Konservera svamp

ameo

Trådstartare
Moderator
Maken har tagit med sig några barn och är i skogen för att tömma våra svampställen på kantareller. :d :love: Och jag sitter och försöker hitta info om hur man gör för att konservera dem... Min mamma gjorde alltid svampkonserver i glasburkar, men hon tog med sig informationen om hur on gjorde in på krematoriet förra våren.

Jag har en bestämd känsla av att hon konserverade dem utan saltlag, men nästan alla ställen jag hittar på nätet rekommenderar saltlag.
Så min fråga är: KAN man konservera kantarullerna utan saltlag?

Sv: Konservera svamp

Är det nödvändigt att just konservera svampen ?

Jag plockade mycket svamp i höstas och jag torkade svampen. Den är jättelätt att tillaga och smakar perfekt

Min pappa förväller alltid svampen och fryser in i tillplattade plastpåsar, tar jättelite plats och tinar snabbt. :d

Men som svar på din fråga så har jag absolut ingen aning.. :angel:

vi kokar bara vara och fryser in :) (utan vatten alltsa, kokar till deras eget spad ar nastan helt borta)

Kör endast torkning, det är jätteenkelt att hantera i köket sedan - smula några bitar mellan handflatorna när du vill åt smaken i såser och om du vill ha "synlig" svamp så blötlägg dom 15 minuter innan.

Torkat är mycket smidigare att hantera än fryst och smaken är bättre utan förvällning... då är det bara att förvara dom i en burk med lock i skafferiet. Håller sig i åratal om dom inte blir fuktiga.

Jag har ärligt talat väldigt svårt att förstå detta ofog med att hålla på och förvälla kantareller. Jag förväller endast murklor, kantarellerna är bara att bryna på med ordentligt mycket smör och salt eller använda i såser... inga som helst konstigheter.

Fast nu var det inte alternativ till konservering jag frågade efter, eftersom det var just konservera jag ville göra.

Fick för övrigt tag i min gamla moster som kunde svara på min fråga, så nu vet jag hur min mamma gjorde. Kan ju dela med mig...
När svampen är rensad osv ska den förvällas (om inte annat så för att få plats med mer svamp och mindre vätska i burken...) och sen läggas i burk. Använd svampens egen vätska i första hand, men räcker inte det kan man toppa med lite vatten. Skruva åt locket hårt, ställ burkarna i en kastrull och koka i en timme. Ställ gärna burkarna på ett tygstycke av nåt slag, så skramlar det mindre. Och vattnet bör täcka hela burkarna inkl locket.
När de sen svalnar kommer man höra klicklljud från locket, när det blir undertryck i burken. Detta visar att locket håller tätt...

(har mina allra första svampkonserver på kastrullen på kok just nu...) :d :D

Tackar för tipset, konserverade första gången förra året just med saltlag. Bästa sättet jag tagit hand om gula kantareller just. Men ska verkligen testa denna metod också. För övrigt satte jag i halsen när jag insåg att tråden var från i år, jag vill också plocka ;)

För övrigt satte jag i halsen när jag insåg att tråden var från i år, jag vill också plocka ;)
Jag hintade på facebook i går om att jag fått hem kantareller. Det visade sig då att vi var ganska ensamma om att ha hittat kantareller. En vän i sydöstra Östergötland har också hittat, men inga andra landsändar verkar ha fått några än.
Men det kommer! :D

Vi fick inga kantareller alls förra året pga att vi inte fick något regn på hela sommaren - medan hela resten av landet fick massor... Så jag tycker vi är värda att få vara först med kantareller i år!

Oj! Det lät ju jättegott att konservera på det sättet! Men lite läskigt också haha.. Får se om jag hittar några kantareller (vanliga alltså, trattisar fanns det i överflöd förra året, har kvar rätt många påsar i frysen... :p ) och om jag vågar testa! :eek:

inte alls läskigt och ENKELT var det också!
Det viktiga är att man skruvar åt locket hårt innan man kokar OCH att man ser till att man får undertryck i burken när det är klart. (att det knöppt till i locket - låter ordentligt... - och locket "buktar neråt" när svampen kallnat.
Sån här konservering ska kunna hålla svampen ätlig i flera år. Min moster hade ätit 6 år gamla svampkonserver och de var felfria.

Mamma hade gjort så (men med annat än svamp) och tom pappa hade koll på metoden. Så de får lära mig helt enkelt när lite svamp plockats! :D

Men hallå, då ska jag minnsan ta och snoka in mina ställen, men hittills har jag bara sett en svamp för året på jobbets gräsmatta.

Texaz: Får man vara nyfiken och fråga om recept? Det jag testade fick tungan att krulla sig av allt socker..

Och nästan exakt ett år efter denna trådstart har jag fått hem årets första kantareller. :d så nu vet jag vad jag ska göra på midsommaraftons kväll... :D

Oj, är det redan dags?
Då får det bli en promenad imorron till de erkänt tidiga ställena.

Har runt 10kg förvällt från i förfjol kvar i frysen, så det är egentligen inte nödvändigt.

Har runt 10kg förvällt från i förfjol kvar i frysen, så det är egentligen inte nödvändigt.
Har du provsmakat av det på länge?
Frysen är bra, men riktigt så lång hållbarhet ska man nog inte lita på. Det är därför konserveringen är bättre...

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 403
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 342
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så blev det äntligen dags för höstens ridweekend som jag sett fram emot med spänning! Jag skulle åka till ett ställe jag aldrig varit på...
Svar
0
· Visningar
1 115
Senast: cassiopeja
·
Övr. Barn Trodde aldrig jag skulle behöva starta en tråd om detta men jag behöver ösa ur mig allt, och så behöver jag råd om hur jag ska göra med...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
16 262

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka