könsmognad

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare pigelin73
  • Startdatum Startdatum
P

pigelin73

Törs man ha en 1årig hingst ihop med ston? Hur stor är risken att han kan betäcka dem så pass att de blir dräktiga?

Sv: könsmognad

Könsmognaden är individuell men risken finns från det att hingsten blivit åtta månader gammal. Så att ha en ettåring ihop med ston är en stor risk.

Det går endast om dina ston eller sto är dräktig, inte annars. Vill inte skrämma dig på något vis men en bekant till oss, vars sto blev betäckt och dräktig med sin egen 6 månaders hingstföl.
Så visst kan dom, sedan som någon tidigare skrev så är det väldigt inviduellt.

Jag hade aldrig vågat chansa om det inte är så att stoet redan är dräktigt, det är stor risk annars att han betäcker henne

kl

instämmer med övriga. Vansinne att ha en hingst med icke dräktiga ston.

Att ha honom ihop med dräktiga ston kan dock vara nyttigt, då lär han sig att inte klättra o hålla på. Dock får man ju passa så att man inte har en oönskad dräktighet om någon kastar och han är där o tallar...
Dock finns det vissa som är så på G att de i princip våldtar stona även om de är dräktiga men det är klart individuellt det också precis som när de blir könsmogna.
Det finns 15år gamla hingstar som inte har en susning om vad de har apparaten till.

Han går med dräktigt sto just nu.
Om han inte är för påig, kan han gå i samma hage/lösdrift som de dräktiga stona på vintern sen?

Liknande trådar

Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 022
Senast: Lena
·
Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
707
Senast: Roheryn
·
Avel Hej. Jag söker efter gul hingst som inte är från verbena Dressage då jag tänkte betäcka 2 ston, och den ena med Zucchero. Vill inte att...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
6 018
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 077
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka