Kondis under vintern

TheRedLightning

Trådstartare
Hejsan buke folket,

Hörde idag att hästar tydligen inte kan bygga upp kondis om de endast rids på helgerna (2 ggr/veckan).
Vad finns det att göra om man är mörkrädd och inte vågar rida i mörker, samt inte har så mycket tid pga jobb?
Nu går vi mot ljusare tider, men jag vet inte hur många veckor till innan det är ljust även när jag t ex kommer hem från jobbet. Vad brukar ni andra göra för att hästarna inte ska tappa allt för mycket i kondis under årets mörka del och inte har möjlighet att rida på vardagarna? Går det ens? :confused:

Hejsan buke folket,

Hörde idag att hästar tydligen inte kan bygga upp kondis om de endast rids på helgerna (2 ggr/veckan).
Vad finns det att göra om man är mörkrädd och inte vågar rida i mörker, samt inte har så mycket tid pga jobb?
Nu går vi mot ljusare tider, men jag vet inte hur många veckor till innan det är ljust även när jag t ex kommer hem från jobbet. Vad brukar ni andra göra för att hästarna inte ska tappa allt för mycket i kondis under årets mörka del och inte har möjlighet att rida på vardagarna? Går det ens? :confused:
medryttare som kan motionera dagtid?
annars så är det ju bara att lasta och köra till ridhus på kvällen eller tidig morgon innan jobb. Pannlampa tycker jag själv inte om att rida med då ljuset blir så flackigt.

När jag gick i skola så red jag till ridhuset varje dag. Även i snöstorm. Med pannlampa, skidglasögon och termokläder på :o.
Förstår inte hur jag orkade faktiskt, nu så får hästen vila bara det blåser lite även om jag nu är arbetslös mer eller mindre och ridhuset känns sååå långt bort nu.

Hejsan buke folket,

Sätt upp en lampa på lämplig plats och rid där? När snön kommer behöver det ju inte vara någon ridbana, en plan markplätt fungerar hur bra som helst. Om hästen går på lösdrift tror jag att helgridning kan fungera hyfsat men om den står på stall blir nog resultatet inte så stort.

Vi har den enorma lyxen att ha ett elljusspår nästan utanför stalldörren. Är väldigt glad att vi får rida där för det gör att vi kan hålla gång även under den mörka årstiden, Fast vi har upplyst paddock också. :up:

Jag hade visst inga speciellt bra tips att komma med. :o

När snön kommer är det väl ingen fara med mörker eller? Då räcker det med en halvtaskig pannlampa eftersom snön lyser upp så bra och underlaget blir ofta kanon. Har du en åker eller liknande är det toppen, räcker med 20 min för att få ett bra pass.

Annars är det bara lasta o åka. Min unghäst har gått varannan dag i ridhuset när det varit stenhårt ute, räcker alldeles lagom.

Skulle aldrig rida ordentligt bara på helgerna, känns inte schysst mot hästen. Möjligen skritta lite men de bygger knappast och behåller väl inte den befintliga konditionen heller.

Hejsan buke folket,

Jag brukar tänka att hästen ser betydligt bättre i mörker än vad jag gör. Dessutom känner jag mig trygg uppe på hästryggen jämfört med om jag varit själv på backen. Möter vi någon så vet hästen om det betydligt tidigare än vad jag själv skulle ha märkt.

Har slutat helt att använda pannlampa då jag tycker jag ser mycket bättre utan. Annars ser man bara det som finns inom ljuskäglan och hästarna tenderar att följa den också.

Jag skulle ta det försiktigt med hästen om den bara reds två ggr/v och räkna med att den skulle tappa i kondition.

Kan du ha medryttare som inte är rädd för mörker?

Har du sällskap du kan rida ut med? T.ex. någon som motionerar sin hund om du inte har ridsällskap.

Eller kan du planera en kortare runda som du rider 1 eller flera varv där du kan känna dig trygg?

Rida när du har månljus till hjälp?

/V

Medryttare har jag inte i dagsläget, har funderat på det men ville själv lära känna hästen först, inte haft henne så länge. Så vågar väl inte direkt lita till 100% att hon uppför sig som hon gör med mig mot andra även om jag tror att det skulle kunna gå bra ändå.

Lasta faller bort då hon inte är lättlastad, måste lastträna lite först och så är min transport trasig så jag vill inte köra med den innan jag lagat den.
Jag tycker inte riktigt om pannlampa, har ridit ut förr med det men är fortfarande rädd och som någon annan nämnde att man bara ser själva ljuskäglan och inget annat.

Finns förvisso en paddock med lyse, men först ska man bara hitta hästen i den stora hagen. Drar mig för att gå å leta i mörkret efter henne, då hon inte kommer när man ropar såvida dom inte är i närheten av stallet så jag får hjälp av belysningen från stallet.

Rida innan jobbet skulle inte heller vara aktuellt då jag går upp ca 5:30 och skulle jag gå upp tidigare är det inte säkert jag orkar med en hel dag bakom ratten på en lastbil. Försöker rida när det går efter jobbet, inte alltid jag är hemma i tid, vissa kvällar har jag kommit hem väldigt sent.
Det var toppen när det var månljus ute, men nu ser det mörkt ut på den fronten med alla dessa moln på himlen.

Tänkte mest om man kunde få ut så mycket som möjligt under de gånger när jag vet att jag kan rida till 100%, varannan vecka kan jag även rida tre dagar då jag har en ledig dag och passar då på att rida under dagen.

Så i dagsläget går hon ena veckan två gånger och andra veckan tre gånger med säkerhet, sen kan det bli fler gånger men det är lite osäkert. Längtar redan till våren och värmen.

Det går inte att vara mörkrädd då man har häst,
själv tyckte jag att det var skitläskigt att hämta ponnyerna från hagen på kvällen, men fick ju göra det ändå då min syster totalvägrade. Och det blir bara så läskigt som man gör det.

Jag kan fortfarande lycka att det är obehagligt, men det är bara att ignorera den känslan och ta hand om sina hästar (för vem annars ska göra det?)

Och det är bara en känsla, och är du rädd att ngn förföljer dig så är ett dressyr spö och ett grimskaft finfina självförsvars vapen ;).

Ge lite godis till hästen i samband med infångandet så lär den sig snabbt att komma då du kallar eller visslar :).

Hejsan buke folket,

Bra pannlampa, overall.
Jag rider alltid ut min häst vardagskvällar i skogen i mörkret, annars skulle det inte bli mycket gjort. Tycker det är helt underbart i skogen om kvällarna. Speciellt om det kommit lite snö som nu hos oss.
Jag har ridit ut min häst ensam i mörkret sedan han var tre. Har aldrig varit några problem för oss. Men jag är inte mörkrädd alls förstås;)
Annars lasta och åka till ridhus.
Skulle inte kännas bra för mig att endast rida på helgerna..

Fast nu handlade inte tråden om att vara mörkrädd eller inte, den handlade om hur man kan maximera kondisen på de ridtillfällen som ges.

Men. Om det finns en upplyst paddock vad äe problemet? Det är nog bara ge sig ut i hagen och hämta hästen. Att rida två gånger två dagar i veckan istället låter heltokigt i mina öron.
Di måste väl ändå ta in hästen och titta till den mer än två dar i veckan och då är det väl bara motionera också om man nu vill ha en tränad häst.

Men varannan vecka blir det tre pass som jag kan garantera, hjälper inte det eller ska man rida två pass om dagen, t ex ett skrittpass/promenad och pass på banan? :confused:
Jag brukar tänka som för oss människor att hästen behöver träning-vila med jämna mellanrum dvs bygga upp-bryta ned.
Vettigt vore annars att kunna hålla igång varannan dag.
Då tränas muskler, leder, senor för att sedan få återhämtning.
Svårt!

Jag skriver som en kratta. Om jag var fruktansvärt mörkrädd och hade tillgång till upplyst ridbana så hade jag ridit/tömkört hästen på banan två tre dagar och sen motionerat ut i skogen de två dagar jag hann ut i dagsljus. Att få god kondis och en tränad hållbar häst på endast två dagar i veckan under hela mörker tiden är nog omöjligt.

Om du är rädd för att gå och leta efter hästen i hagen kanske du kan slänga in en minifodring när du kommer med bilen? Så att de kopplar ihop din bil med käk och att du typ ger den vid grinden. Eller går de på fri tillgång?

Har aldrig bil med mig när jag kommer till stallet, går alltid.
Problemet är att jag inte hittar min häst i mörkret, hon är mörkbrun så jag ser henne inte. Ibland när jag ropat har jag inte ens kunnat lista ut vart i hagen de gömmer sig och jag är inte bekväm i att springa runt och leta i beckmörker.

Då ställer jag väl en annan fråga istället. När går solen ner efter 18:00? Hur många veckor snackar vi?

Fast nu handlade inte tråden om att vara mörkrädd eller inte, den handlade om hur man kan maximera kondisen på de ridtillfällen som ges.
Jag tror inte att du kan bygga kondition (eller för den delen hålla nivån på den kondis som redan finns) på bara 2 pass/vecka som dessutom följs av 5 dagar vila. Är det inte bättre att bara ta det lugnt över vintern och ta uteritter när du har tid?

Skulle jag bara rida 2 dagar per vecka och kräva av min häst att den ska arbeta skulle jag nog bjudas på en hel del prövningar då min häst behöver röra på sig varje dag helst för att fungera som bäst och hålla sig lugn i ridningen.

Angående solnedgången så får du räkna med mars nångång om du bor i mellansverige. Resten av landet har jag ingen koll på.

Vi tar det väldigt lugnt, rider ut när vi kan om det inte är massa snö, is, mörker eller blåst så träden nästan ligger ner och rider vi på banan blir det lugnt, mest skrittarbete och vi rider inte så länge. Dels för att jag själv inte kan "rida", känns som jag gör något fel. Så jag måste rida för instruktör men det väntar jag med tills våren då hon kommer va mer igång.

Jag bor i södra Sverige.

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 850
Senast: Miiikaela_
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
20
· Visningar
1 606
Senast: Fibusen
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 597
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 769
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar