Konfliker i stall del 2

Sv: Konfliker i stall del 2

Jag förstår precis vad du menar.

Men oftast blir det så direkt det blir för många tjejer/kvinnor i ett stall...

jag hade bara kallat till ett stallmöte , där ja hade sett till att rensa luften o alla kom överrens om regler osv.

för att tillslut brakar helvetet löst o det är så onödigt .

för alla kommer vi till stallet för att vi gillar hästar. man ska inte känna att det är en pína att gå till stallet.

ja vet har känt så 1 år,ja bara lessna på allt o det är d inte värt... för hästarna är ignetligen mitt liv.

kalla till stallmöte o så bestämmer ni tillsammmans regler...

ja tror inte du är någon kontrollfreak som nån skrev i nått inlägg eller att du söker sympati.

ja har bara känslan av att du vill känna lite backup o ta tag i detta!!!

stå bara på dig.

Missuppfattar jag allt nu?
Ts har sin häst i ett kollektivstall där olika personer gemensamt sköter fodringar o in/ut släpp?
Tycker du då TS ska fixa sin egen häst varje dag för de andra inte går att lita på och gör h*n inte det ska hon inte ha häst?? :confused:

Om jag inte kan lita på att någon tar hand om min häst som de har lovat så givetvis är det då upp till mej att se till att hästen mår bra.
Det är ju ett ansvar för ett annat liv jag har tagit på mig när jag köper en häst eller hur!
Jag kan ju inte tänka hoppas hon får mat idag, eller hoppas hon får vatten idag.
Om jag tror/anar/misstänker att de som ska sköta det inte gör det så måste jag givetvis göra det själv.

Jag har jobbat på stort stall där vi hade en anställd som man alltid fick kolla att hon gjorde det hon skulle, hon kunde glatt gå hem en stekhet sommardag fast hästarna inte hade fått vatten och fast det var hennes arbetsuppgift att se till att de fick vatten så kollade jag givetvis att de hade vatten, även om det inte var mina hästar så hade jag ju ett ansvar mot hästarna, jag kunde inte bara hoppas att hon skötte sitt jobb eftersom hon så ofta "glömde".

Hon blev som tur var inte kvar så länge, allt fick ju dubbel kollas eftersom hon lika gärna kunde gå och sätta sig och röka någonstans istället för att göra det hon skulle.

Om jag inte kan lita på att någon tar hand om min häst som de har lovat så givetvis är det då upp till mej att se till att hästen mår bra.
Det är ju ett ansvar för ett annat liv jag har tagit på mig när jag köper en häst eller hur!
Jag kan ju inte tänka hoppas hon får mat idag, eller hoppas hon får vatten idag.
Om jag tror/anar/misstänker att de som ska sköta det inte gör det så måste jag givetvis göra det själv.

Jag har jobbat på stort stall där vi hade en anställd som man alltid fick kolla att hon gjorde det hon skulle, hon kunde glatt gå hem en stekhet sommardag fast hästarna inte hade fått vatten och fast det var hennes arbetsuppgift att se till att de fick vatten så kollade jag givetvis att de hade vatten, även om det inte var mina hästar så hade jag ju ett ansvar mot hästarna, jag kunde inte bara hoppas att hon skötte sitt jobb eftersom hon så ofta "glömde".

Hon blev som tur var inte kvar så länge, allt fick ju dubbel kollas eftersom hon lika gärna kunde gå och sätta sig och röka någonstans istället för att göra det hon skulle.

Åhh jag vet inte hur jag läste, för jag fick det till att kunde man inte kolla upp alla hela tiden och var man tvungen lita på andra o lämna över ansvar för sina hästar vid t ex fodring, så skulle man inte ha häst..
Inte alls vad du skrev, man jag fick det till det, sorry :o

Åhh jag vet inte hur jag läste, för jag fick det till att kunde man inte kolla upp alla hela tiden och var man tvungen lita på andra o lämna över ansvar för sina hästar vid t ex fodring, så skulle man inte ha häst..
Inte alls vad du skrev, man jag fick det till det, sorry :o

:D Jag tyckte väl att det var lite knepig reaktion;) men då förstår jag, för det var ju inte så jag menade.

Att jourerna skulle börja i början av augusti var bestämt gemensamt av samtliga inblandade i början av juli då betet redan då var dåligt. Då var det inga som helst problem, utan det dyker som vanligt upp i efterhand..

Att jag är lite nojjig beror nog mest på att Å ibland missat att ge mat till tex min "Nej, jag hann inte ge honom maten igår..." "Nej, han var så hungrig så jag vågade inte gå in till honom." Med sådana undanflykter blir man orolig. Skulle inte ni det? Att be om hjälp eller så verkar inte vara en prioritering.. Jag ger honom gärna maten själv om hon nu är rädd för honom och ber mej göra det (ursnäll häst så jag förstår inte problemet)..

Jag ska inte lägga mej i ang andras jourer, jag vill bara att det ska funka!

om du brydde dig om hästen så skulle du åka dit o kolla om den har mat, inte förlitar dig på att den som har jouren ska göra det om det då redan har blivit knas flera ggr innan... flytta därifrån. men du lägger värkligen massa nrg på att skriva här... lägg det på din häst istället.;)

KL

Nu ska jag ju erkänna att jag inte hänger med fullt ut med alla bokstäver i stället för namn och så men jag känner igen det där när man står i kollektivstall.
Det är alltid svårt att få alla att göra precis lika mkt osv, det är upp till den som är ansvarig för stallet att reda ut vad som gäller osv.

kan ni inte ha ett stallmöte ang detta, stallet ska ju vara ens frizoon och inte ett ställe där det är bråk.

Lycka till.

Jag vet inte vad du vill, vill du ha sympatier eller?

För att jag tycker spontant att DU och "Z" låter himla jobbiga. Om det är ni som har bestämt att hästarna ska in på nätterna så får ni väl stå för det, eller? Och inte tvinga andra att ta på sig jourer som dom kanske inte har räknat med, för att det passar er?

Och om Å och B övertalar andra att ta sina jourer, vad har det med er att göra? Varför ska du öht lägga dig i det, bara jourerna blir fixade? Du vet inte vad dom människorna gör upp sinsemellan. Du låter som en kontrollfreak.

Ja jag kanske har missförstått alltihop med det är min spontana reaktion. Du kanske ska börja fundera över hur du och "Z" beter er.

Mina fem :cool:

Precis samma tankar har jag.

/Lizzie

Just detta stall känner jag till..
Även om inte så vore är det hyresvärdens plikt att se till att saker och ting sköts.

Det bästa sättet att överhuvudtaget undvika konflikter är att se till att det bara finns en tupp i hönsgården.:p

Håller med. Men där måste det återigen vara stallägaren eller stallansvarig. det funkar inte att tuppen utnämner sig själv bland de övriga tupparna nämligen : )

Konflikter i stall... fullt av tjejer/Kvinnor vilken nyhet!?

Tyvärr blir det infekterat ibland när alla tycker ingen annan gör som de bör o alla har rätt o vill ha det på sitt sätt.

Jag håller med övriga som kommit med förslag om stallmöte, gärna regelbundet, med en ansvarig person tex stallägare om hur saker ska funka. Sätt upp anslag på tider o be folk skriva upp vad som ska tas upp i förväg så ni inte glömmer något. Sätt upp en lapp som folk kan skriva på.

I ett kollektivt stall måste man backa på vissa punkter o ge och ta. Ingen kan få sin vilja igenom på alla punkter o man måste komma överrens för att klimatet i stallet ska över huvudtaget vara möjligt att visstas i.

Att jourerna skulle börja i början av augusti var bestämt gemensamt av samtliga inblandade i början av juli då betet redan då var dåligt. Då var det inga som helst problem, utan det dyker som vanligt upp i efterhand..

Att jag är lite nojjig beror nog mest på att Å ibland missat att ge mat till tex min "Nej, jag hann inte ge honom maten igår..." "Nej, han var så hungrig så jag vågade inte gå in till honom." Med sådana undanflykter blir man orolig. Skulle inte ni det? Att be om hjälp eller så verkar inte vara en prioritering.. Jag ger honom gärna maten själv om hon nu är rädd för honom och ber mej göra det (ursnäll häst så jag förstår inte problemet)..

Jag ska inte lägga mej i ang andras jourer, jag vill bara att det ska funka!

Jag kan absolut förstå vad du menar. :)

Har man gemensamt bestämt vissa rutiner så vill det ju till att man kan lita på att det blir utfört när det är någon av de andra som ska fixa maten eller in/utsläpp.

Jag har själv stått i stall där vi gemensamt på stallmöte bestämt scheman etc och likväl så hände det titt som tätt att man fick köra och kolla om hästarna kommit in eller fått mat pga att någon/några hade "glömt". Så kan man inte ha det för då kan man lika gärna stå i ett stall där man fixar allt själv.

Jag fattar inte varför vissa här vill få det till att du är ett kontrollfreak eller nåt? Tror de själva hade blivit mäkta förbannade om deras hästar blivit bortglömda med mat eller annat.

gör man det själv så finns det ingen att skylla på.
Eget stall=skönt

Håller absolut med dig! :)

Men om man står i ett stall där man gemensamt kommit överrens om saker och ting så måste man kunna lita på att det funkar när man inte själv är där - annars är det ju ingen vits med kollektiv skötsel.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 097
Senast: Skye
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 634
Senast: Karamello30
·
Anläggning Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av...
Svar
18
· Visningar
2 530
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama