Transfobi är oerhört utspritt i samhället och okunskapen är stor. Bara i den här förhållandevis korta tråden har okunskapen om trans visat sig. Hennes pronomen har inte respekterats och hon har gjort en könskorrigering, inte ett könsbyte.
Att använda ordet könsbyte talar om att hon har varit en man, vilket, vad jag förstår, inte är fallet? Rätta mig om jag har fel. Hon har alltid varit en kvinna men med fel könsorgan.
Det behöver inte vara fobi för att man inte kan eller vet - de flesta människor har nog aldrig ens träffat en transperson eller intresserat sig för ämnet, och då är det bara okunskap som visar sig genom att man råkar använda "fel" ord... Fobi finns säkert, men okunskap är inte detsamma som fobi.
När jag och min vän (MTF transsexuell) pratar om operationen, till exempel, så använder vi båda orden utan att det finns någon stor laddning i det. Hon anser också att hon faktiskt VAR man i "sitt förra liv", men är kvinna nu. Och vill absolut inte bli kallad "hen", utan hon. "Hen" skulle ju vara ett misslyckande, som att bara komma halvvägs när man vill hela vägen.