Sitter i hjärnan kanske jag inte rakt av håller med om men hur det än är är vi påverkade av olika mängder hormoner om vi är man eller kvinna och det är svårt att ignorera. Jag är i mycket bättre synk med min kropp efter jag slutade med p-piller (efter en lååång tids användning) och nog sjutton märker jag skillnad på vilken del av månaden jag är i.
Jag är inte biolog (alls!
) men utan att förringa de som är transsexuella eller tvekönade så tror jag att vi inte ska underskatta skillnaderna mellan man och kvinna som beror på att vi är olika kön. Att sedan både män och kvinnor väljer att jobba med/utöva något som kanske inte följer könsnormen helt är inget jag blir speciellt förvånad över, det finns alltid en variation.
Jag är tex inte alls en människa som dragits till något omvårdande yrke på något vis
. Men lik förbannat blir jag väldigt beskyddande och omhändertagande om någon i min närhet mår dåligt oavsett vad. Jag kan känna något liknande om jag är i närheten av bebisar och då ska vi komma ihåg att jag har noll intresse av dem och vill/kan inte ha några. Ändå så kickar beskyddarinstinkten in rejält. Jag ser det som att mina hormoner som kvinna säger åt mig att det är någon som behöver skyddas så se till att göra det!
Jag säger inte att jag är jätteteknisk men visst har jag en del kunskaper/intressen som traditionellt anses manliga men det är inte en motsättning enligt mig. Vi har dels det vår biologi säger åt oss och sedan det vår uppväxt gjort oss intresserade av.