Kommer smärtan leda livet?

Tibra

Trådstartare
Det som inte fick hända hade redan skett vid födseln.
Våran glada, spralliga och lyckliga Barras har hötfledsfel :cry:
Vad kommer hända i framtiden? Kommer han få ont våran springare?

Jag är orolig, fick en chock igår och tårarna gick inte att hålla tillbaka.
Bilden av en lycklig hund som helt plötsligt förändras till det olyckliga, smärtsamma och nedstämda.

Vi skickade iväg han på höftledsröntgen - han kanske skulle bli far åt små ullbollar efter nyår, men så lär det nog tyvärr inte bli.

Jag är så rädd att de där glittrande och pigga ögonen blir matta och täckt av ett mörker. Jag älskar våran Barras.

8620102.jpg

Sv: Kommer smärtan leda livet?

Vilken fin bild!!!

Beklagar röntgenresultaten. Tyvärr går det ju inte att ha honom i avel, men det behöver inte betyda att han kommer att få ett dåligt liv.

Jag vet dock flera hundar som levt ett jättebra liv trots HD. Fler av dessa har dessutom varit aktiva jakthundar som arbetat hela livet utan smärta.

Det som är viktigt är att du håller honom musklad så att han inte belastar sina leder för mycket. Det är extra farligt med mycket belastning om inte man har en bra muskeluppbyggnad.

Vilken grad och vad beror graden på?

Jag vet faktiskt inte, jag var inte med till veterinären, men vi ringde våran uppfödare och hon sa att vi skulle ta det lugnt eftersom det inte behöver vara något stort och allvarligt höftledsfel.. utan några experter skulle kolla på bilderna 2 gånger i veckan. Förstog inte riktigt det där..

Men då tycker jag du ska ha lite is i magen, om det "bara" var veterinären som kikade på plåtarna...

Långt ifrån alla veterinärer är experter så dom kan avgöra ...

Plåtarna skickas till skk där dom bedöms och sedan får du svar .

Men då tycker jag du ska ha lite is i magen, om det "bara" var veterinären som kikade på plåtarna...

Långt ifrån alla veterinärer är experter så dom kan avgöra ...

Plåtarna skickas till skk där dom bedöms och sedan får du svar .

Okej.. huuh..ja hoppas verkligen på ett posetivt svar! Är så rädd om pojken min. Vi som var så noga med friska föräldrar och så blev det såhär..=/
Blir livet kortare för de som har detta besvär?

Jag känner en springer spanniel med HD som nu måste vara runt 10-11 år. Fortfarande full fart i skogen på honom. Ibland är han lite stel på morgonen (men det finns det ju många i den åldern som är), men han visar aldrig att han har ont eller inte orkar med.

Tyvärr vet jag även dem som inte har mått så bra med. Men som sagt - oroa dig inte för mycket ännu.

Beror helt på vad för grad och OM han ens har dysplasi..

Har han grav dysplasi kan livet förkortas eftersom de flesta djurvänner inte vill se sina djur lida, men jag vet flertalet hundar med både C och D höft som blivit gamla.

Gäller ju att muskla hunden väl, att gå och simma med hunden är jätte bra om du har hundbad i närheten så kontakta dom .

Är dysplasi och HD olika saker? Jag förstod inte riktigt vad uppfödaren menade, hade han inte så grav höftledsproblem gick han att avla på =S

Beror helt på vad för grad och OM han ens har dysplasi..

Har han grav dysplasi kan livet förkortas eftersom de flesta djurvänner inte vill se sina djur lida, men jag vet flertalet hundar med både C och D höft som blivit gamla.

Gäller ju att muskla hunden väl, att gå och simma med hunden är jätte bra om du har hundbad i närheten så kontakta dom .

Håller helt med dig att det är viktigt att hunden inte skall lida. Fast den springeln har grav HD. Dock är ägarna oerhört måna om att hålla honom musklad genom att simma med honom.

Det hade nog inte funkat om de varit av jägartypen som kommer på 1 månad innan jaktstart att kondisen är kass. plocka hunden dirkt från hundgården och till cykelträningen, typ.

Måla inte :devil: på väggen. Lindrigt höftledsfel behöver inte betyda att din hund är påverkad av det, den kan leva ett fullgott liv utan problem. Det enda är att du inte får ha honom i avel. Att se till att de inte blir överviktiga är också viktigt. Känner en hund som har lite svårare höftledsfel och den är nu ganska gammal 10 år, pigg och glad, däremot har hon under flera år medicinerats och hon får inte aktiveras för mycket, alltså cykling och långa promenader osv.

Jag vet faktiskt inte, jag var inte med till veterinären, men vi ringde våran uppfödare och hon sa att vi skulle ta det lugnt eftersom det inte behöver vara något stort och allvarligt höftledsfel.. utan några experter skulle kolla på bilderna 2 gånger i veckan. Förstog inte riktigt det där..

Det är alltså så att plåtarna skickas till SKK och där är det två
dagar i veckan som dom läser av plåtar. Det görs alltså inte alla
dagar, det var nog det uppf menade!

Men jag läste påen sida om hundar som är drabbad av höftledsskada att de ska undvika cykling, hoppa över hinder, dragning och stumt marklager o.s.v.

Som jag skrev - de tål inte att man tar till cykelträning för snabb konditionsökning.

Simmning är perfekt för att bygga muskler. När hunden väl är ordentligt musklad går det ofta att använda dem till jakt tex. Hopp och ensidigt arbete på hårt underlag skulle jag undvika (men det är ju eg inte bra för någon som inte är vältränad)

Liknande trådar

Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
23 439
Senast: Sel
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 083
Äldre Sjukvården ska det förstås stå. Känner mig både förbannad och besviken. Nästan uppgiven. (men inte riktigt. Då skulle jag ju inte vara...
24 25 26
Svar
515
· Visningar
40 934
Senast: Korven
·
Hundhälsa Jag blir så jävla less ang min sjuka hund. Det började här i vår att min hund (efter långvarig trötthet som inte visade sig bero på alla...
Svar
19
· Visningar
4 948
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka