knoppen, likadant när jag åkte tillbaka akut, när jag väl var intagen tyckte jag det var bättre att han åkte hem och tog hand om djuren eftersom jag kände mig trygg där jag var.)

När Greta/Viktor kommer så har vi planerat så djuren klarar sig ett par dagar med de vuxna barnens hjälp men blir det många dagar _vill_ jag att han åker hem och tar hand om djuren (och sen kommer tillbaka).

Gud vad jag svamlar idag! Huvudvärk, hormoner och nervös väntan på NIPT-svaret har verkligen rört om i huvudet idag :crazy:
Genom alla mina hundra IVF:er som det känns, blev nog bara 5 st, gick jag på det mesta själv, jag behövde ingen som var med alls, tog ju oftast bara några minuter. På äggplock och återinförande var partner med.

Jag klarade IVF hur bra som helst själv. Verkligen inga problem alls. Jag behövde lite spermier bara.

Sen kanske jag hade önskat att min partner hade sett det som en självklarhet att han ska komma med fast det egentligen inte behövs. Detta önskade jag först i efterhand då jag insåg att engagemanget kring det evetuella barnet troligtvis skulle ha varit detsamma.

Aldrig att jag kommer att leva i ett förhållande där han inte ser dessa saker som lika självklara som jag.
Tror du att din partner (dåvarande?) skulle ha blivit en likadan förälder, att alltså inte riktigt ha fingertoppskänsla för vad som är ok eller inte? Är det det du menar?

Är sjukt stolt över mig själv.

Eller: vansinnigt imponerad över att alla delat med sig så öppet om sina relationer och tankar! Överträffade mina vildaste förhoppningar. Jag tänker att buke är fyllt av magiskt bra kvinnor, jag hoppas verkligen att de vet om det också.

Amen. Den här tråden känns som a breath of fresh air. Så jäkla surt att så många har det jobbigt. MEN så jäkla mycket klarsynthet och analytisk skärpa (och elokvens! Och humor!) det finns på Buke. :love:

Amen. Den här tråden känns som a breath of fresh air. Så jäkla surt att så många har det jobbigt. MEN så jäkla mycket klarsynthet och analytisk skärpa (och elokvens! Och humor!) det finns på Buke. :love:
Jag tycker den här tråden litegrann känns som en riktigt öppenhjärtig vinkväll med vänner typ. Massa klokheter, en hel del ventilerande, mycket förståelse, lite humor och så nån idiot som spårar ur lite (:angel:).

Intressant. Jag velar kring om jag ska försöka amma eller inte denna gång. Gick åt skogen förra gången.
Fördelen med flaska (ersättning) är ju att alla kan mata. Nackdelen att man har en jäkla massa att släpa på, måste planera utflykter och ta med hela tiden. Dyrt är det också.

Fördelen med amning är ju att det är himla praktiskt om det fungerar, ren förpackning, inget att diska och snabbt tillhanda. Nackdelen är att man blir mer låst.
Jag som hade problem med anknytningen förra gången funderar ändå på att försöka amma, och hoppas att det underlättar.

Jag väljer medvetet att bortse från vissa aspekter rörande amning/ersättning, de har ältats till förbannelse förut. Jag snackar amning/ersättning kontra föräldrarollen.

Jag funderade också på det. Övervägde ersättning pga just detta. Nu blev det ändå amning och pumpning till flaska. Det är meckigt och kräver disk men get mig FRIHET och jag VET att barnet inte behöver gå hungrigt vilket gör att jag kan hinna färdigt på jobbet och inte rusa hem om hon är lite gnällig. Det i sin tur har gjort att partner kan rida ut rejäla stormar på hemmaplan och litar på sig själv.

Men @inverterad var det du som skrev att du tror att relationen kommer klappa ihop trots att ni är medvetna och verkligen kämpar? Eller blandar jag ihop dig med nån?

Får jag fråga vad begreppet primärföräldrar innebär? Vad är en sekundärförälder då?

Från mitt perspektiv: Att barnet har två föräldrar. I alla avseenden.

En sekundärförälder är för mig en sån som många fäder beskrivs, en Nisse i bakgrunden som lattjar lite när han själv vill och orkar. Men MODERN (oftast) är navet.

Jag sitter faktiskt inte och gör pärlplattor med avkomman för mitt eget nöjes skull, jag gör det för stt avkomman tycker det är fest.
Hur många fäder pärlar pärlplattor?

Genom alla mina hundra IVF:er som det känns, blev nog bara 5 st, gick jag på det mesta själv, jag behövde ingen som var med alls, tog ju oftast bara några minuter. På äggplock och återinförande var partner med.

Jag tror jag gjorde alla transfers själv utom möjligen den första, minns inte det är ju ett år sedan redan :rofl:
Tar ju ingen tid alls och som sagt, jag tycker inte gynsituationen är jobbig. Hade jag gjort det hade det varit annorlunda.

Men @inverterad var det du som skrev att du tror att relationen kommer klappa ihop trots att ni är medvetna och verkligen kämpar? Eller blandar jag ihop dig med nån?

Nej nej. Jag skrev att jag tror att jag kommer bryta ihop på relationen ibland. Alltså få spelet. Trots att det går framåt, för det gör det. Men jag tror att vi kommer fixa det till slut.

Jättebra tråd @Hyacinth !:bow:
Har läst allt väldigt noggrant och med fasa konstaterat att jag hamnat i alla gropar som man ska undvika.
Den här tråden har varit en av de större ögonöppnare jag varit med om, tror jag.

Hade en mindre livskris igår efter att ha läst i tråden här. :crazy:

Är också imponerad av flera av er som skriver så ärligt och utelämnande om era liv. Det är modigt och generöst. :bow:
Det ger mig insikter om att jag faktiskt inte är ensam också (sorgligt nog).
Jag trodde verkligen inte heller att det skulle bli så ojämställt.
Alla förutsättningar fanns där och ändå blev det fel. Så helt fel!

Mitt ena barn fick efter en lång och smärtsam utredning i två omgångar under en treårsperiod en neuropsykiatrisk diagnos.
I flera år var jag ensam om att tycka att något var "fel" på honom. Snarare var det fel på mig som tyckte det och eftersom jag blev sjuk så var det min "sjukdom" som var orsaken till hens problem, enligt min partner.
Det var så oerhört tungt att bära det i flera år. :(

I efterhand har jag också förstått att det bidragit till att vi glidit isär och att det har blivit som det blev.

Mitt liv har blivit så rörigt och idag är jag i en situation där jag har svårt att påverka och ändra mitt liv och göra de val jag skulle önska att jag kunde göra.
Jag är helt fast i en väldigt ojämställd relation och jag kan inte göra mycket åt det som det är nu.
Skulle jag kunna välja om hade jag gjort helt andra val idag, med facit i hand.
Till exempel hade inte barn varit en självklar del av det och det känns oerhört skamligt att tala om. :o
Jag är feminist och har feministiska värderingar.
Ända till igår skämdes jag oerhört över att jag inte lever som jag lär.

Vilken bra tråd! :bow:
Har läst den sedan den kom upp och vad jag önskar att det funnits internet och forum som detta och en tråd som denna när jag var yngre!
Med så många som delar med sig av sina erfarenheter och insikter!
Jag har verkligen varit precis i detta som detta handlar om att man lätt hamnar i könsroller och gamla normer
Jag separerade från exmannen för lite mer än ett år sedan, och med lite nyöppnade ögon så är det precis det som denna tråden handlar om som fick allt att gå åt pipsvängen!

Jag tror nånstans att som det varit uppe innan att många män ofta kan vara helt eller hyfsat OK innan barn och rätt jämställda överlag då, men just när barnen kommer / ska bli till så hamnar det för många även i deras fall i det som de kan referera till dvs sin egen familj när de växte upp ( det som man kan kalla för mansnormen då kanske?)
Jag ser att många tar upp detta också "men ? har vi verkligen inte kommit längre?"
Jag tror att det kan ha att göra med just det att man gör som det man "kan " så hur bra intentioner man än har innan så ÄR det väldigt lätt öär både män och kvinnor att hamna där - i steroetypa könsroller , eller förväntningar som inte stämmer med hur det ser ut idag
Jag tror helt enkelt att det tar mer än en generation, eller två för den delen, att ändra detta .
Och det som flera i denna tråden gör just nu - att vara medvetna. OCH ta diskussionen med sina partner och faktiskt göra det på riktigt - det är nog precis vad som behövs skulle jag tro
I min långa resa ( som jag skrivit om tidigare här på buke ) finns det flera saker som kunde ha kunnat blivit annorlunda om man bara haft lite mer insikter ( från båda håll) och att man faktiskt försökt vända skeppet utifrån detta

Hejar på er som har det kämpigt och som så nyktert ser på situationen och faktiskt försöker göra något åt den !

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka