kön på kanin?

S

stjarnfall

tänkte köpa en kanin i sommar. är det bäst att ha hona eller hane?
jag hade en hane innan och han blev skitjobbig. kissade i min säng när han fick springa lös och sen var han väldigt förtjust i mig tydligen och juckade mot mig när jag lekte med honom :crazy::rofl: är alla hannar så? eller går det över? :P

ja.. sen undrar jag var man kan köpa stoora kaniner, uppfödare?hemsidor? :)

Sv: kön på kanin?

jo just det. om man ska ha två kaniner tillsammans, vilka kön "går ihop" då? kan man ha två hannar ihop eller två honor ihop? och hur mycket brukar det kosta om man ska kastrera en kanin (:crazy: gör man det?) så man kan ha hona och hane ihop? eller vill dom helst bo ensamma?

alla hanar är inte sådär, men oftast tror jag det är så. det där beteendet går oftast över om du kastrerar. (det beror nog lite på hur sent du kastrerar)

två honor går oftast bra ihop (om dom har bott ihop hela livet, men även gamla honor kan funka att sätta ihop)
två okasterade hanar funkar oftast inte alls, dom kan börja bråka väldigt mycket när dom blir könsmogna.
bäst har jag hört ska vara en kastrerad hane + en hona. men det har inte funkat alls för mig, men det beror nog på att min hane är lite knasig :p
två honor har funkat perfekt för mig.

det är olika hur mycket det kostar att kastrera en kanin, men har för mig 300 - 800 kanske?

Här kostar det ca 1000 kronor att kastrera sin kanin.

För något år sedan kostade det 700 kronor, så priserna stiger :eek:

shit vad dyrt :crazy:

men jag vet ett ställe där det kostar typ 300, men det är "uppåt" i landet :D
och trådskaparen ser jag bor i småland, haha. så.. det var inte så mycket "uppåt" där ;)

I höstas när jag letade kanin blev jag rådd av ett flertal uppfödare att skaffa mig en hane ifall jag bara var ute efter ett sällskapsdjur och avel inte var något av intresse. Detta då risken att honorna blev "elaka" vid brunst och allmänna hormonrusningar var betydligt större.

Så jag köpte en hane (hermelin) och jag har inte haft några som helst problem med honom. Han är nu 11 månader gammal och jag har varken märkt av några kiss- lr jucktendenser. :smirk:

:eek: 1000 kr!? :eek:
stod på en sida att det kostar 500 spänn att kastrera sin katt i jönköping, borde det inte vara iaf liiite billigare med kanin då?

men, trivs kaniner bäst med att vara ensamma eller att ha en partner?

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 403
Senast: valpköpare
·
Hundträning Hej alla, Jag känner mig lite uppgiven och vill därför rådfråga er. Det är så att jag i måndags hämtade hem en 8-veckors basset-valp...
Svar
13
· Visningar
6 324
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 419
Senast: Karminnie
·
Hundhälsa Jag behöver få lite neutrala åsikter om min älskade vovve. Han är en blandras chihuahua/powder puff, med lite inblandning av nåt mer på...
Svar
9
· Visningar
3 009
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama