Konfliker i stall del 2

Vica

Trådstartare
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=886183

Refererar tillbaka till min gamla tråd där Z, Å, Ä, Ö och A (och så jag då :p ) var inblandade. Det var livat värre där ett tag..

Ä har nu flyttat och läget har lugnat sej avsevärt. Ibörjan var Å löjligt trevlig och försökt armbåga sej in och bryta upp Z & min vänskap men det misslyckades hon med. Då gick hon tillbaka till att vara ganska putt.

Å har varit borta större delen av sommaren, och hennes mor (vi får väl kalla henne B då) har tagit hand om hästen. Allt har gått ganska bra då hästarna varit ute det mesta av sommaren. Men då betet varit ganska kasst iår har vi fått stödfodra större delen av sommarn'.

B har varit ganska hjälpsam och bytt vatten i hagarna mm. Dock har Å varit helt frånvarande. Vi började stalla in hästarna vissa regniga nätter i början av augusti. Z & jag blev ganska trötta på att hela tiden behöva ha stalljour heeeeela tiden.. Skrev då upp på tavlan att vi börjar med jourerna igen.

Detta skapade ganska stort rabalder då B inte kunde ta Å's jourdag. Häpp, sa Z & jag, det kan inte hjälpas. Vi är tre hästar i stallet och alla måste dra samma lass, inte bara vi två. Många pikar om att "Stackars Å får minsann åka hela vägen hem från Gbg bara för att ta in hästarna". Ska man inte ta hand om sin häst och sina jourdagar när man står i kallhyre-stall? Har jag missuppfattat nått?

Nu skall det flytta in en ny tjej med häst i stallet (då är vi på bokstaven C :eek: ) och jag är rädd att stackaren kommer åka på Å's & B's övertalningsfömåga om att ta deras jourer också.. C ska inte behöva bry sej om insläpp, jourer förrän hon bekantat sej med stallet och sin nya häst.

Å flyttar i oktober. Känns som om det är min plikt att "skydda" C från allt tjafs...

Långt inlägg, sorry, men jag behöver lite kloka ord...

Sv: Konfliker i stall del 2

Det finns alltid ngn som inte kan- av alla möjliga orsaker.

Alternativet är som jag ser det:
1. Att den betalar sig fri- om det är OK för övriga
2. Att den flyttar till stall med fullservice- vilket den troligen behöver.
3. Att man inte tar ut den hästen, men ger den mat- vilket brukar ta skruv.

Det finns alltid ngn som inte kan- av alla möjliga orsaker.

Alternativet är som jag ser det:
1. Att den betalar sig fri- om det är OK för övriga
2. Att den flyttar till stall med fullservice- vilket den troligen behöver.
3. Att man inte tar ut den hästen, men ger den mat- vilket brukar ta skruv.

Alt 1 fungerar inte, man vill ju kunna ha lite fritid även om man har häst..
Alt 3 är att låta det hela gå ut över hästarna, det går jag inte med på..
Alt 2, hon ska ju flytta i oktober. Det är långt dit... :(

Tja om du inte vill se till att det får konsekvenser -så får du ta skiten- så enkelt är det.:rofl: Gnäll inte då.:grin:

du vill ju bara ha sympatier. Gör man inte ngt åt sin situation- ja då får man stå sitt kast.

Vad är en månad till i såna fall:confused: En del är martyrer i åratal.

Vad vill du höra/ med tråden???? Att en del människor är bedrövliga?
Det finns alla kategorier människor. Häst o hundmänniskor är nästan alltid speciella.:rofl:

Senast ändrad:

du vill ju bara ha sympatier. Gör man inte ngt åt sin situation- ja då får man stå sitt kast.

Vad är en månad till i såna fall:confused: En del är martyrer i åratal.

En månad är lång om man vet om att ens häst inte blir omhändetagen. Att åka upp och dubbelkolla att de får sin mat är inte riktigt vad jag hade hoppats på.. Dessutom är det inte säkert att hon flyttar då hon lurat oss med detta innan..

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=886183

Refererar tillbaka till min gamla tråd där Z, Å, Ä, Ö och A (och så jag då :p ) var inblandade. Det var livat värre där ett tag..

Ä har nu flyttat och läget har lugnat sej avsevärt. Ibörjan var Å löjligt trevlig och försökt armbåga sej in och bryta upp Z & min vänskap men det misslyckades hon med. Då gick hon tillbaka till att vara ganska putt.

Å har varit borta större delen av sommaren, och hennes mor (vi får väl kalla henne B då) har tagit hand om hästen. Allt har gått ganska bra då hästarna varit ute det mesta av sommaren. Men då betet varit ganska kasst iår har vi fått stödfodra större delen av sommarn'.

B har varit ganska hjälpsam och bytt vatten i hagarna mm. Dock har Å varit helt frånvarande. Vi började stalla in hästarna vissa regniga nätter i början av augusti. Z & jag blev ganska trötta på att hela tiden behöva ha stalljour heeeeela tiden.. Skrev då upp på tavlan att vi börjar med jourerna igen.

Detta skapade ganska stort rabalder då B inte kunde ta Å's jourdag. Häpp, sa Z & jag, det kan inte hjälpas. Vi är tre hästar i stallet och alla måste dra samma lass, inte bara vi två. Många pikar om att "Stackars Å får minsann åka hela vägen hem från Gbg bara för att ta in hästarna". Ska man inte ta hand om sin häst och sina jourdagar när man står i kallhyre-stall? Har jag missuppfattat nått?

Nu skall det flytta in en ny tjej med häst i stallet (då är vi på bokstaven C :eek: ) och jag är rädd att stackaren kommer åka på Å's & B's övertalningsfömåga om att ta deras jourer också.. C ska inte behöva bry sej om insläpp, jourer förrän hon bekantat sej med stallet och sin nya häst.

Å flyttar i oktober. Känns som om det är min plikt att "skydda" C från allt tjafs...

Långt inlägg, sorry, men jag behöver lite kloka ord...

Jag vet inte vad du vill, vill du ha sympatier eller?

För att jag tycker spontant att DU och "Z" låter himla jobbiga. Om det är ni som har bestämt att hästarna ska in på nätterna så får ni väl stå för det, eller? Och inte tvinga andra att ta på sig jourer som dom kanske inte har räknat med, för att det passar er?

Och om Å och B övertalar andra att ta sina jourer, vad har det med er att göra? Varför ska du öht lägga dig i det, bara jourerna blir fixade? Du vet inte vad dom människorna gör upp sinsemellan. Du låter som en kontrollfreak.

Ja jag kanske har missförstått alltihop med det är min spontana reaktion. Du kanske ska börja fundera över hur du och "Z" beter er.

Mina fem :cool:

Alt 1 fungerar inte, man vill ju kunna ha lite fritid även om man har häst..
(

Är inte hästen din fritid?

Om jag vill att min häst står inne på natten så tar jag in henne och ut henne på morgonen.
Vill jag att hon ska ha mat och vatten så ger jag henne det.
Hur svårt är det att ta hand om sin häst?
Du går väl ändå inte in i hästägandet och tror att någon annan ska ta ansvar för din häst?

Vad gäller tjafsandet, vill Å överhuvudtaget att hennes häst ska vara inne på natten eller är det något ni har bestämt över hennes huvud?

jag blir aldeles matt bara av att läsa om tjafset.
Har ni inga regler och ingen stallansvarig?

det låter som det är du och Z som basar och sen blir det tjafs för att övriga inte är överrens.
jag skulle bli skitförbannad om ni INTE har en stallansvarig, och ett par i stallet som står där på lika premisser bara helt sonika skrev på tavlan att de "bestämt" att vi ska börja med jourerna igen. vill de andra ha sina hästar inne? vad är problemet med allt tjafs och slitningar?
jag skulle flytta därifrån omedelbart.

Om ni vill stalla upp hästarna före andra så får ni ju stå för det, och sköta det själva. Ni kan ju inte bara "tvinga" andra att göra det just för att ni två är överrens..

låt hästarna gå ute september ut. B (mamman) fyller ju på vatten det tycker jag är det tristaste som finns! Jättebra låt hon göra det så stödutfodrar ni som har litet koll.

Oktober då hon har flyttat tar ni nya tag!
Det är kul i kollektiv- det är därför man rökte hasch och tog LSD i de gamla...

C kanske vill ha sin häst ute med ås häst så slipper ni ju den biten om ni inte vill ha era hästar ute... ;)

Jag vet inte vad du vill, vill du ha sympatier eller?

För att jag tycker spontant att DU och "Z" låter himla jobbiga. Om det är ni som har bestämt att hästarna ska in på nätterna så får ni väl stå för det, eller? Och inte tvinga andra att ta på sig jourer som dom kanske inte har räknat med, för att det passar er?

Och om Å och B övertalar andra att ta sina jourer, vad har det med er att göra? Varför ska du öht lägga dig i det, bara jourerna blir fixade? Du vet inte vad dom människorna gör upp sinsemellan. Du låter som en kontrollfreak.

Ja jag kanske har missförstått alltihop med det är min spontana reaktion. Du kanske ska börja fundera över hur du och "Z" beter er.

Mina fem :cool:

Dom tankarna hade jag redan när jag läste den förra tråden...:crazy:

Att jourerna skulle börja i början av augusti var bestämt gemensamt av samtliga inblandade i början av juli då betet redan då var dåligt. Då var det inga som helst problem, utan det dyker som vanligt upp i efterhand..

Att jag är lite nojjig beror nog mest på att Å ibland missat att ge mat till tex min "Nej, jag hann inte ge honom maten igår..." "Nej, han var så hungrig så jag vågade inte gå in till honom." Med sådana undanflykter blir man orolig. Skulle inte ni det? Att be om hjälp eller så verkar inte vara en prioritering.. Jag ger honom gärna maten själv om hon nu är rädd för honom och ber mej göra det (ursnäll häst så jag förstår inte problemet)..

Jag ska inte lägga mej i ang andras jourer, jag vill bara att det ska funka!

Jovisst är han det, men ibland behöver man åka hem tidigare för att fixa och greja hemma tex. Behöver inte ni det ibland?

Min häst går före oavsett.
Min häst är det viktigaste och den dagen det inte är det så ska jag ingen häst ha.

Ska jag på fest eller dylikt så går ju ändå hästen före, då fixar jag det före eller åker hem mitt i och tar hand om henne.

Jag fattar inte vad problemet är. vaddå bestämt - om x och y vill ha sina hästar ute längre måste de ju få ha det? då får ni väl sära på er och du och z sköter era tills de andras hästar kommer in nattetid?

vi är 12 personer i vårt stall och det är ALDRIG tjafs eller dålig stämning. Det finns tydliga regler och en stallägare som bestämmer. vi delar på alla sysslor.

vad jag fattat av andra tråden är det väl inte ens du som äger hästen utan det är stallägaren? Hur kan ni då gå in och styra och bestämma ang. turer osv, det är väl stallägaren isåfall som ska göra det?

Om man är beroende av att få turer tagna och viss skötsel av sin häst osv kan man inte ha den i ett kollektiv stall, då får man fixa hel eller halvinackordering.

Min häst går före oavsett.
Min häst är det viktigaste och den dagen det inte är det så ska jag ingen häst ha.

Ska jag på fest eller dylikt så går ju ändå hästen före, då fixar jag det före eller åker hem mitt i och tar hand om henne.

Missuppfattar jag allt nu?
Ts har sin häst i ett kollektivstall där olika personer gemensamt sköter fodringar o in/ut släpp?
Tycker du då TS ska fixa sin egen häst varje dag för de andra inte går att lita på och gör h*n inte det ska hon inte ha häst?? :confused:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 097
Senast: Skye
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 634
Senast: Karamello30
·
Anläggning Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av...
Svar
18
· Visningar
2 530
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Sabotage?
  • Dressyrsnack 17